• MR 73 (2008) *** recensie

    Pin it!

    Fransen staan bekend voor hun politie-misdaadfilms. Ze brengen er dan ook elk jaar een stuk of tien uit. Daniel Auteuil had een zekere indruk gemaakt met 36 Quai des Orfèvres (2004) en nu is hij terug met een gelijkaardig personage in MR 73 (2008) (verwijzend naar een oud dienstwapen bij de Franse politie). Het zal dan ook niet verbazen dat de film geregisseerd en geschreven werd door dezelfde regisseur, Olivier Marchal, tevens ook acteur én - jawel – ex-flik. Hij kent dus wel een beetje de schimmige praktijken binnen de muren van de Franse politiedienst.

    mr_73_poster_2008.jpg

    Korte inhoud: Binnen de politie Marseille leeft een onderlinge rivaliteit tussen politieagenten. Schneider (Daniel Auteuil) is in de problemen geraakt vanwege een persoonlijk drama waardoor zijn vrouw in een vegetatieve toestand verkeert en waarbij zijn dochtertje om het leven kwam. Hij is zwaar aan de drank en staat op de rand van ontslag. Doordat hij nog enkele vrienden heeft en vanwege zijn staat van dienst wordt hem vooralsnog de hand boven het hoofd gehouden. Hij moet bij de nachtbalie aan de slag en wordt van een lopende moordzaak afgehaald. Schneider kan die zaak echter niet loslaten en gaat op eigen houtje verder met het onderzoek. Ook wordt hij benaderd door een jonge vrouw Justine (Olivia Bonamy) wiens ouders 20 jaar eerder bruut om het leven werden gebracht door een seriedoder (Philippe Nahon) die binnenkort vervroegd vrij zal komen. Schneider raakt zo betrokken bij deze twee zaken, die flink wat overeenkomsten vertonen, en moet ondertussen ook opboksen tegen vriendjespolitiek binnen de politie. Uiteindelijk hoopt hij door de zaken op te lossen in het reine te komen met zichzelf, zijn verleden en de fouten die hij heeft gemaakt zoals de affaire die hij had met Marie (Catherine Marchal).

    De film zit boordevol thema’s; over schuldgevoelens, het leven met post-traumatische stress, generatie-conflict, over het doel en de middelen om dat doel te bereiken, … Maar spijtig worden al die verschillende verhaallijnen ook maar half uitgewerkt en ben je nooit echt betrokken met al die nevenpersonages. Wanneer al die verhaallijnen op het einde samen komen, komt alles nogal geforceerd over. Het hoofdpersonage is ook nooit echt meeslepend genoeg. Hij is meestal dronken en neemt vaak de meest stupide beslissingen. Nochtans was het de bedoeling van de regisseur om het personage te vergelijken met een oud, maar nog steeds gevaarlijk vuurwapen (cf. titel), maar dat is wat mij betreft dus niet echt gelukt.

    Waar de Fransen goed in zijn is: stijl. De film heeft een bijzonder knappe fotografie die verzorgd werd door Director of Photography Denis Rouden. Soms iets teveel van het goede trouwens. We zien de seriemoordenaar alleen onder een douchekop staan in een gemeenschappelijke doucheruimte in een ondergronds gevangeniscomplex, waarbij het maanlicht door de warmtedampen schijnt en de camera over de vloer strijkt. Mooi, poëtisch, prachtig, maar het komt rechtstreeks uit tientallen andere Amerikaanse films en je vraagt je soms af of al die beeldmasturbatie eigenlijk wel het verhaal ten goede komt. Ook de kleurcorrecties zijn enorm doorgedreven. Zo heb je bij bepaalde scènes extreme desaturaties met een verhoogde helderheid. Enkel de bril van Schneider heeft een bruin-gele gloed. Het heeft wel iets, maar in een film waar je eigenlijk niet echt wordt aangetrokken door de kwaliteit van het scenario komt het allemaal een beetje geforceerd over.

    MR 001MR 002

    De film is brutaal maar toch kan je nooit echt spreken van gratuit geweld zoals dat bijvoorbeeld wel het geval was in films als Truands (2007) waarin Olivier Marchal één van de rollen speelde. Tel daarbij de passende muziek van Frankrijk's grootste filmcomponist van dit moment, Bruno Coulais, en je kunt zonder twijfel spreken van een intens en dramatische misdaad thriller. Marchal maakt als regisseur steeds meer vorderingen en MR 73 doorstaat moeiteloos de vergelijking met heel wat Amerikaanse equivalenten. Nu nog iets minder het accent leggen op de look en iets meer op een realistisch en aangrijpend drama en we kunnen spreken van een meesterwerkje.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 28 februari 2009

    ***Related Post***
    23/12/2004 : 36 Quai des Orfèvres review

     

    *** MR 73 trailer ***

  • Total Recall krijgt een "recall"

    Pin it!

    Het kon niet uitblijven en het is vandaag een feit geworden. Total Recall (1990) van Paul Verhoeven, gebaseerd op het werk van Philip K. Dick, zal binnenkort ook een remake ondergaan. De science-fiction prent blijft trouwens één van de betere films van Arnold Schwarzenegger met voldoende actie, leuke visuele effecten, knappe dialogen en een valse Sharon Stone.

    Total Recall

    Het haalt niet het niveau van een Blade Runner (1982) maar deze prent behoort zeker tot de betere Sci-Fi uit recente filmgeschiedenis. Verder was de film genomineerd voor de Oscars voor beste effecten en voor beste klank en kreeg hij de Special Achievement Award voor speciale effecten. De film bracht ook een slordige 261 miljoen dollar op wereldwijd met een productiebudget van 60 miljoen. FirstShowing komt met het nieuws.

    Power producer Neal H. Moritz is currently developing a "contemporary version" of Total Recall at Columbia Pictures.

    Total Recall is one of only a handful of films (Blade Runner being another) based on a short story by sci-fi author Philip K. Dick. "We Can Remember It for You Wholesale" follows a man haunted by a recurring dream of journeying to Mars who buys a literal dream vacation from a company called Rekall Inc., which sells implanted memories.

    Met een dergelijke producer aan boord kan je meteen aannemen dat dit in geen geval een straight-to-dvd-remake zal worden, maar wel degelijk een blockbuster film, dus verwacht ik ook "grote" namen in de cast en in de regiestoel. Deze supergewelddadige roller-coaster was toen R-rated en ik ben benieuwd of ze het even gortig zullen houden als het origineel. Ik herinner me nog scènes met hoertjes met 3 borsten van Eroticon 7, mutanten met levende embryonale wezens die uit de bui steken, en een neustang die een chip uit de hersenen kon halen en als puber hebben die beelden echt wel indruk op me gemaakt.

    Korte inhoud: De bouwvakker Douglas Quaid (Arnold Schwarzenegger), die hem geen reis kan betalen naar Mars, besluit een 'fictieve reis' te kopen van het bedrijf Rekall; een reis die niet echt is doordat enkel de herinnering eraan geïmplanteerd wordt in de hersenen. Nadat deze herinnering is geïmplanteerd, lijkt er iets mis te gaan. Hij is als het ware een ander persoon geworden en infiltreert in een rebellenkolonie op Mars. Of zijn avontuur echt is of gewoon het product van 'Rekall', wordt aan de toeschouwer overgelaten.

    Is deze film wel rijp genoeg voor een remake? Wel (1) Het origineel is goed genoeg voor een remake - CHECK, (2) het is ook geen meesterwerk waar je best met je pollen vanaf blijft - CHECK, (3) het origineel zal op het moment dat de nieuwe in de zalen draait ouder zijn dan 20 jaar - CHECK, (4) de film moet geregisseerd worden door een bekwaam iemand – dat valt nog af te wachten maar het ziet er goed uit (5) de film moet de ambitie hebben met de nieuwe technieken een betere film te maken - CHECK. Ik heb er dus niet echt iets op tegen. Ik bedoel, mocht ik hier elke remake afbreken dan zou ik consequent moeten zijn en ook de nieuwe Batman films moeten afbreken. Er zijn heel was slechte remakes, maar af en toe kunnen ze het oorspronkelijke werk nog pittiger maken en wie kan daar nu tegen zijn.

