• Megan Fox geen zin in Wonder Woman

    Pin it!

    Het ziet er naar uit dat Megan Fox toch niet staat te springen om de rol van Wonder Woman te vertolken. De vraag wie de nieuwe Wonder Woman wordt, is dus nog niet beantwoord.

    wonderwoman pic

    Joss Whedon had een tijdje geleden bijna de deal beklonken, maar zijn script was niet overtuigend genoeg. Warner Bros wil echter de handdoek nog niet in de ring gooien, want zij hopen nog steeds op een X-Men-achtige franchise met Justice League of America waarin Wonder Woman een belangrijke rol zal spelen.

    Nemen ze iets teveel tijd? Wel, beter veel tijd nemen en een goed product afleveren dan overhaast iets uitbrengen wat uiteindelijk op de ballen trekt. Deze comic-adptatie zal in ieder geval vallen of staan met de keuze van de actrice die de rol zal vertolken. Ze mag niet té braaf of té stout zijn, moet uitstraling hebben en een slanke aantrekkelijke lijn en beschikken over voldoende dramatisch vermogen. Megan Fox had een mooie keuze geweest. Maar gezien er geen schot in de zaak kwam en Megan Fox ook genoeg projecten in haar schoot kreeg geworpen, staan de makers nog steeds zonder actrice. En in de States komt een project maar van de grond wanneer een 'ster' of een 'beloftevolle nieuwkomer' verbonden is aan het project. De Wonder Woman film is dus nog niet voor morgen.

    Maar Megan Fox, die eerder te kennen gaf geen interesse te hebben in Lara Croft, staat niet te springen voor de rol en heeft in Times Online het volgende verklaard:

    "Wonder Woman is a lame superhero. She flies around in her invisible jet and her weaponry is a lasso that makes you tell the truth. I just don't get it. Somebody has a big challenge on their hands whoever takes that role but I don't want to do it."

    Deze verklaring heeft in ieder geval de verdienste 'klaar en duidelijk' te zijn. Of ze slim is, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar dit is toch wel een opmerkelijk statement van een actrice die uiteindelijk nog altijd niet heeft bewezen dat ze überhaupt een 'leading role' aan kan. We zullen haar binnenkort kunnen bewonderen in Jennifer's Body (2009) en Jonah Hex (2010), maar tot dan is het koffiedik kijken. En misschien kwam de reactie van Fox ook na de mogelijke twijfel van DC Comics en Warner over haar "dramatische vermogen". Verstandig is het niet om nu al bruggen op te blazen. Zij is geen regisseuse en weet dus ook niet hoe de toekomstige filmmakers dit karakter zullen aanpakken. Kijk hoe ze bijvoorbeeld Hulk (2008) hebben aangepakt, een personage dat misschien wel nog idioter is dan Wonder Woman. In ieder geval to be continued

    Update 22/03/2010: Het ligt waarschijnlijk aan de Oscar-roes dat osccar-actrices plots rare dingen beginnen doen. Sandra Bullock, die de voorbije weken in zak en as zit nadat aan het licht kwam dat haar man haar met minstens drie vrouwen bedroog, is gevraagd de rol van Wonder Woman te spelen in de filmversie van de tv-reeks uit de jaren zeventig. Lynda Carter, die de superheldin speelde in het populaire feuilleton, staat achter de idee dat Sandra haar rol zou vertolken en ontkent dat ze zou gezegd hebben dat de 45-jarige oscarwinnares te oud is om Wonde Woman gestalte te geven.

    ***Related Posts***
    07/12/2007: Wonder Woman Megan Gale in Justice League of America
    08/10/2007: Wonder Woman casting
    10/03/2007: Joel Silver over Wonder Woman
    29/07/2005: Kate Beckinsale in de running voor Wonder Woman

  • A Perfect Getaway van David Twohy

    Pin it!

