• Smokin' Aces posters die nooit het daglicht zouden zien

    Pin it!

    Op de officiële blog van Joe Carnahan vind je heel wat nieuws over de opkomende prent waar ik bijzonder naar uitkijk, Smokin’ Aces (2007). De laatste maanden heeft de regisseur zich vooral bezig gehouden met de promotie van de film, en heeft een pak schitterende posters laten maken die helaas nooit zijn opgepikt door de distributeurs. Maar ik wil deze via deze blog toch even in de aandacht brengen, want het zijn stuk voor stuk bangelijke posters. En zoals veel grafische designers of art directors van filmposters zullen beamen, zijn het niet altijd de meest conceptuele meesterwerkjes die worden gekozen als ideaal promotiebeeld. Kunst en reclame, het is een moeilijke relatie, maar heel verwekt het bijzonder knappe creaties.

    Wester-Noir-Retro The Classic The Playing Card Best Hitman

    Laat ik de posters even overlopen en voorzien van wat commentaar van de regisseur. Over de Western Retro zwart/wit poster zei Carnahan het volgende: "I don't know what to make of this one. It's got a bizarre kind of western feel and yet it resembles a kind of noir poster. It's neither fish nor fowl and that seems to be the problem. What does it want to be? I don't know. But it was one of the early poster versions we saw."

    The Classic wat ik zelf nog beter vind de die officiële posters, had Joe ook wel een goed gevoel bij: "I just love this poster. I don't know what kind of animation they did, but it's great. I have an actual version of this at my house on just foam backing and I need to get one that I can frame. I was a big fan of this one but too many people thought it looked like a Crosby, Stills and Nash album cover. I never got that. I love that the entire poster is a playing card. This was good shit that got forsaken."

    Een uiterst knap concept was deze van The Playing Card. Joe vond deze net ietsje te druk: "I never get tired of these and I hope you don't. This concept, while obvious, is still fantastically rendered. It's probably a little too jam-packed with stuff. A little too cluttered and it doesn't give you a clear enough sense of the film. But I really dig the graphic treatment and the kind of mild distressing they did."

    Over de Hitman poster zei hij: "This one just didn't do it. It came close. It certainly has some attitude, but it couldn't crack the code. It's a great poster, but not one that, with it's baby blue backing, you would want to stake a big bet on."

    OW SH*# Eric Saltzman Franz Ferdinant The Missing Ramon

    De leuke Oh SH*# poster is best wel geslaagd. Maar de affiche vertelt weliswaar weinig over de film. Joe vond het volgende: " Another fantastic, over-the-top attempt to convey the level of lunacy in this film. I dig this. Deeply. I love the simplicity of it, but at the same time, it short sells the film and gives you the sense that it's purely balls-out action. When things do go off in the movie, they DETONATE...but this poster would feel like false advertising. There are moments of great calm and stillness in 'Smokin' Aces' and this image, while visually compelling and certainly catchy as hell, just doesn't cover enough ground dramatically. So here's another sample, tossed on the trash heap, for you collectors of the creatively forsaken."

    De Eric Saltzman poster is genoemd naar de ontwerper die een wel heel trendy en alternatieve look geeft aan de film. Lijkt wel een affiche van een Vlaamse film. " This one is pretty great guys. I love that Eric took a photo that almost nobody has seen and kept his concept powerfully concise. There's something very hip and European about this poster. It's not giving you the broader story of the film beyond this one desperate image and it's that simplicity that I dig. I think if this was a wild posting, or just a character posting, it would've been considered, certainly by me. I don't know about Universal, they might have found it too bleak."

    Mijn tweede favoriete poster is de Franz Ferdinant versie met een knipoog naar één van zijn album-covers: "Here's another one guys. This one almost became the one-sheet. The problem for me was, I couldn't get the similarity to the Franz Ferdinand Album cover out of my head! Is it just me? I like the images, even though they seem a bit crowded/jammed together."

    The Missing Ramon poster is dan weer een knipoog naar acteur Ray Liotta : "Ray, one of my favorite actors on the planet and my undeniable staff Ace. (Bad puns are my running obsession) This was an image that was ultimately not used as part of the overall poster. Everybody thought Ray looked like he was mid-dance move, like he was 'up-rocking' or some shit. I understand that, but it also vibes tension and gives you the notion that some nasty stuff is about to jump off. Again, it was an image we didn't elect to go with, but something I thought was interesting enough to throw up here."

    HIT ME Bunny Head Doomsday Let There Be Blood copy

    Over Hit Me was er niet veel discussie want deze was nooit voorbij de censuur gekomen, aldus de regisseur: "Another poster that didn't make the cut. The MPAA doesn't let stuff like this out because of the restrictions on implied violence and such. It's pretty cool though."

