• Volkswagen tuning met Peter Stormare

    Pin it!

    Net zoals de films in de bioscoop vroeger werden onderbroken door commercials, probeer ik dat jeugdtrauma enigszins te verwerken op deze filmblog, maar dan wel met smaakvolle filmpjes. Deze keer viel mijn oog op de campagne voor Volkswagen. Niet als leedvermaak voor de massa-ontslagen, maar wel om aan te tonen dat de aanpak van de Duitse autofabriek toch wel verschilt van die van VW-Vorst. In het filmpje zien we ook de charismatische acteur Peter Stormare (Fargo, Minority Report, Bad Boys II) aan het werk die de "hippe" VW-tuning illustreert. Of deze MTV-pimp-my-car aanpak ook bij ons zal overwaaien is nog maar de vraag, ik heb me in ieder geval kostelijk geamuseerd. Let wel, er is zichtbaar heel wat minder personeel voor nodig.


    Categories: Clip 3 comments
  • Fantastic Four 2 Rise of the Silver Surfer

    Pin it!

    Een paar dagen geleden verscheen hij in een onscherpe versie op you tube, maar deze keer is de teaser-trailer van Fantastic Four 2: Rise of the Silver Surfer (2007) van Tim Story, tezien in optimale kwaliteit. En ik moet zeggen dat zowel The Human Torch als de Silver Surfer er behoorlijk goed uitzien – hoewel het bij momenten iets teveel cartoonish lijkt naar mijn smaak. Voor mij kunnen dergelijke cartoon-verfilmingen niet realistisch genoeg zijn in hun aanpak.

    In de teaser zien we de Silver Silver door een gebouw vliegen, en dan heb je een reactie van Johnny Storm die een hoofdbeweging maakt en zegt: "that's cool". Dit bedoel ik met alles 'opnieuw' cartoony en half grappig te willen maken. En heb ik het goed gezien, maar stond The Thing daar met een zakdoekje zijn tranen weg te vegen tijdens de trouw?? I hate it! Dergelijke scènes maken de superkrachten van de helden "gimmicky" en ondermijnt het drama-gehalte van het verhaal.

    Silver Surfer

    Het probleem met de eerste Fantastic Four (2005) was dat de personages niet interessant genoeg waren en je uiteindelijk te doen had met (sorry voor de fans) B-acteurs. De film was slecht geschreven en de regie was alles behalve efficiënt – en toch is regisseur Tim Story opnieuw van de partij. De film was daarom nog niet slecht, maar gewoon van middelmatige kwaliteit en dat is nu net iets wat een comic-book verfilming niet mag zijn. Toch niet in het gezelschap van films zoals Batman Begins en Spider-Man.

    Had de film iets meer ballen gekregen en zichzelf iets meer serieus genomen, dan was de komst van Keanu Reeves als de Silver Surfer best wel op zijn plaats, maar Keanu had er blijkbaar geen zin in en werd vervangen door de nog onbekende Doug Jones. Bij het zien van de teaser vrees ik dat het weer van hetzelfde zal zijn. De mensen van 20th Century Fox mikken teveel op een familie-film. De eerste Fantastic Four opende met een knap box-office resultaat van 56 miljoen dollar. Ik verwacht dat deze film met zijn opening zelfs de helft nog niet haalt. De film komt uit op 8 augustus 2007.

    ***Related Posts***
    10/03/2009: Fantastic Four extreme makeover
    23/02/2006: Wie wordt Silver Surfer?
    30/07/2005: Crisis in Hollywood

  • The Departed (2006) **** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Martin Scorsese wint op zondagavond 25 februari 2007 de Oscar voor beste regie voor The Departed (2006). Dat lijkt nú al quasi zeker. De enige concurrentie zou nog kunnen komen van die andere krasse knar Clint Eastwood (Flags of Our Fathers en Letters from Iwo Jima) of van één van de Mexicanen (Alfonso Cuaron voor Children of Men of Alejandro Gonzalez Innarritu voor Babel). Toch zou ik mijn geld volledig op Marty zetten en daar zijn twee redenen voor.