    Regisseur David Twohy, bekend van ondermeer Pitch Black en The Chronicles of Riddick, heeft een nieuwe actie-thriller klaar met heel wat schoon volk. Zo zien we niet alleen Milla Jovovich, maar ook Timothy Olyphant, Chris Hemsworth, Kiele Sanchez en Steve Zahn. Wanneer je de trailer bekijkt met de schreeuwerige muziek van Nine Inch Nails, denk je meteen aan een straight-to-DVD popcornprent van geen belang, maar A Perfect Getaway (2009) heeft toch bij ons een bioscoop-release verkregen die valt op 26 augustus 2009.

    Korte inhoud: Na hun trouwen, besluiten Cydney en Cliff (Milla Jovovich en Steve Zahn) op huwelijksreis te gaan naar Hawaï. Alles gaat goed en ze hebben de tijd van hun leven, totdat ze erachter komen dat ze in de gaten worden gehouden door een stel, die geen beste bedoelingen hebben met de twee...

    Toch is het een typische zomerfilmpje in de stijl van The River Wild (1994) met Puerto Ricaanse vakantie-oorden. Je krijgt er meteen zin in, vooral wij Belgen die het gros van onze dagen moeten slijten in een grijs en bekakt regenweertje. We hebben hier desondanks de bedenkelijke kwaliteit van de film, toch te maken met een "volwassen" R-rated thriller die zich dus niet zal inhouden. En dat is op zich eigenlijk wel opmerkelijk, zeker in een periode waar studio’s het zekere voor het onzekere nemen en de rating van al hun horror/thriller films naar een PG-13 willen brengen om zo meer bezoekers aan te spreken.

    *** A Perfect Getaway trailer ***

  • King Shot met Marilyn Manson

    Pin it!

    Marilyn Manson zal binnenkort nog eens zijn acteertalent kunnen bewijzen in King Shot (2009) aan de zij van Nick Nolte, Udo Kier en Asia Argento. Het wordt de nieuwe prent van de Chileense cultregisseur Alejandro Jodorowsky na 19 jaar platte rust of zoiets. Het project wordt omschreven als een soort "metafysische spaghettiwestern".

    Over de plot is nog niet veel bekend, behalve dat de film zich zal afspelen in een casino in de woestijn, en dat er gangsters, foltering, en een enorm prehistorisch bot aan te pas zullen komen. Het verhaal wordt aan elkaar gepraat door...(en nu komt het): een kever.

    David Lynch zal de film produceren samen met de Hongaren Laszlo Kantor en Simon Shandor. Ook de cameraman is een Hongaar: de Oscarwinnende Vilmos Zsigmond (Close Encounters of the Third Kind). De opnames starten in oktober in Spanje met een relatief laag productiebudget van 5,7 miljoen euro. Benieuwd naar het resultaat.

    ***Related Posts
    01/08/2007: Marilyn Manson en zijn 'Lolita' Evan Rachel Wood
    09/12/2005: Asia Argento in Marie Antoinette
    15/10/2004: Marilyn Manson in Wonderland

  • Nip/Tuck acteur Dylan Walsh is The Stepfather

    Pin it!

    De fans van Dr. Sean McNamara uit de confronterende en knettergekke serie "Nip/Tuck" zullen tevrden zijn met het nieuws dat acteur Dylan Walsh binnenkort te zien is in de horror-remake The Stepfather (2009) van tv-regisseur Nelson McCormick (Nip Tuck, CSI: NY, ER die volledig verantwoordelijk is voor die miserabele teenage horrormiskleun Prom Night (2008). Laat dit dus ook duidelijk zijn dat mijn verwachtingen voor deze nieuwe horrorprent bijzonder laag liggen (om niet te zeggen dat ik er helemaal niets van verwacht). Maar Dylan Walsh is geen onaardige acteur en vind het een goede zaak dat hij ook wat meer in speelfilms zal opduiken… hopelijk ooit nog eens een prent die ik ooit nog zou willen gaan zien.

    The Stepfather 01 pic Dylan Walsh pic The Stepfather 02 pic

    Korte inhoud: David Harris (Dylan Walsh) wordt stiefvader maar wanneer zijn nieuwe gezin niet aan zijn verwachtingen voldoet en hem teleurstelt, is hij bereid te moorden voor het ideale gezinsleven.

    De film is gebaseerd op de B-horrorprent The Stepfather (1987) die dan weer gebaseerd is op een waar gebeurd feit van een stiefvader die moordend op zoek was naar het ideale gezin. Mooi zo, na de overbodige remakes van Aziatische horrorfilms is het nu aan de beurt aan de remakes van ordinaire B-horrorfilms. Toch was het origineel een succes op de video-markt en kwam er dus ook een vervolg, The Stepfather II (1989), en daarop nog een vervolg The Stepfather III (1992). Maar in tegenstelling tot het R-rated origineel zal deze versie een PG-13 film worden. Een horrorfilm die bestemd is voor de allerkleinsten, mooi is dat. Veel midlife crisis psychologie, laat staan een volwassen relatie-drama moeten we dus niet verwachten. Wat mogen we dan wel verwachten? Ik voorspel na het zien van deze remake een overheersend gevoel van tijdsverspilling en geldverkwisting.

    In de film zien we ook nog actrices Amber Heard en Sela Ward, alsook acteur Penn Badgley en Law & Order acteur Christopher Meloni. De film die het cliché van de stoute stiefmoeder wil uitbalanceren met de al even stoute stiefvader, komt bij ons uit in de bioscoop op 2 december 2009.

  • Michael Haneke wint Gouden Palm voor Das Weisse Band

    Pin it!

    Michael Haneke, de Oostenrijkse regisseur van ondermeer Funny Games (1997/2007) heeft op het 62ste Filmfestival van Cannes de Gouden Palm voor de beste film in de wacht gesleept voor zijn zwart/wit drama A White Ribbon (2009) (Das Weisse Band), een beklemmend drama over een Duits boerendorp in de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog. De film duurt wél 150 minuten en bij afloop wordt je bediend met een open einde, hopelijk wordt dat voor veel toeschouwers geen afknapper.

    Het is de derde keer dat de 67-jarige Oostenrijker in de prijzen valt op het prestigieuze festival. Eerder gebeurde dat voor de briljante thriller Caché (2005) met Daniel Auteuil en Juliette Binoche en voor de veelgeprezen La Pianiste (2001) met Isabelle Huppert. De Grote Prijs van de Jury ging naar de Fransman Jacques Audiard voor het gevangenisdrama Un Prophète (2009). Het is zijn vijfde film in vijftien jaar tijd. Nadat hij enkele scenario's had geschreven, maakte hij in 1994 zijn regiedebuut met "Regarde les hommes tomber". Met Un Héros Très Discret kaapte hij twee jaar later in Cannes de prijs voor het beste scenario weg.

    Das Weisse Band pic Antichrist pic

    De onderscheiding voor de beste acteur ging naar de 52-jarige Oostenrijker Christoph Waltz voor zijn vertolking van een SS-officier in de film Inglourious Basterds (2009) van Quentin Tarantino. Charlotte Gainsbourg (pic) kreeg de prijs voor beste actrice voor haar rol in Antichrist (2009) van de Deense regisseur Lars Von Trier met Willem Dafoe. Tijdens haar dankwoord stond Gainsbourg even stil bij haar vader Serge. "Ik hoop dat hij trots is op mij, trots en erg geschokt, hoop ik", voegde ze er nog aan toe in een verwijzing naar de controverse die op het festival rond de film was ontstaan en de ietwat slechte kritieken.

    De Caméra d'Or voor het beste debuut was weggelegd voor Samson and Delilah (2009) van de Australiër Warwick Thornton, die daarmee Hunger (2008) van regisseur Steve McQueen opvolgt. Hij kreeg de prijs overhandigd door de Franse actrice Isabelle Adjani en voorzitter van de jury voor de Caméra d'Or Roschdy Zem. Samson and Delilah is een liefdesgeschiedenis tussen twee adolescenten in een gemeenschap van aboriginals middenin de Australische woestijn. Thornton is overigens zelf een aboriginal.

