• The Wolfman voor Joe Johnston

    Pin it!

    Het gebeurt niet alle dagen dat een videoclipmaker / beginnend filmregisseur, een miljoenen dollar project met een sterren-cast de rug toekeert, maar dit overkwam gisteren The Wolfman (2009). Precieze details kennen we niet maar wel is duidelijk dat de 49-jarige regisseur Mark Romanek (One Hour Photo) niet tevreden was met het budget. Blijkbaar kon hij voor dit geld de vooropgestelde film niet maken. Alstublieft! En dit terwijl onze Erik Van Looy - die evenveel talent en ervaring heeft als Romanek - er maar niet in slaagt een Hollywoodfilm te maken met ¼ van dit budget en het nu moet stellen met een Vlaamse filmproductie met een Bart De Pauw die in zijn nek staat te blazen. Nu ja, als deze even knap zal zijn als De Zaak Alzheimer hebben wij zeker niet klagen.

    wolf man pic

    De acteurs, Benicio Del Toro, Anthony Hopkins en Emily Blunt, blijven wel aan boord. Universal zal volgens mij wel snel een talentvolle regisseur aan de haak slaan voor deze horrorprent met een productiebudget van 85 miljoen dollar en15 miljoen dollar in taxshelter (omdat er gedraaid wordt in Groot-Brittannië). Het scenario is trouwens ook niet van om het even wie. Andrew Kevin Walker (Se7en, Sleepy Hollow) heeft het script geschreven. Kevin Walker wou eerder met deze film zijn regiedebuut maken, maar dit is om onduidelijke redenen niet verwezenlijkt. Het zou in deze omstandigheden misschien wel een uitgelezen kans zijn voor de scenarist om nog eens zijn kandidatuur te stellen.

    Korte inhoud: Als zijn broer sterft, keert Larry Talbot (Del Toro) vanuit Amerika terug naar Wales naar het huis van zijn familie. Tijdens een bezoek aan een zigeunerkamp wordt hij aangevallen door een weerwolf. Larry doodt de weerwolf maar wordt tijdens het gevecht gebeten.

    Als de regisseur vertrokken is omwille van creatieve meningsverschillen, more power to him. Maar als het enkel een budgettaire kwestie was, vind ik dat toch maar zielig. Er bestaan altijd oplossingen, zeker wanneer je goed ondersteund wordt door capabele en integere producenten die weten hoe ze een dollarcent in vier moeten bijten. Maar 100 miljoen is toch wel een smak geld. Met dit budget maak je gemakkelijk 4 Underworld (2003) films, en daarin zaten ook heel wat overtuigende wolven. Hopelijk verspeelt de regisseur hiermee geen grote kans op een mogelijke doorbraak, want veel films heeft de man niet in voorbereiding en veel meer dan een geslaagde debuutfilm heeft hij tot nu toe niet gemaakt.

    En als we de laatste berichten mogen geloven zijn er al een paar namen bekend van mogelijke regisseurs. Zo komen Breck Eisner (Sahara) en Matt Reeves (regisseur van het shaky Cloverfield) in aanmerking, maar ook de overroepen Brett Ratner. Ik weet niet wat jullie denken, maar na het lezen van deze drie namen denk ik dat The Wolfman ten dode is opgeschreven.

    Korte inhoud: De regie van Wolfman komt toe aan Joe Johnston. Een klote regisseur die eerder misbaksels als Jumanji, Jurassic Park III en Hidalgo maakte zal zich nu vergrijpen aan de weerwolf-remake. Hierboven schreef ik nog – met heel wat teleursteling - dat de remake misschien in de handen van Brett Ratner zou vallen, maar dit nieuws is misschien nog erger. Ik had nog gehoopt op Frank Darabont (The Shawshank Redemption, The Green Mile) of James Mangold (Walk The Line, 3:10 To Yuma). Johnston is een filmmaker die verzot is op avonturenfilms, iets wat de remake van The Wolfman niet zou mogen zijn. Your thoughts?

    ***Related Posts***
    22/10/2009: The Wolfman trailer
    23/03/2008: The Wolfman pics
    17/03/2006: Del Toro is The Wolfman

  • A Nightmare on Elm Street zonder Robert Englund

    Pin it!