    Welke acteur zou in aanmerking komen voor de rol van Douglas Quaid, wel, na het zien van Taken (2008) zou ik er niets op tegen hebben mocht Liam Neeson in aanmerking komen voor de rol. Hij bezit over alle dramatische en fysieke mogelijkheden om de film in goede banen te leiden. Maar wat denken jullie? Zien jullie een Total Recall wel zitten? En wie zou voor jullie een geschikte acteur zijn voor de hoofdrol? …en komt niet af met Nicolas Cage!

    ***Related Post***
    03/08/2012: Total Recall (2012) review
    29/07/2012: Total Recall (1990) review
    15/07/2012: Total Recall trailer
    04/04/2012: Total Recall remake lijkt veelbelovend

  • Gore Verbinski wil een nieuw Clue film

    Pin it!

    Films gebaseerd op strips hebben bewezen dat er een markt voor is, maar films die gebaseerd zijn op games blijven een moeilijke bevalling. En toch hoeft dat niet het geval te zijn als je een creatieve en intelligente scenarist weet te strikken. Denk maar aan die adaptatie van het populaire spelbord Cluedo van Anthony E. Pratt, in Clue (1985) van regisseur en scenarist Jonathan Lynn die de hulp inriep van co-scenarist John Landis. Deze prent is bij mijn weten zelfs de eerste adaptatie van een spelbord ooit. Het had geen verhaal, enkel een eerste act (een moord!) en de rest waren knappe typetjes.

    clue poster

    Korte inhoud: Een groep mensen is uitgenodigd in een groot afgelegen huis, waar ze allemaal een alias krijgen. Ze komen erachter dat ze allemaal gechanteerd worden. Het is niet duidelijk wie de gastheer is maar dan wordt er iemand vermoord … maar door wie?

    En als we de recente nieuwsberichten mogen geloven zou Gore Verbinski interesse hebben in een remake. De mensen van Film Junk schrijven het volgende:

    Combining the best of two current Hollywood trends, the remake and the board game movie, Universal Pictures have reportedly hired Gore Verbinski (The Ring, Pirates of the Caribbean) to direct a movie based on the murder mystery game Clue.

    Het zal niemand verbazen dat na het relatieve succes van de eerste film er ook nog een sequel, een tv-serie en een aantal spin-offs van werden gemaakt, maar het werd nooit beter dan de oorspronkelijke film. En de cast (pic) van die eerste film zal daar ook wel voor iets tussen zitten: Professor Plum werd vertolkt door Christopher Lloyd, Mrs. White - door de fetish actrice van Mel Brooks - Madeline Kahn, de butler Wadsworth door Tim Curry, Mrs. Peacock door Eileen Brennan, Mr. Green door Michael McKean, Miss Scarlet door Lesley Ann Warren, Colonel Mustard door Martin Mull en de meid Yvette door Colleen Camp. Dat deze film met theatrale karakter zal vallen of staan met zijn vertolkingen is nu al duidelijk.

    Het was op de eerste plaats een komedie met een who-dun-it scenario, maar het was echt niet de bedoeling dat je op didactische wijze kon weten wie de dader was. De film stak uiteraard vol van 'clues' (het schilderij waar je de ‘echte’ butler op zag, de verwijzingen in de namen van de neven-karakters, de vele set-ups), maar het speelde uiteindelijk geen rol want de film had drie (!) verschillende eindes met drie verschillende daders. En toch wou de film geen spoof worden met al te belachelijke scènes. Een klein voorbeeld hiervan waren de wapens die een 80'ties update kregen. Niet alleen de six-shooter werd een gewone .38 pistool, en de loden pijp die was gebogen aan het uiteinde (als aanwijzing dat het wel eens van dienst was geweest als moordwapen) was gewoon recht.

