All Time Movie Top 10

Pin it!

Als jullie eens willen weten wat de top 10 van de beste films zijn, volgens een aantal invloedrijke filmmakers en acteurs in Hollywood, dan is hier een interessant lijstje die is samengesteld uit verschillende interviews en verslagen op het net. Het is eens leuk om te zien welke films het werk van bepaalde regisseurs hebben geïnspireerd. Wat meteen opvalt naast de klassieke films, is dat er weinig recente films worden benoemd. Let wel, filmlijsten wijzigen snel. De top 10 lijst van Quentin had een jaar geleden nog films zoals Assault on Precinct 13 (1976), Chungking Express, Iron Monkey, Star Trek: The Wrath of Khan (1982), Switchblade Sisters. Maar dat hangt uiteraard ook af van het genre magazine bij wie je het interview aflegt.

Als jullie opzoek zijn naar een film van enig belang zullen jullie hier wel een aantal nuttige tips krijgen. Onderaan heb ik ook mijn top 10 opgegeven. Gezien ik nog niet geboren was toen deze filmmakers al bezig waren met regisseren, is mijn top 10 wel iets jonger. Laat me in de commentarenbox weten welke films in jullie top 10 staan…

Filmmakers kiezen hun Favoriete Films

STEVEN SPIELBERG
1. Lawrence of Arabia (Lean, 1962)
2. Fantasia (Walt Disney, 1940)
3. Citizen Kane (Welles, 1941)
4. It's A Wonderful Life (Capra, 1946)
5. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)
6. A Guy Named Joe (Fleming, 1947)
7. War of the Worlds (Haskin & Pal, 1953)
8. Psycho (Hitchcock, 1960)
9. Day For Night (Truffaut, 1973)
10. The Godfather (Coppola, 1972)

 

QUENTIN TARANTINO
1. The Good, the Bad and the Ugly (Leone, 1966)
2. Rio Bravo (Hawks, 1959)
3. Taxi Driver (Scorsese, 1976)
4. His Girl Friday (Hawks, 1939)
5. Rolling Thunder (Flynn, 1977)
6. They All Laughed (Bogdanovich, 1981)
7. The Great Escape (J Sturges, 1963)
8. Carrie (De Palma, 1976)
9. Coffy (Hill, 1973)
10. Five Fingers of Death (Chang, 1973)

 

TIM ROBBINS
1. The Battle of Algiers (Pontecorvo, 1965)
2. The Clowns (Fellini, 1971)
3. Don't Look Back (Pennebaker, 1967)
4. The Lower Depths (Kurosawa, 1957)
5. McCabe & Mrs Miller (Altman, 1971)
6. My Man Godfrey (La Cava, 1936)
7. Nashville (Altman, 1975)
8. Network (Lumet, 1976)
9. Underground (Kusturica, 1995)
10. Waiting for Guffman (Guest, 1996)

 

PAUL VERHOEVEN
1. La Dolce Vita (Fellini, 1960)
2. Ivan the Terrible, Part II (Eisenstein, 1958)
3. Lawrence of Arabia (Lean, 1962)
4. Rashomon (Kurosawa, 1951)
5. Vertigo (Hitchcock, 1958)
6. The Seventh Seal (Bergman, 1956)
7. La Règle du Jeu (Renoir, 1939)
8. Metropolis (Lang, 1927)
9. Los Olvidados (Buñuel, 1950)
10. Some Like It Hot (Wilder, 1959)

 

TERRY GILLIAM
1. Citizen Kane (Welles, 1941)
2. Seven Samurai (Kurosawa, 1954)
3. Seventh Seal (Bergman, 1957)
4. 8 ½ (Fellini, 1963)
5. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)
6. Sherlock Jr (Keaton, 1924)
7. Pinocchio (Luske & Sharpsteen, 1940)
8. Les Enfants du Paradis (Carné, 1945)
9. One-Eyed Jacks (Brando, 1961)
10. The Apartment (Wilder, 1960)

 

BERNARDO BERTOLUCCI
1. La Règle du Jeu (Renoir, 1939)
2. Sansho Dayu (Mizoguchi, 1954)
3. Germany, Year Zero (Rossellini, 1947)
4. A Bout de Souffle (Godard, 1959)
5. Stagecoach (Ford, 1939)
6. Blue Velvet (Lynch, 1986)
7. City Lights (Chaplin, 1931)
8. Marnie (Hitchcock, 1964)
9. Accattone (Pasolini, 1961)
10. Touch of Evil (Welles, 1958)

 

JOHN BOORMAN
1. Seven Samurai (Kurosawa, 1954)
2. The Seventh Seal (Bergman, 1956)
3. 8 ½ (Fellini, 1963)
4. That Obscure Object of Desire (Buñuel, 1977)
5. Dr Strangelove (Kubrick, 1963)
6. Citizen Kane (Welles, 1941)
7. Sunset Blvd (Wilder, 1950)
8. Solaris (Tarkovsky, 1972)
9. La Roue (Gance, 1923)
10. The Birth of a Nation (Griffith, 1915)

 

JIM JARMUSCH
1. L'Atalante (Vigo, 1934)
2. Tokyo Story (Ozu, 1953)
3. They Live by Night (N Ray, 1949)
4. Bob le flambeur (Melville, 1955)
5. Sunrise (Murnau, 1927)
6. The Cameraman (Sedgwick, 1928)
7. Mouchette (Bresson, 1967)
8. Seven Samurai (Kurosawa, 1954)
9. Broken Blossoms (Griffith, 1919)
10. Rome, Open City (Rossellini, 1945)

 

MILOS FORMAN
1. Amarcord (Fellini, 1973)
2. American Graffiti (Lucas, 1973)
3. Citizen Kane (Welles, 1941)
4. City Lights (Chaplin, 1931)
5. The Deer Hunter (Cimino, 1978)
6. Les Enfants du Paradis (Carné, 1945)
7. Giant (Stevens, 1956)
8. The Godfather (Coppola, 1972)
9. Miracle in Milan (De Sica, 1951)
10. Raging Bull (Scorsese, 1980)

 

CAMERON CROWE
1. The Apartment (Wilder, 1960)
2. La Règle du Jeu (Renoir, 1939)
3. La Dolce Vita (Fellini, 1960)
4. Manhattan (Allen, 1979)
5. The Best Years of Our Lives (Wyler, 1946)
6. To Kill a Mockingbird (Mulligan, 1962)
7. Harold and Maude (Ashby, 1971)
8. Pulp Fiction (Tarantino, 1994)
9. Quadrophenia (Roddam, 1979)
10. Ninotchka (Lubitsch, 1939)

 

SAM MENDES
1. Citizen Kane (Welles, 1941)
2. Fanny and Alexander (Bergman, 1982)
3. The Godfather Part II (Coppola, 1974)
4. The Piano (Campion, 1993)
5. The Red Shoes (Powell, Pressburger, 1948)
6. Sunset Blvd (Wilder, 1950)
7. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)
8. Taxi Driver (Scorsese, 1976)
9. Vertigo (Hitchcock, 1958)
10. The Wizard of Oz (Fleming, 1939)

 

MIKE NEWELL
1. The Apartment (Wilder, 1960)
2. Bad Day at Black Rock (J Sturges, 1955)
3. Fanny and Alexander (Bergman, 1982)
4. La Grande Illusion (Renoir, 1937)
5. Kind Hearts and Coronets (Hamer, 1949)
6. Lacombe Lucien (Malle, 1974)
7. The Leopard (Visconti, 1963)
8. My Darling Clementine (Ford, 1946)
9. Notorious (Hitchcock, 1946)
10. War and Peace (Vidor, 1956)

 

MICHAEL MANN
1. Apocalypse Now (Coppola, 1979)
2. Battleship Potemkin (Eisenstein, 1925)
3. Citizen Kane (Welles, 1941)
4. Dr Strangelove (Kubrick, 1963)
5. Faust (Murnau, 1926)
6. Last Year at Marienbad (Resnais, 1961)
7. My Darling Clementine (Ford, 1946)
8. The Passion of Joan of Arc (Dreyer, 1928)
9. Raging Bull (Scorsese, 1980)
10. The Wild Bunch (Peckinpah, 1969)

 

KEN LOACH
1. A Bout de Souffle (Godard, 1959)
2. The Battle of Algiers (Pontecorvo, 1965)
3. A Blonde in Love (Forman, 1965)
4. Bicycle Thieves (De Sica, 1948)
5. Closely Observed Trains (Menzel, 1966)
6. Fireman's Ball (Forman, 1967)
7. Jules et Jim (Truffaut, 1962)
8. La Règle du Jeu (Renoir, 1939)
9. The Tree of the Wooden Clogs (Olmi, 1978)
10. Wild Strawberries (Bergman, 1957)

 

SIDNEY LUMET
1. The Best Years of Our Lives (Wyler, 1946)
2. Fanny and Alexander (Bergman, 1982)
3. The Godfather (Coppola, 1972)
4. The Grapes of Wrath (Ford, 1940)
5. Intolerance (Griffith, 1916)
6. The Passion of Joan of Arc (Dreyer, 1928)
7. Ran (Kurosawa, 1985)
8. Roma (Fellini, 1972)
9. Singin' in the Rain (Kelly, Donen, 1952)
10. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)

 

DE ULTIEME FILMBLOG (DAVE)
1. The Godfather part II (Coppola, 1974)
2. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (Kershner, 1980)
3. Se7en (Fincher, 1995)
4. The Shawshank Redemption (Darabont, 1959)
5. Blood Simple (Coen, 1984)
6. Rear Window (Hitchcock, 1954)
7. Heat (Mann, 1995)
8. Lost Highway (David Fincher, 1997)
9. Goodfellas (Scorsese, 1990)
10. Alien (Scott, 1979)

Commentaren

  • Leuke lijstjes, maar wat me opvalt is dat het bijna allemaal "oude" films zijn...jaren 40,50,60,70.

    Zelf ben ik een enorme filmliefhebber, maar gezien mijn leeftijd 22, begint dat bij mij zowat middenjaren 70,80...Vandaar voor ken ik eigenlijk niet zoveel (behalve dan de echt klassiekers, die wel regelmatig in deze lijstjes staan)....maar om nu tot mijn punt te komen...

    Hoe komt het dat er zo weinig recente films (vanaf midden jaren 80 tot nu) in die lijstjes staan? Worden er dan nu zo slechte films gemaakt? Was het vroeger allemaal zoveel beter dan?

    Dat kan...maar toch, wat vinden jullie daarvan?
    Ik vind bijvoorbeeld een reservoir dogs, Smoke, Memento, Usual suspects, Sin city, Reqieum for a dream, A fish Called wanda etc. super goeie recencte films.

  • Leuke lijstjes, maar wat me opvalt is dat het bijna allemaal "oude" films zijn...jaren 40,50,60,70.

    Zelf ben ik een enorme filmliefhebber, maar gezien mijn leeftijd 22, begint dat bij mij zowat middenjaren 70,80...Vandaar voor ken ik eigenlijk niet zoveel (behalve dan de echt klassiekers, die wel regelmatig in deze lijstjes staan)....maar om nu tot mijn punt te komen...

    Hoe komt het dat er zo weinig recente films (vanaf midden jaren 80 tot nu) in die lijstjes staan? Worden er dan nu zo slechte films gemaakt? Was het vroeger allemaal zoveel beter dan?

    Dat kan...maar toch, wat vinden jullie daarvan?
    Ik vind bijvoorbeeld een reservoir dogs, Smoke, Memento, Usual suspects, Sin city, Reqieum for a dream, A fish Called wanda etc. super goeie recencte films.

  • Veel films van vroeger, envan sommige heb ik zelfs nog nooit gehoord. Ik heb niet echt een ranking maar volgende films staan zeker in mijn lijst: Se7en, Pulp fiction, Heat, The usual suspects, American beauty, Fight club, Léon, The big lebowski, C'est arrivé près de chez vous.

  • echt veel te veel oude films. als ik er zo 1 zie dan vind ik dat altijd zo saaaaiiiii... enfin, heb er bijna nog geen enkele van gezien...

  • Chille Sitee:D

    Dikke kuS miie Janien jheweett(A)

  • Lost in Translation SUCKT echt mega zwaar! Probably the worst movie I ever saw.
    Gewoonweg irritant.