    De Bunny Head poster doet me een beetje denken aan het Hostel 2 promotie-affiches waar ze gewoon het arsenaal tonen en de rest aan de verbeelding overlaten. Joe zei erover het volgende: " Maybe it's just me, but I love this stuff. There's always a ton of marketing ideas for a film that ultimately don't get used. I've asked Universal to send over all the examples of stuff that we reviewed but ultimately didn't elect to go with. This is an early one that I found very funny, but a little limited in scope."

    Een van de posters waar ik niet wild van ben is de Doomsday poster. Joe: "I liked this one enough to get a framed version and give it to Jeremy Piven for his birthday. This is similar in tone to the 'OH SH*#' poster, but it includes Buddy. You know exactly what this film is about with little more than a passing glance."

    En last but not least, de Let There Be Blood versie met een kleine knipoogje naar Christus : "More inspiration kids. This one is both baffling and extremely cool. It's got a bit of a Diego Rivera vibe that I dig. Again, it shows you how hard people will work and how creative they can get if they love and believe in something."

    Er waren nog tientallen andere filmposters, maar deze 12 vond ik toch wel knap. Ik ben verzot op filmposters omdat ze, net zoals filmgenerieken, met beperkte middelen een sfeer moeten weergeven en iets vertellen over het het onderwerp en/of het genre. Er zitten een aantal fan-posters tussen van mensen die vertrouwd zijn met grafisch werk, maar de meeste zijn studio-posters. Ik hoop dat jullie hier evenveel kunnen van genieten als mezelf. Smokin' Aces zal trouwens onze zalen bereiken op 7 maart 2007, en zeg nu niet dat jullie na al die posters niet verlangen naar deze prent...

    ***Related Posts***
    06/01/2007: Factory Girl posterwedstrijd
    19/11/2006: Smokin’ Aces trailer en posters

  • Flushed Away met Hugh Jackman en Kate Winslet

    Pin it!

    De box-office resultaten mogen dan wel in de States wat tegenvallen, Flushed Away (2006) van David Bowers en Sam Fell, is geen slechte animatiefilm. Maar de titel werd bittere realiteit voor de film die letterlijk werd weggespoeld door het succes van Borat en een reeks andere animatiefilms van rivaliserende studio’s.

    flushed away,David Bowers,sam fell,Hugh Jackman,kate winslet,andy serkis,Ian McKellen,Bill Nighy,Jean Reno,stop-motion,borat

    Korte inhoud: De rat Roddy (Hugh Jackman) woont in een veilige kooi in de dure wijk van Londen, tot op de dag dat hij door een inbreker door het toilet wordt gespoeld. Hij komt via het riool terecht in een ondergrondse wereld en wil zo snel mogelijk terug naar huis. Hij krijgt hierbij hulp van Rita (Kate Winslet), die hij heeft beloofd ruim te belonen als zij hem weer thuis weet te krijgen. Dit lijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan als blijkt dat de kwaadaardige Toad (Ian McKellen) achter het tweetal aan zit.

    Normaal gezien scoren animatiefilms hoog aan de box-office, maar deze DreamWorks Animation / Aardman productie bracht niet voldoende geld in het laatje, vooral dan in de States. Dat resulteerde in heel wat spanningen tussen de twee studio's met mogelijk een breuk in de nabije toekomst. Flushed Away verdient eigenlijk niet om in dit lijstje te staan van flops, want de film deed het dan weer wel goed in de rest van de wereld. De film haalt zelfs een knappe 76% op Rotten Tomatoes. De kostprijs was hoe echter veel te hoog en daar ligt volgens mij de sleutel van de grote teleurstelling. Maar dit prijskaartje is dan weer het gevolg van de vele ‘last minute’ wijzigingen die doorgevoerd moesten worden en die het budget van de film opblies.

    Dit was tevens de eerste volledig computer gestuurde animatiefilm van Aardman, die normaal bekend staat voor zijn stop-motion. De reden van deze overschakeling was dat ze te doen zouden hebben met 'water', iets wat niet zo goed te manipuleren is in stop-motion en omdat water ook niet goed reageert op plasticine modellen.

    Er zit tevens heel wat talent bij de nevenrolletjes. Zo wordt Le Frog gespeeld door Jean Reno, Whitey door Bill Nighy en Spike door Andy Serkis. Het is misschien niet zo complex en vernuftig al seen Pixar-film, maar het is zeker de moeite waard voor de allerjongsten.

    *** Flushed Away trailer ***

  • Princess (2006) *** recensie

    Pin it!

    Ik heb zelf wat moeite met films die op een gratuite manier seks en geweld proberen te verkopen als zijnde cool en trendy, maar eigenlijk verder niets zinnigs te vertellen hebben. Laat staan dat deze films ook maar enige relevantie aantonen met de problematiek van onze huidige samenleving.