    the_departed_2006_blu-ray.jpg

    Ten eerste: ondanks zijn rijk gevulde palmares (en zijn 5 nominaties voor The Aviator, Gangs of New York, Raging Bull, The Last Temptation of Christ en Goodfellas) heeft Scorsese nog nooit de Oscar voor beste regisseur in ontvangst mogen nemen. Ook de leden van The Academy moeten stilaan beseffen dat dit een grote vergissing is. En ten tweede: The Departed is gewoon één van de betere films van het afgelopen jaar. Het is misschien niet de állerbeste van Scorsese (dat blijft wat mij betreft Taxi Driver), maar een goede Scorsese is nog altijd stukken beter dan een briljante Uwe Boll (gesteld dat je de woorden briljant en Uwe Boll in één adem kan noemen natuurlijk).

    Korte inhoud: Frank Costello (Jack Nicholson) is de koning van de onderwereld in Boston, niets gebeurt in de stad zonder dat de gangster er persoonlijk zijn toestemming voor geeft. De plaatselijke autoriteiten zouden Costello natuurlijk maar wat graag achter de tralies zien en bereiden hun aanval en de bijbehorende arrestaties minutieus voor. Maar Costello en zijn troepen zijn de staatspolitie telkens net één stapje voor waardoor het besef groeit dat de crimineel een mol (Matt Damon) heeft bij de politie. Wat Costello echter niet weet, is dat er ook een undercover-agent (Leonardo DiCaprio) is geïnfiltreerd in zijn dichte omgeving die op zijn beurt informatie doorspeelt aan de politie. Er ontstaat een bloedstollend kat- en muisspelletje tussen beide kampen waarin beide mollen elkaar proberen te ontmaskeren.

    The Departed is een remake van de populaire Aziatische film Infernal Affairs (2002) waarvan er ondertussen al twee sequels gemaakt zijn. Martin Scorsese heeft de actie van Hong Kong overgeplaatst naar Boston. Maar geen nood want, net als in Hong Kong, blijkt ook in het grauwe Boston de misdaad welig te tieren. Ik heb Infernal Affairs nooit gezien dus ik weet niet in hoeverre Scorsese trouw is gebleven aan de originele film, maar ik kan mij inbeelden dat de regisseur niet heeft gekozen voor een remake die scène per scène hetzelfde is aan het origineel.

    In meer dan één opzichten doet het vertrekpunt van The Departed denken aan dat van The Untouchables (1987) van Brian De Palma. Frank Costello is een moderne versie van Al Capone, beiden heersen - meer nog dan de politie - over hun stad (Boston vs Chicago), hebben een paar steekjes los en worden gespeeld door iconische acteurs (Jack Nicholson vs Robert De Niro). In beide films plannen de autoriteiten een aanval om de lokale topgangster aan te houden maar wachten ze nog op de ultieme misdaad om tot actie over te gaan. En zowel in The Departed als in The Untouchables wordt een groentje belast met het onderzoek (Sullivan vs Elliot Ness). De uitwerking van beide films is (natuurlijk) anders.

    the departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alec baldwin,ray winstone,vera farmigathe departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alec baldwin,ray winstone,vera farmigathe departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alec baldwin,ray winstone,vera farmiga
    © 2006 Warner Bros.

    In zijn indrukwekkende cast heeft Martin Scorsese half mannelijk Hollywood weten op te trommelen. De cast van The Departed is dan ook een perfecte mix tussen jong (aanstormend) talent (Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Mark Wahlberg) en gevestigde waarden (Jack Nicholson, Martin Sheen, Alec Baldwin en Ray Winstone). Bij de acteurs zijn er twee grote redenen om naar The Departed gaan te kijken: Leonardo DiCaprio en Jack Nicholson. DiCaprio slaagt erin Matt Damon van het scherm te spelen en dat is een prestatie want Damon staat nooit slecht te acteren.