    Nadat Rob Zombie had bewezen, met zijn versie van Halloween (2007), dat er geen heil valt te rapen in het maken van een remake van een cult horror film, komt Michael Bay op de voorgrond met plannen voor een remake van A Nightmare on Elm Street (1984) met zijn productiehuis Platinum Dunes (ook nog bekend als "The Butchers of Classic Horror Movies"). Er wordt op Imdb ook melding gemaakt van een A Nightmare On Elm Street prequel (2008), maar ik ben niet zeker of dit iets van doen heeft met de Michael Bay productie. Het is Variety die het slechte nieuws kwam brengen:

    Platinum Dunes partners Michael Bay, Brad Fuller and Andrew Form have been set by New Line to relaunch the movie series centered on the iconic killer, who haunts the dreams of teenagers and kills them in their sleep. The trio will create a new franchise based on Wes Craven’s 1984 film A Nightmare on Elm Street. Originally played by Robert Englund, the Krueger character haunted nine films and two TV series in what was New Line’s most lucrative franchise until The Lord of the Rings.

    1 2 3 4

    Korte inhoud: Tina rent door een tunnel een ketelhuis in en wordt achtervolgd door een verminkte man met een bruine hoed op en messen aan de vingers van zijn rechterhand. Net voordat ze aan flarden gesneden wordt, doet ze haar ogen open en is ze weer wakker. Dat haar nachthemd scheuren vertoont, maakt haar nog niet echt bang. Maar als ze dan hoort dat haar beste vriendin Nancy over exact dezelfde man heeft gedroomd, beginnen de zenuwen toch op te spelen. Is ze nog wel veilig in haar dromen?

    Great! En dit net nadat Michael Bay eerst nog Friday the 13th (2009) wou aanpakken. Drie problemen hierbij: (1) Waarom een remake. De oorspronkelijke films blijven beter dan de remakes (cf. Halloween, The Texas Chainsaw Massacre, The Amityville Horror, The Omen, The Hitcher, …). (2) De mannen van Platinum Dunes staan garant voor miskleunen. (3) Deze film zal belanden in de handen van een videoclip-maker of iemand zonder enige vorm van regie-ervaring.

    Wel een beetje erg voor de horrorfans dat Leatherface, Jason Voorhees en nu ook Freddy Krueger eigendom zijn van Michel Bay. Het enige goede nieuws is dat de film nog wel een tijdje in de koelkast zal belanden tot de scenaristen-staking zo goed als achter de rug is. Dat Friday the 13th een remake krijgt, tot daar toe. Die eerste film is voor een groot stuk verouderd. Hoewel er eigenlijk niet veel "verhaal" te rapen valt, denk ik dat ze met een remake misschien wel eens nieuwe dingen kunnen uitspitten. Maar A Nightmare On Elm Street remake is dwaas. Die film heeft nog niets van zijn pluimen verloren. Bekijk deze maar eens in een duister kamertje met een aangepast surround-systeem. You won't fall asleep after that! Wat vinden jullie trouwens van het nieuws?

    Update 31/01/2008: Goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat ze nog steeds van plan zijn om A Nightmare on Elm Street te rebooten, maar het goede nieuws is dat volgens Movie Hole acteur Robert Englund, die jarenlang Freddy Krueger heeft vertolkt, ook zal benaderd worden voor de hoofdrol in het filmproject. Kijk eens aan. In principe kan men dan niet meer spreken van een "reboot" maar eigenlijk van een nieuwe sequel.

    Update 05/02/2008: Acteur Robert Englund, die de rol van horroricoon Freddy Krueger vertolkte in alle Nightmare on Elmstreet-films, doet niet mee aan de remake die in de maak is. Dat meldt het Britse filmblad Empire dinsdag op haar website. "Daar ben ik echt te oud voor", stelt de acteur. "Het moet geen Freddy worden die het opneemt tegen Viagra." De 60-jarige Englund zou het wel leuk vinden om een kleine cameorol te spelen in de film.

    ***Related Posts***
    30/10/2010: A Nightmare on Elm Street (2010) review
    29/09/2009: A Nightmare on Elm Street teaser trailer
    20/03/2009: Friday the 13th filmbespreking
    03/10/2007: Friday the 13th ondergaat Bay-touch
    19/03/2006: Jordana Brewster in Texas Chainsaw Massacre: The Beginning
    12/02/2006: Freddy vs. Jason vs. Michael Myers
    27/04/2005: The Birds krijgt een Bay-touch

  • Rambo verslagen door de Spartanen

    Pin it!

    Dat Rambo (2008) (Rambo 4) een hoge pijngrens heeft zal niemand ontgaan zijn, maar op de tweede plaats eindigen op de box-office achter dé slechte film van het jaar, Meet the Spartans, moet wel heel hard aankomen. Rambo haalde in zijn openingsweekend een slordige 18 miljoen dollar, terwijl de spoof-film iets beter deed met 19 miljoen. Het verschil is klein, maar Spartans is gewoon het bekijken niet waard, zelfs voor pubers.

