• Bloodrayne met Kristanna Loken

    Pin it!

    Dit ziet er verschrikkelijk uit! Bloodrayne is opnieuw een game-verfilming die op niets zal trekken. Bekijk hier maar even de trailer en bespaar uzelf een filmticket, want deze film zal hoogstwaarschijnlijk de Catwoman van 2005 worden.

    games,bloodrayne,kristinna loken,uwe boll,pics

    En ik zag deze al aankomen als het lachje van Richard Gere. En ik had het nog in een vorige post over de slechte kritieken van Alone in the Dark. Wel deze film is gemaakt door dezelfde regisseur, Uwe Boll !! Hoe die mensen een groen licht krijgen van de studio is mij één groot raadsel. House of the Dead had toch al het bewijs moeten leveren van de onkunde en het gebrek aan smaak. Hij, naast Pitof en Paul W.S. Anderson nemen hun reputatie van de nieuwe Ed Wood’s echt wel als een compliment. Er is gewoon geen beterschap te bespeuren. Laat die mannen een zes-delige documentaire maken in de bossen van Canada. Wie weet lopen ze verloren of botsen ze op een grizzly beer met smaak en een hekel aan prutsers.

    Uiteraard moet ik nog even wachten met mijn mening over de film, gezien ik deze nog niet heb gezien, maar na het bekijken van de trailer heb ik er plots geen zin meer in. De beelden zien er uit alsof ze gedraaid werden door een regisseur van Familie of Wittekerke. De acteurs, Ben Kingsley en Michael Madsen, zijn gewoon verloren gelopen in deze drek. De hoofdrol in de film is weggelegd voor Kristanna Loken, geheel zonder charisma of dramatische flair. What were they thinking? Hoe heeft Uwe eigenlijk zijn actrice geregisseerd op de set? Een voorsmaakje:

    Uwe Boll: "Listen babe, I don’t have the time to give you direction. But, ummm… do as you did in T3. Look mean and kick ass. (shakes his head nervously, making stabbing movements with his arm) … I am going to have a foot massage now."

    Zelfs de kleding in de film ziet er belachelijk uit. Het personage van Rayne - die eigenlijk een roodharige is (!) geen bruinharige - valt met haar vodden zelfs niet op tussen de andere acteurs. Ik kan mij daar soms zo aan ergeren. Hebben die filmmakers eigenlijk al ooit eens de game gespeeld??? De filmpjes in het spel zijn duizend keer beter dan wat we hier zien (en een trailer zal meestal wel met het beste en meest representatieve uitpakken). Waarom moeten ze dergelijk materiaal aan amateurs overlaten? Dit is opnieuw een gemiste kans en een verspilling van 17 miljoen dollar want deze film zal crashen aan de box-office. Enfin, ik heb nog een paar jaar voor de boeg. Maar jonge filmmakers zullen hun handen vol hebben om dergelijke drek te remaken binnen een paar jaar. Het zal in ieder geval met veel plezier zijn.

    Update 9 jan 2006: Je moest geen groot filmkenner zijn om dit te voorspellen. De film deed het miserabel aan de box-office met een openingsweekend van 1,8 miljoen dollar. Hoogst waarschijnlijk haalt de film geen 10 miljoen dollar. En dat is voor een film die met 25 miljoen dollar gemaakt is (zonder marketing en distributie-kosten). Hier zijn een paar meningen over de film van gerenommeerde critici:

    I’m not sure what Boll sees when he looks through the director’s lens while filming each of his pictures, but I’m certain it’s something different than what the rest of us see. BloodRayne poses no threat to his reputation.
    Marjorie Baumgarten, AUSTIN CHRONICLE

    With such diminished expectations, one must wonder if it is a good thing that the film is merely bad instead of a cinematic atrocity.
    Edward Havens, FILMJERK.COM

    Though indisputably the best of Uwe Boll's first three video-game-into-film adaptations, this gory, ludicrous horror-action picture isn't good by any standard.
    Maitland McDonagh, TV GUIDE'S MOVIE GUIDE

    ...[an] undercooked formulaic fright fable...why would anyone let him (Boll) get three feet within the range of an operating movie camera?
    Frank Ochieng, MOVIE EYE

