• Laatavond films KNT

    Pin it!

    Ik had nog maar net mijn Top 10 Besparende Tips voor Filmfans bekend gemaakt of in het nieuws kwamen al berichten van ingrijpende veranderingen in een aantal bioscoopcomplexen in de States. In mijn artikel had ik geschreven dat het comfort van een cinema nauwelijks nog kan bekoren wanneer de rust verstoord wordt door kletsende tieners. Wel, in een groeiend aantal Amerikaanse bioscopen worden tieners verbannen. Bij sommige voorstellingen van publieksfilms worden geen kinderen meer toegelaten zodat ouderen ongestoord kunnen kijken.

    Met de ingreep willen de bioscopen meer volwassenen trekken. Dat meldde de Amerikaanse krant USA Today vorige week. De filmtheaters weren kinderen bij late avondvoorstellingen of eisen begeleiding door een oudere bezoeker. Twee bioscopen in Chicago verwachten zelfs van jongeren tot 18 jaar dat zij een korte gedragscursus volgen. Pas dan mogen zij na 20.30 uur zonder volwassen begeleider naar binnen.

    That's the way to go voor laatavond films! Ik ben normaal niet voor een repressieve aanpak, maar wanneer ettertjes fungeren als stoorzenders tijdens een bioscoopvoorstelling voel ik maar al te vaak de neiging om ze zelf een trap onder hun viool te geven. Maar de 14 tot 17 jarigen zijn nu net een doelgroep die veel bijdragen tot de box-office, bijgevolg zag ik nog niet meteen maatregelen in de nabije toekomst. Maar nu zijn het een aantal verstandige bioscoopcomplexen die het voortouw nemen. Ze tonen met deze actie dat ze alle bioscoopbezoekers (niet enkel de jongeren) comfort wil bieden, en dat kan enkel maar toegejuicht worden. Hopelijk zullen via deze regel tegen potentiële oproerkraaiers, meer volwassenen hun weg naar de bioscoop vinden. De leeftijd van de bioscoopbezoeker is de laatste 3 decennia fors gedaald. Het is een evolutie die misschien op termijn het niveau van de films kan opkrikken. Hopelijk worden hier ook alle laat-avond films KNT.

    ***Related Posts***
    25/10/2007: Top 10 Besparende Tips voor Filmfans
    23/10/2005: Top 10 Bioscoop Irritaties

    Categories: News 5 comments
  • The Hoax (2006) ***½ recensie

    Pin it!

    Wanneer Richard Gere via zijn neusvleugels een lachje blaast, krijg ik meteen het gevoel dat de acteur – die trouwens om de maand de plastische chirurg een bezoekje brengt, oa. voor zijn neus – opnieuw op automatische-piloot speelt. Als er al een acteur bestaat bij wie je de verschillende vertolkingen gemakkelijk kan uitwisselen met elkaar, dan is hij dat wel.

    The Hoax poster

    Maar met The Hoax (2006) ruilt hij zijn gigolo-pakje in voor de rol van Clifford, een obsessieve charlatan die zijn eigen verzinsels voor waarheid aanneemt. En ik moet bekennen, dit zou wel eens zijn beste rol kunnen zijn sinds…ooit. En dit mirakel heeft uiteraard ook wel zijn oorsprong in de meesterlijke acteursregie van de Zweed Lasse Hallström (What's Eating Gilbert Grape, The Cider House Rules) en het niet onaardige script van William Wheeler. De film begint als een soort Catch Me If You Can (2002) komedie, maar wordt na verloop van tijd steeds grimmiger. Je wordt geleidelijk aan meegesleurd in de schemerzone tussen realiteit en illusie, waarheid en leugen.

    Korte inhoud: Het waargebeurde verhaal van Clifford Irving (Richard Gere). Clifford is de wanhoop nabij als hij maar geen succesvol boek kan afleveren. Ten einde raad overtuigt hij zijn uitgever ervan, en later ook zichzelf, dat hij is verkozen om de officiële biografie over Howard Hughes te schrijven. Wat begint als een uitweg voor de schrijver, die op het randje van de vergetelheid staat, eindigt in een schandaal dat uiteindelijk zelfs reikt tot aan het Witte Huis. Overmand door hebzucht en een vurig verlangen naar succes, weet Clifford de wereld te overtuigen, maar verliest stilaan meer dan hem lief is.