    Rambo

    Zo’n 20 jaar na Rambo III (1988) komt Stallone op de proppen met een nieuwe aanvulling aan het verhaal van de getraumatiseerde Vietnam-veteraan. En dit keer zijn het de Birmese regeringssoldaten die er van langs krijgen. Hoewel de eerste Rambo-film First Blood (1982) nog een prent was met een zekere relevantie wat betrof het nog verse Vietnam-trauma in de Amerikaanse collectieve psychologie, waren de verwijzingen aan deze trauma's in deel II en III en de teleurstelling in de Amerikaanse militaire overheid die zij voedden ondergeschikt aan onbegrensde heroïek en onwaarschijnlijk geweld. Wie herinnert zich trouwens niet die seqentie uit Rambo: First Blood part II (1985) waarin een Vietnamese soldaat een automatisch geweer en pistool leegschiet op Rambo maar telkens mist, waarop deze hem met een explosieve pijl in duizend stukken laat uitspatten? Classic Rambo!

    Korte inhoud: John Rambo (Sylvester Stallone) woont in het noorden van Thailand, waar hij boottripjes met toeristen maakt. Aan de grens tussen Thailand en Birma gaat de oorlog zijn 60e jaar in. Maar Rambo heeft geen zin meer in vechten. Hij leidt een rustig bestaan in de heuvels waar hij op giftige slangen jaagt die hij verhandelt. De passerende huurlingen, rebellen en vredesstichters kunnen hem niet verleiden zich weer in de strijd te storten. Dat verandert als een groepje missionarissen beroep zal doen op de riviergids John Rambo. Sarah (Julie Benz) en Michael Burnnett (Paul Schulze) vertellen Rambo dat het Birmaanse leger landmijnen op de wegen legt, waardoor reizen over land vrijwel onmogelijk is geworden. Ze vragen Rambo of hij ze met zijn boot naar de Karen-stam kan brengen, zodat ze die van medicamenten kunnen voorzien. Met tegenzin zet Rambo Sarah, Michael en de hulpverleners af in de jungle. Twee weken later vertelt pastor Arthur Marsh (Ken Howard) dat de groep hulpverleners niet is teruggekeerd en dat de ambassades niet genegen zijn te helpen. Arthur heeft vernomen dat de hulpverleners gevangen zijn genomen door het Birmaanse leger. Hij heeft geld ingezameld om huurlingen in te huren die de missionarissen moeten bevrijden. De man die door het Amerikaanse leger ooit werd gekneed tot een supersoldaat weet wat hem te doen staat.

    Nu heeft Stallone, na zijn succesvolle laatste deel van de Rocky-saga, het op zich genomen om ook Rambo, die andere Amerikaanse held, te laten terugkeren op het witte doek. De trailer van de nieuwe Rambo film voelt al meteen vertrouwd aan. Rambo is nog steeds de eenzame ex-soldaat die geweld heeft afgezworen maar zich toch genoodzaakt ziet om de wapens weer op te pakken en zo te strijden voor het goede. De trailer voedt onze nostalgie over deze orgie van geweld die we bij de andere Rambo-films voorgeschoteld kregen. Het is opnieuw een duistere en broeierige, regenachtige jungle, hulpeloze reddingswerkers en inheemse bevolking en daarboven uit de figuur van Rambo die als een soort onsterfelijke supersoldaat de slechteriken te lijf gaat gewapend met een vlijmscherp mes, een zwaar machinegeweer en pijl en boog.

    Mij baserend op de trailer kan ik voorspellen dat deze nieuwe Rambofilm een bloederig spektakel zal worden zonder ironie of humor, maar met veel flitsende beelden en sfeervolle muziek die ons een avond ongenuanceerd kijkplezier zal geven. Nieuwe invalshoeken kunnen vooralsnog niet worden verwacht, maar hoeft dat eigenlijk wel bij een iconisch filmfiguur zoals John Rambo? Iedereen weet toch dat je in een R-rated Rambo-film geen fijnzinnige en genuanceerde bespiegelingen van de menselijke ziel kunt verwachten? Daar win je immers geen oorlog mee.

    Update: En als we de Hollywood Daily mogen geloven wil Harvey Weinstein nog meer Rambo-films naar het witte doek brengen al dan niet met Sylvester Stallone. Harvey verwacht dat deze Rambo gemakkelijk 150 miljoen dollar zal opbrengen wereldwijd (dat lijkt me realistisch), en is dus al bezig met het brainstormen om het personage terug naar Amerika te brengen. Als we Harv mogen geloven: "I like the idea of an older guy kicking ass."

