30-10-05

Top 10 Most Overrated Movies

We zijn ondertussen gekomen bij onze derde BlogTalk, en dit keer gaan we een Top 10 samenstellen van de films die wij 'overgewaardeerd' vinden. De oscar-uitreikingen dragen bij dergelijke lijstjes vaak wel een steentje bij. Ik denk dan meteen aan een film zoals Titanic (1997). Maar we zullen ook eens kijken naar films die door critici als uitstekend worden bevonden en die wij eigenlijk geen fluit waard vinden. We verwachten dus verhitte smaak-discussies.

De subjectiviteit van dergelijke lijstjes is dus groot, maar toch vind ik dat er zeker kan en moet gediscussieerd worden over smaken. Wie grijpt er wel eens niet naar de uitvlucht "smaken verschillen"? Maar bestaat er ook zoiets als "tekortschieten in smaak" of durven we dat niet onderkennen? Er zijn in ieder geval heel wat mensen met een uiterst conservatieve smaak of zelfs een compleet gebrek aan smaak of fantasie. Maar wat is smaak? Oscar Wilde zei het zelf treffend: "Mijn smaak is eenvoudig. Ik ben altijd tevreden met het beste."

Maar laat het duidelijk zijn, dit is geen lijstje met de Top 10 slechtste films, maar wel de films die naar onze mening iets te hoog werden gewaardeerd. Films die net uit mijn lijstje zijn gevallen: Kill Bill part 2 en de Star Wars prequels.

Top 10 Most Overrated Movies

10. Crash (2004) Paul Haggis
Een luidruchtige debuutfilm met veel geschreeuw en gehuil, die zomaar eventjes de Oscar voor Beste Film in ontvangst mocht nemen, maar die uiteindelijk bitter weinig te vertellen heeft. Nochtans is het de bedoeling om ons en links-liberaal geweten te schoppen. Niets op tegen, maar dan gaat hij toch moeten afkomen met iets anders dan platitudes over rassenhaat en klassendiscriminatie. Het volgt dezelfde formule met korte verhaallijnen als films als Traffic en Magnolia , maar waarbij die andere twee films iets treffender hun boodschap overbrengen.

Crash

09. Easy Rider (1969) Dennis Hopper
Ik heb met heel veel moeite deze film in één ruk uitgekeken, en had toch al 14 ongedwongen en 6 gedwongen pogingen achter de rug. Maar misschien heb ik ook geen beetje voeling met de hippie cultuur. Ik weet het niet. Ik hield in ieder geval wel van de begin jaren ’70 en hou wel van Michelangelo Antonioni’s Zabrinskie Point. Het zal we de look and feel van die periode goed in kaart brengen, maar ik vind het allemaal serieus overroepen.

easy rider

08. Satyricon (1969) Federico Fellini
Uit hetzelfde jaar van Easy Rider kwam ook Fellini met deze prent naar buiten. Ik hou heel veel van Fellini maar deze gehypte film is pure beeldmasturbatie en niets meer dan een montage van onsamenhangende sequenties met als enige doel plezier te beleven in nonsens.

 Satyricon

07. Dances with Wolves (1990) Kevin Costner
Eén van de grootste Oscar-vergissingen (en er zijn er een pak geweest) was deze film aan te duiden als Beste Film, boven Goodfellas van Martin Scorsese. Je zou in principe bijna alle films van Kevin Costner in deze lijst kunnen zetten, maar deze prent is toch wel een schoolvoorbeeld van een ‘overgewaardeerde film’. Het is een saaie western die meer dan 3 uur lang aansleept, en in al die tijd nauwelijks één memorabele scène weet uit te bouwen. Fotografisch ziet het er wel mooi en landelijk uit, maar inhoudelijk komt het voornamelijk neer op ‘Ta tanka tanka’- geleuter en dito danspasjes.

Dances with Wolves

06. Napoleon Dynamite (2004) Jared Hess
Een echte hype in Amerika. Waarschijnlijk de ultieme foute film. Maar het soort film die je over een paar jaar compleet bent vergeten en je je afvraagt wat er uiteindelijk zo speciaal was aan die prent. De karakters zijn excentriek, en dat is mooi, maar in tegenstelling tot een Donnie Darko hebben ze verder niets van persoonlijkheid, laat staan ook maar iets zinnigs te vertellen.