    Princess

    De merite van films zoals Pulp Fiction (1994) van Quentin Tarantino en C'est arrivé près de chez vous (1992) van de onlangs overleden Rémy Belvaux, is dat ze heel vernieuwend zijn juist doordat ze ons op inhoudelijk vlak confronteren, op een ironiserende en grafische manier, met polariserende stellingen rond: drugs, misdaad en moord als gemeengoed. De klonen van deze films waren niet meer bij te houden, maar weinig films kwamen nog maar in de buurt van deze twee (mag ik het over mijn lippen halen) "meesterwerkjes" (daar, ik heb het gezegd). Maar toen kreeg ik deze Deense animatiefilm Princess (2006) voorgeschoteld...

    Korte inhoud: Na de dood van zijn zuster verlaat de 32 jarige August zijn ambt als priester. Zijn geliefde zus Christina is in de goot beland en als porno-ster “Princess” uiteindelijk gestorven aan drugs. Ze laat na haar dood een 5jarig dochtertje achter, Mia, waarbij August zich gedwongen voelt om voor haar te zorgen. Gebukt onder schuld- en rouwgevoelens beslist hij op de dood van Christina te wreken, en besluit hij om samen met Mia alle pornografische materiaal van Princess te vernietigen. Maar de missie monden uit op een brutale en geweldadige verwikkelingen waarin August niet uit het oog wil verliezen wat voor hem belangrijk is, Mia…

    Princess is de debuutfilm van Anders Morgenthaler, die al een aantal regie-ervaring heeft in de live-action en animatie-sector op de Deense televisie, en deze animatiefilm lijkt hiervan een efficiënte mix. De premisse van de film had wel kunnen komen uit een boek van Frank Miller. Een priester die op vendetta toer gaat in de Sin City. Toch lijkt de uitwerking van de film voornamelijk te liggen op de schade die geestelijk wordt aangebracht, en minder op het fysieke geweld in al haar vormen.

    Hier vinden jullie de officiële website en hier de trailer.

    De film is heel schokkend, maar ook zeer grappig. Het is geen Pixar-animatie, zoveel is duidelijk, en het lijkt bij momenten zelfs iets te cartoony, maar de film slaagt er toch in, met een mengeling van animatie en video-materiaal (80% animatie 20% live-action), alles heel "realistisch" aan aangrijpend te maken. In bepaalde shots weet je niet meer of het home-video of animatie is, en maakt het ook niets meer uit. Dit heeft als direct gevolg dat je het geweld op een ongewone manier voorgeschoteld krijgt.

    Princess wallpaper

    Maar de inhoud overtreft de techniek, vooral met scènes waar de porno-industrie "Princess" na haar dood nog wil uitbuiten, op de meest obscene manier (getuigt oa. de grafsteen die ze voor haar hebben gebouwd). Ook de reacties van de jonge Mia zijn enerzijds heel onschuldig en grappig, maar tezelfdertijd ook heel fout en schokkend. Maar juist omwille van de vrijheden en specifieke code van de animatie; vervalt de film niet in een ordinaire exhibitie van geweld en seksuele perversies. Je zult vreemd genoeg heel snel meevoelen voor het hoofdpersonage dat als heilige afdaalt in de onderwereld en zelf een psycho-killer wordt.

    Princess 1Princess 2
    Princess 3Princess 4

    Morgenthaler heeft geen zin in een soort Death Wish (1974) film, en heeft ook geen boodschap aan het tonen van expliciet geweld of hardcore seks, maar traceert de psychische gevolgen van geweld en kindermisbruik. Ook al leven we met het hoofdpersonage mee, zijn doel heiligt niet alle middelen. Het is trouwens een personage dat zijn fouten die hij heeft gemaakt in het verleden voor ogen moet zien. Dit alles resulteert in een diep verontrustende animatieprent die ik niet enkel aanbeveel aan filmfreaks en liefhebbers van het genre, maar ook zeker aan volwassenen die nog eens onthutst willen worden na het zien van een film. De animatie-techniek is ietwat ruw en bepaalde scènes konden wel iets beter uitgewerkt zijn, vooral naar het einde toe. Maar al bij al een unieke ervaring. Je kan de film al zien via DVD import, maar zou in principe vanaf 7 maart 2007 bij ons in bepaalde cinema's moeten draaien.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 30 januari 2007

     

    *** Princess trailer ***

  • Publiek gezocht voor test-screening nieuwe film.

    Pin it!

    MMG, het productiehuis van De Zaak Alzheimer (2003) en Windkracht 10 (2006) werkt aan een nieuwe film die gepland is voor dit najaar. Momenteel is er een eerste ruwe montage klaar en nu willen de makers een aantal indrukken en kritieken opvangen van een testpubliek.

