• Shyamalan heeft moeite met kritiek

    Pin it!

    In het boek met de iets te lange titel The Man Who Heard Voices: Or, How M. Night Shyamalan Risked His Career on a Fairy Tale van Michael Bamberger nagelt regisseur-scriptschrijver M. Night Shyamalan de Disney top aan de schandpaal, omdat de verhouding tussen de filmmaker en de studio door de nieuwe film Lady in the Water (2006) wreed verstoord werd, aldus de mensen van Dark Horizons.

    In 1999 maakte Shyamalan bij Disney zijn filmdebuut met de verrassingshit The Sixth Sense (1999). De studio was blij met het succes, Shyamalan was blij en die vreugde kwam dan ook tot uiting in verschillende projecten die Disney en Shyamalan samen maakten, gaande van de knappe Unbreakable (2000), de behoorlijk goed geslaagde Signs (2002) en de toch zwakke The Village (2004).

    Met Lady in the Water ging het echter mis. De creatieve visie van Shyamalan voor de film werd niet door Disney gedeeld. Shyamalan kreeg te horen dat de Disney top niets van het script begreep en de film niet wilde maken. De ruzie verergerde echter pas nadat Disney aangaf dat Shyamalan, die zichzelf in de film had gecast als een schrijver met een visie die de wereld wil verbeteren, wel erg veel grensde aan zelfverheerlijking.

    Volgens de teleurgestelde Shyamalan wil Disney helemaal geen mooie films met eigenzinnige regisseurs maken, maar is de Mouse House alleen maar geïnteresseerd in geld verdienen. "Ik heb de afbraak van een creatieve visie met mijn eigen ogen gezien," aldus Shyamalan. Shyamalan stapte dus met zijn Lady in the Water naar Warner Bros.

    Zelf vind ik dat eigenlijk wel grappig dat een regisseur zoals Shyamalan eigenlijk geen kritiek aanvaardt en van zichzelf denkt dat hij de nieuwe Hitchcock is of zoals Newsweek coverde: "the next Spielberg". Soms heb ik de indruk dat het succes van zijn films en de hype die er door ontstaat, iets te snel naar zijn hoofd is gestegen.

    Het is altijd wel gemakkelijk voor ons om kritiek te spuien op de filmstudio's. Wanneer bepaalde dingen mij niet bevallen, ga ik het ook niet laten om er iets over te schrijven (cf. film voor $9.99). Maar de mensen die in de studio's zetelen zijn ook weer niet van de domste die geen enkel besef hebben van smaak of de aard van filmkunst. De kritiek die ze hebben op Shyamalan is zelfs nog niet zo uit de lucht gegrepen, want ikzelf vond al dat The Village onbegrijpelijk dwaas in elkaar stak (cf. review) en dat zijn cameo’tjes nogal pretentieus overkwamen. Als Disney kritiek heeft, is het hun goed recht om dat aan te kaarten met de regisseur. Zij nemen trouwens alle financiële risico’s. Daarna in een boek gaan huilen over het onrecht die hem is aangedaan is gewoon belachelijk en getuigt van weinig zelfrelativerings-vermogen.

    Het sprookje over een beheerder van een appartementencomplex die een zeemeermin in het zwembad ontdekt gaat op 21 juli in Amerika in première. De dag er voor wordt het boek gepubliceerd. Wij moeten nog geduld hebben tot 13 september. Ik ben benieuwd naar het resultaat, maar sta eigenlijk niet meer te springen om de film te zien.