    The Hoax heeft inhoudelijk veel weg van The Talented Mr. Ripley (1999) waar het personage verklaart: "It's better to be a fake somebody than a real nobody." En hoever kan je daarin gaan blijft de existentiële vraag. Clifford kan het succes voelen en wil duidelijk meer. Op een gegeven moment in de film wordt hij zelfs één met Howard Huges. Hij imiteert zijn stem en maakt fake interviews op band. Op een bepaald moment kan/wil hij zelfs niet meer terug, uit vrees alles te verliezen.

    We komen maar sporadisch iets te weten van Howard Hughes, die door de Amerikanen een beetje wordt gezien als de incarnatie van 'the American dream' en waaraan al heel wat verfilmingen zijn gewijd, zoals Martin Scorsese's The Aviator (2004). Lasse kiest ervoor om Clifford niet te laten overschaduwen door de excentrieke Hughes, die het toonbeeld is van onze verwrongen, egoïstische maatschappij die hunkert naar mannen met geld en macht. En gezien Clifford geen van beide heeft, zal hij er alles aan doen om dat plaatje te veranderen. En in wezen steekt Clifford hem zelfs naar de troon, of toch voor heel even. Clifford geeft een speech voor honderden mensen met achter hem de cover van zijn nieuwe boek, Howard Huges die met gehaaide blik naar de auteur kijkt: "Jij krijg ik nog wel."

    Naast Richard Gere zien we ook een uitstekende vertolking van Alfred Molina, die een duidelijke contrasterende tegenspel biedt met heel wat spanningsvelden en dolgeestige momenten. De spanning tussen deze twee hoofdfiguren is een belangrijk element in het verhaal, dat eigenlijk nooit aan kracht inboet. Het is niet de beste film van het jaar, maar is een film die me hoe dan ook toch zal bijblijven. Al was het maar voor de vertolkingen, het bizarre en dolkomische verhaal. Lasse blijft bescheiden op de achtergrond, maar weet desondanks toch goed de spanning te onderhouden, zodat je je geen minuut verveelt. Een mooie 70’ties prent die ik zeker kan aanraden.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 30 oktober 2007

     

    *** The Hoax trailer ***

  • Paranoid Park van Gus Van Sant

    Pin it!

    Met de films van Gus Van Sant weet je nooit precies wat je moet verwachten. Ofwel is verveling troef (Last Days), zit je jezelf te ergeren (Psycho) of ben je helemaal uit uw lood geslagen door het aangrijpende drama (Elephant, Good Will Hunting). Paranoid Park (2007) lijkt uit de laatste categorie te behoren.

    Paranoid Park

    Van Sant omschrijft zijn film als een soort Schuld en Boete van Dostojevski, maar dan in de wereld van de skaters. Neen, dit is geen verfilming van het Mechelse incident waarbij Bart Somers minderjarige skaterkes in den bak draait, maar dat komt misschien nog. Deze prent is gebaseerd op een roman van Blake Nelson en draait rond een in zichzelf gekeerde bange tiener die zich aangetrokken voelt tot een skaterspark met bedenkelijke reputatie. Zijn debuutroman Girl (1998) was eerder ook al verfilmd, met Dominique Swain in de hoofdrol, maar met een weinig talentvolle regisseur (Jonathan Kahn) aan het roer. Ik ben ervan overtuigd dat deze film toch wel beter zal worden.

    Korte inhoud: De 16-jarige skater Alex (Gabe Nevins) heeft het al moeilijk genoeg in zijn adolescente leven. Hij heeft niet alleen een eigenaardige relatie met een cheerleader, maar zijn ouders zijn ook op weg naar een scheiding. Om de situatie nog flink te verergeren doodt hij per ongeluk een bewaker terwijl hij op Paranoid Park aan het skaten is. Hoewel het niet echt zijn schuld is, durft hij het voorval niet op te biechten. Het lijkt makkelijker er gewoon nooit meer over na te denken. Maar er knaagt iets en hij besluit zijn gedachten op papier te zetten.