 Napoleon Dynamite

05. The 39 Steps (1935) Alfred Hitchcock
Hitchcock is een ware bron van inspiratie, maar dit vind ik één van zijn meest teleurstellende films. Toch zit hij in verschillende favoriete lijstjes. Hitchcock was in die periode nog steeds op zoek naar zijn persoonlijke touch en is allesbehalve volmaakt (overacting, zwakke scene-opbouw, …)

 The 39 Steps

04. Casablanca (1942) Michael Curtiz
Vind ik niet beter of slechter dan die andere klassieke standaard Hollywood vehicels met Bogart. Maar wat is het met die hype rond Casablanca en die onnozele quotes in de stijl van “Here's looking at you kid" of "Play it again, Sam"… dan nog liever "I’ll be back".

 Casablanca

03. Chicago (2002) Rob Marshall
Het was meer dan 30 jaar gelden dat er nog eens een musical de Oscar won voor Beste film, en wat voor één. De film deed het nog behoorlijk goed aan de box-office, maar ik snap niet wie hier van kan genieten.

chicago

02. Lost in Translation (2003) Sofia Coppola
Een film met heel veel Japanse clichés en een verhaal met dramatisch fletse personages die een relatie beginnen die al evenveel boeiend is als gras zien groeien. Maar de film kreeg veel bijval omwille van de naam van Sofia Coppola die met haar The Virgin Suicides veel indruk had gemaakt, Bill Murray kwam in the picture na zijn rol in The Royal Tenenbaums en Scarlett was de nieuwe babe. En zeggen dat deze film zelfs de oscar kreeg voor beste scenario. Priceless!

 Lost in Translation

01. Eyes Wide Shut (1999) Stanley Kubrick
Mocht Kubrick nog leven had hij met deze film de volle lading gekregen van de critici, maar uit respect voor de meester-regisseur werden even "de ogen wijd dichtgeknepen."

 Eyes Wide Shut

Commentaren

Overschatting troef. De films 5,6 en 8 heb ik nog niet gezien.
De andere films kan ik wel begrijpen qua motivatie, alleen is casablance toch wel een klassieker maar dat gebruik van quotes kan natuurlijk na een tijd wel irritant worden. eyes wide shut was dan wel Qbricks laatste maar voor de rest was er toch niets speciaals rond en werd hij volgens mij toch nergens echt overschat?
Ik zou easy rider toch nog maar eens proberen, misschien eens dronken ofzo? schitterende muziek!
Ik heb zelf ondertussen ook al een tiental films gevonden dus een extra lijst volgt weldra.

Gepost door: Matula | 30-10-05

Mijn lijstje staat ook online De oudere films in jouw top 10 heb ik nog niet gezien.
Ik vind het vooral storend dat sommige films zo'n status hebben dat je die precies niet slecht mag vinden (zie bij mij The Godfather maar ook Casablanca en Citizen Kane).

Gepost door: karen | 30-10-05

LOL ! "Ik zou easy rider toch nog maar eens proberen, misschien eens dronken ofzo?"

nog nooit gezien onder invloed, maar ik zal het eens proberen.

Gepost door: dave | 30-10-05

Prequels Man man man,

jij bent zo'n SW fan die dus is blijven stilstaan. ROTS vind ik gewoon steengoed. Achter TPM mag je eens wat meer zoeken dan de effecten, wat AOTC betreft moet ik je wel gelijk geven.

Gepost door: Jabba | 30-10-05

Jabba, zoals in Jabba de Hut ? LOL ;-)
ik geef je nog ROTS, de beste van de prequels. Je kan trouwens mijn review lezen op deze blog. Maar ik heb die onlangs nog terug gezien en het is echt niet wat het geweest was. Trouwens pure waanzin om het succes van de eerste 3 SW film te willen herhalen met meer CGI. Vergelijk het met de grote verrijzenis-truuk van Christus willen overtreffen met een pot mayonaise en 6 Zwam-worstjes.

Gepost door: dave | 30-10-05

Of nog beter... zoals in Jabba The Slut, maar dat is dan weer een grap voor liefhebbers van platte komedies.
Toch een vraag voor onze Jabba, hoe de achternaam ook moge zijn: Wat moeten we er dan wel weer achter zoeken dan effects? En wordt dat meer dan wel op een goede manier gebracht?
ROTS moet ik nog zien, dat zal voor binnenkort op dvd zijn.