    ***Related Posts***
    27/12/2006: Top 10 Flops van 2006
    11/05/2006: Lady in the Water trailer
    25/03/2005: De eerste beelden van Lady in the Water
    28/08/2004: The Village review

  • In the Name of the King

    Pin it!

    in_the_name_of_the_king_a_dungeon_siege_tale_2008_poster.jpg

    Voor een keertje nog eens een barslechte trailer. En dan nog wel eentje die iedereen al had zien aankomen vanaf het moment dat hij de naam van Uwe Boll te horen kreeg. Mijn ogen moeten er nog even van bekomen maar ga alvast een kijkje nemen naar de trailer van In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale (2007), … op muziek van Peking Express (origineel van de miniserie Children of Dune)

    Het eerste wat mij opviel was de verschrikkelijk slechte casting. Niet dat de acteurs geen talent hebben, maar wel dat ze de verkeerde rollen spelen. Ray Liotta valt compleet uit de toon en Burt Reynolds - wat te verwachten was – is simpelweg ongeloofwaardig als koning en buiten Jason Statham, die eigenlijk voornamelijk stoer staat rond te kijken, zit iedereen eigenlijk in de verkeerde film of loopt rond in een kostuum met masker. Soms is het ook een opluchting om eens iemand in een fout masker te zien rondlopen in een compleet foute film.

    Ik kan er zo de beelden uithalen van The Lord of the Rings (2001) en van Gladiator (2000). Het is een pure rip-off met dat verschil dat ze hier gemaakt werden door een B-regisseur die zijn roeping als beenhouwer of cafébaas heeft gemist. Hij kreeg voor deze film een monsterbudget van 60 miljoen dollar, maar de film is gewoon belachelijk: "The Krug are coming. The Krug are coming!" Kan iemand deze Boll knock-out slaan in de boksring?

    ***Related Posts***
    13/04/2007: Schandalige Postal trailer
    26/09/2006: Uwe Boll maakt korte metten met filmcritici in de boksring
    10/01/2006: Uwe Boll aast op Metal Gear Solid
    26/10/2005: Uwe Boll ontmaskerd
    01/07/2005: Uwe Boll niet te stoppen
    31/01/2005: Bloodrayne
    29/01/2005: Alone in the Dark

  • The Breakfast Club 2 ?

    Pin it!

    the_breakfast_club_1985_poster.jpg

    Good Lord! Acteurs Anthony Michael Hall en Judd Nelson werken aan een vervolg op jaren '80 filmhit The Breakfast Club (1985).

    Hall is bezig aan het filmscript en Nelson zal de hoofdrol voor zijn rekening nemen. Ook Paris Hilton zal misschien verschijnen in dit vervolg.

    In de oorspronkelijke The Breakfast Club - van schrijver en regisseur John Hughes - hebben vijf totaal verschillende studenten de hele zaterdag straf en zitten dus met elkaar opgescheept. Onder de vijf bevindt zich een nerd (Anthony Michael Hall), een prinses (Molly Ringwald), een crimineel (Judd Nelson), een alternatieve buitenstaander (Ally Sheedy) en een 'sport-streber' (Emilio Estevez). Het feit dat ze totaal verschillende achtergronden hebben, zorgt voor allerlei discussies en fricties. Maar uiteindelijk beginnen ze elkaar beter te begrijpen...

    The Breakfast Club is een groot succes geworden, waarschijnlijk doordat de vijf zo herkenbaar waren. Iedereen kent het gevoel wel om in een 'hokje' geduwd te worden. Hoe moet je jezelf nou ontdekken en ontplooien als je hele omgeving je in een bepaalde rol duwt?

    Het zal voor de twee oorspronkelijke Breakfast Club-acteurs nog moeilijk worden om van deel twee een waardig vervolg te maken.

    Regisseur John Hughes heeft in 2000 al eens aangekondigd een vervolg te zullen maken, maar hij heeft het toen kennelijk toch opgegeven. Anthony Michael Hall en Judd Nelson wagen een nieuwe gok, maar of ze dat nou moeten doen met Paris Hilton als actrice…heb ik toch serieus mijn twijfels over. Waar de film zal over gaan – al dan niet met dezelfde cast - is mij ook een groot mysterie…


    ***Related Post***
    21/03/2011: The Breakfast Club review

  • Standpunt van een independent filmmaker over filmpiraterij

    Pin it!