    Een film waar je je kunt verwachten aan een pak existentiële vragen over levenspijn en onzekerheid, in een niet-zachtaardige wereld van een ruig skaterspark. Bij het bekijken van de trailer merk je ook meteen de prachtige impressionistische kadrages van Director of Photography Christopher Doyle, die in perfecte symbiose staat tot het soort verhaal die de regisseur wil vertellen. Van de eerste beelden die ik heb gezien vraag ik me af hoe het acteerwerk zal zijn, gezien ik het altijd moeilijk heb met jongeren in een film die soms zichtbaar zitten te wachten op acteer-cue’s en op een rampzalige manier de dramatiek verbreken. Neen, niet alle jongeren zijn familie van de Dakota’s. De film is te zien in onze zalen vanaf 24 oktober 2007.

  • I Am Legend met Will Smith

    Pin it!

    De trailer van I Am Legend (2007) van videoclipmaker Francis Lawrence (Constantine) duurt iets te lang, maar is zeker indrukwekkend. Will Smith is niet alleen talentvol in diverse disciplines, maar hij straalt keer op keer in hevige actierollen.

    i_am_legend_2007_blu-ray.jpg

    Hij is misschien iets beter in rollen zoals I Robot (2004) dan in de Bad Boys (1995) films, maar het blijft een acteur die genoeg charisma uitstraalt om zich niet te laten wegblazen door de CGI.

    Zijn natuurlijke charme en humor zijn niet echt een probleem om een duister verhaal te behelzen. En het is ondertussen toch weer 3 jaar geleden dat we de man in een actieprent zagen. In I Am Legend moet Smith waken over de mensheid, gezien hij de laatste man op de planeet blijkt te zijn…of toch niet… De film is gebaseerd op de gelijknamige science-fiction bestseller van Richard Matheson uit 1954.

    Korte inhoud: Een dodelijk virus houdt de aarde in zijn greep. Vrijwel iedereen op de planeet is door dit virus in een bloeddorstige vampier veranderd, behalve de briljante wetenschapper Robert Neville (Will Smith) die immuun voor het virus was. Hij is één van de laatste gezonde mensen op aarde, dus gaat hij de strijd met gemuteerde en vleesetende wezens om zo de mensheid te redden.

    Het project lijkt wel op een Hollywood versie met meer middelen van 28 Days Later (2002) of zijn sequel 28 Weeks Later (2007). Maar er zijn nog films met hetzelfde thema. In 1964 was er zelfs een kleine Italiaanse film getiteld The Last Man on Earth (1964), met Vincent Price in de hoofdrol. Veel bekender is The Omega Man (1971), waarin Charlton Heston schittert. Deze laatste prent was een immens succes voor Warner Brothers en dus lag deze film met groter budget een beetje in het verschiet.

    I Am Legend 002I Am Legend 003
    © Warner Bros.

    Al in 1994 waren er reeds plannen voor een remake van Omega Man. Drie jaar later werd er een poging gedaan door niemand minder dan regisseur Ridley Scott, die Arnold Schwarzenegger had gecast voor de hoofdrol. Maar om budgettaire redenen ontspoorde de film. Een zelfde verhaal kwam ook Michael Bay te beurt. Maar met de videoclipmaker Francis Lawrence werd de trein weer op de sporen gezet. Het valt nog af te wachten om hij er een simpele actieprent van maakt of de verschillende controversiële thema’s in het boek zal doorgronden en op het witte doek zal weergeven. Het script werd in ieder geval bewerkt door de talentvolle Akiva Goldsman (A Beautiful Mind), die de locatie verplaatste van Los Angeles naar New York. En dat had alles te maken met het feit dat de straten van LA er regelmatig verlaten uitzien op bepaalde momenten van de dag, maar New York zonder enig teken van leven ronduit angstaanjagend is. De film is vanaf 19 december 2007 in onze zalen.