    Of de remake voor een hedendaags publiek zal werken is nog maar de vraag. Als ik kijk naar Wes Craven en zijn aanpak van de Scream-films, denk ik dat ook deze film een slimme aanpak nodig heeft en al dan niet met verschillende eindes. Maar dan moet er wel een zekere logica in zitten. Of misschien zetten ze gewoon de verschillende eindes op DVD en krijgen we één einde in de bioscoop-versie. Hieronder is trouwens een clipje uit de originele film. Enjoy!

  • Inglourious Basterds posters

    Pin it!

    De nieuwe Inglourious Basterds (2009) posters zijn aangekomen en zien er behoorlijk Eli Roth-achtig uit. De tagline op de affiches luidt in echte western-stijl: "Once Upon a Time in Nazi occupied France…" We krijgen close-ups te zien van bebloede wapens op een donderachtige achtergrond. De baseball bat is mijn favoriet. Als je goed kijkt zie je er trouwens namen op staan. Gezien er ook wat Joodse namen op staan denk ik niet dat het de namen zijn van de slachtoffers, maar het is wel intrigerend. Wat vinden jullie van deze collectie?

    inglourious_basterds_03 inglourious_basterds_02 inglourious_basterds_01

    ***Related Posts***
    07/05/2009: Nieuwe Inglourious Basterds posters
    12/02/2009: Inglourious Basterds trailer
    12/08/2008: Brad Pitt in Tarantino's Inglourious Basterds
    10/02/2005: Quentin Tarantino's Inglourious Basterds

  • The Reader (2008) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Regisseur Stephen Daldry is geen veelfilmer. Sinds zijn debuut Billy Elliot (2000) heeft de Brit slechts één andere film gemaakt, met name The Hours (2002). Voor beide films kreeg hij wel een oscarnominatie voor beste regie.

    Stephen Daldry,the reader,the hours,billy elliot,kate winslet,nicole kidman,David Kross,ralph fiennes,David Hare,Bernhard Schlink,Roger Deakins,Chris Menges,Nico Muhly,holocaust

    Daldry wist geen van beide nominaties te verzilveren, maar hij is er wel steeds bij, en ook voor zijn derde film The Reader (2009) kreeg hij opnieuw een nominatie voor beste regie: drie films maken en drie nominaties voor beste regie, het zijn cijfers waar Uwe Boll alleen van kan dromen. Het begint in ieder geval tijd te worden dat de regisseur voor een keertje zelf een Oscar mee naar huis mag nemen in plaats van zijn leading ladies (cf. Kate Winslet, Nicole Kidman)

    Korte inhoud: Wanneer de 15-jarige Michael Berg (David Kross) op straat plots ziek wordt, wordt hij geholpen door Hanna Schmitz (Kate Winslet), een vrouw die dubbel zo oud is als de tiener. De volgende maanden brengt Michael ziek in bed door, maar wanneer hij genezen is, zoekt hij Hanna op om haar te bedanken. De twee krijgen al snel een passionele, maar geheime affaire waarbij Michael Hannah voorleest uit de boeken die hij meebrengt uit school. Op een dag verdwijnt Hanna echter zonder directe aanleiding. Acht jaar later, in 1966, wanneer Michael rechten studeert, ziet hij haar opnieuw wanneer ze terechtstaat voor oorlogsmisdaden. Hanna blijkt tijdens de Tweede Wereldoorlog immers lid geweest te zijn van de SS en was de bewaakster van een kamp. In die hoedanigheid stuurde ze vele onschuldigen de dood in.

    Stephen Daldry wist in 2003 Nicole Kidman naar haar eerste (en voorlopig enige) Oscarwinst te loodsen, en The Reader deed hetzelfde met Kate Winslet. En dat scheelde uiteindelijk niet veel want Daldry had eerst Nicole Kidman in gedachten als Hanna Schmitz, maar omdat zij zwanger was, ging de hoofdrol uiteindelijk naar Winslet. Een actrice die je toch niet zou beschouwen als een "tweede keuze".

