• Saw III scoort, Marie Antoinette verliest

    Pin it!

    Twee dingen zijn me opgevallen bij de laatste box-office in de States. Saw III (2006) boekt zijn beste resultaat met een slordige 36 miljoen dollar in zijn eerste weekend en de Amerikanen blijven ver weg uit de buurt van de nieuwe Sofia Coppola film, Marie Antoinette (2006) die in zijn tweede week slechts 9 miljoen dollar wist bijeen te scharrelen. Voor een film met een productiebudget van 40 miljoen dollar is dat een pijnlijke zaak.

    Saw III wallpaper

    Van de Marie Antoinette film verbaast me dat eigenlijk niet. Amerikanen hebben moeite met geschiedenis, vooral als ze er zelf geen deel van uitmaken. Daarnaast vind ik de film eigenlijk zo goed niet. Er zit een duidelijk concept achter en qua stilisme zit alles goed in elkaar, maar daarnaast is er niets bijzonders. Ik vraag me zelfs af of de film ooit gemaakt zou zijn zonder het geld, de steun en de naam van papa. Ik betwijfel het. Ik ben ook geen grote fan van Kirsten Dunst, komt daar nog eens bij dat ze in deze film gewoon geen inbreng levert van enig belang. Je had ze gemakkelijk kunnen vervangen door Pamela Anderson, en háár lichamelijke esthetica in een spannende korset had mij tenminste wakker gehouden.

    Maar wat mij nog het meest verbaast is het succes van Saw III, een film die door critici serieus werd bekogeld met kritiek. Ik heb ondertussen Saw II (2005) gezien en vond dit eigenlijk barslecht. Het leek wel een opgefokte aflevering van Fear Factor. Er staken kweetniehoeveel plotholes in de film, de acteurs waren pathetisch, de dialogen om van te huilen en de ganse opzet was zo plat dat ik me serieus afvroeg wie in godsnaam nog een deel 3 wou zien. Wel, blijkbaar heel wat mensen. En zo zie je maar dat horror nog steeds heel goed werkt in een Republikeins Amerika (cf. het slasher-film klimaat). Fear sells more than ever.

    Marie Antoinette

    Saw III bewijst in ieder geval dat je geen budget van meer dan $100 miljoen dollar nodig hebt om een kaskraker te maken. De film werd gemaakt met amper 12 miljoen dollar en boekt nu al serieus wat winst en de film is zijn bioscoop-release pas begonnen. Inmiddels is al besloten dat Saw IV met Halloween 2007 in de bioscopen zal draaien. En gelijk hebben ze, want net zoals Pirates of the Caribbean is dit een kip met gouden eieren.

    Van de overige films blijft The Departed (2006) het nog goed doen. In de vierde week houdt Martin Scorsese's thriller stand op de tweede plaats met een totale opbrengst van 91 miljoen dollar. Met de andere Hollywood-veteraan Clint Eastwood verloopt het minder voorspoedig. In de tweede week heeft zijn oorlogsfilm Flags of our Fathers (2006) tot nu toe 19.9 miljoen dollar opgebracht, een bedrag dat ver beneden de verwachtingen ligt.

    ***Related Posts***
    17/07/2008: Saw IV filmbespreking
    02/02/2008: Saw V in de startblokken
    28/07/2007: Saw IV posters + korte inhoud
    15/11/2006: Beyoncé Knowles en Eva Longoria spelen lesbisch koppel in Sofia Coppola film
    18/09/2006: Flags of our Fathers poster en trailer
    30/08/2006: The Departed posters
    18/08/2006: Saw III trailer en posters
    01/08/2006: The Departed trailer
    02/07/2006: Hoge verwachtingen voor Saw III
    29/05/2006: Sofia Coppola werd uitgejouwd in Cannes
    09/12/2005: Marie Antoinette trailer
    13/10/2005: De eerste minuten van Saw II
    30/03/2005: Saw II in de maak
    12/08/2004: Saw **

  • Faces of Death op het witte doek

    Pin it!