    Spring Fever pic De Helaasheid der Dingen pic

    De Prijs van de Jury ging ex aequo naar de Britse Andrea Arnold voor de prent Fish Tank (2009) en naar zijn Koreaanse collega Chan-Wook Park met de film Thirst (2009). De Chinees Lou Ye de prijs voor het beste scenario kreeg voor Spring Fever (2009). De Helaasheid der Dingen (2009) van Felix van Groeningen heeft op het Internationaal Filmfestival van Cannes de Prix Art et Essai gewonnen in de Quinzaine des Réalisateurs. Het is de derde film van Felix van Groeningen en gaat over de 13-jarige Gunther Strobbe die samenwoont met zijn vader en zijn drie nonkels bij zijn grootmoeder in het smerigste kot van Reetveerdegem. Hij wordt er dagelijks geconfronteerd met ontzaglijke volumes alcohol, vrouwen versieren en schaamteloos nietsdoen. Alles wijst er op dat Gunther hetzelfde lot beschoren is. Of kan Gunther toch ontsnappen aan de helaasheid der dingen? De film is een verfilming naar het gelijknamige boek van Dimitri Verhulst.

    Er was ook grote teleurstelling bij een aantal filmmakers. De grote favoriet van Cannes, Pedro Almodovar, mocht met lege handen naar huis. Ook actrice Penélope Cruz was de prijs van Beste Actrice niet gegund. Ook Brad Pitt of Quentin Tarantino grepen naast de erkenning, voor hun gewelddadige oorlogsprent.

    *** Antichrist van Lars Von Trier trailer ***

  • Inside Man (2006) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Toen ik Inside Man (2006) zag voor het eerst was ik toch wel wat teleurgesteld. Alle ingrediënten waren aanwezig voor een perfecte heistfilm. Maar de film laat toch wel hier en daar een steek vallen. De intriges blijven té lang aanslepen en het verhaal bevat gaten die zelfs door een ervaren stukadoor niet dicht te metselen vallen. Maar hoe dan ook blijft de film nazinderen en is deze Spike Lee film zeker het herbekijken waard op Blu-ray. En al zeker wanneer deze regisseur de film voorziet van commentaar (de enige en beste extra die een dvd hoort te hebben).

    Inside Man pic

    Inside Man heeft een indrukwekkende cast die met heel veel overtuiging hun rol spelen. De regisseur Spike Lee zet zijn handtekening op deze film en levert schitterend werk. En de sporadische humor is uiterst efficiënt en wordt slim gemixt met spanning en drama. Alles wordt groots opgebouwd en je verwacht een soort The Shawshank Redemption / The Usual Suspects / The Spanish Prisoner plottwist. Spijtig genoeg is het niet van hetzelfde niveau als voorgaande films, maar kijken we vaak met gefronste wenkbrauwen en zitten met een pak vragen van 'hoe' en vooral 'waarom'...

    De film heeft een standaard heist-plot, waarbij bankovervallers mensen gijzelen in een bank en omcirkeld zijn door politiemannen, terwijl een derde partij nog andere belangen verdedigd. Dalton Russell (Clive Owen) is de leider van een 4-mans crew die een bank in New York willen overvallen. Het eerste opzet van de misdadigers is om al de gijzelaars exact te kleden zoals henzelf; met zonnebril en masker. Daarna blijkt dat hij meer geïnteresseerd is in een welbepaalde kluis, dan in het geld. En moeten hiervoor tijd winnen, maar trekken op een onbegrijpelijke manier meteen de aandacht van een flik met een paar rookbommen.

    Korte inhoud: Detective Keith Frazier (Denzel Washington) en zijn partner hebben de leiding in de onderhandelingen en moeten Captain Darius (Dafoe), die niets liever wil dan de bank te bestormen, even rustig houden. De bankeigenaar, Arthur Case (Christopher Plummer), verschijnt ook op het toneel en wil kost wat kost de inhoud van de kluis beveiligen. Daarvoor huurt hij de diensten in van Madeline White (Jodie Foster) die een vrouw is met heel veel invloed.

