• Commentaar op de OSCAR uitreiking

    Pin it!

    Het was dus de nacht van Million Dollar Baby (2004) op de 77e Academy Awards, met de film van Clint Eastwood over een vrouwelijke bokser die met haar leven iets wil aanvangen. De film kaapte 4 oscars: Beste Film, Beste Actrice (Hilary Swank), Beste Regisseur (Eastwood), Beste Supporting Actor (Morgan Freeman). En met deze beslissing was het niet enkel de nacht van Eastwood’s overwinning, maar eveneens de nacht van Scorsese’s nederlaag, die voor de 5de keer het beeldje voor beste regie aan zijn neus zag voorbij gaan. Maar zijn film The Aviator heeft toch maar schoon 5 oscars mogen ontvangen, waaronder Best Supporting Actress (Cate Blanchett).

    In het begin leek het er naar uit dat The Aviator het toch zou halen, met de typische kleine oscars voor kostuums, cinematografie, art direction en montage. Maar het hart van de Oscars lag dit keer niet bij de technische hoogstandjes, dan wel bij de emotie van Million Dollar Baby.

    De ceremonie duurde iets over de 3 uur, wat meteen een kortere oscarceremonie was in vergelijking met het lang uitgesponnen 4 uur durende festijn van vorig jaar. De host Chris Rock, die veel kritiek over zich heen kreeg, deed een voortreffelijke prestatie, met een korte en krachtige openingsspeech. (Steve Martin en Billy Cristal blijven toch nog altijd de meesters). Maar vooral de kleine montagesequentie van de interviews die Chris Rock deed in een lokale bioscoop waren grandioos. Hopelijk kunnen jullie deze ergens downloaden op oscar.com.

    De Best Song liedjes tussenin waren een minpunt tijdens de uitreiking. Beyonce begon met een liedje, in wat verondersteld Frans zou moeten zijn, en later moesten we ook een vreselijk gejank aanhoren van Antonio Banderas.

    Iedereen was blij met Jamie Foxx die de Beste Acteur oscar won. Zijn toespraak, bevatte zowel humor als uitingen van diepe emoties:

    Over zijn grootmoeder Marie zei hij:“She was my first acting teacher. ‘Stand up straight. Put your shoulders back. Act like you got some sense.’ We would go somewhere, and she would say, ‘Act like you been somewhere.’ And she would whoop me, but then she would talk to me – and she still talks to me now, only now” zei hij, “she talks to me in my dreams. And I can’t wait to go to sleep tonight, because we got a lot to talk about. I love you.” En traantjes kwamen er niet alleen van hem…

    Toch was het geen fantastische uitreiking. In tegenstelling tot vorig jaar bleef alles heel beschaafd en vooral heel kort. En op het einde van de rit gingen de meeste films niet met lege handen naar huis. Eigenaardig was toch de afwezigheid van Passion of Christ (misschien iets te anti-joods) en Fahrenheit 9/11 (Moore wou in de categorie Beste film i.p.v. Beste Documentaire – BIG MISTAKE). Leonardo en Scorsese zullen waarschijnlijk die avond op de after parties even diep in het glas kijken op kosten van Hilary en Eastwood…

    Hier is een link naar de foto’s.

  • Studio weigert screening van Cursed met Shannon Elizabeth

    Pin it!

    Waar houden studio’s vaak screening juist voor een officiële release? Heel eenvoudig om even te peilen wat de commentaren zijn bij het publiek. Een select publiek wordt aangesproken voor de visie van een film, uiteraard gratis, en er wordt hen gevraagd na de projectie een vragenblad in te filmen met vooral vraagjes i.v.m. de verstaanbaarheid van het verhaal. In de meeste gevallen is deze werkmethode productief. Regisseurs en monteurs zijn vaak zo betrokken bij hun film, dat ze zich geen vragen meer stellen over de informatieve waarde van bepaalde scènes. Een “onschuldig” publiek, kan gemakkelijk lacunes in het verhaal detecteren.

    cursed_2004_poster.jpg

    Het kan gebeuren dat een studio een screening weigert: Bij kleinere filmprojecten met een verrassend plot, zou het gevaar er in staan dat het publiek in kwestie op het net de twist(s) in het verhaal verklapt. Grotere films zoals Hide and Seek of Million Dollar Baby (2004) ondervinden daarbij niet veel schade. Ze worden gesteund door grote acteurs en er is veel promotie. Bijgevolg wil het publiek kost wat kost de film gaan zien. Voor kleinere films kan dit echter een doodsteek zijn.

