• Hannibal Rising

    Pin it!

    De vraag die iedereen zich kan stellen is of een Hannibal Lecter film zonder Anthony Hopkins eigenlijk wel mogelijk is. Het antwoord op deze vraag zullen we spoedig te weten komen in deze prequel, Hannibal Rising (2007) van Peter Webber (Girl with a Pearl Earring), waar we het personage zien opgroeien van zijn kindertijd in Litouwen via zijn levensperiode in Frankrijk tot aan zijn ondergang in de Verenigde Staten. Vaak verkozen tot Best Villain heeft Lecter, het personage dat is uitgevonden door romanschrijver Thomas Harris, ondertussen al 4 films op zijn naam: Manhunter (1986), The Silence of the Lambs (1991), Hannibal (2001) en Red Dragon (2002).

    Hannibal Rising 01 Hannibal Rising 02 Hannibal Rising 04 Hannibal Rising 05 Hannibal Rising 03 Hannibal Rising 07

    Ik heb een dubbel gevoel bij het zien van de trailer. Rationeel bekeken denk ik dat het personage al zoveel is uitgemolken dat je haast geen interessant verhaal meer kunt vertellen zonder te vervallen in clichés. Anderzijds ziet Rising Hannibal er veelbelovend uit met een eigen filmstijl. Helaas zitten er in de trailer naar mijn smaak weer iets teveel fade-to-blacks in, en zie je de jonge Lecter, gespeeld door de Franse acteur Gaspard Ulliel, amper spelen. Je krijgt wel een pak sfeerbeelden en een nieuw foltertuig die waarschijnlijk de verdrinkingsangst moet simuleren. Maar de vertolking van de jonge Lecter zal de film doen vallen of staan, dat staat nu al vast. Daarnaast zien we ook nog Gong Li in de film opduiken als Lady Murasaki.

    Voor diegene die de boeken hebben gelezen van Thomas Harris, weten dat de psychopaat een fascinerend leven heeft gehad toen hij nog jong was. Rising Hannibal lijkt heel wat interesse te hebben in de fascinatie voor de masker via de samurai cultuur - en ik die dacht dat het masker uiteindelijk iets functioneels was om te vermijden dat Lecter tijdens zijn gevangenschap naar je gezicht zou happen. In ieder geval kunnen we begin volgend jaar het nieuwe boek van Harris lezen – en hier kunnen we in onze verbeelding perfect een jonge Anthony Hopkins voor de geest halen. Ik twijfel nog of ik eerst het boek zal lezen of de film zal bekijken… Op 28 maart 2007 komt de film bij ons in de zalen. Laat weten wat jullie denken van de trailer in de commentaren.

    ***Related Posts***
    13/11/2006: The Painted Veil, Hannibal Rising en Ratatouille poster
    03/11/2005: Eerste blik op Hannibal Rising
    30/09/2005: Villain Top 50
    30/03/2005: Gong Li in de Hannibal Lecter prequel
    29/10/2004: Terugkeer naar de jeugd van Hannibal Lecter
    28/09/2004: Analyse van Manhunter, Silence of the Lambs, Hannibal & Red Dragon

  • Volkswagen tuning met Peter Stormare

    Pin it!

    Net zoals de films in de bioscoop vroeger werden onderbroken door commercials, probeer ik dat jeugdtrauma enigszins te verwerken op deze filmblog, maar dan wel met smaakvolle filmpjes. Deze keer viel mijn oog op de campagne voor Volkswagen. Niet als leedvermaak voor de massa-ontslagen, maar wel om aan te tonen dat de aanpak van de Duitse autofabriek toch wel verschilt van die van VW-Vorst. In het filmpje zien we ook de charismatische acteur Peter Stormare (Fargo, Minority Report, Bad Boys II) aan het werk die de "hippe" VW-tuning illustreert. Of deze MTV-pimp-my-car aanpak ook bij ons zal overwaaien is nog maar de vraag, ik heb me in ieder geval kostelijk geamuseerd. Let wel, er is zichtbaar heel wat minder personeel voor nodig.


