• There is Only One Sun van Wong Kar-Wai voor Philips

    Pin it!

    Het zijn niet enkel beroemde Hollywood acteurs die de weg hebben gevonden naar de publiciteitswereld, al dan niet om lucratieve overwegingen, maar ook befaamde regisseurs zijn niet vies van het gladde advertentie-medium. En soms levert dat bijzonder knappe filmpjes op. En gezien de marketingwereld moet blijven vernieuwen, en alles onderneemt om uit de klassieke 30sec spot op tv of in de cinema te komen, hebben ze ondertussen de weg gevonden naar de games-industrie, You Tube, MSN, weblogs, mobiele telefoons,… Tegenwoordig worden ook al kortfilms gemaakt gesponsord door een bedrijf. Deze kortfilms kunnen dan hun weg vinden op filmfestivals, bioscopen en internet. Geen slechte marketingstrategie.

    Midnight Poison The Hire Lacoste Hypnose Homme

    Regisseur Wong Kar-Wai (In the Mood for Love, 2046) staat bekend voor zijn visuele aanpak. Het ligt dus voor de hand dat heel wat reclame-agentschappen staan te popelen om met hem te werken. Ondertussen heeft de cineast al heel wat spotjes achter de rug voor oa. Christan Dior met Eva Green in de hoofdrol en Lancôme met Clive Owen. Kar-Wai was trouwens ook één van de 8 regisseurs die betrokken was bij het maken van de wereldbekende BMW-kortfilms. Zijn kortfilm heette The Follow (2001) met Clive Owen en Adriana Lima in de hoofdrol. Wong Kar-Wai kiest niet noodzakelijk grote acteertalenten, dan wel vrouwen met een zeker sex-appeal. En in het geval van Adriana Lima was dat zeker het geval. Hieronder een reeks pics die ik heb ontvangen van een bevriende blogger. Enjoy.

    *** HQ pics van Adriana Lima ***














    Nu heeft hij een kortfilm gerealiseerd voor Philips Global. De fictiefilm werd volgens Philips Corporate Communication & Public Affairs Anneleen Van Troos gedraaid in Shanghai in opdracht van het agentschap Tribal DDB en gemaakt met het oog om de mogelijkheden van de nieuwe Philips Ambilight televisies, de "Aurea", aan te tonen. Philips heeft in deze campagne een slordige 50 miljoen Euro geïnvesteerd. Het budget voor de film alleen is niet bekend, maar ik schat dit in de buurt van 10% van het totale marketingbudget.

    "Kleur en licht zijn belangrijke elementen voor het creëren van een alles opslorpende kijkbeleving", verklaarde Wong Kar Wai. "Het verheugt me met Philips samen te werken op dit boeiende project."

    Korte inhoud: There is Only One Sun vertelt het verhaal van een spionne (Amélie Daure) die de opdracht toevertrouwd krijgt om een man te vermoorden, genaamd 'Light'. Maar bij toenadering van haar doelwit krijgt ze gevoelens voor hem. Het wordt een moeilijke opdracht om te kiezen voor haar missie of voor de man van wie ze houdt.

    *** Hieronder staat de teaser-trailer van de kortfilm ***

  • Oliver Stone keert met Pinkville terug naar Vietnam

    Pin it!

    Het heeft er alle schijn van dat Oliver Stone voor United Artists (Tom Cruise en Paula Wagner) een nieuwe Vietnam-film zal draaien. Dit zal zijn 4de Vietnamprent worden na Platoon (1986), Born on the Fourth of July (1989) en Heaven & Earth (1993). Het project heet Pinkville (2009) en onderzoekt het bloedbad van My Ling (Pinkville was de benaming van het dorp door de Amerikanen) op 16 maart 1968. De productie zou begin volgend jaar van start gaan met een budget van $40 miljoen. Na het teleurstellende Alexander (2004) en World Trade Center (2006) begint het echt weer tijd te worden dat Oliver zijn mojo terug vindt. Het onderwerp van de film lijkt interessant genoeg voor een controversiële Stone-touch.