    Jack Nicholson van zijn kant kan zich in de rol van Frank Costello helemaal uitleven en maakt van de maffiabaas een heerlijk creepy, volstrekt genadeloze en immorele figuur. Bijwijlen doet Frank Costello denken aan Jack Torrance uit The Shining (1980) van Stanley Kubrick. Typerend voor de figuur Frank Costello is hoe hij schijnbaar achteloos vol bloed een bar binnenstapt en aan de stomverbaasde barman een zwabber vraagt. DiCaprio en Nicholson lijken net als Scorsese eveneens grote kanshebbers op een Oscarbeeldje.

    the departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alex baldwin,ray winstone,vera farmigathe departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alex baldwin,ray winstone,vera farmigathe departed,martin scorsese,jack nicholson,matt damon,leonardo dicaprio,infernal affairs,the untouchables,mark wahlberg,martin sheen,alex baldwin,ray winstone,vera farmiga
    © 2006 Warner Bros.

    Een belangrijke rol is weggelegd voor Vera Farmiga die de psychiater Madolyn speelt. Zij is de verbinding tussen de personages van DiCaprio en Damon. Deze laatste ontmoet ze het eerst en al vrij snel krijgen de twee een relatie. Wanneer daarna ook DiCaprio op consultatie komt, voelt ze zich ook tot hem aangetrokken en van het ene komt al snel het andere. Hierdoor ontstaat een driehoeksrelatie waarin noch Damon noch DiCaprio van elkaar weten dat zij erin betrokken zijn. De psychiater ontpopt zich al snel tot de enige vertrouwenspersoon van DiCaprio wat op het einde leidt tot een dramatische bewustwording dat niet Damon ‘the good guy’ is maar wel DiCaprio (Costigan).

    Het is in dit soort scènes dat blijkt dat The Departed gemaakt is door een topregisseur. Scorsese bouwt de spanning scène per scène geleidelijk op en laat deze dan genadeloos los bij voorkeur op momenten wanneer je het niet (meer) verwacht (bv. zoals wanneer Costigan uit de lift stapt wanneer hij Sullivan gijzelt). Andere hoogtepunten in de film zijn de introductie van Frank Costello, de afrekening van Queenan in het gebouw in Wash Street, de achtervolging van Sullivan door Costigan in het nachtelijke Boston en de laatste scènes met de uiteindelijke ontknoping). Ook de toenemende wanhoop en verbijstering van Costigan bij het geweld van Costello en de vrees dat de maffiabaas hem zal ontmaskeren, wordt gedurende de film knap getoond. Dit is zowel de verdienste van Scorsese als die van DiCaprio.

    Ondanks de speeltijd van ruim 2,5 uur verveelt The Departed nooit. Het scenario zit clever in elkaar, eerst krijg je ruim de tijd om de verschillende personages en hun achtergrond te leren kennen. Vooral Costigan en Sullivan worden uitgebreid voorgesteld voordat ze infiltreren bij respectievelijk de bende van Costello en de Boston staatspolitie. Na de introductie werken beide mollen zich in hun omgeving in waarna een spannende klopjacht begint om elkaar te ontmaskeren. Eventueel had de film een half uur korter gekund maar echt storen doet de lengte dus nooit.

    Conclusie: The Departed is een meer dan uitstekende misdaadfilm met een sterk scenario, goede regie en knappe vertolkingen van de hele cast. Eén van de films van 2006, helaas te laat uitgekomen voor mijn eindejaarslijstje.

    rating

    Beoordeling: 4 / 5
    Recensie door op 28 december 2006

     

    *** The Departed trailer ***

  • Top 10 box-office flops van 2006

    Pin it!

    Jullie kennen ondertussen al mijn top 10 van de slechte films van 2006, maar welke films haalden hun quota niet in 2006? Welke prenten kregen schaamrode wangen bij het zien van hun rampzalige box-office cijfers? Welke films waren de grootste flops van 2006? Let wel, een flop betekent niet noodzakelijk dat de film slecht is (cf. Cinderella Man), en omgekeerd, een succesvolle film is niet altijd een goede film (cf. The Da Vinci Code, Saw II).

