• Death Race met Jason Statham

    Pin it!

    Crappy-no-talent-hack-director Paul W.S. Anderson (AvP, Soldier, Mortal Kombat) is tegen alle regels van goede smaak en rationaliteit terug met Death Race (2008), een nieuwe B-film met vermaard trash acteur Jason Statham in de hoofdrol.

    Death Race 300

    Als jullie nog meer redenen nodig hebben om deze film te mijden als een zure melk met haar op. Hoewel, als de verwachten laag genoeg blijven zou je wel eens kunnen genieten van de brainless over-the-top actie en de stortvloed aan one-liners. En als jullie verzot zijn op Statham en snelle wagens is er binnenkort ook nog The Transporter 3 (2008).

    Death Race is het soort film die het moet hebben van zijn kinetische energie, zijn stoere helden, zijn humor en uiteraard zijn overvloed aan bruut geweld. En het ziet er naar uit dat Paul Worthless Anderson in zijn opzet is geslaagd, al lag deze opzet al zo laag als het hoogspringrecord van een vette sumo-worstelaar. Dit is geen nostalgische exploitationfilm. Nope, dit is spectical-exploitation! Een geweldfilm met snelle wagens waar het geluid van de ronkende motors je letterlijk zal wegblazen en waar knappe bimbos in de film worden gezet om de aandacht van het plot weg te trekken.

    Korte inhoud: Het verhaal speelt zich af, zoals tegenwoordig een kwart van de films, in een post-apocalyptische wereld. In een gevangenis heeft de directrice Hennessey (Joan Allen), een gruwelijk spel verzonnen. De gevangenen moeten meedoen met een op televisie uitgezonden race-wedstrijd dat voor velen dodelijk afloopt. Ex-NASCAR kampioen Jensen Ames (Jason Statham) wordt onterecht opgepakt voor de moord op zijn vrouw Suzy (Janaya Stephens), en krijgt de keuze om mee te doen aan de race, met het masker van de populaire raceheld Frankenstein, of weg te rotten in een cel.

    De film is een halve remake van Death Race 2000 (1975) met David Carradine in de hoofdrol. Los van de actie moet je hier echter niet zo heel veel van verwachten. Het plot en de set-ups zullen waarschijnlijk, zoals we van Anderson gewend zijn, uitblinken in stupiditeit. Ik heb trouwens de indruk dat ze hun inspiratie voornamelijk hebben gehaald uit The Shawshank Redemption (1994). Klinkt dit misschien bekend in de oren: Het hoofdpersonage wordt beschuldigd van moord op zijn vrouw maar is onschuldig. De gevangenis-directeur is corrupt, een Bijbelfanaat en wil kost wat kost het hoofdpersonage in het gevang houden. Zijn mede-gevangene verblijft al lange tijd achter tralies en is bang om het gevang te verlaten, …

    In deze Death Race is ook nog een rol weggelegd voor Tyrese Gibson, Robin Shou, Jacob Vargas en Ian McShane. De prent komt bij ons uit op 24 December 2008.

    *** Death Race trailer ***

  • Halloween 2 zonder Rob Zombie

    Pin it!

    Er zit een Halloween-sequel aan te komen ZONDER Rob Zombie. Halloween (2007) bracht slechts 58 miljoen dollars binnen tijdens zijn bioscoop-release in de States, maar had wel een bescheiden productiebudget van 20 miljoen.

    Het was geen slechte film, maar de film had veel problemen, en in het bijzonder de uitwerking van Michael Myers. Het camerawerk moest de boel opfleuren, maar als de scène niet werkt zal het veelvuldig gebruik van close-ups en lange lenzen de boel niet kunnen redden. Het zag er eng uit, maar echt gruwelijk was de Halloween remake nooit, daar waar de John Carpenter versie ons met een lege kamerruimte kon doen laten rillen. Je zou in principe de twee films niet mogen vergelijken, maar deze prent had in ieder geval dezelfde titel. Het is FilmJunk die met het nieuws komt:

    Michael Myers pic

    French filmmakers Alexandre Bustillo and Julien Maury were previously attached to direct the Hellraiser remake, but once they dropped out of that project, there were rumours that they had entered talks to do the Halloween sequel. It seems that this is now pretty much confirmed. The duo had this to say about the project:

    “It’s a proposition we couldn’t refuse… Our vision will be done with utmost respect, with a continuity of [Zombie’s] work but also a real evolution of the world he set in place.”