    De My Lai slachting in Vietnam in 1968 werd aangericht door Amerikaanse soldaten tegen burgers, meest vrouwen en kinderen, uit de Vietnamese plaats My Lai. Tijdens de Vietnamoorlog gingen vele Amerikaanse troepen er van uit dat bepaalde delen van Zuid-Vietnam als thuisbasis gebruikt werden door de guerrillastrijders van de Vietcong, en werden deze dorpen geregeld getrakteerd op een offensief, wat in het geval van de nederzetting van My Lai veel weg heeft van een genocide. Het succes van die operaties werd afgemeten aan het aantal dodelijke slachtoffers en moest hiermee aangeven dat de Vietcong verzwakte.

    Pinkville 001 Pinkville 003

    Soldaten werden door hun officieren aangespoord om het dodental te overdrijven om zo militair succes te veinzen, maar omdat het moeilijk was om gewapende strijders te onderscheiden van de Vietnamese burgers bestond er veelal een groot verschil tussen het officiële aantal doden en het aantal in beslag genomen wapens. Het lag voor de hand dat via deze search and destroy of body count-methode heel wat onschuldige slachtoffers het leven lieten en dat de anti-Amerikaanse gevoelens in de regio groter werden.

    Op de ochtend van zestien maart trokken vier Amerikaanse compagnieën My Lai binnen. De psychologische oorlogsvoering die de Vietcong in het oerwoud met de Amerikanen had gespeeld, gecombineerd met de stellige overtuiging dat het dorp vol zat met guerrilla's leidde ertoe dat toen de soldaten éénmaal begonnen waren met schieten men niet meer ophield totdat vrijwel alle dorpelingen dood waren. De meesten van hen – waaronder heel wat baby’s en kleine kinderen - werden in een greppel gegooid en vervolgens met automatische vuurwapens vermoord. Het bloedbad werd beëindigd toen een helikopter van het Amerikaanse leger tussen hun eigen troepen en de overgebleven Vietnamezen landde. Het precieze aantal slachtoffers is nooit vastgesteld, maar het monument op de plek van het bloedbad draagt 504 namen. Slechts elf bewoners van My Lai overleefden het offensief. De drie soldaten die zich in de helikopter bevonden die de dorpelingen het leven redden kregen in 1998 alsnog een medaille toegekend voor hun actie.

    Pinkville 002 Pinkville 004

    En dit nieuws wordt bekend gemaakt nadat George W. Bush zonet de terugtrekking uit de Irak-oorlog ging vergelijken met een nieuwe Vietnam-situatie. Bush verwees naar de Vietnam-oorlog, die algemeen wordt gezien als een donkere bladzijde in het Amerikaanse militaire en buitenlandse beleid, als een waarschuwing aan degenen die nu ijveren voor troepenterugtrekking. Hij sprak van 'een onmiskenbare erfenis van Vietnam' dat miljoenen onschuldige burgers de prijs van de Amerikaanse terugtrekking betaalden en dat nieuwe woorden ontstonden zoals 'bootmensen', heropvoedingskampen' en 'killing fields'. Wist Bush veel dat de killing fields niet in Vietnam maar in Cambodja ontstonden doordat toenmalig president Richard Nixon de bombardementen op Vietnam uitbreidde tot het buurland. Dit leidde tot grote consternatie van de Cambodjaanse bevolking, de val van de regering en het aan de macht komen van de Rode Khmer. Het zal Bush ook ontgaan zijn dat de aanwezigheid van de Amerikanen in Vietnam het rechtstreekse gevolg was voor meer dodelijke slachtoffers in de regio.

    Als Pinkville het groene licht krijgt zal Bruce Willis generaal William R. Peers spelen die aan het hoofd stond van het onderzoek naar de slachting op 500 My Lai dorpsbewoners. Channing Tatum zal helikopterpiloot Hugh Thompson spelen, die een halte riep aan de slachting, nadat hij zich realiseerde wat er allemaal op de grond gebeurde. Om te voorkomen dat er meer slachtoffers vielen zette hij zijn helikopter aan de grond tussen de militairen en de overgebleven dorpsbewoners, waarbij hij zelfs dreigde de Amerikaanse militairen neer te schieten als ze niet stopten met de slachting. Een film om naar uit te kijken, zoveel is duidelijk.

    ***Related Posts***
    21/01/2007: Oliver Stone maakt George W. Bush film
    04/06/2006: 20th Anniversary Collector's Edition van Platoon

  • Aliens vs. Predator: Requiem trailer

    Pin it!

    Voor de mensen die nog moeten bekomen van het vreselijke Alien vs. Predator (2004), moet ik met een zeker gevoel voor sarcasme aankondigen dat er een nieuwe sequel zit aan te komen. En tenzij ik me zou vergissen (waar je best niet op rekent) zal deze sequel er in slagen om ons nog eens goed te ergeren met een bespottelijk plot vol met debiele over-the-top slasher gedoe. En dat allemaal nadat Jean-Pierre Jeunet de nagedachtenis van de trilogie om zeep hielp met zijn misplaatste Alien: Resurrection (1997). En om eerlijk te zijn begon het al fout te lopen met Alien³ (1992), de hyper-gestileerde versie van David Fincher.

    Alien (1979)Aliens (1986)Alien 3 (1992)Alien Resurrection (1997)Alien vs Predator (2004)Aliens vs Predator (2007)

    Aliens vs. Predator: Requiem (2007) is het zoveelste afkooksel die is gebaseerd op twee baanbrekende filmklassiekers, Alien (1979) en Predator (1987). De uitmelkers van dienst zijn twee broers die van de visuele-effecten afdeling komen en uiteraard niet veel regie-ervaring hebben. Maar een goede verhalen-verteller is tegenwoordig niet meer nodig, zolang je maar genoeg show kan verkopen. In ieder geval ben ik al verheugd dat Paul W.S. Anderson niet in aanmerking kwam voor het vervolg. Slechter dan AvP 1 zal het naar alle waarschijnlijkheid niet worden, maar een trailer die laat zien hoe iedereen sterft op aliens wijze boezemt mij niet meteen vertrouwen in.

    Greg Strause en Colin Strause, oftewel The Brothers Strause, waren in ieder geval de enige twee die bereid waren om die monsters nog eens goed door het slijk te halen. Alien(s) vs Predator blijft een belachelijke titel gezien de 'predator' uiteindelijk ook een 'alien' is. Maar bon, in the end who cares? De titel verwijst naar de sequel Aliens (1986) - waarmee de makers buiten de aliens vrijwel NIETS gemeen mee hebben. Trouwens, zowel Alien als Predator hadden trouwens niets van doen met speciale visuele effecten.

    Komt daar nog eens bij dat één van de genieën achter het alien-monster, de Oscarwinnaar H.R. Giger, geen gage krijgt voor deze film (slechts een vermelding in de eind-credits). De Zwitserse surrealist had er niet aan gedacht om een waterdicht contract te sluiten met 20th Century Fox over het gebruik van zijn creaties, met het gevolg dat de man bij elk van die sequels en klonen gewoon links werd gelaten en zelfs op een bepaald moment niet meer in de credits werd vermeld. Een ware schande!

    avp2

    Korte inhoud: De strijd tussen de Alien en de Predator gaat verder – God alleen weet waarom. Dit keer vechten de twee buitenaardse wezens het gevecht onverwacht uit in Colorado. De inwoners van de stad moeten zich vervolgens wapenen tegen dit geweld en tegelijkertijd ook proberen voor eens en voor altijd een einde aan het terreur van de buitenaardse wezens te maken. Hahaha! Dit wordt misschien nog al bij al een vette 'onbedoelde' komedie. De trailer is in ieder geval van een iets groter slasher –gehalte dan het vorige exemplaar. Let ook op de rol van Reiko Aylesworth (Michelle Dessler uit "24") die iets weg heeft van John Rambo die het grote geschut gebruikt om die vreemde wezen van de aardbol te schieten.