    Maar een box-office flop is zeker niet iets waar je mee kan pronken, want in de meeste gevallen betekent dit toch wel dat het publiek gewoon geen interesse had in je film (ten gevolge van de kwaliteit, het gebrek aan promotie, de zware concurrente,…). Het gevolg van een flop is dat (sommige) regisseurs vaak iets minder vrijheid krijgt bij hun volgend filmproject. De Top 10 van de grootste flops uit 2006 werd opgemaakt rekening houdend met het productiebudget en de uiteindelijke bioscooprecette in de wereld. Volgendeweek zijn de 10 box-office successen aan de beurt.

    Top 10 Box-Office Flop van 2006

    10. Home of the Brave (2006) Irwin Winkler
    Productioncost: $12 million - Worldwide Gross: $499'912 (MGM)

    flop,Home of the Brave

    En hoewel 2006 geen slecht jaar was voor Hollywood, was het een barslecht jaar voor Home of the Brave. Het is een film over 4 soldaten die terugkeren van het front in Irak om opnieuw in het dagelijkse leven te functioneren als gewone burgers. Maar de psychologische impact van wat ze hebben meegemaakt achtervolgt hen nog steeds. Goede intenties voor een sterk drama, maar de film hangt met haken en ogen aan mekaar. De gevecht-sequenties zijn dik in orde maar het drama-gedeelte is teleurstellend en dit omwille van de gebrekkige karakter-uitwerking. Nog een geluk dat we konden geilen op Jessica Biel.

    9. Tideland (2006) Terry Gilliam
    Productioncost: $19,3 million - Worldwide Gross: $566'611 (ThinkFilm)

    flop,Tideland

    Tideland is geen slechte film maar het verhaal loopt wat vast in het midden. Anderzijds spreekt de production design opnieuw tot onze verbeelding (iets wat we van Terry Gilliam gewoon zijn) en het is een bijzondere filmervaring. Het is misschien wel Gilliam's meest bizarre film, en dat was toch wel een groot risico want na zijn Brothers Grimm flop was de regisseur dringend toe aan een box-office hit. Maar dit is het dus niet geworden.

    8. The Fountain (2006) Darren Aronofsky
    Productioncost: $35 million - Worldwide Gross: $15,98 million

    flop,The Fountain

    Films die in 2006 iets met 'water' van doen hadden, deden het over het algemeen niet zo goed in deze Top 10. The Fountain moest niet enkel zijn top-cast (Brad Pitt / Cate Blanchett) inruilen voor een tweede keuze (Hugh Jackman / Rachel Weisz) maar moest het ook nog eens met de helft van zijn productiebudget doen. De film nam zichzelf iets teveel au serieus, maar de inhoud ontgoochelde en het publiek bleef weg. The Fountain was geen slechte film, maar iedereen was het er over eens dat het ook geen goede film was, en haalde 51% op Rotten Tomatoes.

    7. BloodRayne (2006) Uwe Boll
    Productioncost: $25 million - Worldwide Gross Estimation: $3,65 million

    flop,BloodRayne

    Uiteraard zit er een Uwe Boll film in de lijst en dit jaar was het de beurt aan BloodRayne met de knappe Kristanna Loken. En je moet al echt van camp houden om deze film te willen zien. De film is zo slecht dat je je bij momenten afvraagt of het niet intentioneel is.

    6. The Good German (2006) Steven Soderbergh
    Productioncost: $32 million - Worldwide Gross: $5,91 million (warner bros)

    flop,The Good German

    The Good German is een mislukte poging een film noir te brengen. Visueel komt hij dicht in de buurt maar voor de rest schiet hij op vele vlakken tekort. Zo zijn de karakters gewoon te licht uitgevallen en is het verhaal nauwelijks de moeite om verteld te worden. Zelfs de klassieke film noir thema's ontbreken. Het enige waar je nog kan van genieten is de flair waarmee Cate Blanchett en George Clooney hun rol aanmeten.

