• Commentaar op de OSCAR uitreiking

    Pin it!

    Het was dus de nacht van Million Dollar Baby (2004) op de 77e Academy Awards, met de film van Clint Eastwood over een vrouwelijke bokser die met haar leven iets wil aanvangen. De film kaapte 4 oscars: Beste Film, Beste Actrice (Hilary Swank), Beste Regisseur (Eastwood), Beste Supporting Actor (Morgan Freeman). En met deze beslissing was het niet enkel de nacht van Eastwood’s overwinning, maar eveneens de nacht van Scorsese’s nederlaag, die voor de 5de keer het beeldje voor beste regie aan zijn neus zag voorbij gaan. Maar zijn film The Aviator heeft toch maar schoon 5 oscars mogen ontvangen, waaronder Best Supporting Actress (Cate Blanchett).

    In het begin leek het er naar uit dat The Aviator het toch zou halen, met de typische kleine oscars voor kostuums, cinematografie, art direction en montage. Maar het hart van de Oscars lag dit keer niet bij de technische hoogstandjes, dan wel bij de emotie van Million Dollar Baby.

    De ceremonie duurde iets over de 3 uur, wat meteen een kortere oscarceremonie was in vergelijking met het lang uitgesponnen 4 uur durende festijn van vorig jaar. De host Chris Rock, die veel kritiek over zich heen kreeg, deed een voortreffelijke prestatie, met een korte en krachtige openingsspeech. (Steve Martin en Billy Cristal blijven toch nog altijd de meesters). Maar vooral de kleine montagesequentie van de interviews die Chris Rock deed in een lokale bioscoop waren grandioos. Hopelijk kunnen jullie deze ergens downloaden op oscar.com.

    De Best Song liedjes tussenin waren een minpunt tijdens de uitreiking. Beyonce begon met een liedje, in wat verondersteld Frans zou moeten zijn, en later moesten we ook een vreselijk gejank aanhoren van Antonio Banderas.

    Iedereen was blij met Jamie Foxx die de Beste Acteur oscar won. Zijn toespraak, bevatte zowel humor als uitingen van diepe emoties:

    Over zijn grootmoeder Marie zei hij:“She was my first acting teacher. ‘Stand up straight. Put your shoulders back. Act like you got some sense.’ We would go somewhere, and she would say, ‘Act like you been somewhere.’ And she would whoop me, but then she would talk to me – and she still talks to me now, only now” zei hij, “she talks to me in my dreams. And I can’t wait to go to sleep tonight, because we got a lot to talk about. I love you.” En traantjes kwamen er niet alleen van hem…

    Toch was het geen fantastische uitreiking. In tegenstelling tot vorig jaar bleef alles heel beschaafd en vooral heel kort. En op het einde van de rit gingen de meeste films niet met lege handen naar huis. Eigenaardig was toch de afwezigheid van Passion of Christ (misschien iets te anti-joods) en Fahrenheit 9/11 (Moore wou in de categorie Beste film i.p.v. Beste Documentaire – BIG MISTAKE). Leonardo en Scorsese zullen waarschijnlijk die avond op de after parties even diep in het glas kijken op kosten van Hilary en Eastwood…

    Hier is een link naar de foto’s.

  • 25e Razzie Awards 2005 Winners

    Pin it!

    Hier zijn dan de winnaars van de Razzie Awards 2005.

    WORST PICTURE
    CATWOMAN (Warner Bros.)
    Alexander (Warner Bros.)
    Superbabies: Baby Geniuses 2 (Triumph Films)
    Surviving Christmas (DreamWorks)
    White Chicks (Columbia/Revolution)

    WORST ACTOR
    GEORGE W. BUSH / FAHRENHEIT 9/11
    Ben Affleck / Jersey Girl and Surviving Christmas
    Vin Diesel / Chronicles of Riddick
    Colin Farrell / Alexander
    Ben Stiller / Alone Came Polly, Anchorman, Dodgeball, Envy en Starsky & Hutch

    WORST ACTRESS
    HALLE BERRY / CATWOMAN
    Hilary Duff / Cinderella Story and Raise Your Voice
    Angelina Jolie / Alexander and Taking Lives
    Mary-Kate & Ashley Olsen / New York Minute
    Shawn & Marlon (The Wayans Sisters) / White Chicks

    WORST SCREEN COUPLE
    GEORGE W. BUSH & ofwel CONDOLEEZA RICE of HIS PET GOAT / FAHRENHEIT 9/11
    Ben Affleck & ofwel Jennifer Lopez or Liv Tyler / Jersey Girl
    Halle Berry & ofwel Benjamin Bratt OR Sharon Stone / Catwoman
    Mary-Kate & Ashley Olsen / New York Minute
    The Wayans Brothers (In or Out of Drag) White Chicks