    ***Related Post***
    11/06/2007: I Am Legend posters

    *** I Am Legend trailer ***

  • Anthony Hopkins als Alfred Hitchcock

    Pin it!

    Anthony Hopkins kruipt voor de film Alfred Hitchcock and the Making of Psycho (2008) (of nog Alfred Hitchcock Presents) in de huid van 'Master of Suspense' Alfred Hitchcock. Dit liet de 70-jarige acteur onlangs weten in een interview met muziekzender MTV.

    hitchcock_2012_poster.jpg

    De speelfilm over het leven van de legendarische filmmaker, wordt geregisseerd door Ryan Murphy, regisseur van Running with Scissors (2006) en scenarist van "Nip/Tuck". Hopkins liet ook doorschemeren dat Alfred Hitchcock Presents zich vooral afspeelt ten tijde van de Hitchcock-film Psycho (1960). Actrice Helen Mirren (The Queen) wordt getipt om de rol te spelen van Hitchocks vrouw Alma Reville. Het is nog niet bekend wanneer de film in productie gaat, maar de film zou moeten uitkomen volgend jaar.

    Regisseur Ryan Murphy is momenteel bezig met de opnames van het historische drama Dirty Tricks (2008), met onder meer Brad Pitt. Ik hoop dat deze prent in ieder geval veel beter zal zijn dan Running With Scissors die, niettegenstaande de indrukwekkende vast, qua regie zowat alle zwakheden vertoonde die een beginnend regisseur ooit kon maken. Anthony Hopkins is dan weer binnenkort te bewonderen naast Angelina Jolie en Ray Winstone in Beowulf (2007), die op 21 november bij ons in première gaat.

    Ik ben niet ontevreden met de casting, hoewel ik ooit eens bij het aanzien van de Britse acteur Timothy Spall dacht van: "Hij zou een geweldige Hitchcock kunnen neerzetten". Anthony Hopkins bewijst in het clipje hieronder dat hij geen 100 kilo moet wegen om een impressie van Hitchcock weer te geven, dus ik heb er alle vertrouwen in. Ben wel benieuwd hoe ze deze biopic zullen aanpakken over één van de meest invloedrijke cineasten ooit, want er is enorm veel geschreven over de man en zijn obsessies, dat het snel ietwat karikaturaal zou kunnen worden. In ieder geval zijn de Hitchcock films weer bijzonder actueel, zeker met The Birds remake in handen van 007-regisseur Martin Campbell.

    ***Related Posts***
    11/10/2005: BlogTalk Horror Top 10
    10/10/2005: Top 10 Horror klassiekers
    27/04/2005: The Birds remake
    19/10/2004: Top 10 Meest invloedrijke films

     

    *** Hitchcock trailer ***

  • Top 10 Besparende Tips voor Filmfans

    Pin it!

    Het zal niemand ontgaan zijn dat het leven alsmaar duurder wordt. En dat geldt uiteraard ook voor het filmticket of een doos popcorn bij jouw lokale bioscoop. En gezien deze filmblog zo nu en dan mensen aanzet om hun geld op te doen aan het bekijken van films, heb ik hier 10 handige tips om wat geld uit te sparen. Niet dat ik het voel als een morele verplichting, maar ik heb er gewoon ook een immense hekel aan dat die prijzen in de bioscoop blijven stijgen. En dat terwijl een B-acteur zoals Chris Tucker zomaar eventjes meer dan 25 miljoen dollar krijgt voor een filmrol. Trouwens, waarom in godsnaam moet een film als Superman Returns (2006) zonodig 270 miljoen dollar kosten, een Spider-Man 3 (2007) een slordige 260 miljoen dollar of nog een saaie komedie als Evan Almighty (2007) een gigantische 170 miljoen dollar? Zal het iemand nog verbazen waarom WIJ ons filmticket zo duur betalen? En waarom? Elk van die films kon gemakkelijk gedraaid worden met 1/3 van het prijskaartje en daar zou nauwelijks kwaliteitverlies merkbaar zijn. Laat staan dat deze 3 films waarschijnlijk veel beter hadden geweest met iets minder CGI.

