Saw III scoort, Marie Antoinette verliest

Twee dingen zijn me opgevallen bij de laatste box-office in de States. Saw III (2006) boekt zijn beste resultaat met een slordige 36 miljoen dollar in zijn eerste weekend en de Amerikanen blijven ver weg uit de buurt van de nieuwe Sofia Coppola film, Marie Antoinette (2006) die in zijn tweede week slechts 9 miljoen dollar wist bijeen te scharrelen. Voor een film met een productiebudget van 40 miljoen dollar is dat een pijnlijke zaak.

Saw III wallpaper

© 2006 Twisted Pictures

Van de Marie Antoinette film verbaast me dat eigenlijk niet. Amerikanen hebben moeite met geschiedenis, vooral als ze er zelf geen deel van uitmaken. Daarnaast vind ik de film eigenlijk zo goed niet. Er zit een duidelijk concept achter en qua stilisme zit alles goed in elkaar, maar daarnaast is er niets bijzonders. Ik vraag me zelfs af of de film ooit gemaakt zou zijn zonder het geld, de steun en de naam van papa. Ik betwijfel het. Ik ben ook geen grote fan van Kirsten Dunst, komt daar nog eens bij dat ze in deze film gewoon geen inbreng levert van enig belang. Je had ze gemakkelijk kunnen vervangen door Pamela Anderson, en háár lichamelijke esthetica in een spannende korset had mij tenminste wakker gehouden.

Maar wat mij nog het meest verbaast is het succes van Saw III, een film die door critici serieus werd bekogeld met kritiek. Ik heb ondertussen Saw II (2005) gezien en vond dit eigenlijk barslecht. Het leek wel een opgefokte aflevering van Fear Factor. Er staken kweetniehoeveel plotholes in de film, de acteurs waren pathetisch, de dialogen om van te huilen en de ganse opzet was zo plat dat ik me serieus afvroeg wie in godsnaam nog een deel 3 wou zien. Wel, blijkbaar heel wat mensen. En zo zie je maar dat horror nog steeds heel goed werkt in een Republikeins Amerika (cf. het slasher-film klimaat). Fear sells more than ever.


Marie Antoinette

© 2006 Columbia Pictures Corporation

Saw III bewijst in ieder geval dat je geen budget van meer dan $100 miljoen dollar nodig hebt om een kaskraker te maken. De film werd gemaakt met amper 12 miljoen dollar en boekt nu al serieus wat winst en de film is zijn bioscoop-release pas begonnen. Inmiddels is al besloten dat Saw IV met Halloween 2007 in de bioscopen zal draaien. En gelijk hebben ze, want net zoals Pirates of the Caribbean is dit een kip met gouden eieren.

Van de overige films blijft The Departed (2006) het nog goed doen. In de vierde week houdt Martin Scorsese’s thriller stand op de tweede plaats met een totale opbrengst van 91 miljoen dollar. Met de andere Hollywood-veteraan Clint Eastwood verloopt het minder voorspoedig. In de tweede week heeft zijn oorlogsfilm Flags of our Fathers (2006) tot nu toe 19.9 miljoen dollar opgebracht, een bedrag dat ver beneden de verwachtingen ligt.

***Related Posts***
17/07/2008: Saw IV filmbespreking
02/02/2008: Saw V in de startblokken
28/07/2007: Saw IV posters + korte inhoud
15/11/2006: Beyoncé Knowles en Eva Longoria spelen lesbisch koppel in Sofia Coppola film
18/09/2006: Flags of our Fathers poster en trailer
30/08/2006: The Departed posters
18/08/2006: Saw III trailer en posters
01/08/2006: The Departed trailer
02/07/2006: Hoge verwachtingen voor Saw III
29/05/2006: Sofia Coppola werd uitgejouwd in Cannes
09/12/2005: Marie Antoinette trailer
13/10/2005: De eerste minuten van Saw II
30/03/2005: Saw II in de maak
12/08/2004: Saw **

7 Comments

  1. Richard

    Saw 2 is inderdaad niet super goed gemaakt met super goede acteurs. Maar toch vond ik het zeer de moeite waard om te gaan kijken. Want in een horrorfilm als Saw hoeft echt niet alles perfect te lopen met top acteurs. Dit omdat het mij om dat spelletje ‘van leven of dood’ gaat, en daarmee hebben ze mij nog niet teleurgesteld, en ik denk niet dat ik daarmee de enige ben…

    Reply
  2. karen

    we zijn het alvast helemaal eens wat betreft kirsten dunst 🙂 Saw II viel nog redelijk mee vond ik, maar een derde (en zelfs een vierde) vind ik wel een beetje van het goede teveel

    Reply
  3. Marc

    Marie Antoinette mag dan niet haar beste film zijn, slecht is de film zeker niet en valt totaal niet te vergelijken met iets als sawIII. Laten we vooral de films niet te moeilijk maken is het motto anders brengen ze niet genoeg geld in het laatje??