    Het ziet er naar uit dat de cult-docu’s Faces of Death zijn terugkeer zal maken naar de bioscoop. Dat meldt het Amerikaanse filmvakblad Variety. De pseudo-documentaires, waarin te zien was hoe mensen en dieren op gruwelijke manieren aan hun einde kwamen, waren een cultsucces in de jaren zeventig en tachtig.

    faces

    Een deel van de beelden was echt, een deel nagespeeld. Zo is de scène waarin levende apenhersenen worden opgediend in een restaurant geënsceneerd. Ook de electrocutie-scene was fake maar zo knap in elkaar gestoken dat velen er nog aan zullen twijfelen. De films leidden in de jaren negentig tot opschudding, en dit was uiteindelijk ook de bedoeling. Gruwelen met "echte" horror, naar het voorbeeld van Cannibal Holocaust (1980) van de Italiaan Ruggero Deodato.

    J.T. Petty zal de nieuwe gruwel regisseren. De oorspronkelijke producent John Burrud is ook bij het project betrokken. Over de inhoud is nog niets bekend. Wel is duidelijk dat het gaat om een speelfilm. De makers hebben al aangegeven dat het moeilijk zal zijn kijkers nog te schokken.

    "In een wereld waar je dagelijks sterfgevallen kan zien op internet, staat doctor Gröss voor een nieuwe uitdaging", zegt producent Susan Montford. Gröss is de fictieve verteller van de serie, die tot nu toe zeven delen opleverde.

    De film zal in ieder geval opnieuw heel wat stof doen opwaaien, maar één ding is zeker: Gruwel bestaat als sinds het prille begin en de mensheid heeft zeker geen films nodig om er zijn inspiratie uit te halen. De onthoofdingen van buitenlanders in Irak werden niet opgevoerd door mensen met een cinematografische bagage. Het lijkt een beetje op de discussie van geweldgames en geweld bij jongeren. Er bestaat geen direct verband. Integendeel, voor heel wat jongeren zijn die geweldgames juist een uitlaatklep – net zoals loeiharde rockmuziek kan zijn. Het is een puur hypothetische kwestie maar door de gruwel op die manier te banaliseren, kan men er misschien de fascinatie voor een groot stuk uithalen. Dit had een interessant concept kunnen zijn voor een Stanley Kubrick film.

    Categories: TV-series 2 comments
  • The Grudge (2004) * Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het gebeurt niet vaak dat een Amerikaanse remake van een niet-Amerikaanse film wordt geregisseerd door de oorspronkelijke regisseur. Dat heeft zowel zijn goede als slechte kantjes. Het positieve eraan is dat de oorspronkelijke regisseur zijn film uiteraard goed kent. Het negatieve aspect is dat hij/zij in vele gevallen niet voldoende Engels kent (in dit geval geen woord Engels) en dat je dan zoiets krijgt als een Lost in Translation-effect. De acteurs doen maar iets wat ze vermoeden wat de regisseur via hun vertaler-tolk bedoelt. Dit heeft als gevolg dat er meestal niet echt bijster goed wordt geacteerd. Gelukkig is Sarah Michelle Gellar geen slechte actrice en voelt ze wel snel aan hoe ze en script moet benaderen.

    the_grudge_2004_blu-ray.jpg

    Maar voor Takashi Shimizu zijn die films ook iets teveel bandwerk geworden en hij maakt zich trouwens klaar voor Ju-On 3 (2007), alsof iemand daar op zit te wachten. Ik had zijn eerste film, Ju-On (2003), ontdekt in het Fantastisch Filmfestival in Brussel en vond dit geen slechte horrorprent. Maar toen kwam er werkelijk een stortvloed aan gelijkaardige Aziatische horror met films zoals Dark Water (2002) en alle vervolgfilms en remakes van de film die aan de basis ligt van deze horror-vague, Ringu (1998). Ik ga er dus meteen bij vertellen dat ik bij deze remake bijna in slaap ben gevallen, ook al valt er technisch gezien niets op aan te merken. Moest er geen andere redenen zijn, bekijk deze film voor de knappe fotografie van Christopher Young, die nu bezig is met Ghost Rider en Spider-Man 3.

    Het beste van The Grudge (2004) zit hem in de eerste 35 minuten, maar nadien begint de truuk met het doodsbleke gezicht en de creepy geluidjes iets te doorzichtig te worden. Als je al die vorige films nog niet hebt gezien zal je wel plezier beleven met deze film, maar voor de grote meerderheid van de filmgeeks wordt dit een opstapeling van het ene horror-cliché na het andere.