    What was the point of any of it? Only 'Dr. Boll' seems to know. On second thought, based on the evidence in front of the camera, maybe he doesn't.
    Dustin Putman, THEMOVIEBOY.COM

    a bad-beyond-belief gorefest that provides no chills, scant excitement and a bumper crop of unintentional laughs. ...sure to reappear in many 'worst of the year' recaps.
    James Sanford, KALAMAZOO GAZETTE

    Whatever else you may think of Boll's directorial 'skills,' you can't fault him for inconsistency -- his movies are always atrocious, and Bloodrayne is no exception.
    Timothy Knight, REEL.COM

    BloodRayne is a visual joke, with Boll limply organizing a period horror/action film with all the confidence and subtlety of Baby Huey, and with about the same level of literacy.
    Brian Orndorf, EFILMCRITIC.COM

    An astronomically awful movie; the only question is whether it's worse than Uwe Boll's last atrocity 'Alone in the Dark,' and you might say it wins by Ben Kingsley's nose.
    Frank Swietek, ONE GUY'S OPINION

    Less pleasurable than the throbbing bladder pain begat by too much movie theater soda, BloodRayne ably continues Uwe Boll's indisputable reign as the worst filmmaker on the planet.
    Nicholas Schager, SLANT MAGAZINE

    Actors have bills to pay too, and who knows, maybe Transylvania is nice in the summer.
    Chuck Wilson, L.A. WEEKLY

    There isn't much more of a story. In fact, there isn't any story. Luckily, Loken is there to provide something to stare at, vacantly.
    John Anderson, LOS ANGELES TIMES

    ***Related Post***
    22/10/2007: BloodRayne II: Deliverance review

    Categories: Games 0 comments
  • Angelina Jolie krijgt nieuwe rol als spionne

    Pin it!

    Na Mr and Mrs Smith zal Angelina Jolie opnieuw te zien zijn als vrouw van een spion. Volgens Coming Soon zou ze de hoofdrol delen met Matt Damon in het CIA-verhaal The Good Shepherd (2006). En wat deze film zo opmerkelijk maakt, is de aanwezigheid van Robert De Niro als acteur en regisseur van de film. Dit zou na de knappe A Bronx Tale de tweede keer zijn dat De Niro in de regisseursstoel zetelt.

    the_good_shepherd_angelina_jolie.jpg
    © Universal Pictures

    Het script is van de hand van Eric Roth (The Insider, Forrest Gump, The Horse Whisperer) en is gebaseerd op de ervaringen van een CIA-agent, wiens huwelijk overhoop is gegooid door de stress en de moeilijkheden van de job als spion.

    Het productiebudget van de film is maar liefst 110 miljoen dollar. Men kan zich dus verwachten aan een soort Mission:Impossible-achtig vehikel. Hopelijk iets minder MTV en iets meer spionage. We zullen zien. Opmerkelijk is het commentaar van Graham King die de film toch niet zal produceren:

    "I walked away from that. It is one of the best screenplays I have ever read, but Bob (Robert De Niro) wants to shoot it early next year and I'm just not ready for that. I want to enjoy the next few months with The Aviator."

    Eén van de beste scenario’s die hij ooit heeft gelezen. Wow! Ik ben echt wel benieuwd. En met Angelina Jolie in de rangen kan dit toch niet meer ontsporen.

    De beauty Angelina Jolie werd geboren in L.A. in 1975 als dochter van Oscarwinnaar Jon Voight. Haar ouders scheidden toen Angelina nog heel klein was en ze bleef bij haar moeder in L.A. Angelina zegt ook altijd dat ze haar liefde voor acteren helemaal niet aan haar vader te danken heeft maar veel meer aan haar moeder die Angelina altijd meenam naar toneelstukken.

    Zij werd eerst model en ging later acteerlessen nemen bij het beroemde Lee Strasberg Theatre Institute. Ze maakte van haar tweede naam haar achternaam zodat niet iedereen haar meteen met Jon Voight zou verbinden.

    Jolie keerde terug op het witte doek. In Playing by Heart speelde ze een extraverte actrice die verliefd wordt op de hopeloos verlegen Ryan Phillippe. The Bone Collector waarin ze tegenover Denzel Washinton speelde, deed heel Amerika aan haar voeten doen liggen. Met Lara Croft: Tomb Raider toonde opnieuw dat ze niet alleen over acteertalent beschikte, maar tevens over een paar stel stevige borsten en uitpuilende lippen. Zij draagt de film zoals niemand anders had kunnen doen.