    Je kan ook een screening weigeren omdat de film ronduit 'slecht' is. En dit komt heel vaak voor. Om een plot te onthullen heb je al een paar regels voor nodig, maar een film afbreken kan je vrij gemakkelijk en als een lopend vuurtje kan dit zich verspreiden om de verschillende filmsites, waaronder ook De Ultieme FilmBlog. Het is dus niet meteen een goed teken wanneer een "belangrijke" productie (grote namen, relatief comfortabel budget) geen screening krijgt. En dit is het geval bij de nieuwe film van Wes Craven, Cursed (2004). Dit is wat Jam!Showbiz te vertellen heeft:

    You won't find reviews for either of this weekend's major movie releases. Sony Pictures refused to screen its Tommy Lee Jones comedy Man of the House for critics. Alliance Atlantis wouldn't preview its new Christina Ricci werewolf flick Cursed either.

    Dimension's Cursed has been a troubled project for almost two years. It's been rewritten, reshot and re-edited so many times that director Wes Craven and writer Kevin Williamson are distancing themselves from it. It started out to be an R-rated horror comedy in the vein of the Scream movies Craven and Williamson collaborated on. It's now a PG-13 flick. Cursed cost Dimension $38 million plus a $25 million marketing campaign. It will be released on 3,000 screens.

    When a studio refuses to screen a film for critics, it essentially reviews the film itself, admitting it's a dog that needs one clear day before reviews and word-of-mouth start chipping away at audiences.

    Dit is vervelend nieuws en zo zie je dat ambitieuze filmprojecten met talentvolle regisseurs niet altijd een garantie zijn op succes. Als een regisseur zich al wil distantiëren van de film is dit echt wel veelbetekenend. De horror lijkt echt wel cursed. Laten we in ieder geval hopen dat Wes Craven (Scream, Nightmare on Elm Street) een beter resultaat bakt met de thriller Red-Eye. Voor de mensen die toch Cursed willen zien, weet dan dat de mooie Shannon Elizabeth van de partij is. Hieronder trouwens een mooie fotocollectie van de actrice.

  • Ewan McGregor over Star Wars: Revenge of the Sith

    Pin it!

    Gunstige commentaren aan het Star Wars front. Na herhaaldelijk de eerste 2 prequels (Episode I - The Phantom Menace en Episode II - Attack of the Clones) door het slijk te hebben gehaald, verklaart Ewan McGregor nu dat het derde deel Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005) zeker niet zal ontgoochelen.

    star_wars_episode_iii-revenge_of_the_sith_ewan_mcgregor.jpg
    © 20th Century Fox

    Digital Spy schrijft het volgende:

    He explained to Total Film magazine: "The fighting in 'Episode II' was unsatisfactory, I think. I don't think the fight was nearly as good as it should have been and I certainly didn't have as big a crack of the whip as the first one."

    On the bright side, McGregor insists that Star Wars Episode III: Revenge Of The Sith will not disappoint. He added: "I'm making up for it in number three. We fight our a***s off in that one."

    Het is uiteraard begrijpelijk dat het vechten teleurstellend was. Vooral als je voortdurend in het luchtledige moet vechten, vlak voor een blauw scherm (blue key). Maar dat is noodzakelijk wanneer je de virtuele wereld achter je personages wil voegen, met virtuele tegenstanders.

    Misschien zit er in Episode III wat meer gevechten van vlees en bloed. Laten we in ieder geval hopen. Ik ben toch al wat opgelucht met de eerste kanttekeningen van Ewen McGregor.

  • Shrek 2 sidekick krijgt zijn eigen film

    Pin it!

    Een van de beste animatiefilms uit 2004 is zonder enige twijfel The Incredibles. Maar als we het hebben over recettes, dan heeft Shrek 2 maar liefst 2 keer zoveel opgebracht als de Pixar productie met een slordige 1 miljard dollar. Inderdaad dat zijn veel nullen. Zo zie je maar dat animatiefilmpjes BIG BUSINESS zijn. En gezien de film een echte goudmijn is geworden, krijgen de sidekicks nu ook hun eigen filmcontract. Puss in Boots, de gelaarsde kat met de stem van Antonio Banderas lijkt nu een eigen filmproject te krijgen, althans volgens Coming Soon:

    DreamWorks has hired screenwriter David H. Steinberg (Slackers, American Pie 2) to write the animated film Puss in Boots, based on the character voiced by Antonio Banderas in Shrek 2.

    De twijfel blijft echter of dit een bioscoop film zal worden of een straight-to-DVD-project. Maar gezien de recettes zou dat laatste me verwonderen. Dit is niets te vergelijken met de Aladdin, Antz of The Lion King vervolg filmpjes. Hoewel ik er niet van wakker lig, moet ik toch toegeven dt dit misschien wel de meest succesvolle animatiefilm is in recente jaren. Pray for mercy from Puss... in boots.