    Franse cineasten die horrorfilms maken zijn in trek. Als jullie twijfelen aan hun competentie stel ik voor dat jullie even de trailer bekijken van Martyrs (2008) van Pascal Laugier of de trailer van Frontière(s) (2007) van Xavier Gens. Het Franse duo heeft eerder À l'intérieur (2007) gemaakt en heeft hiermee veel stof doen opwaaien. Bekijk hier de bloederige trailer van de film met Béatrice Dalle en Alysson Paradis.

    frontiers 150 martyrs 150

    Toch vind ik het een beetje vreemd dat Zombie gepasseerd wordt voor deze sequel gezien hij toch wel de franchise nieuw leven heeft ingeblazen. In tegenstelling tot veel mensen vind ik hem een bangelijk en efficiënt regisseur. Halloween was misschien een opdrachtfilm, maar ik ben er zeker van dat hij een betere film had kunnen afleveren. Momenteel is hij bezig met Tyrannosaurus Rex (2009), waarin wederom zijn vrouw Sheri Moon van de partij is.

    Wie van jullie heeft de Halloween remake gezien en wat vinden jullie van de plannen voor de sequel?

    ***Related Posts***
    25/04/2009: H2: Halloween 2 teaser trailer
    11/06/2007: Nieuwe Halloween poster
    22/04/2007: The Devil's Rejects special 2 disc dvd
    09/04/2007: Halloween trailer
    13/03/2007: Halloween remake behoudt originele muziek
    21/06/2006: Halloween remake door Rob Zombie
    18/03/2006: The Devils Reject’s review
    12/02/2006: Freddy vs. Jason vs. Michael Myers
    11/10/2005: Horror Top 10
    31/07/2005: The Devil’s Rejects trailer

  • Jan Verheyen regisseert Dossier K.

    Pin it!

    Het veelbesproken vervolg op de Vlaamse bioscoophit De Zaak Alzheimer (2003), is in aantocht. Dossier K, naar het boek van Jef Geeraerts, zal echter niet geregisseerd worden door Erik Van Looy, maar wel door Jan Verheyen. Erik Van Looy, die oorspronkelijk voorzien was om ook de tweede Geeraerts verfilming te regisseren, tekende zopas een nieuw exclusief meerjarencontract met Woestijnvis dat hem niet toelaat een volledig jaar tewerken aan Dossier K.

    In deze sequel moeten Eric Vincke (Koen De Bouw) en Freddy Verstuyft (Werner De Smedt) afrekenen met de Albanese maffia, maar ook met intriges in eigen rangen. Het scenario is van de hand van Carl Joos en Erik van Looy die ook instonden voor het scenario van De Zaak Alzheimer.

    dossier k 2 pic

    Voor Jan Verheyen wordt Dossier K zijn tiende langspeelfilm en zijn derde boekverfilming (na Alles Moet Weg van Tom Lanoye en Los van Tom Naegels). Jan zei zelft op het nieuws het volgende: "Ik ben vereerd dat Erik en Eyeworks mij het vertrouwen geven voor de tweede Vincke & Verstuyft-film. Net als het boek is het scenario een spannend, episch verhaal over eer en verraad, over morele corruptie en bloedwraak. Alles is er om van Dossier K een grote, intelligente publieksfilm te maken en een waardige opvolger van De Zaak Alzheimer. Ik kijk er ook naar uit om opnieuw samen te werken met het formidabele Eyeworks-team, met wie ik net Los en Vermist maakte".

    Van Looy, die blijkbaar liever op een tv-set dan op een filmset staat zei het volgende: "Dossier K heeft alles in zich om de hoge verwachtingen na De Zaak Alzheimer in te lossen. Alle ingrediënten zijn aanwezig om een kwalitatief hoogstaande, spannende en vooral opnieuw verrassende politiethriller neer te zetten. Ik ben zeer blij met de keuze van mijn collega en vriend Jan Verheyen die als regisseur een indrukwekkend palmares heeft opgebouwd en hiermee een nieuwe uitdaging in zijn carrière aangaat."