    WORST SUPPORTING ACTRESS
    BRITNEY SPEARS / FAHRENHEIT 9/11
    Carmen Electra / Starsky & Hutch
    Jennifer Lopez / Jersey Girl
    Condoleeza Rice / Fahrenheit 9/11
    Sharon Stone / Catwoman

    WORST SUPPORTING ACTOR
    DONALD RUMSFELD / FAHRENHEIT 9/11
    Val Kilmer / Alexander
    Ah-Nuld Schwarzenegger / Around the World in 80 Days
    Jon Voight / Superbabies: Baby Geniuses 2
    Lambert Wilson / Catwoman

    WORST DIRECTOR
    “PITOF” / CATWOMAN
    Bob Clark / Superbabies: Baby Geniuses 2
    Renny Harlin and/or Paul Schrader / Exorcist 4: The Beginning
    Oliver Stone / Alexander
    Keenan Ivory Wayans / White Chicks

    WORST REMAKE OR SEQUEL
    SCOOBY DOO 2: MONSTERS UNLEASHED (Warner Bros.)
    Alien v Predator (20th Century-Fox)
    Anacondas: Hunt for the Blood Orchid (Screen Gems)
    Around the World in 80 Days (Disney)
    Exorcist 4: The Beginning (Warner Bros.)

    WORST SCREENPLAY
    CATWOMAN, Written by Theresa Rebeck and John Brancato & Michael Ferris and John Rogers
    Alexander, Written by Oliver Stone, Christopher Kyle and Laeta Kalogridis
    Superbabies: Baby Geniuses 2, Written by Steven Paul and Gregory Poppen
    Surviving Christmas, Written by Deborah Kaplan & Harry Elfont and Jeffrey Ventimilia & Joshua Sternin
    White Chicks, Written by Keenan & Shawn & Marlon Wayans and Andy McElfresh, Michael Anthony Snowden and Xavier Cook

    WORST ‘MUSICAL’ of Our First 25 YEARS
    FROM JUSTIN TO KELLY* (2003 / Nominated for 8 Awards, “winner” of 1)

    WORST ‘COMEDY’ of Our First 25 YEARS
    GIGLI* (2003 / Nominated for 9 Awards, “winner” of 6)

    WORST ‘DRAMA’ of Our First 25 YEARS
    BATTLEFIELD EARTH* (2000 / Nominated for 9 Awards, “winner” of 7)

    WORST RAZZIE LOSER of Our First 25 YEARS
    Dis-Honoring The Performer Who’s Amassed the MOST Nominations w/out “Winning” a RAZZIE - Ah-Nuld Schwarzenegger (With 8 Nominations, including one for 2004)

  • Studio weigert screening van Cursed met Shannon Elizabeth

    Pin it!

    Waar houden studio’s vaak screening juist voor een officiële release? Heel eenvoudig om even te peilen wat de commentaren zijn bij het publiek. Een select publiek wordt aangesproken voor de visie van een film, uiteraard gratis, en er wordt hen gevraagd na de projectie een vragenblad in te filmen met vooral vraagjes i.v.m. de verstaanbaarheid van het verhaal. In de meeste gevallen is deze werkmethode productief. Regisseurs en monteurs zijn vaak zo betrokken bij hun film, dat ze zich geen vragen meer stellen over de informatieve waarde van bepaalde scènes. Een “onschuldig” publiek, kan gemakkelijk lacunes in het verhaal detecteren.

    cursed_2004_poster.jpg

    Het kan gebeuren dat een studio een screening weigert: Bij kleinere filmprojecten met een verrassend plot, zou het gevaar er in staan dat het publiek in kwestie op het net de twist(s) in het verhaal verklapt. Grotere films zoals Hide and Seek of Million Dollar Baby (2004) ondervinden daarbij niet veel schade. Ze worden gesteund door grote acteurs en er is veel promotie. Bijgevolg wil het publiek kost wat kost de film gaan zien. Voor kleinere films kan dit echter een doodsteek zijn.

    Je kan ook een screening weigeren omdat de film ronduit 'slecht' is. En dit komt heel vaak voor. Om een plot te onthullen heb je al een paar regels voor nodig, maar een film afbreken kan je vrij gemakkelijk en als een lopend vuurtje kan dit zich verspreiden om de verschillende filmsites, waaronder ook De Ultieme FilmBlog. Het is dus niet meteen een goed teken wanneer een "belangrijke" productie (grote namen, relatief comfortabel budget) geen screening krijgt. En dit is het geval bij de nieuwe film van Wes Craven, Cursed (2004). Dit is wat Jam!Showbiz te vertellen heeft:

    You won't find reviews for either of this weekend's major movie releases. Sony Pictures refused to screen its Tommy Lee Jones comedy Man of the House for critics. Alliance Atlantis wouldn't preview its new Christina Ricci werewolf flick Cursed either.