    Er worden zelfs Hollywood clichés gebruikt met wegspringende katten en de telefoon die begint te rinkelen na een doodse stilte. De personages avonturieren zich op plekken waar ze niet zouden mogen gaan en doen idiote handelingen die alles nog erger maakt. Eén dag in de film bestaat uit slechts 3 uur daglicht en de rest is pikzwarte nacht. Dingen verschijnen op een bepaald moment en verdwijnen weer op het volgende. Oh ja, dit is nu eenmaal horror, maar we zitten ondertussen in 2007 en wat werkt voor een publiek uit de jaren 80 werkt niet noodzakelijk voor een publiek uit het nieuwe millennium. Toch niet voor een publiek die regelmatig horrorfilms bekijkt.

    De film begint krankzinnig genoeg met een getypecaste half-wakkere Bill Pullman die ’s morgens op zijn balkon een luchtje wil scheppen terwijl zijn vrouw nog in bed ligt en zelfmoord pleegt door van de zoveelste verdieping naar beneden te springen. Het 'waarom' van deze actie wordt nooit echt uitgediept – misschien had hij net het script gelezen – maar het zorgt wel voor een indrukwekkend moment. Zeldzaam zijn de momenten waar een ster-acteur na 1 minuut reeds zelfmoord pleegt (hoewel hij nog eens verschijnt in een flash-back op een later tijdstip). En van deze scène vertrekken we naar het spookhuis die bewoond wordt door de versleten oude vrouw Emma (gespeeld door Grace Zabriskie die hier nogmaals haar rol speelt van Sarah Palmer uit "Twin Peaks")

    Korte inhoud: De Amerikaanse medische studente Karen (Sarah Michelle Gellar) loopt stage in Japan. Wanneer een verpleegster niet komt opdagen voor haar werk, gaat Karen in haar plaats naar een vervallen huis waar ze Emma aantreft, een oude Amerikaanse vrouw die stokstijf voor zich uit staart in een lege kamer. Terwijl ze de aangeslagen vrouw verzorgt, hoort Karen boven vreemde geluiden. Het huis blijkt behekst te zijn door een bovennatuurlijke kracht - The Grudge. Deze wrok wordt veroorzaakt door iemand die is gestorven in de ban van boosaardige woede. En al wie het huis betreed zal sterven. Te midden van een reeks gruwelijke gebeurtenissen moet Karen een manier vinden om de vloek te verbreken.

    Er zijn een aantal verschillen met de oorspronkelijke prent. Zo was de Japanse versie onderverdeeld met naambordjes van personages die het huis hadden betreden en later zouden sterven: de bewoners van het huis, de zus, de sociaal medewerkster, drie schoolmeisjes,… Nu is de structuur iets eenvoudiger gemaakt – maar blijft de logica van alles zoek - en ligt de klemtoon nu op het personage van Gellar. En eigenlijk vind ik dit nu net een zwakte, want door de film lijnrecht te maken, in tegenstelling tot de jigsaw-puzzle van de oorspronkelijke versie, ga je nu beginnen letten op het feit de film uiteindelijk GEEN verhaal heeft en je enkel nog zit te wachten "hoe" iemand aan zijn einde zal komen. "Wie" zal sterven is meteen duidelijk, ook al heb je de voorkennis niet van de oorspronkelijke film, en dat maakt dan ook het suspense-gehalte voor een groot stuk teniet.

    the_grudge_2004_pic01.jpgthe_grudge_2004_pic02.jpg

    Het einde van de film is een schoolvoorbeeld van een overkill en indien je niet in slaap bent gesust zou je wel eens kunnen schaterlachen met de absurde situaties. Let ook op de debiele dialogen naar het einde toe. Maar gezien Shimizu geen woord Engels spreekt kan ik begrijpen dat hij dat niet eens door had. In deze omstandigheden een veel te jonge onervaren scenarist, Stephen Susco, inschakelen om het script te vertalen is er gewoon om vragen. Deze film had 13 producers (waaronder The Evil Dead regisseur Sam Raimi) en bij niemand ging een belletje rinkelen?!? … Of misschien wel en werden hun opmerkingen ook ergens verloren in de vertaling.

    rating

    Beoordeling: 1 / 5
    Recensie door op 28 oktober 2006

    ***Related Posts***
    16/11/2007: Maxim benoemt Sarah Michelle Gellar als Vrouw van het Jaar 2008?!
    31/08/2006: Sarah Michelle Gellar is verzot op horror
    28/08/2006: The Grudge 2, trailer, pics, webisodes
    23/04/2005: Sarah Michelle Gellar als porno-actrice
    14/01/2005: Nieuwe markt in remakes van Aziatische Horror

  • Breaking and Entering en Zodiac

    Pin it!