    Categories: Clip 3 comments
  • Fantastic Four 2 Rise of the Silver Surfer

    Pin it!

    Een paar dagen geleden verscheen hij in een onscherpe versie op you tube, maar deze keer is de teaser-trailer van Fantastic Four 2: Rise of the Silver Surfer (2007) van Tim Story, tezien in optimale kwaliteit. En ik moet zeggen dat zowel The Human Torch als de Silver Surfer er behoorlijk goed uitzien – hoewel het bij momenten iets teveel cartoonish lijkt naar mijn smaak. Voor mij kunnen dergelijke cartoon-verfilmingen niet realistisch genoeg zijn in hun aanpak.

    In de teaser zien we de Silver Silver door een gebouw vliegen, en dan heb je een reactie van Johnny Storm die een hoofdbeweging maakt en zegt: "that's cool". Dit bedoel ik met alles 'opnieuw' cartoony en half grappig te willen maken. En heb ik het goed gezien, maar stond The Thing daar met een zakdoekje zijn tranen weg te vegen tijdens de trouw?? I hate it! Dergelijke scènes maken de superkrachten van de helden "gimmicky" en ondermijnt het drama-gehalte van het verhaal.

    Silver Surfer

    Het probleem met de eerste Fantastic Four (2005) was dat de personages niet interessant genoeg waren en je uiteindelijk te doen had met (sorry voor de fans) B-acteurs. De film was slecht geschreven en de regie was alles behalve efficiënt – en toch is regisseur Tim Story opnieuw van de partij. De film was daarom nog niet slecht, maar gewoon van middelmatige kwaliteit en dat is nu net iets wat een comic-book verfilming niet mag zijn. Toch niet in het gezelschap van films zoals Batman Begins en Spider-Man.

    Had de film iets meer ballen gekregen en zichzelf iets meer serieus genomen, dan was de komst van Keanu Reeves als de Silver Surfer best wel op zijn plaats, maar Keanu had er blijkbaar geen zin in en werd vervangen door de nog onbekende Doug Jones. Bij het zien van de teaser vrees ik dat het weer van hetzelfde zal zijn. De mensen van 20th Century Fox mikken teveel op een familie-film. De eerste Fantastic Four opende met een knap box-office resultaat van 56 miljoen dollar. Ik verwacht dat deze film met zijn opening zelfs de helft nog niet haalt. De film komt uit op 8 augustus 2007.

    ***Related Posts***
    10/03/2009: Fantastic Four extreme makeover
    23/02/2006: Wie wordt Silver Surfer?
    30/07/2005: Crisis in Hollywood

  • The Departed (2006) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Martin Scorsese wint op zondagavond 25 februari 2007 de Oscar voor beste regie voor The Departed (2006). Dat lijkt nú al quasi zeker. De enige concurrentie zou nog kunnen komen van die andere krasse knar Clint Eastwood (Flags of Our Fathers en Letters from Iwo Jima) of van één van de Mexicanen (Alfonso Cuaron voor Children of Men of Alejandro Gonzalez Innarritu voor Babel). Toch zou ik mijn geld volledig op Marty zetten en daar zijn twee redenen voor.

    the_departed_2006_blu-ray.jpg

    Ten eerste: ondanks zijn rijk gevulde palmares (en zijn 5 nominaties voor The Aviator, Gangs of New York, Raging Bull, The Last Temptation of Christ en Goodfellas) heeft Scorsese nog nooit de Oscar voor beste regisseur in ontvangst mogen nemen. Ook de leden van The Academy moeten stilaan beseffen dat dit een grote vergissing is. En ten tweede: The Departed is gewoon één van de betere films van het afgelopen jaar. Het is misschien niet de állerbeste van Scorsese (dat blijft wat mij betreft Taxi Driver), maar een goede Scorsese is nog altijd stukken beter dan een briljante Uwe Boll (gesteld dat je de woorden briljant en Uwe Boll in één adem kan noemen natuurlijk).