    Het idee om de buitenaardse creaturen van beide films te combineren had in theorie een spannende prent kunnen opleveren, maar Alien Vs Predator bleek toch maar een mislukte abortus te zijn zonder toekomst-perspectieven, zoals dat met vele mislukte abortussen wel het geval is. Nochtans lag Alien 5 in het verschiet met Sigourney Weaver vóór en Ridley Scott achter de camera. Maar na die 'vs' gedrochten zal het Alien 5 project waarschijnlijk voor goed in een comateuze toestand belanden. Deze sequel ligt er in ieder geval niet wakker van en gaat voluit voor de R-rated over-kill, in de hoop dat ze uit de franchise nog wat dollars kunnen persen. Op 16 januari 2008 bij ons in de zalen. Alstublieft!

    Update 22/01/2008: AVPR is genomineerd, niet voor de Oscars, maar wel voor de Razzies! I know, het is niet meteen een grote verrassing. Een beetje filmkenner had dit al moeten zien aankomen van mijlenver. De film werd genomineerd voor Worst Prequel or Sequel én Worst Excuse for a Horror Movie.

    *** Aliens vs. Predator: Requiem trailer ***

    ***Related Posts***
    22/03/2010: Predators trailer
    09/10/2009: Adrien Brody tekent voor Predators
    29/04/2009: Alien voor Ridley Scott, Predator voor Rodriguez
    07/07/2008: Top 10 Best Monster
    12/02/2006: Freddy vs Jason vs Michael Myers
    18/07/2005: De slasher-film
    09/07/2005: Ridley Scott kiest voor Alien 5
    03/11/2004: Alien vs. Predator van Paul W.S. Anderson
    23/08/2004: Freddy vs Jason vs ASH
    27/07/2004: Alien vs. Predator vs. Stupid Scientists

  • Ingmar Bergman, Michelangelo Antonioni en Michel Serrault overleden

    Pin it!

    Gisteren hebben twee iconen van de cinema ons verlaten; de Zweedse regisseur Ernst Ingmar Bergman en de Franse acteur Michel Serrault, maar zullen ze via hun films een eeuwig bestaan mogen kennen. Hoe kan het dan ook anders om ze even te vermelden op deze blog. Beiden zijn overleden op vrij late leeftijd. Michel Serrault is op 79-jarige leeftijd in Honfleur aan kanker overleden. Bergman is thuis op het Zweedse eiland Farö in zijn slaap overleden op 89jarige leeftijd.

    Michel Serrault pic

    De meesten onder jullie zullen waarschijnlijk de acteur niet meteen kennen, nochtans heeft Serrault zomaar eventjes 135 films op zijn naam staan en stak hij 3 Césars op zak. Hij blonk uit als acteur in zowel serieuze rollen, zoals de Mathieu Kassovitz thriller Assassin(s) (1997) en de award-winnende Docteur Petiot (1990), maar is door het grote publiek bekend voor zijn komische rollen, zoals zijn vertolking van één van de twee homoseksuelen in La Cage aux Folles (1978). Zijn beste film voor mij blijft in ieder geval Garde à Vue (1981) van Claude Miller met Lino Ventura.

    Ingmar Bergman pic

    Regisseur Bergman maakte meer dan 40 films, 126 toneestukken en 39 hoorspelen en is een echt begrip in de filmwereld en bejubeld als 'meester van de Zweedse film'. Zijn oeuvre omvat Wild Strawberries (1957), Through a Glass Darkly (1961), Persona (1966), Cries and Whispers (1972), Scenes from a Marriage (1973), Autumn Sonata (1978) en Fanny and Alexander (1982). Als regisseur vond hij het zijn opdracht het beste uit de acteurs te halen, ook als dat betekende dat het personage compleet anders werd dan hij eerst voor ogen had. Anders zou het geheel onnatuurlijk zijn. Dankzij deze visie op acteursregie, werden vooral zijn latere films meer gekenmerkt door dialogen ontstaan uit improvisatiesessies. Bergman trok dan met uitgewerkte ideeën naar de filmcrew die zelf de dialogen tot stand bracht. Daardoor moest hij wel op zoek gaan naar talentvolle acteurs en deze kwamen voornamelijk uit Zweden.