    5. Bandidas (2006) Joachim Rønning & Espen Sandberg
    Productioncost: $46 million - Worldwide Gross: $18,38 million

    flop,Bandidas

    In Bandidas lopen Penélope Cruz en Salma Hayek rond in sexy corsets en vuurwapens, maar geloof me, deze film willen jullie NIET zien.

    4. Basic Instinct 2 (2006) Michael Caton-Jones
    Productioncost: $70 million - Worldwide Gross: $38,63 million

    flop,Basic Instinct 2

    Niemand verwachte veel goeds van deze Basic Instinct 2, behalve Sony Pictures die zomaar eventjes 70 miljoen dollar investeerde in de film en een gigantische promotie-campagne op de been bracht. Resultaat, niemand lag wakker van een halfnaakte, rimpelvrije Sharon Stone. Vreemd genoeg deed de film het nog redelijk goed in de rest van de wereld met een recette van 32 miljoen, maar verre van genoeg om de put op te vullen. Sharon Stone mag dan nog één van de slimste actrices zijn in Hollywood, slim is ze niet wanneer het om de keuze van filmprojecten gaat. Basic Instinct 2 haalt nog maar net 7% op Rotten Tomatoes en staat in menig filmlijstjes van de slechte films van 2006.

    3. Flyboys (2006) Tony Bill
    Productioncost: $60 million - Worldwide Gross: $17,83 million

    flop,Flyboys

    Dit moet de eerste keer zijn dat ik van Flyboys hoor. De film had de doorbraak moeten worden van James Franco (Harry Osborn in de Spider-Man films), maar niemand had blijkbaar interesse in die oude vliegtuigen van de Eerste Wereldoorlog en de teleurstellende 30% op Rotten Tomatoes wees er meteen ook op dat de critici er ook niet wild van waren. Maar volgens de geruchten zou de papa van het rijkeluiszoontje David Ellison zo’n 30 miljoen dollar op tafel hebben gelegd indien zijn zoon mocht meedoen. Bij deze is de flop voor MGM nog draaglijk.

    2. Freedomland (2006) Joe Roth
    Productioncost: $58 million - Worldwide Gross: $14,66 million

    flop,Freedomland

    Freedomland had niet enkel een comfortable productiebudget, maar tevens een sterke cast met Julianne Moore en Samuel L. Jackson. De film was tevens geschreven door de talentvolle Richard Price (The Color of Money, Clockers). Maar films die in de maand februari worden uitgebracht zijn meestal wel van bedenkelijke kwaliteit. Waarom? Wel, het is de periode die net buiten de award-shows valt en traditioneel ook de maand waar het publiek het laat afweten. Maar de critici hadden er ook geen probleem mee om te film af te breken en kreeg een zwakke 24% op Rotten Tomatoes. Joe Roth is een uitstekende producer, maar als regisseur maakt hij de ene rotzooi na de andere (America’s Sweethearts, Christmas with the Kranks, Revenge of the Nerds II).

    1. All the King's Men (2006) Steven Zaillian
    Productioncost: $55 million - Worldwide Gross: $9,45 million

    flop,All the King's Men

    Er is bijna een consensus bij zowel publiek als pers, dat All the King's Men stinkt, en geen beetje. De Sony Pictures prent haalt nog maar net 10% op Rotten Tomatoes en deed een slechte zaak aan de box-office. En dit met een monster-cast: Sean Penn, Jude Law, Anthony Hopkins, Kate Winslet en Mark Ruffalo. Regisseur Steven Zaillian, die vooral belend is voor zijn scenario’s (Hannibal, Clear and Present Danger, Shindler’s List) heeft zich deze keer in nesten gewerkt met een belabberde bewerking van de bekende roman van tweevoudig Pulitzer Prize winnaar Robert Penn Warren en de oscarwinnende film All the King's Men (1949). Maar ook de zware concurrentie van Jackass: Number Two is voor een stuk verantwoordelijk voor de flop. Komt daar nog bij dat de film heel wat kritiek kreeg omdat hij een jaar lang in de montagecel bleef haperen, en dat was meteen ook geen goed voorteken.