  • de mijne is niet echt een lijstje waar het serieus is
    zoals shawshank of the godfather
    dat zijn meer films waar je van zegt, goeje film, maar ik noggis naar zien das teveel
    een goede film voor mij is een waar je altijd opnieuw kan naar kijke
    en je word hem gewoon niet beu

  • ge moe eens een nieuw lijstje maken van recente films mijn lijstje star wars the usual suspects seven pulp fiction snatch kalifornia godfather 1 2 3 goodfellas e.t. taxi driver

  • Wat dachten jullie van:
    1. Forrest Gump
    2. Shawshank Redemption
    3. The Big Lebowsky
    4. The Green Mile
    5. Sexy Beast
    6. Terminator 2
    7. Memento
    8. The Truman Show
    9. Saw (vanwege het einde)
    10. Pulp Fiction

  • ik heb wel nummer 2 en 5 niet gezien maar er mag van mij part wel nog star wars inzitten of godfather en zeker the usaul suspects

  • Een top 10 heb ik niet echt, maar wel een aardig lijstje:
    Forrest Gump
    Ocean's Eleven
    The Shawshank Redemption
    Ghost
    Monty Python and the Holy Grail
    The Gods must be Crazy
    Perfume
    The Truman Show

  • Als wij even oud zijn als die regisseurs zullen we volgens mij ook nog de films die we nu gezien hebben aanhalen als beste films en zullen die voor de jeugd ook té oud lijken ;)
    Het zullen allemaal wel inspiratievolle, geslaagde films zijn maar ook ik heb niet zo veel zin om naar films van de jaren 20 te kijken.

    1. The Godfather: part II
    2. Se7en
    3. Heat
    4. The Usual Suspects
    5. Goodfellas
    6. Trainspotting
    7. Reservoir Dogs
    8. Taxi Driver
    9. Carlito's Way
    10. Sin City

  • Mijn absolute nummer 1 is en blijft American History X, maar ik heb in bovenstaande lijstjes inderdaad nog wel hele goede films zien staan, zoals Resevoir Dogs, Sin City, Fight Club, ...
    Nog een hele goeie film die ik niet heb zien staan: The Lost Boys.

    Grtz

  • Top 10 lijstjes zijn eigenlijk alleen maar leuk omdat het iets zegt over degene die 'm heeft opgesteld.
    De lijstjes van respectabele regisseurs bv. geven ook aan waar ze zich door lieten inspireren. Maar goed dat zij die vooroorlogse zwart wit films niet saai vonden.
    de Top 10 lijstjes van een pure consument zijn eigenlijk alleen interressant in het meervoudige. Voor de statistiek!
    Een top tien lijstje is als een jaarring in een boom. Het onthult vrijwel exact de leeftijd van de opsteller.
    Mijn lijstje krijgen jullie dus niet.
    Zo weten jullie ook nooit of ik een consumerende vijftiger ben of een studerende twintiger, al kan je het antwoord wel raden.

  • Wat ik mij altijd afvraag, is of die lijstjes ingegeven zijn door persoonlijke smaak of eerder door het feit dat dit films zijn die je gewoon moet goed vinden omdat alle critici die films goed vinden. Dit is gewoon een bedenking, zulle ! Mijn lijstje is gebaseerd op mijn persoonlijke voorkeur, maar ik zie dat hij ook volstaat van films die je MOET goed vinden. Desalniettemin geef ik hierbij mijn TOP 5 :

    1. Dead Poets Society
    2. The Truman Show
    3. Alien
    4. Jaws
    5. Unforgiven

  • Oude films zijn ook beter. De overgrote meerderheid van de films van de laatste 30 jaar zijn hersenloos entertainment om naar te staren zonder enige kritische idee, op vele uitzonderingen na natuurlijk (waarvan vele hierboven al genoemd). Al is het tempo meestal trager, ik vind vele oude films toch de moeite om te zien.

  • snatch
    c'est arrivé après de chez vous
    godfather 1&2
    blow
    trainspotting
    the big lebowski
    finding neverland
    hot fuzz
    up in smoke
    matrix

  • @ 29-08-2007, 01:44:11
    Lost in Translation SUCKT echt mega zwaar! Probably the worst movie I ever saw.
    Gewoonweg irritant.
    lutser
    lutser009@hotmail.com

    Blijkbaar ben je iemand die films met niveau iets te ingewikkeld/saai vind.
    Blijf dan maar Steven Segal en Rambo movies kijken.