    Denzel blijft Denzel, en de rol die hij hier vertolkt staat op zijn lijf geschreven. Hij had de rol kunnen vertolken in zijn slaap. Zijn gedrevenheid en morele ambiguïteit blijven fascinerend om naar te kijken. Hij is fundamenteel een goed persoon, maar Frazier heeft ook zijn prijs. Clive Owen heeft het minder gemakkelijk om uit te stralen met een masker, zonnebril en een gebroken Amerikaans accent.

    Spike Lee zorgt met zijn cinematografische aanpak dat de film niet uidraait op een gigantische flop, maar probeert hier vooral een big budget mainstream film te maken op aanvraag in 43 draaidagen (en niet 39 dagen zoals imdb schrijft) met een onafgewerkt scenario die eigenlijk nog een aantal drafts kon gebruiken. Maar de hoogtepunten in de film zijn duidelijk van zijn hand. Zo is er een schitterende scène met een zwart jongetje die op zijn gameboy een soort ‘Grand Theft Auto’ spel aan het spelen is, en Russell met hem een dialoog aanknoopt. Er zitten ook een paar schitterende scènes in met een Albanese vrouw en een Sikh die wordt aanzien als een Arabische terrorist. Dit laatste beeldt trouwens goed de kritiek uit van Spike Lee op de neo-conservatieve regering die na 9/11 vooral oog had op een Patriot Act die het privé-bezit nog meer ging beschermen en de buitenlanders nog meer ging viseren. Dit editoriale werk van Spike Lee is de enige diepte in de film, gezien er quasi geen drama te bespeuren is in het basisverhaal. De film is ook doorspekt met low-key humor, vooral in de flash-forwards waarbij Denzel en zijn partner ierdereen ondervragen in contrasterende overbelichte Bleach Bypass beelden (met Kodak Ektachrome 100D 5285 reversal film).

     Inside Man review picture Inside Man review picture Inside Man review picture

    De briljante cinematografie is ook een beetje onder invloed van Spike, die op de set graag werkt met verschillende cameras (in dit geval een stuk of 7 super 35mm Arricam’s met lichtgevoelige Cooke S4 Prime objectieven en Kodak Vision2 500T 5218 pellicule afgewisseld ter compensatie van de kleurtemperatuur in de bank met performante Vision2 Expression 500T 5229) en constant zoekt naar grafisch interessante hoeken en savvy camerabewegingen waaronder heel veel steadycam en kraan-beelden en ook zijn trademark waarbij hij een acteur op een dolly zet en met hem een eindje travelt – meestal op een moment waarin de acteur even het noorden kwijt is en zichzelf moet herpakken. Er zit zelfs een trans-travelling in van het bureau van Case, waarbij het ganse bureau op een dolly werd gezet en hiermee een soort surrealistisch beeld creeërde. Het is niet nieuw, maar in dit geval werkt het volledig.

    Wat mij bijzonder opviel in de film was dat er een specifieke camera-beweging was bij elk van de hoofdpersonages. Clive Owen, werd meestal centraal in het frame gepositioneerd en gefilmd met nauwkeurige steadycam bewegingen die op het personage in-travellen (gevoel van totale controle) in een zacht licht. Daarentegen was Denzel gefotografeerd in chaotische omstandigheden met handheldcamera’s en bruuske steadycamshots in een fel gecontrasteerde atmosfeer met een mix van verschillende lichtbronnen (politielichten, neonlampen, spots,…).

    blu-ray,christopher plummer,clive owen,denzel washington,inside man,jodie foster,russell gewirtz,spike lee,willem dafoe,dvd,heistblu-ray,christopher plummer,clive owen,denzel washington,inside man,jodie foster,russell gewirtz,spike lee,willem dafoe,dvd,heistblu-ray,christopher plummer,clive owen,denzel washington,inside man,jodie foster,russell gewirtz,spike lee,willem dafoe,dvd,heist