    Dit mag ook eens gezegd worden. Hier heb je een jonge filmmaker die zijn ongenoegen uit over het studio-systeem. Opgelet, de kerel neemt geen blad voor de mond en deze in-your-face video is niet bepaald scheld- & vloekvrij.

    Het zou kunnen dat het acteur is, maar wat hij vertelt is wel correct. De independent filmmakers in de States worden echt wel uitgebuit door het studiosysteem. Het is uiteraard geen oplossing maar de studio zal de piraterij niet overwinnen als deze geen respect vertoont voor die filmmakers. "Two wrongs don't make a right...but it's a start."

  • Ridley Scott interesse in GUCCI film

    Pin it!

    De scriptschrijver van World Trade Center (2006), de nieuwe Oliver Stone film, Andrea Berloff, is door aan het werk gezet om een scenario te schrijven over het leven van de Gucci familie. Ridley Scott heeft inmiddels interesse getoond om de regie van de biopic te doen. Niet omdat hij zo geïnteresseerd is in mode, maar vooral omdat er heel veel wilde en interessante verhalen over de Gucci’s te vertellen vallen.

    Zo leverde Paolo Gucci ooit zijn vader af bij de politie, omdat hij het er niet mee eens was dat zijn pa de belasting had opgelicht. Patricia Gucci maakte het nog bonter. Toen in 1995 haar man werd vermoord, mocht Patricia zich meer dan drie jaar lang de beroemdste rouwende weduwe ter wereld noemen. Daarna werd onthuld dat ze zelf een huurmoordenaar opdracht had gegeven tot de moord op haar man.

    Dit lijkt mij een heel boeiend filmpje te worden. Voor wie interesse zou hebben om de handtas van de juffrouw te kopen, dat kan al voor een slordige 10'000 euro. Zeg nu zelf, een koopje.

    Op dit moment wisselen Scott en Berloff suggesties voor het script uit. Wanneer Berloff klaar is met schrijven, laat Scott definitief weten of hij zijn naam aan het project zal verbinden of niet. Op dit moment is Scott nog druk met zijn nieuwe film American Gangster (2007), met Denzel Washington en Russell Crowe, en zit momenteel ook in post-productie voor A Good Year (2006), met opnieuw Russell Crowe en de Franse actrice Marion Cotillard. Die laatste film zou eind dit jaar in de zalen moeten verschijnen.

    ***Related Posts***
    26/10/2009: Angelina Jolie getipt voor GUCCI film
    05/09/2006: Gladiator 2: A Hero Will Rise Again
    08/05/2006: Gladiator 2 voor Ridley Scott en Russell Crowe ?
    09/07/2005: Ridley Scott kiest voor Alien 5
    11/05/2005: Arabieren tevreden met Kindom of Heaven
    08/05/2005: Kindom of Heaven filmbespreking
    10/04/2005: Ridley mag kiezen tussen Gladiator II en Alien 5
    09/12/2004: De gesprekken over Alien 5 zijn begonnen

  • Apple wil $9.99 per film - de filmstudio's zeggen "Neen"

    Pin it!

    Ik ben hier nu al 2 jaartjes aan het filmbloggen en de artikels over Hollywood die aan het klagen is dat ze verlies lijdt, kan ik haast niet meer bijhouden. En het schokkende is dat die berichten eigenlijk allemaal gaan over één ding: HEBZUCHT. Hollywood is geen industrie die geld maakt, Hollywood is een industrie die gigantisch veel geld maakt. De winsten die de happy few opstrijken zijn nog nooit zo hoog geweest en de leuze is nog altijd ‘wie rijk is moet nog rijker worden’. Het maakt hen niet veel uit of ze dit moeten doen met platte commerciële films als Deuce Bigelow 3 of een Rush Hour 3, als het maar zijn productiekost minstens 6 keer kan verdubbelen.