    ***Related Posts***
    18/02/2015: Top Flop 2014
    25/03/2014: Top Flop 2013
    05/07/2013: Top Flop 2012
    16/08/2012: Top Flop 2011
    17/08/2011: Top Flop 2010
    08/08/2011: Top Flop 2009
    21/04/2009: Top Flop 2008
    07/04/2009: Top Flop 2007

  • Madonna wil een boksfilm regisseren

    Pin it!

    Noem het een late midlife-crisis of een moment van pure krankzinnigheid maar de 48-jarige Madonna wil nu films gaan regisseren. Gezien haar acteercarrière iets teveel Razzies en flops had opgeleverd, beslist de pop-zangeres om het nu maar eens achter de camera te "proberen", en zo in de voetstappen te treden van haar man Guy Ritchie.

    Ritchie heeft het zelf ook niet gemakkelijk na de ramp van Swept Away (2002) – waarschijnlijk één van de slechtste films ooit – waarin hij tegen beter weten in Madonna de hoofdrol gaf. Nochtans heeft de man twee ijzersterke prenten afgeleverd met een geheel eigen vertel-stijl: Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) en Snatch (2000). Maar toen kwam Madonna in zijn leven…

    Madonna mikt op Blade to the Heart, een filmproject die gebaseerd zou zijn op de documentaire Ring of Fire: The Emile Griffith Story (2005), waarin het verhaal werd verteld van Emile Griffith en Benny 'Kid' Paret, die elkaar drie keer in de ring te lijf gingen. Griffith ging tijdens de laatste match zo tekeer dat hij Paret met een salvo aan slagen in een coma sloeg, waardoor Paret tien dagen later overleed. Het gevecht werd destijds live vanuit Madison Square Garden op nationale televisie uitgezonden en was daarmee de eerste bokswedstrijd op tv waarbij zware verwondingen opgelopen werden die uiteindelijk resulteerden in de dood.

    Ieder jaar krijgen we zo een aantal boksfilms over ons heen, en met het nog recente succes van Million Dollar Baby (2004) en de knappe Cinderella Man (2005), lijkt het genre nog steeds actueel. Zelfs wij Belgen pakken ermee uit met Koning van de Wereld (2006). Maar alle ogen zijn natuurlijk gericht op Rocky Balboa (2006) die tegen alle verwachtingen in toch door de pers wordt gesmaakt en behoorlijk scoort aan de box-office. Maar ik had in dit project al sinds het begin een goed gevoel, en dat bewijst ook meteen dat niet alle krankzinnige ideeën gedoemd zijn om te falen. Maar goed, sommige zaken stinken gewoon, en 'Madonna achter de camera' is daar een voorbeeld van.

    Het plot van Madonna's nieuwe film is intrigerend en zou een goede boksfilm kunnen worden, maar alle gekheid op een stokje; welke filmstudio zal het in zijn hoofd halen om een dergelijke project te financieren met iemand die geen beetje filmregie ervaring heeft, laat staan enige technisch ervaring bij een filmproductie. Ik denk dus dat de pop-diva dit budget voornamelijk zelf zal mogen ophoesten. Ik betwijfel eigenlijk dat de film ooit zal gemaakt worden, maar goed, ik vind dit best wel grappig.

    ***Related Posts***
    01/12/2014: Madonna gaat nog eens topless in nieuwe fotoshoot
    10/03/2006: Madonna wil nooit meer acteren
    24/10/2004: Material Girl ge-remixed

  • Grindhouse van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez

    Pin it!

    Ziezo, veel te dure prullen gekocht in stampvolle winkels met irritante kerstmuzak, familie en vrienden opgezadeld met anekdotes uit mijn miezerig bestaan, kaviaar doorgeslikt met GB-champagne tot de grijszwarte, licht gezouten kuit uit mijn oren kwam en al mijn gekregen DVD’s van films die ik NOOIT wil zien verkocht op eBay. Nu is het genoeg geweest! Ik heb mijn kerstmuts in de kast gekieperd en ben klaar om opnieuw uit te pakken met stevige filmtrailers en kerstmis-onwaardig filmnieuws.