    Korte inhoud: Frank Costello (Jack Nicholson) is de koning van de onderwereld in Boston, niets gebeurt in de stad zonder dat de gangster er persoonlijk zijn toestemming voor geeft. De plaatselijke autoriteiten zouden Costello natuurlijk maar wat graag achter de tralies zien en bereiden hun aanval en de bijbehorende arrestaties minutieus voor. Maar Costello en zijn troepen zijn de staatspolitie telkens net één stapje voor waardoor het besef groeit dat de crimineel een mol (Matt Damon) heeft bij de politie. Wat Costello echter niet weet, is dat er ook een undercover-agent (Leonardo DiCaprio) is geïnfiltreerd in zijn dichte omgeving die op zijn beurt informatie doorspeelt aan de politie. Er ontstaat een bloedstollend kat- en muisspelletje tussen beide kampen waarin beide mollen elkaar proberen te ontmaskeren.

    The Departed is een remake van de populaire Aziatische film Infernal Affairs (2002) waarvan er ondertussen al twee sequels gemaakt zijn. Martin Scorsese heeft de actie van Hong Kong overgeplaatst naar Boston. Maar geen nood want, net als in Hong Kong, blijkt ook in het grauwe Boston de misdaad welig te tieren. Ik heb Infernal Affairs nooit gezien dus ik weet niet in hoeverre Scorsese trouw is gebleven aan de originele film, maar ik kan mij inbeelden dat de regisseur niet heeft gekozen voor een remake die scène per scène hetzelfde is aan het origineel.

    In meer dan één opzichten doet het vertrekpunt van The Departed denken aan dat van The Untouchables (1987) van Brian De Palma. Frank Costello is een moderne versie van Al Capone, beiden heersen - meer nog dan de politie - over hun stad (Boston vs Chicago), hebben een paar steekjes los en worden gespeeld door iconische acteurs (Jack Nicholson vs Robert De Niro). In beide films plannen de autoriteiten een aanval om de lokale topgangster aan te houden maar wachten ze nog op de ultieme misdaad om tot actie over te gaan. En zowel in The Departed als in The Untouchables wordt een groentje belast met het onderzoek (Sullivan vs Elliot Ness). De uitwerking van beide films is (natuurlijk) anders.

    the departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alec baldwin,ray winstone,vera farmigathe departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alec baldwin,ray winstone,vera farmigathe departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alec baldwin,ray winstone,vera farmiga

    In zijn indrukwekkende cast heeft Martin Scorsese half mannelijk Hollywood weten op te trommelen. De cast van The Departed is dan ook een perfecte mix tussen jong (aanstormend) talent (Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Mark Wahlberg) en gevestigde waarden (Jack Nicholson, Martin Sheen, Alec Baldwin en Ray Winstone). Bij de acteurs zijn er twee grote redenen om naar The Departed gaan te kijken: Leonardo DiCaprio en Jack Nicholson. DiCaprio slaagt erin Matt Damon van het scherm te spelen en dat is een prestatie want Damon staat nooit slecht te acteren.

    Jack Nicholson van zijn kant kan zich in de rol van Frank Costello helemaal uitleven en maakt van de maffiabaas een heerlijk creepy, volstrekt genadeloze en immorele figuur. Bijwijlen doet Frank Costello denken aan Jack Torrance uit The Shining (1980) van Stanley Kubrick. Typerend voor de figuur Frank Costello is hoe hij schijnbaar achteloos vol bloed een bar binnenstapt en aan de stomverbaasde barman een zwabber vraagt. DiCaprio en Nicholson lijken net als Scorsese eveneens grote kanshebbers op een Oscarbeeldje.