    Op het persoonlijke vlak verliep het allemaal wat minder voorspoedig. Angelina trouwde in 2000 met de acteur Billy Bob Thornton. Samen adopteerden ze het Cambodjaanse weesje Maddox, maar al snel werd ze door haar tweede man verlaten. Jolie heeft het echter te druk om lang in de put te blijven zitten. Bijvoorbeeld vanwege haar werk als ambassadeur voor ontwikkelingssamenwerking van de Verenigde Naties. In 2004 ontleent ze haar stem aan typetje Lola, een zwoele vis in de animatiefilm Shark Tale. In datzelfde jaar is ze tegenspeler van Jude Law, die ook een vlucht maakt in zijn carrière, in Sky Captain and The World of Tomorrow. Alexander volgt kort daarna, waarin ze de moeder speelt van Alexander de Grote (Colin Farell).

    Ondertussen heeft ze het hartje gestolen van Brad Pitt, van onder de neus van Jennifer Aniston. Of het iets zal worden zal de toekomst uitwijzen. In ieder geval heeft Brad zijn handen vol.

  • Alone in the Dark, straight-to-video ?

    Pin it!

    Sommige films worden wel heel streng aangepakt door de critici. Nadat de nieuwe Jennifer Garner film, Elektra, door het slijk werd gehaald, is blijkbaar nu Christian Slateraan de beurt met zijn nieuwe horror-prent Alone in the Dark, vaag gebaseerd op het gelijknamige game. Nochtans was ik nieuwsgierig naar de film, vooral omwille van de terugkeer van Christian Slater. Maar de kritieken zijn niet mals voor de Uwe Boll film. En dit zijn geen uitzonderingen, want bijna alle reviews zijn van dezelfde aard:

    "This horror film, spun off from an old Atari video game, is so inept on every level, you wonder why the distributor didn't release it straight to video, or better, toss it directly into the trash."
    -- Stephen Holden, NEW YORK TIMES

    "Alone in the Dark co-stars perpetual party-girl Tara Reid as an archaeologist. That alone should give you some clue as to how bad this movie is."
    -- Bob Townsend, ATLANTA JOURNAL-CONSTITUTION

    "There are some stupid films that rock, if you turn your brain off and enjoy them. Alone in the Dark isn't one of these, though it is very stupid."
    -- Michael Wilmington, CHICAGO TRIBUNE

    "Terrible beyond belief, like the worst 1940s serial ever made. As for Slater and Dorff...well, they've been in worse movies--wait a minute, no they haven't."
    -- Frank Swietek, ONE GUY'S OPINION

    lol. Je zou voor minder met een aantal vrienden naar de film gaan om eens goed te lachen. Ik hoop dat we deze film kunnen zien op het Festival van de Fantastische Film. Dit wordt dikke fun. De trailer ziet er de eerste 15 seconden nog veelbelovend uit, maar daarna slaan duidelijk de stoppen door en kan ik me goed inbeelden wat de critici bedoelen met een straight-to-video film. Nu, regisseur Uwe Boll is eveneens verantwoordelijk voor het vreselijk slechte House of the Dead, dus was het al min of meer te verwachten. Wat ik niet begrijp is dat dergelijke prutsers (cf. Pitof) toch alsmaar de mogelijkheid krijgen om films te maken. In de reclamewereld kom je ook vaak dergelijke regisseurs tegen. Ze kunnen zichzelf goed verkopen, maar wanneer ze achter de camera kruipen, maken ze belabberde films. Wat doe je eraan? De speciale effecten en de production design lijken nog niet zo slecht, maar veel kan je op de eerste beelden niet meteen ontrafelen. Neem gerust ook een kijkje op de site van de film.

    Categories: Games 0 comments
  • Der Untergang (2004) *** Blu-ray recensie

    Pin it!