    De Zaak Alzheimer is de meest succesvolle Vlaamse film van de afgelopen 10 jaar met ruim 750.000 bezoekers in Vlaanderen en een indrukwekkende internationale carrière. De film oogstte zowel bij het publiek als bij de (inter)nationale pers veel bijval en veroorzaakte een ware kentering in de Vlaamse filmsector. De opnames van Dossier K. gaan van start in maart 2009. De release is gepland op 20 oktober 2009. Dossier K. wordt geproduceerd door PeterBouckaert en Erwin Provoost voor Eyeworks Film & TV Drama, in coproductie met VRT en Phanta Vision en in samenwerking met het Vlaams Audiovisueel Fonds en Bridge Entertainment. Kinepolis Film Distribution zal de film uitbrengen.

    Ik begrijp hier eigenlijk niet zo heel veel van. Waarom werd er zo lang gewacht om Dossier K in productie te brengen? Drie jaar geleden was De Zaak Alzheimer nog fris in het geheugen. Nu zijn de meeste mensen de vlaamse kaskraker al vergeten, en is hun verlangen ook voor een stuk bekoeld. Het is een spijtige zaak dat Van Looy niet op zijn elan kon verder gaan. OK, hij is niet de meest boeiende regisseur maar hij brengt wel een zekere stijl mee die je meteen meesleurt in het verhaal. En elke regisseur moet groeien, en de evolutie was zeker merkbaar bij Erik. Vergelijk Alzheimer maar eens met Shades. Binnenkort brengt hij Loft (2008) uit. Benieuwd hoe deze film zal ontvangen worden.

    ***Related Posts***
    07/06/2008: Loft van Erik Van Looy en Bart De Pauw
    15/03/2007: Geen Amerikaans avontuur voor Erik Van Looy
    25/03/2006: Geen Dream House voor Erik Van Looy
    30/08/2005: De Zaak Alzheimer doet het niet slecht in de States
    29/07/2005: Amerikaanse poster van De Zaak Alzheimer

  • Mathieu Kassovitz spuwt zijn gal over Babylon A.D. uit

    Pin it!

    Ik had nog maar pas een review geschreven van Babylon A.D. (2008) waarin ik schreef dat de conflicten tijdens shoot zichtbaar werden in de film, of regisseur Mathieu Kassovitz maakt officieel bekend dat deze shoot een vreselijke ervaring was voor hem. Het zijn de mensen van SciFi Scanner die het nieuws breken:

    Mathieu Kassovitz is kwaad. De Franse auteur-regisseur die ons La Haine bracht had zijn nieuwste kindje waar hij 5 jaar lang voor gezorgd heeft moeten koesteren. Maar het tegendeel is waar, en dit op de vooravond van de wereldwijde release. "I never had a chance to do one scene the way it was written or the way I wanted it to be. The script wasn't respected. Bad producers, bad partners, it was a terrible experience. It's pure violence and stupidity. The movie is supposed to teach us that the education of our children will mean the future of our planet. All the action scenes had a goal: They were supposed to be driven by either a metaphysical point of view or experience for the characters... instead, parts of the movie are like a bad episode of 24."

    Mathieu Kassovitz & Vin Diesel

    De film kende geen vlotte productie. De berichten over vertragingen, budget problemen en slecht weer die roet in het eten gooide, waren schering en inslag. Maar Kassovitz wijst met zijn vinger naar de studio. "Fox was sending lawyers who were only looking at all the commas and the dots," zegt hij. "They made everything difficult from A to Z." Maar ook tijdens de post-productie wou Fox ingrijpen, en verknipte de film tot een omsamenhangende 93 minutes (de film werd 15 tot 20 minuten ingekort). Ook Vin Diesel was verbaasd over de nieuwe lengte van de prent. Tijdens de afwerking van de nieuwe sequel Fast and Furious (2009), zei hij dat hij nog niets van Babylon A.D. had gehoord, en dat al 6 maanden lang. "Am I even in the movie any more, or am I on the cutting room floor?" vroeg hij laconisch. Fox zelf wou geen commentaar kwijt.