  • James Bond aan de Box-Office

    Pin it!

    Hier is nog wat goed nieuws over de 21e Bond film, Casino Royale (2006). Het is geen korte inhoud of samenvatting van de plotpunten, maar een paar woordjes van de regisseur van de film Martin Campbell. The Guardiuan schrijft het volgende:

    KGB agent Le Chiffre captures Bond and threatens his manhood in an effort to extract information. Campbell also said the film...would move away from the "huge visual effects" of recent efforts. "I'm looking to humanise Bond a bit," he said.

    Na de berichten over Brosnan die absurde bedragen vroeg voor de vertolking en uiteindelijk van het project werd gehaald, is dit eindelijk nog eens goed nieuws. Persoonlijk ruil ik graag iedere dag van de week de ‘speciale effecten’ voor sterk verhaal en een menselijke Bond. Uiteraard moet hij James Bond blijven, maar met die actie-scenes die telkens maar groter worden verglijdt het personage van British Secret Service naar Comic Book Hero.

    De vraagt blijft hoe je 007-personage relevant maakt in de 21e eeuw. Een tijd geleden hadden ze daartoe een uitgelezen kans om de franchise hip te maken met Quentin Tarantino. Maar dit verhaal ging niet door. Wie de nieuwe Bond of the nieuwe Bond Girl zal worden is nog niet bekend.

    Puur afgaande op de box-office wereldwijd, heb ik even nagekeken wat de meest succesvolle Bond films zijn. Het zijn niet altijd de beste films die het meest opbrengen. Dit is voornamelijk te wijten aan de dynamische marketing campagnes en de stijging van de ticketprijs. Hier is dan toch het resultaat:

    Top Box Office Worldwide

    1. Casino Royale (2006) ****
    $594’023’000
    (regie: Martin Campbell - 007: Daniel Craig)

    2. Die Another Day (2002) *1/2
    $431’971’000
    (regie: Lee Tamahori - 007: Pierce Brosnan)

    3. The World is Not Enough (1999) *
    $361’832’000
    (regie: Michael Apted - 007: Pierce Brosnan)

    4. GoldenEye (1995) ***1/2
    $352’194’000
    (regie: Martin Campbell - 007: Pierce Brosnan)

    5. Tomorrow Never Dies (1997) **1/2
    $333’011’000
    (regie: Roger Spottiswoode - 007: Pierce Brosnan)

    6. Moonraker (1979) *1/2
    $210’308’000
    (regie: Lewis Gilbert - 007: Roger Moore)

    7. For Your Eyes Only (1981) ***1/2
    $195’300’000
    (regie: John Glen - 007: Roger Moore)

    8. The Living Daylights (1987) ***1/2
    $191’200’000
    (regie: John Glen - 007: Timothy Dalton)

    9. Octopussy (1983) ***
    $187’500’000
    (regie: John Glen - 007: Roger Moore)

    10. The Spy Who Loved Me (1977) ***1/2
    $185’400’000
    (regie: Lewis Gilbert - 007: Roger Moore)

    11. Live and Let Die (1973) ***
    $161’800’000
    (regie: Guy Hamilton - 007: Roger Moore)

    12. Licence to Kill (1989) **1/2
    $156’200’000
    (regie: John Glen - 007: Timothy Dalton)

    13. A View to a Kill (1985) **
    $152’400’000
    (regie: John Glen - 007: Roger Moore)

    14. Thunderball (1965) ***
    $141’200’000
    (regie: Terence Young - 007: Sean Connery)

    15. Goldfinger (1964) ****
    $124’900’000
    (regie: Guy Hamilton - 007: Sean Connery)

    16. Diamonds are Forever (1971) ***1/2
    $116’000’000
    (regie: Guy Hamilton - 007: Sean Connery)

    17. You Only Live Twice (1967) ***
    $111’600’000
    (regie: Lewis Gilbert - 007: Sean Connery)

    18. The Man With the Golden Gun (1974) ***
    $97’600’000
    (regie: Guy Hamilton - 007: Roger Moore)

    19. On Her Majesty’s Secret Service (1969) ***
    $82’000’000
    (regie: Peter R. Hunt - 007: George Lazenby)

    20. From Russia with Love (1963) ***1/2
    $78’900’000
    (regie: Terence Young - 007: Sean Connery)

    21. Dr. No (1962) ***
    $59’600’000
    (regie: Terence Young - 007: Sean Connery)

    Not Official Broccoli Production

    1. Never Say Never Again (1983) **
    $160’000’000
    (regie: Irvin Kershner - 007: Sean Connery)

    2. Casino Royale (1967) **
    $44’000’000
    (regie: Val Guest - 007: Peter Sellers)

    ***Related Casino Royale Posts***
    23/11/2006: Casino Royale review
    27/09/2006: Nieuwe Casino Royale poster
    11/09/2006: Nieuwe Casino Royale trailer
    25/07/2006: Chris Cornell van Audioslave maakt Bond-nummer
    03/07/2006: Goldfrapp zou nieuwe Bond-film "hip" maken
    03/05/2006: De officiële Casino Royale teaser
    12/03/2006: Nieuwe James Bond laat de kritiek over zich heen waaien
    17/02/2006: Bondvillain en Bondgirl Vesper Lynd bekend
    28/01/2006: Thandie Newton de nieuwe bondgirl in Casino Royale?
    16/01/2006: Rose Byrne misschien gecast voor de rol van Vesper Lynd
    25/12/2006: Jessica Simpson en Naomi Watts bond-girls ?
    17/11/2005: The Matador haalt fel uit naar 007-producers
    14/10/2005: Daniel Craig wordt de nieuwe James Bond
    04/10/2005: Bond-villain 'Le Chiffre' en Pierce Brosnan keert niet terug als James Bond
    19/09/2005: Geen ‘Q’ in Casino Royale
    25/07/2005: De zoveelste James Bond casting
    28/04/2005: Dan toch Pierce Brosnan ?
    07/04/2005: Daniel Craig misschien de nieuwe 007
    28/03/2005: Orlando Bloom
    25/02/2005: 007 aan de Box-Office
    17/02/2005: Brosnan is gek
    05/02/2005: Martin Campbell regisseert 21e Bond
    01/11/2004: Tarantino heeft interesse in de verfilming van Casino Royale

    ***Related Bond Posts***
    20/02/2006: Daniel Craig krijgt klop en wordt geboycot
    03/02/2006: Bondregisseur opgepakt voor prostitutie
    16/11/2005: Aston Martin verkocht

  • De 10 Slechtste Best Pictures

    Pin it!

    Einde deze week zullen de The Academy of Motion Picture Arts and Sciences de Oscars (2005) uitdelen aan de mensen die naar hun mening het voorbije jaar uitblonken in hun vak of categorie. De populariteit van de award ceremonie gaat vaak hand in hand met de kritiek die het krijgt uit verschillende hoeken. Kunst en competitie zijn niet meteen een goede cocktail. Wat mij aantrekt bij de oscars is niet zozeer de strijd tussen de films, dan wel de show die erbij komt kijken. Dit jaar is het aan de beurt van de controversiële Chris Rock om de verschillende categorieën aan elkaar te breien, in de voetsporen van Billy Crystal, Steve Martin en Whoopi Goldberg.

    braveheart_mel_gibson.jpg
    Braveheart © Icon Productions / 20th Century Fox Home Entertainment

    Hier is een voorbeeldje van de kritiek op de oscars, van het magazine Ireland Online na een enquête van Empire. Zij hebben een lijstje samengesteld van "De 10 Slechtste Best Pictures". Dit is uiteraard enorm subjectief, maar ik kan me eigenlijk goed vinden in deze lijst. De commentaren die ze erbij geven zijn soms nogal plat en niet altijd rechtvaardig.
    Maar ook dit hoort bij de SHOW:

    De 10 Slechtste Best Pictures zijn ...

    1. Braveheart (1995)
    2. A Beautiful Mind (2001)
    3. The Greatest Show On Earth (1952)
    4. Ordinary People (1980)
    5. Forrest Gump (1994)
    6. Terms Of Endearment (1983)
    7. Around the World In 80 Days (1956)
    8. Cavalcade (1933)
    9. Rocky (1976)
    10. How Green Was My Valley (1941)

    Hieronder zijn een paar commentaren:

    Braveheart - This typical piece of Pom-bashing from Mel Gibson is just about the all-time worst Best Picture. Randall Wallace (the writer) might have merited praise for making 14th-century history relevant to audiences who thought King Edward was a potato or a cigar, but his dialogue has all the thudding subtlety of a parody

    A Beautiful Mind - wilfully dishonest screenplay and clunkily intricate direction

    Rocky - It was hardly surprising that the Academy should hail a picture restoring the American dream. "Hier vergeten ze er nog aan toe te voegen dat dit jaar Taxi Driver van Martin Scorsese (veel beter dan The Aviator) compleet over het hoofd werd gezien."