Mijn eigen top 10 lijst staat sinds kort ook oplijn bij de kinofreunde!

Wel interessant wat Karen ons meldt ivm de films die je niet mag slecht vinden! Zelf vind ik de vernoemde films zeer goed, ik kan daar ook niks aan doen...

De gemoederen ivm shawshank geraken verhit :-)

Gepost door: Matula | 30-10-05

Of nog beter... zoals in Jabba The Slut, maar dat is dan weer een grap voor liefhebbers van platte komedies.
Toch een vraag voor onze Jabba, hoe de achternaam ook moge zijn: Wat moeten we er dan wel weer achter zoeken dan effects? En wordt dat meer dan wel op een goede manier gebracht?
ROTS moet ik nog zien, dat zal voor binnenkort op dvd zijn.

Mijn eigen top 10 lijst staat sinds kort ook oplijn bij de kinofreunde!

Wel interessant wat Karen ons meldt ivm de films die je niet mag slecht vinden! Zelf vind ik de vernoemde films zeer goed, ik kan daar ook niks aan doen...

De gemoederen ivm shawshank geraken verhit :-)

Gepost door: Matula | 30-10-05

Reactie Oh gaan we nu schelden??? Heel volwassen hoor... .
Jabba is gewoon m'n bijnaam en heeft niks te maken met SW.
Meer zoeken achter effecten bedoel ik achter het plot van Sidious.
Jar Jar en consoorten zie ik ook niet graag in de film opduiken. Je moet gewoon eens verder kijken dan de effecten!!!

Gepost door: Jabba | 31-10-05

dat heet "humor" En dat " ;-) " betekent een knipoogje. Had je de naam 'Bacca' gebruikt dat had ik waarschijnlijk ook dezelfde opmerking gemaakt. En een gevoel voor humor hebben is trouwens ook een vorm van volwassenheid.

;-)
(zie je, ik gebruik opnieuw het knipoogje)

Dit lijstje van de meest overroepen films betekent in geen geval dat het slechte films zijn. Mijn blogcollega's Karen en Horst vinden dat 'The Shawshank Redemption' in deze lijstje thuishoort. God spare hen als ze echt zouden denken dat dit een slechte film is. Neen, ze vinden gewoon dat hij iets teveel wordt bewierookt. En ik kan ze daar min of meer gelijk in geven.

Het is dus ook een normale reactie van jou (en ik heb het over jou eerste reactie), maar wees eens wat meer concreet. Wat vind je zo geweldig aan de prequels - los van de effecten? Ik moet toegeven dat het me ook intrigeert. (En als je zelf een blogje of site hebt, kan je deze ook toevoegen bij url.)

Gepost door: dave | 31-10-05

... Ik had het dan ook niet op jou met schelden maar op Matula.
Jabba the Slut is toch schelden of niet soms???

Wat ik goed vind aan de Prequels is dat het plot van Sidious heel mooi is uitgewerkt. Je kan er je zelfs nog vragen bij stellen of hij al dan niet achter de moord op Schmi Skywalker zit... . Je moest eigenlijk de filmboeken eens lezen dan krijg je een beter idee hierover.

Gepost door: Jabba | 31-10-05

SW Ik denk niet dat Matula dat bedoelde als scheldwoord. Zij heeft er zelf bij verteld dat het platte humor was. Soit, it is of no importance. Wat daarentegen wel belangrijk is, is de commentaar over SW.

Ik heb de boeken niet gelezen, maar voor mij is dit toch allemaal bijzaak. Een film moet goed zijn op het scherm, en wat daar allemaal naast komt kijken speelt geen rol. Je kan als regisseur moeilijk naar iedere screening gaan om even de film stop zetten en er een praatje te maken over wat de intenties van Sidious zijn. Als ik het niet op het scherm zie , dan bestaat het voor mij slechts in mijn verbeelding.

Ik vind de CGI geweldig in ROTS, en is waarschijnlijk het enige waar de prequels in uitblinken, maar als je het wil hebben over het plot dan vind ik Star Trek films (vooral 6) qua plot nog veel beter. Trouwens zat alles roestvast en wist iedereen al wat er zou gebeuren. Skywalker moest een affaire hebben met Amidala, zij moesten een kind krijgen. Skywalker zou aangetrokken worden door The Dark Force. The Emperor Palpatine zou zijn leermeester worden, etc. etc. Maar waar zat de intrige? Waar zat de suspens? Als ik dit vergelijk met SW 4 en SW 5 dan zijn de prequels voor mij slechts een effectenshow op opera-muziek.