    Top 10 Besparende Tips voor Filmfans

    1. Een bioscoopcomplex op maat.
    Kinepolis is duurder dan UGC. Bij Kinepolis betaal je gemiddeld 8,50 euro per ticket (gezien quasi alle films tegenwoordig een digitale projectie hebben zijn er nog maar weinig films aan 8 euro). De prijs voor een ticket bij UGC bedraagt vandaag nog 7,50 euro. Studentenkaarten, abonnementen en andere kaarten zorgen ervoor dat jullie een paar eurocenten uitsparen per bioscoopbezoek. Reken voor jezelf eens uit hoeveel keer en wanneer je meestal naar de bioscoop gaat en neem één van de voordeelskaarten (zoals een Carte 5 of een 100 FilmDays kaart - UGC blijft in de meeste gevallen ook hier goedkoper).

    Kleinere bioscopen zijn dan weer op hun beurt goedkoper dan UGC en Kinepolis. De prijs varieert rond de 6,50 euro. Het is trouwens niet altijd zo dat je veel moet inboeten aan comfort. Integendeel, in Kinepolis Brussel met zijn comfortabele zetels en zijn THX-sound system heb je bijvoorbeeld meer last van loeiende gsm's, onruststokers met popcorn en kletsende tieners die lustig hun stinkende nachos vreten temidden van een voorstelling. Zoiets kan de film nog meer verpesten dan een krakende zetel of een iets kleiner doek. Kleinere bioscopen trekken ook een meer cinefiel publiek aan, en in de regel hebben deze mensen iets meer respect voor de andere mensen in de zaal.

    Ik ga meestal blockbusterfilms zien in grote complexen op een laat uur in de week, terwijl kleinere films of drama's in kleinere bioscopen mijn voorkeur draagt. Filmfestivals zijn dan weer de gelegenheid bij uitstek om films te gaan zien die niet in andere complexen vertoond zullen worden (je kunt zelfs cultuurbonnen aanvragen bij de Vlaamse Gemeenschaps-commissie waarmee je gratis naar het Bifff kunt). Grote blockbusters ga ik NOOIT zien op filmfestivals (meestal is het ticket te duur en zit de zaal ook propvol - terwijl je de film een paar weken later met iets meer comfort kan bekijken in een ander complex)

    2. In de vroege uurtjes naar de cinema.
    Matinee-voorstellingen zijn goedkoper dan gewone voorstellingen, tot soms 1 euro goedkoper. Je moet er natuurlijk de maag voor hebben, maar in de vroegere uurtjes is het ideaal om een komedie of een romantsiche film mee te pikken. Je dag kan daarna niet meer stuk.

    3. Eet en plas, alvorens je naar de film gaat.
    Als je geen 7 euro wil betalen voor een cola of 5,50 euro voor een doos popcorn, ga dan naar het winkeltje om de hoek en koop een blikje cola voor 80 eurocent en wat snoep voor 2 euro. Vergeet niet te plassen alvorens je naar de film gaat. Als je in het midden van de film moet opstaan, mis je niet alleen een stuk van het verhaal, maar je stoort ook andere mensen. Je betaalt trouwens ook tussen de 30 en 50 eurocent voor een plasbeurt. En neen, je hoeft geen popcorn te eten om van een film te kunnen genieten. Dat doe je toch ook thuis niet.

    Dat al die prijzen schandalig hoog liggen heeft te maken met het feit dat bioscoop-complexen het lef niet hebben om samen met andere bioscopen te protesteren tegen de gulzigheid van de studio's. Een studio kan gemakkelijk 80% (!) van de prijs van het filmticket weerhouden in de eerste releaseweek. Bioscoopcomplexen werken niet in de film-business, maar wel in de horeca-business. Indien zij een pact zouden sluiten met elkaar en het been stijf houden tegenover de vraatzuchtigheid van de studio’s, zou de ticketprijs fors kunnen dalen. De studio's zouden op hun beurt, als een gevolg van dit inkomstenverlies, de monsterpremies - die aan B-acteurs als Chris Tucker worden toegekend - moeten herzien.