    En wat beter om alles door te spoelen met een trashy Grindhouse (2007) trailer van Robert Rodriguez en Quentin Tarantino. Deze double-feature (Death Proof & Planet Terror) is in ware 70'ties exploitation b-film stijl en met een over-de-top voice over worden de twee films, Rodriguez's Planet Terror en Tarantino’s Death Proof, gepresenteerd. De ingrediënten: smoking hot babes (Rose McGowan, Marley Shelton), seks, humor, geweld, een supercoole Snake Plisskin achtige Kurt Russell.

    De twee regisseurs hebben al eerder samengewerkt, zoals op het knettergekke From Dusk Till Dawn (1996), en hun visie op film ligt niet ver verwijderd van elkaar; dus deze cocktail zal goed smaken. Hoe ze uiteindelijk de films zullen uitbrengen weet ik niet. Gaan ze de ene film na de andere vertonen? En wat wordt de totale duurtijd, 2 uur, 4 uur? Ik zou het een leuk idee vinden moesten ze de twee films door elkaar monteren. De film heeft nog geen releasedatum voor België; maar verwacht wordt dat Grindhouse in april van 2007 bij ons zou moeten zijn.

    ***druk op onderstaande afbeelding voor de Quicktime trailer***
    Grindhouse trailer

    Update 01/03/2007: Gisteren werd bekend gemaakt dat de twee films uit het Grindhouse-project - Death Proof van Quentin Tarantino en Planet Terror van Robert Rodriguez - in Europa los van elkaar worden uitgebracht in de bioscoop. Er is in Nederland flink wat ophef ontstaan over deze gang van zaken, want filmfans beweren terecht dat het juist de intentie van de makers was om er één doorlopende voorstelling van te maken. Tarantino en Rodriguez willen de ervaring creëren van een echte 'grindhouse', de bijnaam voor goedkope Amerikaanse bioscopen uit de jaren zeventig en tachtig waar continu obscure cultfilms vertoond werden.

    Een woordvoerder van A-Film liet echter weten dat de beslissing om Death Proof en Planet Terror in heel Europa apart uit te brengen vanuit Amerika wordt opgelegd. Als Europese distributeur kan A-Film de productie slechts aankopen zoals hij geleverd wordt, met alle regels van dien.

    In Amerika gaat Grindhouse op 6 april in première. Bij ons komt Tarantino's Death Proof deze zomer eerst uit en nadien Rodriguez' Planet Terror. Zodra de tweede film is uitgekomen, zullen er vast wel bioscopen zijn die dubbele vertoningen gaan organiseren van Death Proof en Planet Terror, inclusief de speciaal gemaakte nep-trailers tussendoor. Maar wie heeft het geduld om zes weken langer te wachten om de dubbele feature te gaan zien, na ze individueel zijn uitgebracht?

    GrindHouse pic
    Planet Terror © Dimension Films

    Update 05/04/2007: De nieuwste film van regisseur Quentin Tarantino heeft niet de vliegende start gemaakt die door filmkenners was voorzien. Grindhouse komt binnen op de vierde plaats van de Amerikaanse box office. De bloederige hommage aan horrorfilms uit de jaren zeventig haalde in het paasweekeinde 8,6 miljoen euro binnen.

    Grindhouse, waarvoor Tarantino samenwerkte met regisseur Robert Rodriguez, zou volgens experts tijdens het openingsweekeinde zeker vijftien miljoen euro opbrengen. Het was echter de komedie Blades of Glory, van komiek Will Ferrell, die met een opbrengst van zeventien miljoen euro voor de tweede week de toppositie bekleedde, gevolgd door Meet the Robinsons en Are we done yet?.

    ***Related Posts***
    23/10/2007: Barbarella voorlopig niet met Rose McGowan
    29/05/2007: Death Proof filmbespreking
    14/04/2007: Heeft Quentin Tarantino het Grindhouse-concept gestolen?
    11/08/2006: Grindhouse posters
    02/02/2006: Quentin Tarantino & Robert Rodriguez maken het tweeluik Grind House