    Een Ferrari minder kunnen kopen voor de maîtresse is reden genoeg om de popcorn en de cola in de filmzalen nog maar eens op te slaan of het filmticket met 5% duurder te maken. Als de box-office een paar procentjes minder is dan verwacht – deels te wijten aan deze eenzijdige politiek – kunnen ze opnieuw uithalen tegen de internet-piraten en een gezinnetje op straat zetten omdat zoonlief een paar filmpjes naar zijn pc heeft gedownload. Hopelijk wordt dat gezin niet omver gereden door de maîtresse die met haar nieuwe Ferrari - gekocht met hun spaarcenten - een testritje maakt.

    Uiteraard wil ik illegaal downloaden niet goed praten, maar er zijn toch grenzen aan het fatsoen. 25 miljoen dollar + 25% van de netto winst geven aan een B-acteur als Chris Tucker voor +/- 50 dagen te paraderen op een filmset (acteren kan ik het niet echt noemen) is gewoon schandalig. Maar toen ik het nieuws vernam dat Hollywood het voorstel van Apple had verworpen om films legaal aan te bieden voor download via iTunes voor $9.99, had ik zo iets van "Welk deel van de hersenen missen die studiobonzen?!"

    Het was Steve Jobs die met het voorstel kwam om het downloaden van films te legaliseren en aantrekkelijk te maken via iTunes, net zoals dat nu al gebeurt met de muziek aan 99 dollarcent per melodie, of tv-series aan $1.99 per episode. Het succes van deze downloads is gigantisch groot. Je zou denken, Hollywood zal hiermee een mooie zaak doen. Maar neen, Hollywood wil MEER en volgens Variety vraagt ze $19.99 per download. Dit is gewoon krankzinnig! Volgens een artikel op Slashdot zou de winstmarge voor een download van $9.99 ongeveer 70% (!) bedragen, evenveel als voor de muziek aan 0.99 dollarcent en $1,99 voor episodes. Laat mij dit nog eens herhalen: "70% winst op elke download."

    Dit is gewoon onbegrijpelijk. Je hebt een platform die heel goed functioneert. Je hoort niemand klagen. De muziekstudio’s maken geld. De fans zijn gelukkig. Apple is tevreden…het is een perfecte win-win situatie. Maar neen, de studio’s willen meer, véél méér. Een studio executive zei daarop "We can't be put in a position where we lose the ability to price our most popular content higher than less popular stuff," Juist ja, ik zie de mensen al aandringen om een film te downloaden voor $19.99, als je dezelfde film voor $20 kan kopen op dvd mét special features zoals audio-commentaren en beelden van 'achter de schermen'. De film die je download kan je zelfs niet burnen op dvd om hem dan op een tv-scherm te zien. En hoe lang duurt het trouwens om een High Quality film van 2 uur naar je computer te downloaden?

    In plaats van zich zorgen te maken over het mogelijke verlies op de dvd-markt, iets wat ik trouwens sterk betwijfel, zouden ze beter eens zien hoeveel winst ze kunnen maken van mensen die vandaag de dag Bittorrent hebben leren kennen. Zelfs 12.99 zou ik zelf nog betalen, maar wie is er zo gek om een film te downloaden voor $19.99. Het is verbijsterend dat mensen die zo slim zijn, toch zo’n idiote beslissingen kunnen nemen.

    ***Related Posts***
    10/03/2008: Gratis films en tv-series bekijken op QuickSilverScreen
    22/06/2006: Apple wil $9.99 per film - de filmstudio's zeggen "Neen"
    12/12/2005: Gratis en Legaal films downloaden
    01/11/2005: Nieuwe DVD-schrijven tegen Piraterij
    23/09/2005: Hollywood zet offensief in tegen piraterij
    22/08/2005: vreemde box-office cijfers
    26/05/2005: De Star Wars saga op DivX ?
    19/07/2004: Bounty Hunters & Piraten