    4. Investeer nog niet in HD-systemen.
    Ik heb hierover al een aantal berichten geschreven. Het is nog veel te vroeg om uit te maken welk systeem de bovenhand zal halen. Komt daarbij dat de prijzen nog veel te hoog liggen. Dit geldt trouwens ook voor die grote flatscreens, die zeker niet allemaal HD-compatibel zijn. Een gewone DVD biedt nog altijd zeer hoge kwaliteit. En zeg nu zelf, het is niet altijd nodig om de neusharen te kunnen zien van een acteur tijdens een kusscène.

    5. Naar de videotheek.
    Sommige films moet je echt niet zien in de bioscoop. Dat je Transformers (2007) wil zien op het witte doek, fair enough. De audio en beeldkwaliteit is bij dergelijke actiefilms van cruciaal belang. Deze verreisten zijn niet essentieel voor het bekijken een een b-film, een sociale documentaire of een ietwat platte komedie; ik denk dan aan Norbit (2007), Sicko (2007) of Knocked Up (2007). Deze films kan je gerust op DVD huren, in een videotheek of bibliotheek en bekijken op een luie zondag-namiddag.

    6. Lees De Ultieme FilmBlog of andere filmsites.
    We zeggen wel dat we niet luisteren naar filmcritici, maar dat doen we uiteindelijk wel. Maar dat betekent niet dat wanneer iemand een film afkraakt, dat we de film in kwestie niet gaan zien. Enkel door de bespreking van de film kan de interesse al opgewekt worden. 'De slechtste publiciteit is wanneer er niet over je film wordt gesproken'. Hoe dan ook, 'smaak in films' is iets heel subjectief en enkel JIJ kent wat je ZELF wil en niet wil zien. Maar je kan uiteraard veel geld uitsparen als je af en toe eens komt lezen op een filmblog. Het zijn (in het beste geval) ervaringsdeskundigen die het vaak bij het rechte eind hebben en aanvoelen of het de moeite is om 8,50 euro te betalen.

    7. Uitwisseling met kennissen.
    Doe dit echter enkel en alleen met mensen die weten hoe ze een DVD moeten behandelen. Het lijkt iets wat iedereen kan, en toch slaagt 3/4 van de bevolking er maar niet in om een DVD zonder vingerafdrukken in een DVD-player te steken én uit te halen om nadien – nog steeds zonder afdrukken - opnieuw in het doosje te steken. Het is wel iets wat je gemakkelijk kan verifiëren. DVD's uitwisselen is in ieder geval besparend, én je ziet hiermee vaak films die je anders nooit zelf zou hebben gehuurd/gekocht.

    8. Een DVD in promotie.
    Bij MediaMarkt of bij FreeRecord Shop kan je vaak een koopje doen en DVD’s aanschaffen voor gemiddeld 5 à 7 euro. Wees ook niet bang om even een kijkje te nemen in een 2de handszaak. Let wel op vingerafdrukken en eventuele krassen op de schijf. Maar bij de betere verkoopspunten (bv. Anspachlaan in Brussel) zijn de DVD's op voorhand wel gecontroleerd (betaal nooit meer dan 13 euro, tenzij voor een speciale editie).

    9. Vanavond op TV.
    Elke dag kan je wel een film meepikken en tegenwoordig kan je met Digitale zenders gemakkelijker films opnemen en bekijken wanneer je er de tijd voor hebt. Je kunt de reclame op deze manier zelfs gemakkelijk doorspoelen. Zalig!

    10. Laat je vriendin betalen. :)
    Dat geldt uiteraard niet voor diegene die hun lief willen behagen in de bioscoop, maar misschien wel voor zij, zoals mezelf, die de slechte gewoonte hebben aangeleerd om altijd te snel hun geld boven te halen. lol. Wissel misschien eens af. Jij betaalt voor de films die jij absoluut wil zien en vise-versa.

    Ziezo, ik hoop dat ik niets "legaals" over het hoofd heb gezien, anders mag je me dat gerust in de commentaren weten te zeggen. Ik hoop in ieder geval dat dit lijstje jullie een paar euro's kan doen besparen.