    Hij werkte ook liefst met dezelfde mensen, van acteurs tot cameramensen. Onder andere Bibi Andersson, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Ingrid Thulin, Max von Sydow en Liv Ullmann behoorden tot zijn acteursgroep en voor het camerawerk hield Bergman vast aan Sven Nykvist, waarmee ook Woody Allen mee werkte. Bergman was voor Woody Allen altijd al een inspiratiebron geweest. Woody Allen beschreef Bergman ooit als "probably the greatest film artist ... since the invention of the motion picture camera." Ook voor Steven Spielberg was hij een groot meester: "I have always admired him, and I wish I could be a equally good filmaker as he is, but it will never happen. His love for the cinema almost gives me a guilty conscience." Maar Bergman had zijn mening over heel wat filmmakers, en die was niet altijd vleiend te noemen:

    Wild Strawberries Autumn Sonate Fanny and Alexander Persona Scenes from a Marriage

    Over Orson Welles zei Bergman het volgende: "For me he's just a hoax. It's empty. It's not interesting. It's dead. Citizen Kane (1941), which I have a copy of - is all the critics' darling, always at the top of every poll taken, but I think it's a total bore. Above all, the performances are worthless. The amount of respect that movie's got is absolutely unbelievable. I've never liked Welles as an actor, because he's not really an actor. In Hollywood you have two categories, you talk about actors and personalities. Welles was an enormous personality, but when he plays Othello, in The Tragedy of Othello: The Moor of Venice (1952), everything goes down the drain, you see, that's when he's croaks. In my eyes he's an infinitely overrated filmmaker."

    Woody Allen Orson Welles Jean-Luc Godard Michelangelo Antonioni

    Van de beruchte Franse Nouvelle Vague cineast Jean-Luc Godard en de gerenommeerde Michelangelo Antonioni had hij ook niet veel goeds te zeggen: "I've never gotten anything out of his [Godard] movies. They have felt constructed, faux intellectual and completely dead. Cinematographically uninteresting and infinitely boring. Godard is a fucking bore. He's made his films for the critics. One of the movies, Masculin, Féminin (1966), was shot here in Sweden. It was mind-numbingly boring. Michelangelo Antonioni has done two masterpieces, you don't have to bother with the rest. One is Blowup (1966), which I've seen many times, and the other is La Notte (1961), also a wonderful film, although that's mostly because of the young Jeanne Moreau. In my collection I have a copy of Il Grido (1957), and damn what a boring movie it is. So devilishly sad, I mean. You know, Antonioni never really learned the trade. He concentrated on single images, never realising that film is a rhythmic flow of images, a movement. Sure, there are brilliant moments in his films. But I don't feel anything for L'Avventura (1960), for example. Only indifference. I never understood why Antonioni was so incredibly applauded. And I thought his muse Monica Vitti was a terrible actress."

    Francis Ford Coppola Steven Spielberg Steven Soderbergh Martin Scorsese

    Maar Bergman was wel geboeid door het werk van een aantal hedendaagse cineasten: "Among today's directors I'm of course impressed by Steven Spielberg and Martin Scorsese, and Francis Ford Coppola, even if he seems to have ceased making films, and Steven Soderbergh - they all have something to say, they're passionate, they have an idealistic attitude to the filmmaking process. Soderbergh's Traffic (2000) is amazing. Another great couple of examples of the strength of American cinema is American Beauty (1999) and Magnolia (1999)."