    Zestig jaar na de bevrijding is deze film zeker een document die mag en zelfs moet gezien worden. Der Untergang (2004) is geen meesterwerk, maar is wel de eerste Duitse film waar een acteur Hitler vertolkt. Daarnaast is het ook de eerste keer dat de dictator wordt afgebeeld als een complex en gecomplexeerd persoon. Verzwakt de film op die manier dan niet de holocaust en de nazi-terreur? Ik denk van niet, integendeel. Het is trouwens een manier voor het Duitse volk om hun oorlogsverleden te verwerken.

    der_untergang_2004_blu-ray.jpg

    De film gebaseerd op het werk van GW Pabst's Der letzte Act, speelt zich af in Berlijn, april 1945. Het land staat op het punt in elkaar te storten. In de straten van de hoofdstad breken hevige gevechten uit, terwijl de bommen onophoudelijk op de nog resterende gebouwen inslaan. Hitler heeft zich, met zijn generalen en vertrouwelingen, verschanst in de Führer’s Bunker onder de Rijkskanselarij. Onder hen is ook Traudl Junge (gespeeld door Alexandra Maria Lara), Hitler’s prive secretaresse, die bij hem wil blijven tot het bittere einde. Terwijl de situatie buiten escaleert – het Rode Leger rukt immers fors op en in de door bombardementen getekende stad spelen zich wanhopige taferelen af – ondergaat Hitler de ineenstorting van zijn Derde Rijk achter de dikke muren van zijn bunker. En hoewel Berlijn op het punt van vallen staat weigert de Führer de stad te verlaten. Hij wil, zoals zijn architect Speer het wist te vertellen, "op het podium staan als het doek voor de laatste keer valt." Maar Hitler staat niet op het podium.

    Terwijl de gevolgen van zijn halsstarrig en hopeloos verzet het Duitse volk treft, werkt de Führer aan zijn eigen aftocht. Slechts enkele uren voor hun gemeenschappelijke zelfmoord trouwt hij met Eva Braun. In plaats van een laatste overwinning komt er een laatste nederlaag, maar ook die moet tot in de puntjes verzorgd worden. Nadat Hitler en Eva Braun de hand aan zichzelf hebben geslagen worden ze verbrand zodat hun lichamen niet in handen van de vijand vallen. Vele van zijn getrouwen kiezen eveneens voor zelfmoord. In de wandelgangen van de bunker is zelfmoord en hoe je pijnloos de kan sterven, de topic bij uitstek. Goebbels en de overgebleven generalen weigeren zich onvoorwaardelijk over te geven aan de Russen. Als de situatie nog hopelozer wordt besluit Magda Goebbels haar zes kinderen te vergiftigen voordat zij zelf met haar man zelfmoord pleegt. Kort daarna weten Traudl Junge en enige anderen op het laatste moment te ontsnappen uit de bunker...

    Dat Hitler geen gestoord marsmannetje is, met demonische instincten en een vraatzuchtige bloeddorstigheid, is met deze film wel duidelijk. Je zou in het begin van de film zelf sympathie kunnen hebben met hem, op de manier hoe hij omgaat met zijn secretaresse. En dit is uiteraard de oorsprong van alle controverse rond de verfilming. Zal de bunker van Hitler nu ook een toeristische trekpleister worden, of nog erger, een eindpunt van een pelgrimagetocht? Als er een context is, zie ik niet meteen waar zich een probleem kan stellen. Tijdens mijn jeugd zijn we met de klas naar de kampen van Auschwitz en Birkenau geweest. Ook al heb je zelf de oorlog niet meegemaakt, het is en blijft een verontrustende en ontnuchterende realiteit. En gezien de oorlogen die nog steeds actualiteit zijn, de onverschilligheid en de rassenhaat die af en toe opflakkert, hebben we blijkbaar nood om die geschiedenis steeds opnieuw voor de geest te halen om nooit meer te vergeten.

    Terwijl op de Amerikaanse schoolbanken de geschiedenislessen over de Vietnam-oorlog en de A-bommen op Hirosjima en Nagasaki, zich beperken tot de feiten kort te vernoemen (het was een ver van hun bed show), heeft Duitsland jarenlang geleefd met dat loodzware en pikzwarte verleden. Bijgevolg raakt deze film een heel gevoelige snaar. Begrijpelijk voor mensen die niet meteen een positieve relatie hebben met hun historie. Maar de film werpt geen smaad op het Duitse volk. Der Untergang neemt afstand van de karikaturen en vertelt een verhaal over misleiding, beïnvloeding, verraad en krankzinnigheid via de ervaringen van een jonge Duitse secretaresse. Een vrouw die de dictator ziet als iemand met een zachtmoedige kant, maar ook een meedogenloze, kille, machtszuchtige en brutale kant. Natuurlijk speelt de film op de emoties van de personages, maar op het einde van de rit kan niemand sympathie ondervinden voor deze man en zijn ideeën, zelfs al worden we afgeschermd van de directe gevolgen van zijn beslissingen. We blijven in een hermetisch afgesloten, claustrofobische bunker van pure waanzin, en dit maakt alles een stuk markanter.