    ***Related Posts***
    11/05/2008: Rambo (4) filmbespreking
    11/05/2008: Rambo 5 een Belgisch-Amerikaanse productie?
    07/11/2007: Sylvester Stallone heeft een Death Wish
    17/05/2007: Rambo foto’s en trailer
    10/05/2007: Julie Benz in de armen van John Rambo
    10/10/2006: Rambo plot
    11/04/2006: Rambo, op zoek naar een verhaal
    27/10/2004: Rambo IV, Al-Quida Strikes Back...
    27/09/2004: Trilogies aan de kassa

  • Daniel Day-Lewis brengt hulde aan Heath Ledger

    Pin it!

    Gisterenavond waren de Screen Actors Guild Awards, en deze show had in ieder geval niet te lijden onder de scenaristen-stakingen. Ik wil van deze filmblog geen opsomming maken van alle resultaten uit alle award-shows – ik concentreer me op de Razzies, Cannes en de Oscars – maar deze uitreiking van de SAG-award was wel een speciale gezien er met veel eerbied werd gesproken over de pas overleden Heath Ledger.

    Daniel Day-Lewis

    De award voor Beste Acteur ging naar Daniel Day-Lewis voor zijn rol in There Will Be Blood (2007). Bij ontvangst van de award bracht hij een hulde aan de acteur met een uiterst persoonlijke speech. TVGuide schreef het volgende:

    Accepting the award for best actor in a film (There Will Be Blood) and reflecting on his ongoing discovery as a performer, Day-Lewis said, "There are many actors in this room tonight… who have given me that sense of regeneration, and Heath Ledger gave it to me. In Monster’s Ball, that character he created seemed to be almost like an unformed being retreating from himself, his father, his life… and yet we wanted to follow him. It was unique."

    Dat Ledger in het verleden soms in bedenkelijke rollen speelde (A Knight’s Tale, The Order) doet niets af van het feit dat hij telkens de pannen van het dak speelde in rollen waar heel wat van de acteur werd gevraagd. Pas met Brokeback Mountain (2005) begon het publiek blijkbaar in te zien dat Heath geen B-acteur was, maar wel degelijk iemand met een enorme flexibiliteit en reikwijdte. Het was dan ook niet meer dan gepast dat een acteur als Daniel Day-Lewis het woord voerde betreffende de dood van de acteur – iets wat de andere kandidaten waarschijnlijk niet hadden gedaan. We zullen nooit weten tot waar Heath ons met zijn vertolkingen had kunnen brengen, maar één ding is zeker, hij heeft bij heel wat acteurs een enorme impact achtergelaten en zal niet zo snel vergeten worden.

    Hieronder vinden jullie de lijst van de genomineerden en de winnaars worden telkens aangeduid in het vet. Daaronder vinden jullie de video van de speech van Daniel Day-Lewis.

    Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture
    3:10 TO YUMA (Lionsgate)
    AMERICAN GANGSTER (Universal Pictures)
    HAIRSPRAY (New Line Cinema)
    INTO THE WILD (Paramount Vantage)
    NO COUNTRY FOR OLD MEN (Miramax Films)

    Outstanding Performance by a Male Actor in a Leading Role
    GEORGE CLOONEY / Michael Clayton – "Michael Clayton" (Warner Bros. Pictures)
    DANIEL DAY-LEWIS / Daniel Plainview – "There Will Be Blood" (Paramount Vantage)
    RYAN GOSLING / Lars Lindstrom – "Lars And The Real Girl" (Sidney Kimmel Entertainment)
    EMILE HIRSCH / Christopher McCandless– "Into The Wild" (Paramount Vantage)
    VIGGO MORTENSEN / Nikolai – "Eastern Promises" (Focus Features)

    Outstanding Performance by a Female Actor in a Leading Role
    CATE BLANCHETT / Queen Elizabeth I – "Elizabeth: The Golden Age" (Universal Pictures)
    JULIE CHRISTIE / Fiona – "Away From Her" (Lionsgate)
    MARION COTILLARD / Edith Piaf – "La Vie En Rose" (Picturehouse)
    ANGELINA JOLIE / Mariane Pearl – "A Mighty Heart" (Paramount Vantage)
    ELLEN PAGE / Juno MacGuff – "Juno" (Fox Searchlight Pictures)