    the departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alex baldwin,ray winstone,vera farmigathe departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alex baldwin,ray winstone,vera farmigathe departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alex baldwin,ray winstone,vera farmiga

    Een belangrijke rol is weggelegd voor Vera Farmiga die de psychiater Madolyn speelt. Zij is de verbinding tussen de personages van DiCaprio en Damon. Deze laatste ontmoet ze het eerst en al vrij snel krijgen de twee een relatie. Wanneer daarna ook DiCaprio op consultatie komt, voelt ze zich ook tot hem aangetrokken en van het ene komt al snel het andere. Hierdoor ontstaat een driehoeksrelatie waarin noch Damon noch DiCaprio van elkaar weten dat zij erin betrokken zijn. De psychiater ontpopt zich al snel tot de enige vertrouwenspersoon van DiCaprio wat op het einde leidt tot een dramatische bewustwording dat niet Damon ‘the good guy’ is maar wel DiCaprio (Costigan).

    Het is in dit soort scènes dat blijkt dat The Departed gemaakt is door een topregisseur. Scorsese bouwt de spanning scène per scène geleidelijk op en laat deze dan genadeloos los bij voorkeur op momenten wanneer je het niet (meer) verwacht (bv. zoals wanneer Costigan uit de lift stapt wanneer hij Sullivan gijzelt). Andere hoogtepunten in de film zijn de introductie van Frank Costello, de afrekening van Queenan in het gebouw in Wash Street, de achtervolging van Sullivan door Costigan in het nachtelijke Boston en de laatste scènes met de uiteindelijke ontknoping). Ook de toenemende wanhoop en verbijstering van Costigan bij het geweld van Costello en de vrees dat de maffiabaas hem zal ontmaskeren, wordt gedurende de film knap getoond. Dit is zowel de verdienste van Scorsese als die van DiCaprio.

    Ondanks de speeltijd van ruim 2,5 uur verveelt The Departed nooit. Het scenario zit clever in elkaar, eerst krijg je ruim de tijd om de verschillende personages en hun achtergrond te leren kennen. Vooral Costigan en Sullivan worden uitgebreid voorgesteld voordat ze infiltreren bij respectievelijk de bende van Costello en de Boston staatspolitie. Na de introductie werken beide mollen zich in hun omgeving in waarna een spannende klopjacht begint om elkaar te ontmaskeren. Eventueel had de film een half uur korter gekund maar echt storen doet de lengte dus nooit.

    Conclusie: The Departed is een meer dan uitstekende misdaadfilm met een sterk scenario, goede regie en knappe vertolkingen van de hele cast. Eén van de films van 2006, helaas te laat uitgekomen voor mijn eindejaarslijstje.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 28 december 2006

     

    *** The Departed trailer ***

  • Top 10 box-office flops van 2006

    Pin it!

    Jullie kennen ondertussen al mijn top 10 van de slechte films van 2006, maar welke films haalden hun quota niet in 2006? Welke prenten kregen schaamrode wangen bij het zien van hun rampzalige box-office cijfers? Welke films waren de grootste flops van 2006? Let wel, een flop betekent niet noodzakelijk dat de film slecht is (cf. Cinderella Man), en omgekeerd, een succesvolle film is niet altijd een goede film (cf. The Da Vinci Code, Saw II).

    Maar een box-office flop is zeker niet iets waar je mee kan pronken, want in de meeste gevallen betekent dit toch wel dat het publiek gewoon geen interesse had in je film (ten gevolge van de kwaliteit, het gebrek aan promotie, de zware concurrente,…). Het gevolg van een flop is dat (sommige) regisseurs vaak iets minder vrijheid krijgt bij hun volgend filmproject. De Top 10 van de grootste flops uit 2006 werd opgemaakt rekening houdend met het productiebudget en de uiteindelijke bioscooprecette in de wereld. Volgendeweek zijn de 10 box-office successen aan de beurt.