Gepost door: dave | 31-10-05

ivm shawshank redemption Ik vind het zeker geen slechte film, integendeel zelfs, maar een tweede plaats op www.imdb.com vind ik toch een beetje te veel waardering. Een mening is natuurlijk subjectief en ik heb er totaal geen moeite mee als iemand anders een afwijkende mening heeft.

Zo vind ik Napoleon Dynamite en the 39 steps bijvoorbeeld twee zeer goeie films, maar in de ogen van Dave zijn ze overschat.

En ivm Star Wars vind ik ook dat de nieuwere films bijlange niet kunnen tippen aan de originele trilogie. De magie en de bezieling ontbreekt vind ik.

Gepost door: Horst | 31-10-05

Louter... een mopje van mij, ik had ook de Pizza The Hut-grap kunnen doen, dus zeker geen gescheld! het mopje kwam btw uit de eerder platte komedie Deuce Bigalow: Male Gigolo. Jabba is geen liefhebber blijkbaar.
Nu we het toch over schelden hebben: Dave noemt hier Matula een zij?! ik zal het maar niet persoonlijk nemen :-)

Gepost door: Matula | 31-10-05

LOL !!! Ik ging echt van de veronderstelling dat jullie een koppel waren !!!
Horst & Matula !! Don't ask why !
:-)))

niet dus? Jullie zijn dus twee goeie vrienden die een blog delen of zo? Tell me all about you, I am sure an audience will be listening in.

Gepost door: dave | 31-10-05

hihi om nog effe terug in te pikken op Shawshank 2de plaats in IMDB. Shawshank Redemption is de bijna perfecte film, qua regie, acteren, verhaalstructeer en vooral ook menselijke drama en emoties. Deze film is dramatisch, leuk, spannend, ontroerend en is voor mij waarschijnlijk één van de best geschreven scenario's in de laatste 30 jaar.

Eén van de voice-overs uit de film (door Morgan Freeman) staat tevens al een jaartje te lopen juist onder de Boy meets Girl banner. So shoot me! Ik ben gek op de film. Maar films kan je niet zomaar onderbrengen in een lijstje met punten, wat hoe dan ook blijft dit heel subjectief. Op de link vind je trouwens mijn All Time Top 10, en je zal merken dat Shawshank daarom nog niet op 1 staat.

Gepost door: dave | 31-10-05

lol Ik vind The Shawshank Redemption dus ook geen slechte film maar ik treedt Horst bij: een tweede plaats op de imdb is mij echt wat te veel van het goede.
Maar smaak is iets heel subjectief en ik kan bv best begrijpen dat je Star Wars het einde vindt. Ik heb immers ook zo mijn afwijkingen, maar da's voor een andere keer :)

Gepost door: karen | 31-10-05

Een koppel... grapjassen misschien wel ja.
De kinofreundeblog is een gezamenlijk initiatief van Horst, Matula en Günther, alleen zijn de bijdragen van deze laatste kwantitatief iets minder. een trio grapjassen dus eigenlijk.
Onder de noemer kinofreunde maken ze menig cinema onveilig.
De kinofreunde zijn te herkennen aan de kinofreundebegrussing en het immens populaire kinofreundespel dat ze af en toe plegen te spelen.
Verder zijn er ook nog enkele na te leven kinofreunderegels die ge hier op http://kinofreunde.skynetblogs.be/?date=20050731#1286834 kunt vinden en gaan zij alleen slapen wanneer ze alle sterren hebben gezien.

Gepost door: Matula | 31-10-05

Overroepen! Wel, geen lijstje van mij, maar wel 1 titel die er mag in staan.
Lars Von Triers "Dancer in the Dark"
Ik vond die zelfs slecht en saai ;p

Gepost door: Ascardis | 02-11-05

ja dat was idd kaka.
;)
Wat vind je trouwens van het postje hierboven over LOTR. Al gelezen?

Gepost door: dave | 02-11-05

Zo niet akkoord... in dit lijstje staan toch een aantal films niet op zijn plaats.
Casablanca en Lost in translation meer bepaald.
wat doen die hiertussen. Casablanca is en blijft een van de betere films so far. De belichting, het verhaal, de sfeer, gewoon af. Lost in translation is ook erg sfeervol met een interessant verhaal, en goeie acteerperformances. Je twijfelde aan kill bill part2: ik had het zelf niet beter gedaan. De verwachtingen na part One waren HEEL ERG hoog. Maar hij kon geen tweede part one maken. Hij heeft het gedurfd om een heel andere film te maken ipv de bijna slasher film dat part one is. Een gewaagde zet waar je volgens mij al bijna voor MOET tarantino noemen om mee weg te komen. Herzien zou ik zeggen :D

Gepost door: tagoean | 02-12-06

het toffe aan film is dat het heel subjectief blijft, en dat we beiden enorm goeie redenen kunnen hebben om een film al dan niet goed te vinden. Ik bekijk bij deze cinema door een heel andere bril als jou, maar dat moet kunnen, niet? Het zou anders maar een saaie boel worden. Dus mijn lijstje herzien, neen, uw lijstje is niet mijn lijstje en ons lijstje is niet het lijstje van iemand anders. Waarom dan lijstjes? Wel om van meningen te wisselen. Leuk he. :)


ps: ter info, Kill Bill is niet gemaakt, zoals je zegt, als een gewaagde zet om iets nieuws te brengen à la Tarantino, maar is een geforceerde sequel die eigenlijk geen sequel had moeten zijn. Kill Bill had één film moeten worden maar duurde net iets te lang om "commercieel rendabel" te zijn. Bijgevolg werden het twee films en werder er in het tweede deel heel wat dingen in de kantlijn bijgeschreven. Kill Bill was voor mij een kick-ass film. Deel 2 was er voor mij teveel aan, of hoe ze het ook nog wel zeggen: more has proven to be less, once again. Verwachtingen hebben daar in principe weinig mee te maken. Ik ken geen andere film als 'Lord of the Rings: Return of the King' waar de verwachtingen hoger waren, en toch werd het een mega-succes zowel in cijfers als bij filmcritici als bij de mening van het publiek.

Gepost door: dave | 02-12-06

wel ik had er Citizen Kane ook tussen gezet. Ik snap niet wat iedereen heeft met deze film. Knappe fotografie, maar inhoudelijk langdradig en weinig interessant.

Gepost door: lenny | 08-08-07

helemaal mee eens met kill bill part2
dang
vond ek totaal nie goed, op het einde verwacht je dan da ze daar zoals twee zotte mensne gana beginne zwieren met hun zwaarden end an op het einde een hoofd ofzo er gaat afvliegen maar neuh !
tik, tik tik, stamp, tik
oh nee da 5 vinger punt dingen
hij heeft het u geleerd
oh nee
res wa stappe
blaf dood
riiiiiiite ....

Gepost door: Mich | 30-08-07

kom op zeg, dit kan echt niet voor een filmkenner... Lost in Translation? Flets, anoniem? Dat is juist de bedoeling, hoe Tokyo als drukke grote stad zo leeg en stil wordt neergezet is bewonderenswaardig, geen topper, maar pff, als je die in de slechtste tien zet heb je maar 20 films gezien denk ik...
Nog meer verrast mij Napoleon Dynamite, dit is toch een stukje geweldig idd 'foute' cinema, in het rijtje waar Superbad (2007) ook in thuis hoort. Het zou aardig zijn als er gezocht werd naar écht slechte films ipv hypes alternatief af te schieten om zo jezelf als filmkenner neer te zetten.
Ik zal mn mond maar houden over je nominatie van een Kubrick film op 1.
Veel plezier met The hulk, Godzilla, King Kong en Batman

Gepost door: tom | 23-10-07

slecht geslapen? beste Tom, met wat jij hier schrijft concludeer ik dat JIJ in ieder geval geen flauw benul hebt van wat een goede film hoort te zijn, en dat heeft zelfs weinig met smaak te maken. Anderzijds heb je ook een probleem met het Nederlands gezien je 'overroepen' schijnt te verwarren met 'slecht'. Een derde flater is dat je eigenlijk niet leest wat er staat, maar hopeloos jezelf wil profileren als iemand die het beter weet dan iemand anders. Wat maakt het mij uit dat je mij al dan niet ziet als 'zogenaamd filmkenner'. Ik sta op en ga slapen met films, en tussendoor ben ik bezig met het ontwikkelingen van filmprojecten. So excuse me if I am laughing.