    Outstanding Performance by a Male Actor in a Supporting Role
    CASEY AFFLECK / Robert Ford – "The Assassination of Jesse James By The Coward Robert Ford" (Warner Bros. Pictures)
    JAVIER BARDEM / Anton Chigurh – "No Country For Old Men" (Miramax Films)
    HAL HOLBROOK / Ron Franz – "Into The Wild" (Paramount Vantage)
    TOMMY LEE JONES / Ed Tom Bell – "No Country For Old Men" (Miramax Films)
    TOM WILKINSON / Arthur Edens – "Michael Clayton" (Warner Bros. Pictures)

    Outstanding Performance by a Female Actor in a Supporting Role
    CATE BLANCHETT / Jude – "I’m Not There" (The Weinstein Company)
    RUBY DEE / Mama Lucas – "American Gangster" (Universal Pictures)
    CATHERINE KEENER / Jan Burres – "Into The Wild" (Paramount Vantage)
    AMY RYAN / Helene McCready – "Gone Baby Gone" (Miramax Films)
    TILDA SWINTON / Karen Crowder – "Michael Clayton" (Warner Bros. Pictures)

  • Astérix aux Jeux Olympiques met Benoît Poelvoorde

    Pin it!

    Hier is dan de duurste Franse film aller tijden, Astérix aux Jeux Olympiques (2008), de derde Asterix film na Astérix et Obélix contre César (1999) van Claude Zidi en Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (2002) van Alain Chabat. De eerste film deed het minder goed dan de sequel die zijn productiebudget van 47 miljoen dollar minstens verdubbelde (111 miljoen dollar waarvan 74 miljoen enkel en alleen in Frankrijk).

    03

    Verwacht wordt dat het derde deel deze monsterscore kan evenaren. Maar de film zit wel, volgens Imdb, met een loeizware productiekost van 94 miljoen dollar en dat is nog altijd 4 miljoen dollar meer dan Le Cinquième Elément (1997) van Luc Besson. Ik zeg dat er even bij omdat er heel wat foutieve berichten de wereld werden ingestuurd alsof de film van Luc Besson de duurste was.

    Korte inhoud: De beeldschone prinses Irina (Vanessa Hessler) wordt door menig man aanbeden, zo ook door Caesars (Alain Delon) zoon Brutus (Benoît Poelvoorde). Ze heeft haar hart echter al verloren aan de Galliër Alafolix (Stéphane Rousseau). Prinses Irina rest niets anders dan te verklaren dat ze zal trouwen met de winnaar van de Olympische Spelen. Asterix (Clovis Cornillac) en Obelix (Gérard Depardieu) worden uitgekozen om als afgevaardigden van de Galliërs deel te nemen aan deze Spelen. Samen slaan ze de handen ineen tijdens de meest opzienbarende Olympische Spelen van de Oudheid.

    De regisseurs van dienst zijn deze keer Frédéric Forestier (Le Boulet) en Thomas Langmann die het zoontje is van de beroemde Franse cineast Claude Berri die hiermee ook zijn debuut maakt. Een beetje een vreemde samenstelling. Langmann zat al in het productie-team van de eerste Asterix-films maar heeft geen enkele regie-ervaring en blijkbaar wordt hij hier een beetje gecoached door Forestier.

    Christian Clavier, die in de eerste twee films de rol van Astérix op zich nam, keert niet terug in de rol van de dappere Galliër. Clovis Cornillac (Le Serpent, Un long dimanche de fiançailles) vertolkt nu de hoofdrol. Gérard Dépardieu is wederom te zien als de dikke Obélix. Een andere ronkende naam is die van Alain Delon, die in de huid van Julius Caesar kruipt. Het Italiaanse model Vanessa Hessler vertolkt de rol van de Prinses Irina. En Panoramix wordt vertolkt door de vader van Vincent Cassel, Jean-Pierre Cassel, die net na de opnames stierf aan kanker. Dit is dus meteen ook zijn laatste filmrol. Maar de ster van deze film is zonder enige twijfel de Belg Benoît Poelvoorde in de rol van Brutus.

    01 02 03
    04 05 06

    Veel aandacht is besteed aan het visuele aspect van de film. Twee vaste teamleden van Jean-Pierre Jeunet, de decorontwerpster Aline Bonetto en de kostumière Madeline Fontaine, verleenden hun medewerking aan de film. Grootste struikelblok was het Olympisch Stadion, maar door een slim concept werd een groots decor bedacht, dat inzetbaar was voor zowel de hardloopscènes, het speerwerpen en eveneens de race met strijdwagens. Maar ga niet met al te hoge verwachtingen naar deze film. Voor diegene die verzot zijn op de vorige Asterix-films zal dit wel een aanrader zijn. De film draait vanaf 30 januari 2008 in onze zalen.