    Wie is verantwoordelijk? Mathieu zei het volgende: "It's hard. Filmmaking is such a collaborative effort you can't look to one person. I should have chosen a studio that has guts. Fox was just trying to get a PG-13 movie. I'm ready to go to war against them, but I can't because they don't give a shit."

    Mathieu Kassovitz pic

    Ik moet meteen toegeven dat de film heel wat problemen vertoond, en ik begin nu meer te begrijpen ‘waarom’. Maar op zich is het geen slechte film. Bepaalde scènes zijn echt wel de moeite. Enkel spijtig dat Kassovitz niet de film kon maken die hij voor ogen had. Producers die een film om zeep helpen gebeurt steeds vaker, gezien producers ook steeds meer invloed in het productieproces willen – ook al nemen zij geen enkele creatieve verantwoordelijkheid. Als een film flopt kijkt iedereen naar de regisseur, en in vele gevallen zal hij ook de gevolgen moeten draaien. Maar producers treffen zelden schuld en ook al maken ze de ene flop na de andere, toch blijven ze verder produceren. Dat een producer controle moet uitoefenen op de productie spreekt voor zich, maar hij zou zijn eigen regisseur in geen geval moeten boycotten. Integendeel, een producer zou een algemeen beeld moeten hebben over de film en er alles aan doen om de ideale omstandigheden te creëren om de visie van zijn regisseur gestalte te geven. Maar dergelijke producers zijn schaars.

    Amerikaanse producers en Franse cineasten, het blijft een moeilijke bevalling. Maar Mathieu had dit toch al voor een stukje moeten zien aankomen. Ik bedoel, hij maakt een film met Vin Diesel (niet meteen een complex dramatisch acteur) en Fox (een studio die gekend is voor zijn eenzijdigheid en zijn boekhouders reputatie). En is het wel verstandig om dit allemaal te zeggen NET voor de officiële release van de film.

    ***Realted Posts***
    03/11/2012: Making of Babylon AD : Fucking Kassovitz
    22/08/2008: Babylon A.D. filmbespreking

  • De terugkeer van Guy Ritchie met RocknRolla

    Pin it!

    En dit zou dus de film moeten zijn die Guy Ritchie uit de verdoemenis moet helpen, na 8 jaar lang geknoei. Laten we hopen dat RocknRolla (2008) al even boeiend is als de openings credits, die gemaakt zijn door niemand minder dan Danny Yount. Hij is de creatieve stuwkracht voor de credits van Six Feet Under, Iron Man en Kiss Kiss Bang Bang. En wat mij betreft is Yount diegene die een oude kunst uit de tijd van de Hitchcock films, nog steeds springlevend houdt. Ook al trekt de film op niets, dit gedeelte van de film vind ik al geslaagd.

    *** RocknRolla opening credits ***

    Korte inhoud: Als de Londense onderwereld lucht krijgt van de aanwezigheid van Russische gangsters, is men extra alert. Dan komt er plots een interessante deal boven water, waarmee miljoenen te verdienen vallen. Vanuit alle uithoeken verschijnen de geïnteresseerden, waaronder: een geduchte gangster (Gerard Butler), een misdaad topstuk (Tom Wilkinson) en een sexy accountant (Thandie Newton).

    rocknrolla-2

    De film heeft veel weg van Snatch, maar dat kan je wel zeggen van bijna alle films van Guy Ritchie. Er zijn nu eenmaal films waar je vernieuwing verwacht, en andere films waar je een vaste waarde aan het werk wil zien. Ook al heeft hij veel steken laten vallen is Guy toch iemand die een zekere Britse-visuele-in-your-face-stijl in leven heeft geroepen. En deze film lijkt iets meer pit te hebben dan zijn vorige Revolver. Naast de knappe Thandie zien we ook de nieuwe Bondgirl, Gemma Arterton, in actie. Spijtig genoeg moeten we ons geduld op de proef stellen tot 10 december 2008.

    *** RocknRolla trailer ***