    De Zaak Alzheimer 1

    Zondag 4 februari 2007 organiseren ze daarom een projectie voor een klein testpubliek in Kinepolis Brussel om 10u30. Aan de hand van de reacties, zullen ze de film verder afwerken. Wil jij er graag bij zijn nu zondag? Of kan je nu niet, maar wil je dit later wel eens meemaken? Mail volgende gegevens naar Nathalie.Vanschelvergem(a)mmg.be met vermelding "testscreenings MMG"

    - naam:
    - leeftijd:
    - e-mail:
    - telefoonnr:

    O ik kan/wil graag de testvoorstelling van de nieuwe film van MMG bijwonen op zondag 4 februari om 1030u in Kinepolis Brussel
    O ik wil mij graag aanmelden om uitgenodigd te worden voor toekomstige testvoorstellingen van nieuwe films van MMG

    Het aantal plaatsen is beperkt! De deelnemers krijgen een bevestiging toegestuurd met de exacte gegevens. De projectie zal ongeveer 2 uur duren. Na afloop wordt aan alle deelnemers gevraagd een vragenlijst in te vullen over de vertoonde film, waarin jullie al uw commentaren kwijt kunnen.

    Test-screening worden in de States regelmatig georganiseerd, meestal met films die een risico inhouden of waarvan men twijfels heeft. En dit is niet altijd bij beginnende regisseurs, maar soms ook met doorwinterde filmmakers. Persoonlijk vind ik een test-screenings eigenlijk tijdverspilling en kan het zelfs heel contra-productief zijn. Het publiek dat inschrijft op zo’n feedback-sessie, zijn niet altijd de mensen die uit vrije wil naar de film zouden gaan. Meer nog, je kan volledig het doelpubliek voorbij schieten en zo de creatieve visie van de regisseur dwarsbomen. Komt daar nog bij dat het probleem vaak bij het scenario ligt. En wat doe je dan? Je kunt hooguit hermonteren of zelfs een aantal scènes reshooten, maar bij een aantal Vlaamse films die ik recent heb gezien heb je meer nodig dan een paar reshoots.

    Twelve Monkeys

    Op de special edition dvd van Terry Gilliam’s Twelve Monkeys (1995) vind je een 'making of' waarbij je de impact van een testpubliek kan zien; zowel met zijn positieve als negatieve gevolgen. Want ja, soms brengt een test-screening ook heel wat verbeteringen aan een film. Een slimme producer, in gesprek met zijn regisseur, weet wel hoe hij met de feedback moet omgaan.

    Ik juich het in ieder geval toe dat productiehuizen het filmproces zo professioneel mogelijk willen aanpakken. Er zijn in België teveel amateur-producers en te weinig productiehuizen zoals MMG die de filmindustrie bij ons echt wel gestalte geven. Mag de test-screening een succes worden en er een betere film uit voorvloeien!

  • Shrek the Third trailer

    Pin it!

    Shrek the Third

    Hier is een zalig teaser-trailerke van Shrek the Third (2007), het derde en vooralsnog laatste deel van de geslaagde Shrek-trilogie van Dreamworks. Hoewel er al geruchten circuleren van een Shrek 4. De eerste film bracht in de States een kleine 270 miljoen dollar op. De sequel deed daar nog een schepje bij met een bioscooprecette van 437 miljoen dollar. De film komt in de States uit op 14 mei 2007, en dat is precies één week voor Pirates of the Caribbean: At Worlds End (2007). In deze periode zou overval op een bioscoopcomplex wel eens meer geld kunnen opleveren dan een bankoverval.

    Korte inhoud: De koning, Fiona’s vader (John Cleese), komt plotseling te overlijden. Shrek is zodoende de dauphin die het koninkrijk moet gaan leiden. Echter, hij heeft geen zin in de verantwoordelijkheid; wat moet hij doen? Uiteindelijk besluiten Shrek (Mike Myers), Fiona (Cameron Diaz), Donkey (Eddie Murphy) en Puss in Boots (Antonio Banderas) op zoek te gaan in het koninkrijk naar een nieuwe en "bekwame" koning, die de taak en verantwoordelijkheid wel op zich wil nemen. In ieder geval zou koning 'Artie' (Justin Timberlake) een goede keuze blijken.

    Hier vinden jullie de trailer.

    En gezien de koning snel sterft zal er waarschijnlijk geen Monty Python reünie zijn in het derde deel. Het had nochtans mooi geweest. Hoe dan ook blijft Shrek één van de grappigste animatiefilms die ik ken. Zoals ik al zei, zou Shrek 4 een mogelijk vervolg zijn, indien de bioscooprecette van het derde deel niet ontgoochelt. Naar verluidt zou Shrek dan met zijn gezelschap stuiten op een tele-tijdmachine. De spin-off Puss in Boots: The Story of the Ogre Killer zou gepushed worden naar 2010. Shrek the Third komt bij ons uit op 20 juni 2007.

    *** Shrek the Third Movie Review from Spill ***