    Top 10 Box-Office Flop van 2006

    10. Home of the Brave (2006) Irwin Winkler
    Productioncost: $12 million - Worldwide Gross: $499'912 (MGM)

    flop,Home of the Brave

    En hoewel 2006 geen slecht jaar was voor Hollywood, was het een barslecht jaar voor Home of the Brave. Het is een film over 4 soldaten die terugkeren van het front in Irak om opnieuw in het dagelijkse leven te functioneren als gewone burgers. Maar de psychologische impact van wat ze hebben meegemaakt achtervolgt hen nog steeds. Goede intenties voor een sterk drama, maar de film hangt met haken en ogen aan mekaar. De gevecht-sequenties zijn dik in orde maar het drama-gedeelte is teleurstellend en dit omwille van de gebrekkige karakter-uitwerking. Nog een geluk dat we konden geilen op Jessica Biel.

    9. Tideland (2006) Terry Gilliam
    Productioncost: $19,3 million - Worldwide Gross: $566'611 (ThinkFilm)

    flop,Tideland

    Tideland is geen slechte film maar het verhaal loopt wat vast in het midden. Anderzijds spreekt de production design opnieuw tot onze verbeelding (iets wat we van Terry Gilliam gewoon zijn) en het is een bijzondere filmervaring. Het is misschien wel Gilliam's meest bizarre film, en dat was toch wel een groot risico want na zijn Brothers Grimm flop was de regisseur dringend toe aan een box-office hit. Maar dit is het dus niet geworden.

    8. The Fountain (2006) Darren Aronofsky
    Productioncost: $35 million - Worldwide Gross: $15,98 million

    flop,The Fountain

    Films die in 2006 iets met 'water' van doen hadden, deden het over het algemeen niet zo goed in deze Top 10. The Fountain moest niet enkel zijn top-cast (Brad Pitt / Cate Blanchett) inruilen voor een tweede keuze (Hugh Jackman / Rachel Weisz) maar moest het ook nog eens met de helft van zijn productiebudget doen. De film nam zichzelf iets teveel au serieus, maar de inhoud ontgoochelde en het publiek bleef weg. The Fountain was geen slechte film, maar iedereen was het er over eens dat het ook geen goede film was, en haalde 51% op Rotten Tomatoes.

    7. BloodRayne (2006) Uwe Boll
    Productioncost: $25 million - Worldwide Gross Estimation: $3,65 million

    flop,BloodRayne

    Uiteraard zit er een Uwe Boll film in de lijst en dit jaar was het de beurt aan BloodRayne met de knappe Kristanna Loken. En je moet al echt van camp houden om deze film te willen zien. De film is zo slecht dat je je bij momenten afvraagt of het niet intentioneel is.

    6. The Good German (2006) Steven Soderbergh
    Productioncost: $32 million - Worldwide Gross: $5,91 million (warner bros)

    flop,The Good German

    The Good German is een mislukte poging een film noir te brengen. Visueel komt hij dicht in de buurt maar voor de rest schiet hij op vele vlakken tekort. Zo zijn de karakters gewoon te licht uitgevallen en is het verhaal nauwelijks de moeite om verteld te worden. Zelfs de klassieke film noir thema's ontbreken. Het enige waar je nog kan van genieten is de flair waarmee Cate Blanchett en George Clooney hun rol aanmeten.

    5. Bandidas (2006) Joachim Rønning & Espen Sandberg
    Productioncost: $46 million - Worldwide Gross: $18,38 million

    flop,Bandidas

    In Bandidas lopen Penélope Cruz en Salma Hayek rond in sexy corsets en vuurwapens, maar geloof me, deze film willen jullie NIET zien.