  • Ik ben het niet eens met de stelling dat je lijst gekleurd wordt door je leeftijd. Ik ben zelf 23 en ik heb wel degelijk interesse in oude films. Maar daarbuiten kan ik ook nieuwe films waarderen. Het belangrijkste voor mij is de ideologie en de boodschap in combinatie met verwondering en vermaak. Mijn top 8 is:
    1) 2001: A Space Odyssey (1968)
    2) Inception (2010)
    3) The Godfather (1972)
    4) C'era una volta il West (1968)
    5) Il buono, il brutto, il cattivo. (1966)
    6) Shichinin no samurai (1954)
    7) The Pianist (2002)
    8) Schindler's List (1993)

  • Ik vond The Godfather een goeie film, maar ik ben in slaap gevallen bij The Godfather 2. Ik snap niet wat de fuzz is bij het tweede deel. Het volgt volledig het schema van alle sequels, het is hetzelfde verhaal als The Godfather 1 met meer middelen. In de eerste film heeft hij zijn schoonbroer laten vermoorden, in deel twee zijn oudere broer. Het is gewoon dezelfde film in een andere verpakking en op andere locaties. De scènes van The Godfather 1 vond ik trouwens veel sterker dan deze in de sequel. Een vrij nutteloze film.

  • @paul: Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar hier ga je toch wel heel kort door de bocht om een film als The Godfather 2 af te schrijven als een "vrij nutteloze film". Dat er parallellen zijn tussen GF1 en GF2 ga ik zelf niet ontkennen, maar dat is op zich geen argument om de ene film af te schrijven. Wil nu net dat de twee films op inhoudelijk vlak totaal verschillend zijn. Maar gezien je (klaarblijkelijk) in slaap bent gevallen, kan ik je misschien overhalen om de film een tweede kans te geven.

    Daar waar de eerste film gaat over de triomf van Michael Corleone, gaat de 2de film over zijn val (lees: morele val). In de eerste film heeft MC de plaats ingenomen van zijn vader, en zijn vader kan rustig sterven met het idee dat zijn zoon de juiste beslissingen zal nemen. Michael leeft voor zijn gezin en zet zelfs zijn leven op het spel om de eer van zijn familie te herstellen en zijn vader te beschermen van de 'schurken'. Deel twee gaat over iets geheel anders. Michael heeft de macht, maar in plaats van zijn familie op de voorgrond te zetten, wordt hij verblind door zijn verworven macht. Michael is minder de "familieman", dan een geslepen maffiabaas die voor eigen rekening rijdt, in de illusie dat hij het goede wil voor zijn familie.

    Jij denkt dat de moord op Fredo identiek hetzelfde is als de moord op zijn schoonbroer, niets is minder waar. Jij maakt dezelfde vergissing als Michael Corleone, en dat is nu net een essentieel punt in de film. Carlo is geen bloedverwant, en hij had het leven van zijn familie in gevaar gebracht. In de eerste film én in het prequel-gedeelte van de sequel, wordt 'familie, gerechtigheid, en sociale rechtvaardigheid' hoog in het vaandel gedragen. In de scenes met Michael in de sequel gaat het over 'hemzelf, zijn egoïstische driften en zijn onzekerheid'. De relatie met Kay is de basis van datgene wat compleet fout is gelopen in zijn leven. Vito heeft een nauwe band met zijn thuis en zijn familie en dat zorgt ervoor dat hij een stabiel leven kan leiden, daar waar Michael zijn familie compleet verliest en zelfs tot broedermoord in staat is. Michael ziet zichzelf als de verpersoonlijking van zijn familie en verraad tegenover hem is verraad tegenover zijn familie. Gelukkig genoeg is de film slim genoeg om deze context niet met de paplepel mee te geven. The Godfather eist veel van zijn publiek, maar geeft er zoveel voor terug.

    Kortom, als we enkel de eerste Godfather film zouden hebben, dan zouden we een soort 'happy ending' hebben waar we van de veronderstelling uitgaan dat het beekje rustig verder kabbelt. Maar deel 2 laat zien dat macht ook kan verblinden. Mocht er geen GF 2 zijn, dan zou er geen Goodfellas of Sopranos zijn, die zich net hebben geïnspireerd op de verhaallijn van 'de val' uit de sequel. Dus verre van een nutteloze film ;)

De commentaren zijn gesloten.