    Maar net bij het scenario rommelt het. Het verhaal speelt zich af na 2001, want er zitten een aantal 9/11 referenties in de film verscholen. Zijn wij verondersteld te geloven dat een teenager zoveel macht zou kunnen uitoefenen om een monsterdeal te sluiten met de Nazi’s, waarbij geld van de Joden tijdens de Holocaust werd "witgewassen". Neem nu nog dat Arthur Case 35 was in 1940, dan zou hij 97 moeten zijn in 2002. Christopher Plummer (76) is een geweldig acteur, maar zijn wandelstokje en zijn rimpeltjes zijn verre van geloofwaardig. En dan blijft ook zijn dramatic need heel dunnetjes. Op het einde van de film heeft hij niks, en toch betaalt hij met een gemoedelijke glimlach Madeline White voor iets waarin ze niet is in geslaagd (het discrediterende materiaal te bemachtigen of te vernietigen). Daarnaast is ook niet duidelijk waarom hij dat materiaal niet zelf had vernietigd. De enige reden zou zijn dat hij ooit zelf in het reine wou komen met zijn verleden (wat een schitterende dramatic need zou zijn voor zijn karakter). Maar neen, niks van dat, hij volhardt in de boosheid en doet er alles aan om de affaire stil te houden. Sterker nog, in de week na de overval gaat hij zelfs geen kijkje nemen in zijn kluis, al dan niet met White, om te zien of de boeven soms iets hebben achtergelaten. Want ja, politierapport beweert dat er NIETS is gestolen. Pas een week later gaat detective Frazier de ontdekking doen. Yeah right, how convenient.

    De kracht van de film zit hem in de tegenstelling en overeenkomsten tussen Russell ‘de dief’ en Frazier ‘de flik’, waarbij de plannen van Russell pas op het einde van de film zullen onthuld worden. Ondertussen is er een soort kat-en-muis spel aan de gang waarbij de ene de andere wil overbluffen met zijn intelligentie. De rol van White (Jodie Foster) is geheel bijkomstig en vertraagt meer de film dan iets anders. Uiteraard speelt Foster haar rol met veel overtuiging maar zij weet ook wel dat ze eigenlijk niet meer is dan een overbodige red herring in het verhaal. Op het einde van de film zit er ook een onbegrijpelijk gesprek tussen haar en Case waarbij ze hem zegt dat ze vermoedt dat de ganse opzet niet draaide rond een paar Nazi-documenten, maar wél ...aha ! hier komt het ...een paar diamanten van Joden die zijn omgekomen in de holocaust. What's the bloody difference?? Het opzet blijft toch hetzelfde!

     Inside Man review picture Inside Man review picture Inside Man review picture

    Maar in dit bluf-poker spelletje zitten er nog een aantal onbegrijpelijke situaties (plot-holes) waar ik het als kijker altijd moeilijk mee heb. Er zit bijvoorbeeld een scène in waar de mannen een gat graven in de vloer. Dit uiteindelijk om het publiek te laten geloven dat ze misschien het ondergrondse pijpsysteem zullen gebruiken om waardevol materiaal door te sluizen. Maar niets is minder waar. Een van de boeven zegt “This is a nice little shithole”. Wel, dit moest je dus letterlijk nemen. De boeven zouden een valse wand maken met een kleine ruimte van 2 op 4 meter mét toilet. Russell zou er 1 week in kamperen tot de storm is gaan liggen. Knap scenario-ideetje, maar allesbehalve realistisch. De rioleringen openbreken zouden niet alleen een ondraaglijke geur met zich meebrengen die doorheen het bankgebouw zou doordringen maar is tevens heel veel werk voor iets wat gemakkelijk kan opgelost worden met 3 lege plastic flessen en 5 vuilniszakken. Het openbreken van de riolering is enkel maar om ons op het verkeerde pad te zetten maar is in de praktijk één van de meest idiote daden van de bankovervallers. Daarnaast stel ik me de vraag of niemand van het bankpersoneel heeft gezien dat hun bergruimte plots 2 meters in breedte is ingekort. I doubt that…

