• Land of the Dead en The Devil's Rejects

    Pin it!

    Voor de horrorfans zijn er de laatste jaren niet meteen hoogtijden geweest. Gelukkig kwam er zo af en toe nog een horror prent uit Azië, maar dan nog kon men niet echt spreken van pure horror. In mijn vorige post had ik het nog over het politieke klimaat in de Verenigde Staten die het genre heeft aangetast. Wat tegenwoordig moet staan voor ‘horror’ film zijn teenager films zoals Final Destination (2000) of The Amityville Horror (2005). Maar waar blijven de horrors zoals The Thing (1982), The Texas Chainsaw Massacre (1974), The Fly (1986), Halloween (1978), Friday the 13th (1980), The Omen (1976), An American Werewolf in London (1981), Poltergeist (1982) of The Exorcist (1973).

    Hier zijn misschien twee horrorfilms die hun genre waardig zijn: George A. Romero's Land of the Dead (2005) en The Devil’s Rejects (2005). Nadat Hollywood zijn grote kannonen heeft geledigd is er opnieuw ruimte voor pure en onversneden cinema en zou de horrorfilm wel eens echt op zijn retour kunnen zijn?

    In Land of the Dead is de hele wereld overgenomen door zombies. Slechts één stad heeft – dankzij het immense wapenarsenaal van hun leider Paul Kaufman (Dennis Hopper) - weerstand kunnen bieden aan de monsters. In het centrum van de stad leven de allerrijksten. Dat is ook de plaats waar Dead Reckoning, een versterkt rijdend fort waarmee de buitenwereld verkend kan worden, zich bevindt. Kaufmans heerschappij lijkt onbedreigd. Maar plots blijken de zombies onvermoede krachten te bezitten en keert de bemanning van Dead Reckoning zich tegen hun leider. (De trailer van de film bevindt zich onderaan de pagina). En bij wijze aan wederzijds respect heeft de regisseur Asia Argento in zijn film gecast, dochter van horror-meester Dario Argento.

    Regisseur Romero is één van de stichters van het genre dus is het altijd wel een soort eerbetoon om naar zijn films te zien. Aan de film zal dus veel bloed en geschreeuw aan te pas komen. Een paar maanden geleden moesten we nog een remake van Romero slikken, namelijk Dawn of the Dead (2004), maar hier is dus opnieuw een film van de grootmeester van de horror. Romero is niet alleen gekend voor zijn horror-scènes maar ook voor zijn gevoel voor zwarte humor. (Als jullie vandaag 31/07 inloggen op deze blog zien jullie trouwens een quote van Dennis Hopper in de film – grappig en zeer verhullend)

    Het tweede exemplaar, The Devil's Rejects, is misschien iets grauwer en gewelddadiger van ondertoon. Geen monstertjes maar wel veel bloedvergieten en terreur van psychopaten en sadistische ordediensten. De film is een vervolg op de horror culthit House of 1000 Corpses (2003), waarin sheriff Wydell wraak neemt op de psychopatisch gestoorde Firefly familie die niet raar opkijkt van moord, kannibalisme en satanistische rituelen. De inmiddels voortvluchtige Captain J.T. Spaulding, Otis B. Driftwood, en Vera-Ellen 'Baby' Firefly krijgen het dus opnieuw aan de stok met de wraakzuchtige sheriff Wydell (William Forsythe). Na de moord op zijn broer, heeft de sheriff het recht in eigen hand genomen. Geholpen door het premiejagersduo The Unholy Two, is hij uit op een bloederige afrekening.

    Zowel het script als de regie ligt opnieuw in handen van rockmuzikant Rob Zombie die met deze film zijn tweede langspeelfilm maakt. Devil’s Rejects is opnieuw een mix van horror, western en thriller. Terugkerend uit de House Of 1000 Corpses cast zien we onder meer Sid Haig als Captain Spaulding, Bill Moseley als Otis en de vrouw van Rob Zombie, Sheri Moon als Baby. En als je echt wil huiveren ga je misschien beter naar de bioscoop (2 november 2005). .

    ***Klik op de afbeeldingen om de trailer te zien.***

  • Crisis in Hollywood

    Pin it!

    Hier is een interessant artikel dat in het Knack Magazine stond van deze week door Wim Schalenbourg over ‘de crisis in Hollywood’. Blijkbaar doet de Amerikaanse film het niet zo best in de Verenigde Staten als bij ons. Dit vooral te wijten aan de populariteit van de DVD en de geavanceerde home cinema systemen. Lees hieronder meer:

    In Amerika beleven de bioscopen hun slechtste seizoen sinds twintig jaar. De inkomsten uit de kaartjesverkoop dalen sterk, ondanks een lichte prijsstijging. Het aantal bezoekers ligt zelfs meer dan 10 procent lager dan vorig jaar, terwijl de verwachtingen hooggespannen waren voor films als Dark Water, War of the Worlds en Murderballs. De kaskrakers Fantastic Four en Charlie and the Chocolate Factory lijken het tij wat te doen keren de laatste weken. Toch wijst de achteruitgang, die al bezig is sinds 2002, eerder op een structurele malaise dan op een tijdelijk fenomeen. Ook de Europese bioscopen, die heel wat Hollywoodfilms programmeren, zien het aantal bezoekers dit jaar drastisch verminderen: in Duitsland met 20 procent, in Nederland met 18 procent, in Frankrijk en Italië met 17 procent, in België met 15 procent en in Spanje met 12 procent. Alleen het Verenigd Koninkrijk blijft voorlopig van de crisis gespaard.

    Het succes van de digitale videoschijf of dvd zou een mogelijke oorzaak zijn voor de terugval van het bioscoopbezoek. In 1985, het vorige dieptepunt voor de bioscoop, brak niet toevallig de video door. Nu breekt de dvd-verkoop alle records. Met de huidige beeld- en geluidskwaliteit verkiezen sommigen de knusse homecinema boven bioscopen, waar reclame en mobiele telefoons de sfeer verstoren. Piratenversies verspreid via het internet kennen ondanks hun bedenkelijke kwaliteit veel bijval en laten toe een film te bekijken nog voor hij in de zalen is. Volgens een schatting van de Belgian anti-piracy Foundation downloaden de Belgen 250.000 films per dag. In een poging piraatversies tegen te gaan, worden films steeds sneller op dvd uitgebracht. De verkoop van deze dvd's brengt overigens meer op dan filmvertoningen, wat bioscopen overbodig maakt, tenzij ter promotie van de dvd's zelf. Films dreigen binnenkort tegelijkertijd in de cinema en op dvd te verschijnen. Bedreigt de dvd het voortbestaan van de bioscoop?

    'Nee', antwoordt filmrecensent Dave Mestdach, 'De dood van de cinema wordt al 30 jaar aangekondigd, dus zo een vaart zal het nu ook niet lopen.' De bioscoop heeft de komst van de televisie en die van de video overleefd, dus waarom zou de dvd zijn dood betekenen? 'In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden in België 145 miljoen filmkaartjes per jaar verkocht, nu komen we amper aan 33 miljoen, met de beste zalen van Europa', vertelt Marie-Andrée Vander Elst van de Vereniging van Filmdistributeurs in België (VFDB). Het bioscoopbezoek is slechts een van de vele keuzemogelijkheden sinds de democratisering van de vrijetijdsmarkt. Grote cinema complexen zien de dvd evenmin als een bedreiging. Het sociale aspect is een troef voor het bioscoopbezoek: de nadruk ligt meer op het 'avondje uit' dan op de film zelf. Films die veel succes hadden in de bioscoop verkopen ook beter op dvd.

    De steeds kortere tijdsspanne tussen de bioscoopvertoning en de dvd-release zorgt ervoor dat films tegenwoordig overal ter wereld simultaan worden uitgebracht, terwijl er enkele jaren geleden nog grote verschillen bestonden. Volgens enkele Duitse bioscopen wordt zo de Amerikaanse kalender aan de hele wereld opgedrongen. In Amerika gaan de mensen in de zomer naar de film omdat het er dan koel en aangenaam is. De meeste Duitse filmzalen hebben echter geen airconditioning, en dus gaan de Duitsers in de zomer liever naar het park of op café. Kinepolis wijt de achteruitgang van de kaartjesverkoop louter aan het buitengewoon sterke voorjaar in 2004. De tweede jaarhelft belooft beter te worden dan vorig jaar: geen vuiltje aan de lucht.

    In Italië wijst men de algemene economische crisis aan als de oorzaak voor het slinkende bioscoopbezoek. Italianen geven al 5 procent minder uit aan levensmiddelen, dus is het vanzelfsprekend dat ze erop letten waaraan ze geld uitgeven, vertelde Paolo Ferrari, directeur van Warner Bros Italië, aan Reuters. Volgens de Fransen speelt, naast de economie, ook het mooie weer een rol. De Franse cinema's maken zich overigens geen zorgen: 2004 was een ongezien topjaar, en de cijfers voor 2005 liggen nog steeds boven die van 2003.

    De belangrijkste reden voor de crisis in de bioscopen is waarschijnlijk gewoon de kwaliteit van de films zelf. De Amerikaanse filmstudio's nemen geen risico's meer en zetten vooral in op beproefde concepten. Dit jaar worden de schermen ingenomen door remakes, sequels en bewerkingen van succesvolle tv-series. Hollywoodfilms zijn allesbehalve origineel en vernieuwend. De grote studio's maken minder en minder films die steeds meer geld kosten. 'Automatisch beland je bij de grootste gemene deler', vertelt Dave Mestdach, 'wat een achteruitgang betekent op creatief gebied. Er is geen ruimte meer voor experimenten.' Bij tegenvallende resultaten schrappen de studio's dan ook eerst de kleinere films, waarvan het succes minder gegarandeerd is. In Amerika lijkt de kwaliteit te verschuiven van de filmwereld naar de televisiewereld, met topseries als The Sopranos.

    Het publiek verlangt naar frisse, vernieuwende ideeën, maar de industriële filmproductie blijft eenvormige, pasklare mastodonten afleveren. Toch doet de Europese film het niet beter. Noch in Frankrijk, noch in Italië verliezen de Amerikaanse films marktaandeel ten voordele van de nationale en Europese producties. 'Ondanks het mediaprogramma van de Europese Unie om de Europese filmproductie en -distributie te promoten, blijft de aanwezigheid van Amerikaanse films verpletterend', vertelt Vander Elst. Volgens cijfers van het Europees Audiovisueel Observatorium was de Amerikaanse film verantwoordelijk voor 71,4 procent van de verkochte kaartjes in de Europese Unie in 2004.

    ***Related Posts***
    16/05/2006: Top 5 duurste blockbuster
    07/05/2006: B-acteur Chris Tucker krijgt 25 miljoen dollar + 20% van de winst
    09/04/2006: Waarom flopt Slither ?
    23/02/2006: Keanu Reeves als Silver Surfer in Fantastic Four 2 ?
    23/09/2005: Hollywood bindt de strijd tegen Piraterij
    20/06/2005: Cinderella Man, goede film zwakke box-office
    22/05/2005: Vreemde box-office cijfers

  • Lord of War, Grizzly Man en De Zaak Alzheimer

    Pin it!

    Drie nieuwe trailers op het net waaronder een Belgische. Ja, de film van Erik Van Looy; De Zaak Alzheimer, zal in de Amerikaanse zalen verschijnen vanaf 19 augustus, onder de titel The Memory of a Killer. Ik heb de poster binnengekregen via email door Glenn en hij ziet er …eu… hoe zou ik het verwoorden…hij ziet er Belgisch uit. Alles jullie de film nog niet hebben gezien, dan zou het wel eens tijd beginnen worden dat jullie de film huren in de DVD-theek. Hij mag zeker gezien geworden.

    De trailer vind ik behoorlijk goed, gezien ze erin geslaagd zijn om het verhaal te vertellen zonder dialogen. En voor de Engelstalige markt hou je best de "vlaamse" dialogen verborgen. Maar af en toe zie je toch teveel dat er maar 2,5 miljoen euro was om de film te maken en dat zie je ook in de trailer. Je hebt die actie-scenes die niet altijd even efficiënt zijn zoals de explosie van de auto of zelfs de beginscène met het kruisteken in het raam die eigenlijk nogal dom is. Een Luc Besson had dit uiteraard heel anders aangepakt. Kijk maar even naar de cadrages en montage in Léon. En dat heeft niets te maken met het grotere budget (17 miljoen euro). Daarom had het misschien beter geweest de trailer iets in te korten. Maar toch, knap. Hier zijn trouwens nog een aantal press-foto’s van de film: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 en 12.

    Een andere trailer die gezien mag worden is deze van Lord of War. Ik kijk echt uit naar deze film met Nicolas Cage als wapenhandelaar. De regisseur van de film, Andrew Niccol, die ondermeer bekend is voor Gattaca en S1mOne blijkt zijn power mojo hebben terug gevonden. De trailer ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Maar in tegenstelling tot De Zaak Alzheimer laat deze trailer misschien iets te weinig info los. Je weet eigenlijk niet meteen of de film een humoristische dan wel een dramatische ondertoon heeft. Ruimte voor speculatie. Niettemin, ik ben benieuwd.

    ***Klik op de afbeeldingen om de trailer te zien.***
    De Zaak Alzheimer Lord of War Grizzly Man

    De derde trailer die ik even wil onderstrepen is die van Grizzly Man, de nieuwe film van de levende legende Werner Herzog. Ik was eerder dit jaar verrast door Incident at Loch Ness op het Festival van de Fantastische Film in Brussel, waarbij Werner het scenario voor de film schreef alsook erin acteerde. En deze keer zit hij opnieuw zelf achter de camera voor deze documentaire film. Voor meer dan 40 jaar is hij de regisseur geweest van monumentale films zoals Fitzcarraldo en Cobra Verde. Grizzly Man vertelt het waargebeurde en aangrijpende verhaal van de grizzly-expert Timothy Treadwell, die niet levend uit de klauwen kwam van één van zijn “troetelbeertjes”. Timothy was een man die net zoals Jane Goodall in de buurt bleef van hun studie-objecten. Maar in tegenstelling tot de aapjes van Jane, deed Timothy dit met grizzly beren, waarbij hij vaak naar hen toe wandelde met de vinger in hun gezicht proclamerend: “Ik hou van jou, Bruine Beer! Ik hou van jou!”. Timothy en zijn vriendin werden later verslonden en half opgegeten teruggevonden. Werner Herzog heeft het filmmateriaal van de man kunnen bemachtigen en we mogen ons dus verwachtend aan een onthutsende film, van een geniale regisseur en een knettergekke wetenschapper.

    ***Related Posts***
    15/03/2007: The Night Watchman gaat aan Erik Van Looy voorbij
    25/03/2006: Erik Van Looy maakt zijn Hollywood debuutfilm 'Dream House'
    30/08/2005: De Zaak Alzheimer krijgt veel positieve kritieken in de VS
    12/07/2005: Lord of War filmbespreking
    21/03/2005: Incident at Loch Ness filmbespreking

    ***Related Sites***
    Imdb: Lord of War (2005)
    Imdb: De Zaak Alzheimer (2003)
    Imdb: Grizzly Man (2005)

  • Kate Beckinsale nog steeds kandidaat voor Wonder Woman

    Pin it!

    Voor de jeugd een actie heldin, voor de vrouw een symbool en voor de man een …feftish? Wat het ook moge zijn, de studio zag inkomsten in een remake van Wonder Woman (2015). En sinds het project het daglicht zag zijn er vele actrices geciteerd voor de rol, waaronder ook de knappe Jessica Biel die in haar laatste film bewees dat ze behoorlijk goed kan acteren, zelfs in afschuwelijk slechte films. Ook Catherine Zeta-Jones als Sandra Bullock werden te oud bevonden om in de huid van Wonder Woman te kruipen.

    kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,underworld,jessica biel,catherine zeta-jones,sandra bullock

    Beide sterren hadden interesse getoond in het project maar volgens Lynda Carter, die Wonder Woman speelde in de gelijknamige tv-serie, zijn de dames te oud om geloofwaardig over te komen. Carter wil dat regisseur Joss Whedon kiest voor een jonge cast: "It should be an unknown actress who’s about 20". Naar verluidt komt Mischa Barton (The OC) en Katie Holmes eveneens in aanmerking voor de rol.

    Maar volgens Hollywood News is de naam die nu circuleert en waarschijnlijk ook het meeste kans maakt, die van Kate Beckinsale. Kate's reactie was:

    "I dressed up as her last Halloween so it would be good to do it again." (zie pic)

    Toegeven, dat is nu niet meteen een statement die haar nominatie kan bevorderen, maar qua uiterlijk (…qua lichaamsrondingen) zou Kate perfect de rol kunnen spelen. Ze heeft teven die maturiteit en kan zeker actie-rollen aan (remember Van Helsing en Underworld). In vind ze zelfs meer geschikt voor de rol dan Jessica Biel.

    Maar laten we nog niet al te snel van stapel lopen. Er is al langer dan vandaag sprake van een Wonder Woman film, maar we zijn nog ver van concrete stappen in die richting. Het zal op de eerste plaats geen goedkope film worden, en met het realisme waarmee ze Batman Begins aan het maken zijn heb ik zo mijn twijfels of Wonder Woman wel dezelfde zal zijn als in de comics. Ze zullen wat mij betreft eerst een nieuwe Superman-film moeten maken met een update van de superheld voor een hedendaags publiek, en dan zien we wel hoe Wonder Woman in dat plaatje zal passen. My two cents...

    ***Related Posts***
    07/12/2007: Megan Gale Wonder Woman in Justice League of America
    08/08/2007: Wie wordt de nieuwe Wonder Woman?
    10/03/2007: Joel Silver over Wonder Woman
    15/01/2006: Underworld: Evolution trailer
    03/08/2005: Underworld: Evolution hopelijk beter dan het origineel

    *** HQ pics van Kate Beckinsale ***
    pics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comics
    Kate Beckinsale 06Kate Beckinsale 07Kate Beckinsale 10Kate Beckinsale 08Kate Beckinsale 09
    Kate Beckinsale 01Kate Beckinsale 02Kate Beckinsale 03Kate Beckinsale 04Kate Beckinsale 05
    Kate Beckinsale 11Kate Beckinsale 12Kate Beckinsale 13Kate Beckinsale 14Kate Beckinsale 15
    Kate Beckinsale 16Kate Beckinsale 17Kate Beckinsale 18Kate Beckinsale 20Kate Beckinsale 19
    pics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comics
    pics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comics
    pics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comics
    pics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comicspics,afbeelding,foto,kate beckinsale,wonder woman,van helsing,dc comics,comics
    kate_beckinsale_pic36.jpgkate_beckinsale_pic37.jpgkate_beckinsale_pic38.jpgkate_beckinsale_pic39.jpgkate_beckinsale_pic40.jpg
    kate_beckinsale_pic41.jpgkate_beckinsale_pic42.jpgkate_beckinsale_pic43.jpgkate_beckinsale_pic44.jpgkate_beckinsale_pic45.jpg

  • Doom trailer

    Pin it!

    De trailer van Doom is online. En gezien er hier een aantal spelletjes freaks zijn onder mijn lezers kon ik het ook niet laten om dit nieuws te posten. Toen ik de trailer bekeek had ik zo het gevoel dat het er nogal dunnetjes aan toe zou gaan. Niet dat het verhaal in het spel een complex verhaal omvat, maar je weet wel. Iets meer uitgewerkte personages, iets meer intrige, iets betere dialogen en iets minder goedkope schrikeffecten.

    Let wel, ‘de kat die uit de kast komt springen’ is nu vervangen door ‘een rat die over de grond loopt’. Belangrijke scène zowaar gezien dit in de trailer zit. Voor de rest is het voornamelijk schieten, schreeuwen, lopen en nog van die dingen als je op de planeet Mars zit omringd door demonen. Hoewel, het zijn demonen in het spel en dit wordt niet vermeld in de trailer. Het lijken gewoon zombies te zijn. Iets waarvan we nog NOOIT een film over hebben gezien.

    FilmRot vat alles goed samen:

    Guys in lab coats are doing experiments when something goes wrong and a bunch of people die. Some military types are called in to take control of the situation when they find that something evil is killing everybody. More death ensues, stuff jumps out at you, the end.

    Oh wait, that was the plot of Resident Evil.

    De creepy atmosfeer die in het spel zat is hoofdzakelijk vervangen door het basisingrediënt van Doom, namelijk Big Guns en een pak monsters. De casting van The Rock liet daarover weinig misverstanden. Ik denk dat er dus weinig analyse aan te pas zal komen, maar dat de marines hoofdzakelijk zullen schieten op alles wat beweegt. En dat is uiteindelijk jammer want voor diegene die het spel kennen weten precies hoe de demonen zijn vrijgekomen: de occulte filosofie, de techniek, de eerste menselijke testen, de andere kant van het portaal,… Wat denken jullie? Voor de liefhebbers zijn hier nog een aantal afbeeldingen.

    ***Related Posts***
    28/06/2005: Max Payne verfilmd
    05/05/2005: Setfoto’s van Doom
    13/04/2005: Grand Theft Auto
    31/01/2005: Bloodrayne
    17/12/2004: Splinter Cell verfilming
    15/12/2004: Doom verfilming
    03/12/2004: Het filmische Silent Hill

    Categories: Games 2 comments