    Reply
  4. dave

    @Karen: Dan vond ik Saw I nog altijd beter. Maar dat heeft dan weer te maken met de nieuwigheid van het concept. En als Kirsten Dunst niet sterft in de eerste 20 minuten van Spider-Man 3 dan smijt ik in de bioscoop mijn nacho’s op het scherm…correctie…de nacho’s van buur (ik eet die stinkende brol niet en zo ben ik meteen ook verlost van die stank 🙂

    @Richard: Goeie horror zijn films zoals The Devil’s Rejects, Haute Tension, A Tale of Two Sisters, The Eye, Gozu, Ichi the Killer, of zelfs de kortfilms Three Extremes. Maar ik kan gewoon niet meer genieten van die voorgekauwde-teenage-calvin klein-formule-serial-sequels.

    Reply
  5. Saar

    Ik vond Saw 3 zelf niet veel aan, maar goed, dat krijg je als hetzelfde concept voor de derde keer wordt uitgemelkt.
    ze worden ook allemaal uitgegeven onder het genre “thriller” erg slecht.. het zijn gewoon lekkere foute lompe horror films.
    Dat Marie antoinette het in amerika slecht doet is te begrijpen, maar in europa is hij erg positief ontvangen.
    ik vind het persoonlijk een van de sterkere films van 2005 (doe je huiswerk, meneer of mevrouw de recensie schrijver, het is een film uit 2005)
    Ik vind dat kirsten dunst de rol absoluut goed vertolkt.
    de essentie van de film is om het grootste absure leven van versaille eens in het daglicht te zetten van een eigenlijk heel normaal 16 jarig meisje (nja, ze is 14 tot begin 20 door het hele verhaal heen) en ik vind dat allemaal heel goed te voelen

    Ook zonder haar vaders naam is sofia een prima regisseuze, ze trekt een totaal ander publiek en heeft een heel eigen stijl. Het feit dat ze als aanzet haar vaders bekendheid gehad heeft betekent niet dat ze zonder verdere goede reden ook succesvol is.

    Ook het budget van de film zou niet zo hoog geweest zijn als de producent geen evrtrouwen in haar gehad zou hebben, dus het is irrelevant omje af te vragen of de film gemaakt zou zijn zonder het geld en haar vaders bekendheid.

    Reply
  6. dave

    Ach, altijd fijn om leuke reacties te lezen.

    Het is uw goed recht om slechte films goed te vinden, net zoals het mijn goed recht is om die slechte films ook daadwerkelijk slecht te vinden, en daarover iets te schrijven. Ik weet trouwens niet waar jij je informatie haalt, maar die deugt voor mij al evenmin als je filmsmaak. Marie Antoinette is uitgebracht EIND MEI 2006 op het Filmfestival van Cannes !! Misschien moet jij maar beter uw huiswerk maken, of terug naar school gaan, als je mij op de rooster wil leggen.

    En waar haal jij dat de film succes buiten de States zou hebben gehad??? Sta me toe om mezelf te verduidelijken met CIJFERS in plaats van met losse bedenkingen (cf. box-office mojo). De film kostte 40 miljoen dollar (zonder promtiekosten !!) en bracht in de rest van de wereld evenveel op (15 miljoen dollar) als in de States!!! Dus zou je zelf nog kunnen stellen dat hij in Amerika in vergelijking zijn beste score heeft behaald. Het blijft hoe dan ook een flop, die door Rotten Tomatoes slechts 54% krijgt. En dat is dus niet mijn eigen mening maar de mening van honderden recensenten over de gehele aardbol. Maar goed, jij mag de film goed vinden, maar vertel me dan ook WAT je er precies goed aan vond, in plaats van een ander zijn mening te willen afbreken met “Ik vind dat kirsten dunst de rol absoluut goed vertolkt”. Wat hebben we hier aan.

    Wat betreft uitgemolken concepten, vind ik Casino Royal anders wel een schitterende film. 😉

    Reply
  7. Lisse

    Saw 1 en 2 vond ik al goede films, maar 3 vind ik echt de beste van de 3! het gene wat de saw films zo goed maakt is dat er echt een verhaal in zit… en op het einde heb je altyd zo iets van “shit, da had ie nou net niet moeten doen…” ik vind het einde van die films echt geweldig 😀 gwn perfecte films 😀

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *