• Norah Jones op de set van Wong Kar-Wai

    Pin it!

    Een van mijn favoriete regisseurs in de Chinese cineast Wong Kar-Wai. Hij draait vanaf volgende maand een romantische komedie met jazz-zangeres Norah Jones en Hollywoodvedetten Jude Law, Rachel Weisz en Natalie Portman in de hoofdrollen. Als alles verloopt volgens plan, komt My Blueberry Nights (2007), letterlijk Mijn Bosbesnachten, volgend jaar in de zalen. Althans Wong, die dit bekend maakte tijdens het festival van Cannes, waar hij de voorzitter was.

    De film wordt een soort road movie, waarin Jones een jonge vrouw speelt die op zoek naar de Ware Liefde de Verenigde Staten doorkruist. Wongs is vooral bekend voor zijn romantische films, zoals de 60ties In the Mood for Love (2000), en het visueel verbluffende 2046 (2004).

    Ik blijf heel sceptisch ten opzichte van pop-sterren die de plaats van ervaren acteurs willen innemen. Vaak komt het neer op een soort promotiestunt om bezoekers te halen, maar is de inbreng van de popster niet meteen een meerwaarde aan de film, maar is vaak zelfs een minpunt. De voorbeelden van afschuwelijk slechte films met popsterren zijn niet meer te tellen. Maar ja, er zijn altijd uitzonderingen en Wong Kar-Wai is wel een van de betere acteurs-regisseurs die ik ken. Ik ben dus benieuwd, maar in eerste instantie naar zijn nieuwe film en dan pas wat Norah Jones er van bakt.

  • Saw II (2005) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Saw (2004) werd gemaakt voor amper 1,2 miljoen dollar en bracht maar liefst 55 miljoen op. Een sequel was dus onvermijdbaar en een dik jaar later was het al zover. Voor Saw II (2005) werd het budget opgetrokken tot 4 miljoen en de inkomsten stegen gelijkaardig tot meer dan 87 miljoen. Allemaal goed en wel natuurlijk, maar is Saw II ook een goede film?

    saw_2_2005_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: De beruchte seriemoordenaar Jigsaw (Tobin Bell) is terug. Deze keer heeft hij acht vreemdelingen opgesloten in een huis. Daarbij is de zoon van detective Eric Matthews (Donnie Wahlberg) die daarom alles op alles moet zetten om de locatie van het huis te achterhalen. De acht weten niet wat hun gemeenschappelijke connectie is en moeten hun krachten bundelen om te kunnen ontsnappen. Ondertussen ademen ze wel een dodelijk zenuwgas in, wat hun maar twee uur de tijd geeft om te ontsnappen.

    Saw II is in ieder geval geen slechte film en in het hedendaagse horrorgenre is het zelfs één van de betere en originele films. Maar het niveau van de eerste Saw haalt deze sequel toch niet. Het nieuwe van de verknipte spelletjes van Jigsaw is er natuurlijk af en dus moeten de makers op zoek gaan naar nieuwe invalshoeken en ideeën. Op Jigsaw na sneuvelden ook alle hoofdpersonages in het eerste deel dus een volledig nieuwe cast dient zich aan in Saw II.

    Alleen Tobin Bell overleefde de slachting van deel 1, wat niet zo verwonderlijk is aangezien hij de seriemoordenaar Jigsaw speelt. In het begin van Saw II laat Jigsaw zich vrijwillig oppakken door detective Matthews. Maar natuurlijk heeft hij nog een aantal verrassingen achter de hand. Doordat Jigsaw zich al snel laat arresteren, krijg je een andere invalshoek dan in Saw. Afwisselend wordt er geswitcht tussen Jigsaw en Matthews enerzijds en de acht in het huis anderzijds. Het haalt wel een beetje de vaart en spanning uit de film, maar het is niet eens zo slecht bedacht.

    Saw eindigde met serieuze verrassing en ook Saw II probeert dit te doen. Helaas is het wel redelijk duidelijk waar Saw II naartoe wil als je ook deel 1 gezien hebt. De personages in Saw II gedragen zich als 'kiekens zonder kop' en in plaats van samen te werken, werken ze elkaar tegen en moorden ze elkaar uit. Zo ontsnap je natuurlijk nooit aan een sadistische moordenaar die alles tot in de perfectie plant. En moesten ze een beetje nagedacht hebben, hadden ze het hele spel wel doorgehad.

    saw,saw 2,tobin bell,donnie wahlberg,leigh whannell,darren lynn bousman,saw 3,james wan,erik knudsen,beverley mitchell,emmanuelle vaugier,shawnee smith,dina meyersaw,saw 2,tobin bell,donnie wahlberg,leigh whannell,darren lynn bousman,saw 3,james wan,erik knudsen,beverley mitchell,emmanuelle vaugier,shawnee smith,dina meyersaw,saw 2,tobin bell,donnie wahlberg,leigh whannell,darren lynn bousman,saw 3,james wan,erik knudsen,beverley mitchell,emmanuelle vaugier,shawnee smith,dina meyer

    Fans van rondvliegende ledematen, bloed, injectienaalden, ovens en uiteenspattende hersenen kunnen met deze Saw weer helemaal uit de bol gaan. De gruwelheden zijn nog bloederiger dan in deel 1 en de makers hebben duidelijk niet op een zakje nepbloed meer of minder gekeken. Maar op de indrukwekkend bloedstollende openingsscène na, is het vrijwel allemaal weggegooid nepbloed. Leuk is wel dat op het einde van Saw II de personages belanden in de kamer waar Saw zich afspeelde.

    Het grote minpunt van Saw waren de gebrekkige acteerprestaties en in Saw II is dit euvel een beetje opgelost. Donnie Wahlberg is de bekendste naam uit de cast en eigenlijk ook alleen maar omdat hij de broer is van Mark Wahlberg en ooit in 'New Kids on the Block' zat. Maar het acteren is niet meer zo stroef en houterig als in deel 1. Onder de acteurs zien we ook vertolkingen van Dina Meyer, Shawnee Smith, Emmanuelle Vaugier, Beverley Mitchell en Erik Knudsen. Het scenario is opnieuw geschreven door Leigh Whannell. Darren Lynn Bousman neemt deze keer de regie over van James Wan.

    saw,saw 2,tobin bell,donnie wahlberg,leigh whannell,darren lynn bousman,saw 3,james wan,erik knudsen,beverley mitchell,emmanuelle vaugier,shawnee smith,dina meyersaw,saw 2,tobin bell,donnie wahlberg,leigh whannell,darren lynn bousman,saw 3,james wan,erik knudsen,beverley mitchell,emmanuelle vaugier,shawnee smith,dina meyersaw,saw 2,tobin bell,donnie wahlberg,leigh whannell,darren lynn bousman,saw 3,james wan,erik knudsen,beverley mitchell,emmanuelle vaugier,shawnee smith,dina meyer

    Saw II haalt niet het niveau van zijn voorganger, maar is al bij al nog best een aardige film. Ondertussen is men al bezig met de opnames van Saw III (2006) en die zou rond Halloween 2006 moeten uitkomen. Maar ik vrees dat in deel 3 de spelletjes van Jigsaw wel eens dik afgezaagd zouden kunnen zijn.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 31 mei 2006

  • De eerste 4 minuten van Hollow Man 2

    Pin it!

    Ik ben nooit echt aangetrokken geweest tot Paul Verhoeven’s Hollow Man (2000). De speciale effecten in de film waren knap, maar de rest was eigenlijk niet om aan te zien. Het verhaal was een simpel kat-en-muis spel en de acteurs brachten in deze film echt het slechtste van zichzelf. Hollow Man was effectief inspiratieloos en "leeg".

    Hoe dan ook dacht Hollywood daar een sequel aan te breien met Hallow Man II (2006). Ik had het nieuws nooit eerder op deze blog gezet, omdat ik er niet echt naar uitkeek. En wat blijkt, de film krijgt geen bioscoop-release, maar komt direct uit op DVD.

    Korte inhoud: Een detective uit Seattle (Peter Facinelli) en een brio-ingenieur (Laura Regan) zijn het mikpunt van een op hol geslaan, onzichtbare huurdoder, Michael Griffin, (Christian Slater) en een regering dat een geheim militair programma aan het uitwerken is die heftig uit de hand zal lopen. Hier is de verkapte en met fade-to-black beladen trailer

    Paul Verhoeven is er executive producer en de regie is in handen van een weinig imponerende Claudio Fäh. Als jullie een voorsmaakje willen kunnen jullie hier de eerste 4 minuten van de film bekijken. Ik voeg er meteen aan toe dat de eerst 2 minuten bestaat uit de generiek, maar ik vond de scène eigenlijk wel best leuk.

    De film die daarop volgt zal naar alle waarschijnlijk niet alleen "leeg" zijn, maar erger: bedorven tot in het merg. In de film steekt er een scène met een gevecht tussen twee onzichtbare mannen in de regen. Blijkbaar zou al het budget naar die scène zijn gegaan, en bleef er niet genoeg meer over voor de rest van de film. Maar dat is dan weer de schuld van de producers, en misschien zelfs voor een stuk ook van Verhoeven.

    ***Paul Verhoeven franchise***
    19/11/2005: RoboCop remake
    12/10/2005: Basic Instinct 2
    03/07/2005: Showgirls 2

  • X-Men 3 breekt records

    Pin it!