    Dimension's Cursed has been a troubled project for almost two years. It's been rewritten, reshot and re-edited so many times that director Wes Craven and writer Kevin Williamson are distancing themselves from it. It started out to be an R-rated horror comedy in the vein of the Scream movies Craven and Williamson collaborated on. It's now a PG-13 flick. Cursed cost Dimension $38 million plus a $25 million marketing campaign. It will be released on 3,000 screens.

    When a studio refuses to screen a film for critics, it essentially reviews the film itself, admitting it's a dog that needs one clear day before reviews and word-of-mouth start chipping away at audiences.

    Dit is vervelend nieuws en zo zie je dat ambitieuze filmprojecten met talentvolle regisseurs niet altijd een garantie zijn op succes. Als een regisseur zich al wil distantiëren van de film is dit echt wel veelbetekenend. De horror lijkt echt wel cursed. Laten we in ieder geval hopen dat Wes Craven (Scream, Nightmare on Elm Street) een beter resultaat bakt met de thriller Red-Eye. Voor de mensen die toch Cursed willen zien, weet dan dat de mooie Shannon Elizabeth van de partij is. Hieronder trouwens een mooie fotocollectie van de actrice.

    *** HQ pics van Shannon Elizabeth ***
    Shannon Elizabeth 000

    Shannon Elizabeth 01Shannon Elizabeth 02Shannon Elizabeth 04Shannon Elizabeth 03
    Shannon Elizabeth 05Shannon Elizabeth 06Shannon Elizabeth 07Shannon Elizabeth 08
    Shannon Elizabeth 09Shannon Elizabeth 10Shannon Elizabeth 11Shannon Elizabeth 12
    Shannon Elizabeth 13Shannon Elizabeth 14Shannon Elizabeth 15Shannon Elizabeth 16
    Shannon Elizabeth 17Shannon Elizabeth 18Shannon Elizabeth 19Shannon Elizabeth 20
    Shannon Elizabeth 21Shannon Elizabeth 22Shannon Elizabeth 23Shannon Elizabeth 24
    Shannon Elizabeth 25Shannon Elizabeth 26Shannon Elizabeth 27Shannon Elizabeth 28
    Shannon Elizabeth 29Shannon Elizabeth 30Shannon Elizabeth 31Shannon Elizabeth 32

  • Ewan McGregor over Star Wars: Revenge of the Sith

    Pin it!

    Gunstige commentaren aan het Star Wars front. Na herhaaldelijk de eerste 2 prequels (Episode I - The Phantom Menace en Episode II - Attack of the Clones) door het slijk te hebben gehaald, verklaart Ewan McGregor nu dat het derde deel Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005) zeker niet zal ontgoochelen.

    Digital Spy schrijft het volgende:

    He explained to Total Film magazine: "The fighting in 'Episode II' was unsatisfactory, I think. I don't think the fight was nearly as good as it should have been and I certainly didn't have as big a crack of the whip as the first one."

    On the bright side, McGregor insists that Star Wars Episode III: Revenge Of The Sith will not disappoint. He added: "I'm making up for it in number three. We fight our a***s off in that one."

    Het is uiteraard begrijpelijk dat het vechten teleurstellend was. Vooral als je voortdurend in het luchtledige moet vechten, vlak voor een blauw scherm (blue key). Maar dat is noodzakelijk wanneer je de virtuele wereld achter je personages wil voegen, met virtuele tegenstanders.

    Misschien zit er in Episode III wat meer gevechten van vlees en bloed. Laten we in ieder geval hopen. Ik ben toch al wat opgelucht met de eerste kanttekeningen van Ewen McGregor.

  • Shrek 2 sidekick krijgt zijn eigen film

    Pin it!

    Een van de beste animatiefilms uit 2004 is zonder enige twijfel The Incredibles. Maar als we het hebben over recettes, dan heeft Shrek 2 maar liefst 2 keer zoveel opgebracht als de Pixar productie met een slordige 1 miljard dollar. Inderdaad dat zijn veel nullen. Zo zie je maar dat animatiefilmpjes BIG BUSINESS zijn. En gezien de film een echte goudmijn is geworden, krijgen de sidekicks nu ook hun eigen filmcontract. Puss in Boots, de gelaarsde kat met de stem van Antonio Banderas lijkt nu een eigen filmproject te krijgen, althans volgens Coming Soon:

    DreamWorks has hired screenwriter David H. Steinberg (Slackers, American Pie 2) to write the animated film Puss in Boots, based on the character voiced by Antonio Banderas in Shrek 2.

    De twijfel blijft echter of dit een bioscoop film zal worden of een straight-to-DVD-project. Maar gezien de recettes zou dat laatste me verwonderen. Dit is niets te vergelijken met de Aladdin, Antz of The Lion King vervolg filmpjes. Hoewel ik er niet van wakker lig, moet ik toch toegeven dt dit misschien wel de meest succesvolle animatiefilm is in recente jaren. Pray for mercy from Puss... in boots.