    4. Basic Instinct 2 (2006) Michael Caton-Jones
    Productioncost: $70 million - Worldwide Gross: $38,63 million

    flop,Basic Instinct 2

    Niemand verwachte veel goeds van deze Basic Instinct 2, behalve Sony Pictures die zomaar eventjes 70 miljoen dollar investeerde in de film en een gigantische promotie-campagne op de been bracht. Resultaat, niemand lag wakker van een halfnaakte, rimpelvrije Sharon Stone. Vreemd genoeg deed de film het nog redelijk goed in de rest van de wereld met een recette van 32 miljoen, maar verre van genoeg om de put op te vullen. Sharon Stone mag dan nog één van de slimste actrices zijn in Hollywood, slim is ze niet wanneer het om de keuze van filmprojecten gaat. Basic Instinct 2 haalt nog maar net 7% op Rotten Tomatoes en staat in menig filmlijstjes van de slechte films van 2006.

    3. Flyboys (2006) Tony Bill
    Productioncost: $60 million - Worldwide Gross: $17,83 million

    flop,Flyboys

    Dit moet de eerste keer zijn dat ik van Flyboys hoor. De film had de doorbraak moeten worden van James Franco (Harry Osborn in de Spider-Man films), maar niemand had blijkbaar interesse in die oude vliegtuigen van de Eerste Wereldoorlog en de teleurstellende 30% op Rotten Tomatoes wees er meteen ook op dat de critici er ook niet wild van waren. Maar volgens de geruchten zou de papa van het rijkeluiszoontje David Ellison zo’n 30 miljoen dollar op tafel hebben gelegd indien zijn zoon mocht meedoen. Bij deze is de flop voor MGM nog draaglijk.

    2. Freedomland (2006) Joe Roth
    Productioncost: $58 million - Worldwide Gross: $14,66 million

    flop,Freedomland

    Freedomland had niet enkel een comfortable productiebudget, maar tevens een sterke cast met Julianne Moore en Samuel L. Jackson. De film was tevens geschreven door de talentvolle Richard Price (The Color of Money, Clockers). Maar films die in de maand februari worden uitgebracht zijn meestal wel van bedenkelijke kwaliteit. Waarom? Wel, het is de periode die net buiten de award-shows valt en traditioneel ook de maand waar het publiek het laat afweten. Maar de critici hadden er ook geen probleem mee om te film af te breken en kreeg een zwakke 24% op Rotten Tomatoes. Joe Roth is een uitstekende producer, maar als regisseur maakt hij de ene rotzooi na de andere (America’s Sweethearts, Christmas with the Kranks, Revenge of the Nerds II).

    1. All the King's Men (2006) Steven Zaillian
    Productioncost: $55 million - Worldwide Gross: $9,45 million

    flop,All the King's Men

    Er is bijna een consensus bij zowel publiek als pers, dat All the King's Men stinkt, en geen beetje. De Sony Pictures prent haalt nog maar net 10% op Rotten Tomatoes en deed een slechte zaak aan de box-office. En dit met een monster-cast: Sean Penn, Jude Law, Anthony Hopkins, Kate Winslet en Mark Ruffalo. Regisseur Steven Zaillian, die vooral belend is voor zijn scenario’s (Hannibal, Clear and Present Danger, Shindler’s List) heeft zich deze keer in nesten gewerkt met een belabberde bewerking van de bekende roman van tweevoudig Pulitzer Prize winnaar Robert Penn Warren en de oscarwinnende film All the King's Men (1949). Maar ook de zware concurrentie van Jackass: Number Two is voor een stuk verantwoordelijk voor de flop. Komt daar nog bij dat de film heel wat kritiek kreeg omdat hij een jaar lang in de montagecel bleef haperen, en dat was meteen ook geen goed voorteken.

    ***Related Posts***
    18/02/2015: Top Flop 2014
    25/03/2014: Top Flop 2013
    05/07/2013: Top Flop 2012
    16/08/2012: Top Flop 2011
    17/08/2011: Top Flop 2010
    08/08/2011: Top Flop 2009
    21/04/2009: Top Flop 2008
    07/04/2009: Top Flop 2007