'Lost in Translation' is geen slechte film, maar had veel beter kunnen zijn indien de personage iets minder flets waren. Het was zelfs de bedoeling van Sofia om dit te doen, maar de uitwerking liet te wensen over. Anoniem is een woord die ik niet heb gebruikt. Zelfs al past het in jouw kraam, is het intellectueel niet gepast om woorden in iemands mond te leggen om een punt te maken. ;)

'Napoleon Dynamite' is dan weer het prototype van een overroepen film die enkel weerklank vindt bij pubers en mensen die veel naar MTV kijken. Komt dat profiel jou bekend voor?

En over Kubrick houdt je inderdaad best je mond wat veel zinnigs is er tot nu toe niet echt uitgekomen.

Gepost door: Dave | 23-10-07

Braveheart is en blijft toch opwindende cinema..
Eyes wide shut is ook een goede film, de mensen waren er gewoon nog niet klaar voor.

x

Gepost door: Bram | 08-02-08

In bepaalde reacties kan ik je wel volgen op de desbetreffende films. Is uiteraard ook maar een subjectieve mening. En bepaalde werken van artiesten worden in vele branches vaak overroepen door critici. Gewoonlijk omdat velen van hen een stel sukkels of hypocriete meelopers zijn. Dus de nummer 1 bv, moet idd dan ook in een context worden gezien. En dat heeft hij wel meer gedaan, als lak aan de filmindustrie, om geldschieters te vinden om weer iets te doen naar zijn zin. En easy rider of andere moet je dan ook weer in zijn tijd of ruimte bekijken zoals vele 'kunst'. Ik ken deze blog niet, maar lijkt me wel meer dan een DVD'tjes hurende blog. Opinie waardig, zou ik zeggen.

Gepost door: Ron | 08-07-08

Mmmm, ik weet het toch niet zo. Bepaalde reacties op goede films in de lijst komen toch niet echt overeen wat ik denk. Ieder zijn smaak natuurlijk. Misschien ook is een blogtalk over eventuele goede films die in de algemene lijst ontbreken? Niet slecht bedoeld. Kan ook interressant zijn. Grts.

Gepost door: Ron | 08-07-08

easy rider je moet easy rider gewoon opnieuw monteren.
als je alleen de motorritten erin laat en de rest er uit mietert hou je een geweldige film over.
bekijk maar hoe hopper ze gefilmd heeft alsof je zelf rijdt weergeloos

Gepost door: govert | 08-07-08

Requiem for a dream, wat een moralistische shitfilm, A clockwork orange, misschien vernieuwend en shockerend in zijn tijd, maar nu hopeloos gedateerd en niks aan;

Gepost door: sofie | 26-03-09

beseffend dat ik mij hiermee niet populair zal maken, vind ik '2001: a space odyssey' meer "overgewaardeerd" dan 'eyes wide shut'. die laatste film heeft nauwelijks iemand gezien en komt ook niet voor in veel top 10 lijstjes. daarentegen zit 2001 in bijna elk all time top 10 lijstje en die film is gewoon oersaai. het verhaal vond ik echt helemaal niets, echt flut. heb me echt door de minuten heen moeten sleuren.

Gepost door: Berten | 12-05-10

ge hebt gelijk er zitten films tussen die overgewaardeerd worden maar niet slecht zijn. Zo vind ik ook avatar en paranormal activity overgewaardeerd. Goed voor 1 keer en dan binnen 10 jaar nog eens.

Gepost door: yves | 13-05-10

kill bill 2 is supergoed! Kill Bill 2 is echt een meesterlijke film,
Ga je schamen!!
Wat dacht je van The Godfather?
Ik snap niet waarom die film op nummer één staat.
Geen zak aan, en zo lang dradig...

Gepost door: Alexx | 16-06-10

Wat ik mis als overgewaardeerde films zijn de 3 Matrix films (of toch zeker de laatste twee) en de Star Wars prequels. Deze hadden hier echt in deze lijst moeten staan.
Voor de rest volledig eens met de top 3.

Gepost door: frederique | 13-09-11

Post een commentaar