    En dat is het ook niet, want The Reader is vooral Kate Winslets film. Vanaf de eerste momenten dat ze in beeld komt, zuigt de Britse actrice alle aandacht naar zich toe. Winslet staat ongelooflijk sterk te acteren en weet de twijfel van haar personage perfect weer te geven. De actrice krijgt overigens uitstekend weerwerk van haar twee mannelijke collega’s David Kross en Ralph Fiennes, die resp. de jonge en oude Michael Berg spelen. Haar zesde Oscarnominatie heeft Winslet dus absoluut niet gestolen, maar de rol van Hanna Schmitz valt inderdaad misschien beter in de categorie ‘beste bijrol’, zoals sommigen beweren.

    Het scenario van David Hare, gebaseerd op een bestseller van Bernhard Schlink, zit vakkundig in elkaar en wisselt scènes uit verschillende tijdsperiodes af. De film speelt zich o.m. af in 1995, 1985, 1966 en de jaren '50 van Duitsland. Roger Deakins en Chris Menges zorgen andermaal voor de juiste cinematografie en ook de rustige muziek van Nico Muhly verdient een vermelding.

    Een van de taglines van de film luidt "behind the mystery lies a truth that will make you question everything you know" en dat is eigenlijk een uitstekende samenvatting van The Reader. Deze film roept immers heel wat vragen op en geeft het publiek heel wat zaken mee naar huis om over na te denken. Is Hanna Schmitz bijvoorbeeld doorslecht omdat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog de Nazi’s hielp? Of maakte ze de verkeerde keuzes op het verkeerde moment?

    Stephen Daldry,the reader,the hours,billy elliot,kate winslet,nicole kidman,David Kross,ralph fiennes,David Hare,Bernhard Schlink,Roger Deakins,Chris Menges,Nico Muhly,holocaustStephen Daldry,the reader,the hours,billy elliot,kate winslet,nicole kidman,David Kross,ralph fiennes,David Hare,Bernhard Schlink,Roger Deakins,Chris Menges,Nico Muhly,holocaustStephen Daldry,the reader,the hours,billy elliot,kate winslet,nicole kidman,David Kross,ralph fiennes,David Hare,Bernhard Schlink,Roger Deakins,Chris Menges,Nico Muhly,holocaust
    Stephen Daldry,the reader,the hours,billy elliot,kate winslet,nicole kidman,David Kross,ralph fiennes,David Hare,Bernhard Schlink,Roger Deakins,Chris Menges,Nico Muhly,holocaustStephen Daldry,the reader,the hours,billy elliot,kate winslet,nicole kidman,David Kross,ralph fiennes,David Hare,Bernhard Schlink,Roger Deakins,Chris Menges,Nico Muhly,holocaustStephen Daldry,the reader,the hours,billy elliot,kate winslet,nicole kidman,David Kross,ralph fiennes,David Hare,Bernhard Schlink,Roger Deakins,Chris Menges,Nico Muhly,holocaust

    Ron Rausenbaum, de auteur van 'Explaining Hitler', omschreef de film dan ook al als de "worst Holocaust movie ever". Joodse groeperingen willen een ban op de film omdat het personage Hanna Schmitz te sympathiek wordt voorgesteld. The Reader is echter geen Holocaustfilm — natuurlijk spelen deze afschuwelijke gebeurtenissen een rol in de film —, maar eerder is dit een film over een liefde tussen twee mensen, die een fatale afloop kent door de keuzes die een van hen voordien maakte. Of zoals Roger Ebert het stelde: "it is a movie about lacking the courage to speak when we should. That’s something I think we can all identify with".

    Kortom, The Reader is een aangrijpende film die begint als een liefdesverhaal tussen een tiener en een veel oudere vrouw, maar halverwege omslaat in een moreel dilemma tussen juist en fout. Een krachtig verhaal waarin heel sterk geacteerd wordt. De film roept vele complexe vragen op, maar vermijdt simpele antwoorden. Nu al één van de films voor onze eindejaarslijstjes.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 21 februari 2009

    ***Related Post***
    03/01/2009: Top 10 Beste naaktscènes uit 2008

     

    *** The Reader trailer ***