    Bergman werd negen keer genomineerd voor een Oscar voor Beste Regisseur, maar won nooit. Wel kreeg hij in 1971 een ere-Oscar voor zijn gehele oeuvre. Een soort troostprijs die ook Alfred Hitchcock mocht in ontvangst nemen nadat hij ook werd gepasseerd zonder één beeldje voor beste regisseur. In 1997 ontving hij wel de 'Gouden Palm der Gouden Palmen' op het filmfestival van Cannes. Regisseurs als Martin Scorsese, Woody Allen, Robert Altman, Francis Ford Coppola, Akura Kurosawa en Wim Wenders eerden hem toen als de beste regisseur aller tijden.

    Michelangelo Antonioni pic

    Update 31/07/2007: Nadat gisteren bekend werd dat Ingmar Bergman en Michel Serrault niet meer onder ons zijn, komt vandaag het bericht dat ook regisseur Michelangelo Antonioni is overleden. De Italiaan stierf maandagavond op vredige wijze in zijn stoel, in bijzijn van zijn vrouw. Antonioni, die al tijdens de Tweede Wereldoorlog als filmmaker actief was, werd beroemd met films als La Signora Senza Camelie (1953), Identificazione di una Donna (1953) en de Gouden Palm film BlowUp. Antonioni is de oudste van de drie geworden, 94 jaar.

    Hij werd genomineerd voor een oscar voor BlowUp, maar verloor deze aan Fred Zinnemann voor A Man For All Seasons (1966). Hij kreeg wel een Honorary Award Oscar voor zijn oeuvre - zoals dat gewoonlijk gaat binnen de Academy - en dit beeldje werd dan nog eens gestolen in zijn huis tijdens het kerstverlof.

  • Stardust wordt de tweede zomerflop van 2007

    Pin it!

    Ik had al aangekondigd dat er naast de kassuccessen van de threequels Pirates of the Caribbean: At World's End (2007) ($957 miljoen wereldwijd), Shrek 3 (2007) ($736 miljoen wereldwijd), The Bourne Ultimatum (2007) ($170 miljoen in de States) en Spider-Man 3 (2007) ($890 miljoen wereldwijd), er ook een paar films waren die hun productiebudget niet konden terugwinnen met hun bioscoop-release. Men spreekt dan van een flop. En deze zomer waren twee films die het niet naar behoren deden.

    Een "flop" hoeft het qua inkomsten niet noodzakelijk te doen als een doorsnee Belgische film. Een film zoals Evan Almighty (2007) die driemaal zoveel kostte dan normaal ($175 miljoen) behaalde toch $98 miljoen in de States en $20 miljoen elders. Maar dit volstaat dus niet om de torenhoge productiekosten te dekken.

    Stardust pic

    De Fantasy film Stardust (2007) zou ook een serieuze tik hebben gekregen tijdens zijn première. De film haalde een miserabele $9 miljoen tijdens zijn opening in de States en sputtert nu op $30 miljoen wereldwijd. Voor een film die er $70 miljoen heeft gekost komt dit hard aan, en zeker met een opmerkelijke cast als deze (Claire Danes, Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Ian McKellen, …). Bij Evan Almighty zou je nog kunnen spreken van een vergissing van de producers die beter iets meer geld hadden gespendeerd aan de scenarist. Zo hadden ze meer kans gehad om Jim Carrey te hebben voor het vervolg (sequels zonder de oorspronkelijke cast worden meestal aanzien als B-quels).

    Bij Stardust ligt de verklaring niet voor de hand. De film is gebaseerd op een succesvol boek en geregisseerd door Matthew Vaughn die toch Layer Cake (2004) op zijn palmares heeft staan. Hoe dan ook, Stardust is geen slechte film, maar kreeg gewoon teveel geld voor wat het uiteindelijk maar was. Daarnaast was de promotie van de film veel te bescheiden. De fout ligt bij deze twee flops voornamelijk bij de producers.

    ***Related Posts***
    09/08/2007: Evan Almighty wordt één van de grootste flops uit 2007
    27/12/2006: Top 10 flops van 2006