    Als we de cijfers van Box-Office Mojo mogen geloven dan heeft X-Men: The Last Stand (2006) in het Memorial Day openingsweekend $103 miljoen dollar opgebracht. Dit betekent dat X-Men 3 de meest succesvolle film aller tijden is die in première ging in het Memorial weekend en tevens dat de superheldenfilm op de vierde plaats komt te staan van de grootste box office openingen in de geschiedenis. Puike prestatie!

    All Time Top 5 Opening Weekends
    1. Spider-Man (2002) - $115 miljoen
    2. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005) - $108,4 miljoen
    3. Shrek 2 (2004) - $108 miljoen
    4. X-Men: The Last Stand - $103 miljoen
    5. Harry Potter and the Goblet of Fire (2005) - $102 miljoen

    De populariteit van de X-Men films neemt met elke nieuwe sequel alleen maar toe. Het origineel uit 2000 opende met een recette van $54 miljoen, de sequel X2: X-Men United bracht in het eerste weekend $86 miljoen op en de derde (en laatste) X-Men film $103 miljoen. Hieronder vinden jullie de volledige V.S. weekend Gross top 10 met tussen haakjes het totaal aan inkomsten:

    1. X-Men: The Last Stand - $103,1 miljoen ($120,1 miljoen)
    2. The Da Vinci Code - $34 miljoen ($145,5 miljoen)
    3. Over the Hedge - $26,9 miljoen ($84 miljoen)
    4. Mission: Impossible III - $6,7 miljoen ($115 miljoen)
    5. Poseidon - $5,5 miljoen ($46,6 miljoen)
    6. RV - $4,1 miljoen ($57,2 miljoen)
    7. See No Evil - $2,6 miljoen ($9,2 miljoen)
    8. Just My Luck - $1,8 miljoen ($13,9 miljoen)
    9. United 93 - $800 duizend ($29,9 miljoen)
    10. An American Haunting - $700 duizend ($14,9 miljoen)

    ***Related Posts***
    08/08/2007: Wolverine krijgt oscarwinnende regisseur
    21/03/2006: Brett Ratner interesse in Wolverine spin-off
    07/03/2006: Nieuwe X-Men 3 trailer
    30/12/2005: Psylocke in X-Men 3
    06/12/2005: Eerste beelden uit X-Men 3
    27/07/2005: X-Men 3 in productie
    18/04/2005: Een R-rated Wolverine Spin Off ?
    27/03/2005: Nieuwe regisseur voor X-Men 3

  • Berlusconi film ontgoochelt

    Pin it!

    Ik vroeg me eigenlijk af wat het nut was van een film over Silvio Berlusconi, laat staan het nut van een film over de film van Berlusconi? Il Caimano (2006) (de Kaaiman) is dus geen docu-drama over de schatrijke en corrupte oud-premier, maar wel over de scheidingsperikelen van de filmproducent. En dat serieus balen, en dan nog voor een film die in de Gouden Palm selectie zat.

    Korte inhoud: Bruno Bonomo (Silvio Orlando) was een bekende producer van B-movies in de jaren '70. Na de commerciële flop "Il Cataratte", volgde er een professionele rustpauze. Net nu hij op het punt staat om een contract te tekenen met de RAI als producer van een film over de terugkeer van Colombus, verlaat zijn regisseur Franco Caspio het project. Bonomo dient noodgedwongen terug te vallen op een scenario dat hem tijdens een filmfestival in de handen werd gestopt door de jonge, onervaren regisseuse Teresa. Centraal in deze film-in-de-film is de Italiaanse ex-premier en mediagigant Silvio Berlusconi. Dit onderwerp is zo delicaat en controversieel dat zelfs de publieke omroep weigert deze film te brengen. Bonomo's privéleven valt stukje bij beetje uit elkaar. Hij heeft het erg moeilijk met de scheiding van zijn vrouw en kampt met financiële problemen. Uiteindelijk is het de strijd om dit verhaal verfilmd te krijgen dat hem in leven houdt. Kijk hier naar de al even domme trailer.

    De film vertelt dus niet waar Berlusconi zijn startkapitaal heeft gehaald voor de opbouw van zijn imperium, maar probeert dit alles te verbergen. Berlusconi is in de politiek gevlucht en de rest moet je maar lezen in de krant of uit je duim zuigen. Zo komt het toch een beetje over. De film is zo naast de kwestie dat je na 30 minuten echt de indruk krijgt dat de maker van de film, Nanni Moretti, heel ver af zit van zijn The Son's Room (2001).

    "Hoe is het ooit zover kunnen komen", vraagt iemand zich in de film af, "dat een man zoals Silvio Berlusconi aan de macht komt in Italië." Dat is een goede vraag. Maar als kritische Italiaanse cineasten, die voor het eerst een rechtstreekse aanval voeren op Berlusconi, dergelijke onzin op pellicule zetten, dan geef je die kaaimannen in Italië uiteraard vrij spel…

    Categories: News 0 comments