    Twee nieuwe films die zeker de moeite waard zijn om eens op te zoeken. De eerste is Breaking and Entering (2006) geschreven en geregisseerd door Anthony Minghella (The English Patient, The Talented Mr. Ripley, Cold Mountain). In de hoofdrollen zien we Jude Law, Juliette Binoche en Robin Wright Penn.

    Korte inhoud: Wanneer de yuppie en architect Will (Jude Law) een jonge inbreker op heterdaad betrapt in zijn kantoor, besluit hij om hem niet aan te geven bij de politie, maar om met hem in dialoog te gaan. Deze ontmoeting blijkt de levens van beiden te gaan veranderen. Hier vinden jullie de trailer … Het is geen English Patient maar eerder een film die gemaakt is met relatief bescheiden middelen. Toch heeft de film een geweldige cast en het verhaal spreekt me wel aan. Minghella is een geweldige acteurs-regisseur en hij weet hoe hij dramatisch geladen scènes moet verfilmen. Breaking and Entering komt bij ons uit op 10 januari 2007.

    Breaking and Entering poster Zodiac poster

    Een tweede film die ik nog even in de aandacht wil brengen is Zodiac (2007), de nieuwe film van regisseur David Fincher (Se7en, Fight Club, The Game) met Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr. en Mark Ruffalo. Vreemd genoeg vinden we Gary Oldman niet meer terug tussen de cast en is zijn rol ingenomen door Brian Cox.

    Korte ionhoud: Deze film vertelt het waargebeurde verhaal van een beruchte seriemoordenaar die in de jaren '70 in San Francisco huishield. Deze moordenaar, die nooit opgepakt is, liet vreemde aanwijzingen en brieven achter bij zijn slachtoffers. Deze methode en het feit dat hij nooit is opgepakt geeft hem nog altijd een legendarische status… Ik heb geen trailer van de film kunnen vinden, maar wel een interview met David Fincher die iets vertelt over de post-productie van de film. Zodiac werd gedraaid op de HD Viper camera en gemonteerd op Final Cut. De toekomst voor elke filmmaker. Als je niet geïnteresseerd bent in al die technische dingen, kan je toch een aantal beelden oppikken van de film, waarmee Fincher terugkeert naar de prent die hem bij de beste regisseurs van Hollywood katapuldeerde, namelijk Se7en (1995). Zodiac komt bij ons uit op 28 februari 2007.

    ***Related Posts***
    14/02/2007: Zodiac afbeeldingen
    20/11/2006: Zodiac trailer
    18/02/2006: Gary Oldman in 5de Harry Potter

  • Harry Potter is een Star Wars rip-off

    Pin it!

    Yep, het is officieel, de Harry Potter schrijfster J.K. Rowling heeft iets teveel haar mosterd gaan halen bij de Star Wars-saga van George Lucas. Ik was er al langer van overtuigd dat De Harry Potters films puur plagiaat waren. Hier ligt nu het onomstotelijke bewijs: een document dat uit haar tas werd gejat op de luchthaven van Londen.

    Vele Ewoks hebben het leven gelaten bij het bemachtigen van dit bewijsstuk, maar hun opoffering zal niet tevergeefs zijn. Miss J.K. Rowling, SHAME ON YOU !

    Potter-Star-Wars-Rip

    ***Related Posts***
    28/04/2011: Harry Potter and the Deathly Hallows part 2 trailer
    15/04/2011: Harry Potter and the Deathly Hallows part 1 review
    13/03/2010: Harry Potter and the Order of the Phoenix review
    01/12/2010: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 - The Videogame
    07/10/2010: Harry Potter and the Deathly Hallows part 1 trailer
    16/07/2009: Harry Potter and the Half-Blood Prince review
    11/10/2008: Twilight vervangt Harry Potter
    18/08/2008: Aasgieren bij Warner Bros laten Harry Potter fans wachten
    13/03/2008: Harry Potter and the Half Blood Prince teaser
    08/05/2007: Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)
    18/02/2006: Gary Oldman in Harry Potter and the Order of the Phoenix
    16/09/2005: Eerste beelden Harry Potter and the Goblet of Fire
    27/09/2004: Trilogies aan de kassa

    Categories: Trivia 7 comments