    Trouwens zijn de flikken een beetje lui en niet al te slim. Er zit een scène in waarin Denzel op het matje wordt geroepen waarin de inspecteur hem zegt om de zaak te laten vallen. Why?? Er was een gijzeling in een bank. Zelfs al hebben ze niks gestolen, dit zou moeten onderzocht worden. En wat met de pers? Gaan zij dat pikken dat de politie het onderzoek zo snel staakt. No way! Het 375 pistool werd niet gevonden op de plaats van de misdaad. Ze zouden de bank ondersteboven moeten halen om dit pistool te vinden en uiteindelijk wel op de valse wand zijn uitgekomen. De flikken konden ook nagaan wie van de gijzelslachtoffers geen stadskleding hadden en zo meteen uitmaken wie de daders waren (je kan natuurlijk van de veronderstelling uitgaan dat de daders ook stadskleding in de plasticzakken hadden gestoken, maar dat hebben we niet gezien). Er zijn trouwens een 30tal getuigen die tijdens de strip-scène elkaar goed hebben gezien. Was Jack Bauer opgeroepen om de ondervraging te doen, had je meteen al getuigenissen.

     Inside Man review picture Inside Man review picture Inside Man review picture

    Het verwantschap tussen Russell en de joodse man is helemaal niet duidelijk en roept ook heel wat vragen op. Russell heeft blijkbaar geen problemen om de bloed-diamanten te nemen en weg te rijden in een wagen die heel veel weg had van een VW. (ik moet de film opnieuw zien om zeker te zijn, maar dit zou toch een misplaatste ironische touch zijn in dit type van film) Alles draait ook rond een ring van een joods gezin die werd vermoord tijdens de Holocaust, maar op het einde weet men nu niet wat concreet met die ring zal gebeuren. Russel steekt ook een holocaust-diamantje in de zak van Frazier, maar het echte motief van deze daad ontgaat mij enigszins. Waarom zou Frazier de diamentenring gebruiken om de bankeigenaar aan te klagen, om dan het diamantje zelf te gebruiken? Waarom? Maar misschien tekent deze verwarring in de motieven van de personages ook de verwarring binnen het politieke bestel. In ieder geval was het einde voor mij althans iets te evident. Zoveel talent, zoveel middelen, en toch zo’n gemiste kans op een meesterwerk.

    Maar los van die schoonheidsfoutjes in het script is het toch een bijzondere film, en dat heeft voornamelijk te maken met de die Spike Lee touch en de geweldige fotografie. Ik heb me bij momenten kostelijk geamuseerd met Inside Man, maar op het einde was de ontgoocheling groot en viel alles in elkaar als een kaartenhuisje. De build-up is zo groot om uiteindelijk iets heel kleins te bekomen. Er is zelfs een knipoogje naar Sidney Lumet’s Dog Day Afternoon (1975), maar deze film is in vele opzichten superieur aan Inside Man. De film had beter kunnen zijn als de scenario-schrijver iets beter werk had geleverd en iets beter de morele dilemma had uitgewerkt met geloofwaardige motieven. De Inside Man in de film zou de joods rabbijnse professor kunnen zijn die waarschijnlijk achter het verleden van de bankeigenaar is gekomen (een beetje laat, maar soit). De film wordt uitgegeven door Universal en op de Blu-ray vinden jullie niet alleen de audio-commentaar van Spike Lee maar ook meer dan 20 minueten deleted scenes (voor de liefhebbers) alsook een docu over de vele samenwerkingen tussen Spike Lee en Denzel Washington.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 24 mei 2009

    ***Related Posts***
    16/12/2006: De Beste en Slechtste Films van 2006
    08/12/2006: Spike Lee verfilmt L.A. Rodney King Riot
    03/11/2006: Inside Man sequel
    28/03/2006: Inside Man korte inhoud + trailer

     

    Inside Man trailer ***