    der untergang,bruno ganz,alexandra maria lara,ulrich mattes,juliane kohler,olivier hirschbiegel,adolf hitler,wo iider untergang,bruno ganz,alexandra maria lara,ulrich mattes,juliane kohler,olivier hirschbiegel,adolf hitler,wo iider untergang,bruno ganz,alexandra maria lara,ulrich mattes,juliane kohler,olivier hirschbiegel,adolf hitler,wo ii
    © A-Film Home Entertainment

    Net zoals met die eindeloze discussies over The Passion of Christ of Alexander, moet men steeds in het achterhoofd houden dat ook deze film een fictiefilm is, hoe historisch correct de informatie ook moge zijn. Niemand weet precies wat er zich exact heeft voltrokken in de bunker. De meeste getuigen hebben hun eigen leven ontnomen voor men hen kon interpelleren. Maar in tegenstelling tot een Mel Gibson of een Oliver Stone probeert de regisseur diezelfde claustrofobische waanzin die hij in Das Experiment heeft uitgewerkt, over te brengen naar een historische context. Toch heeft de film geen verantwoording te bieden. Het blijft een interpretatie over Hitler en zijn officiers en omstanders, maar misschien ook wel een heel aannemelijke interpretatie. En die realistische sfeer in de film zorgt voor een grote dramatische slagkracht. De kleine details in de film, de zelfmoordpillen, de drinkkamer, de groteske feestjes tijdens de bombardementen, de Parkinson-aandoening van Hitler, samen met de natuurlijke camerastandpunten van de getuigen, versterken de authenticiteit. En dit is uiteraard iets wat geen enkel boek of documentaire kan overbrengen. We zijn getuige van het gebeuren. Ik zou geen betere manier kunnen bedenken om het verhaal van de laatste dagen van Hitler te verfilmen.

    Een paar keer ontsnappen we uit de macabere graftombe en komen we terecht in een bovengrondse hel, waar de waanzin van het nazisme, met bloed en vernieling wordt betaald. De apocalyptische taferelen staan in schril contrast met het absurde leven in de bunker.

    De film kan genieten van een buitengewone, voor ons onbekende cast. En juist die nieuwe gezichten maken alles veel sterker. Juliane Köhler speelt een levendige Eva Braun. Ulrich Matthes en Corinna Harfouch zijn briljant in hun vertolking van Joseph en Magda Goebbels. Vooral de scène waarin Magda de kinderen in de bunker een zachte dood wil geven is schokkend. Maar uiteraard is ook de vertolking van Hitler door Bruno Ganz ontnuchterend en geniaal. De manier hoe zijn onvoorspelbare gemoedstoestand kan wisselen van behulpzaam, tot spuwende witte woede is beangstigend. Zijn waanzinnig optimisme en zijn pathetische onmacht ten opzichte van het tanende vertrouwen van zijn generaals, speelt hij op een voorbeeldige manier. Hij houdt vol in de verbittering en trekt zich niets aan van het lijden van het Duitse volk en wil zijn strijd tegen de joden en de droom van zijn Derde Rijk verder zetten. Ook de stem is tot in de perfectie nagebootst. Het is verreweg de beste vertolking van de dictator die ik ooit heb gezien.

    der untergang,bruno ganz,alexandra maria lara,ulrich mattes,juliane kohler,olivier hirschbiegel,adolf hitler,wo iider untergang,bruno ganz,alexandra maria lara,ulrich mattes,juliane kohler,olivier hirschbiegel,adolf hitler,wo iider untergang,bruno ganz,alexandra maria lara,ulrich mattes,juliane kohler,olivier hirschbiegel,adolf hitler,wo ii
    © A-Film Home Entertainment

    Verkrijgen we nu met deze film een beter inzicht in de figuur van Hitler? Daar kan over gediscussieerd worden. Hoe briljant de film ook moge zijn, ik denk niet dat je meer over het personage te weten kan komen op de laatste momenten van zijn leven. En zelfs al kon de film meer licht werpen op de oorsprong van die haat, zou dit ons een stuk verder hebben gebracht in het begrijpen van de nazi-terreur? Het feit is dat Hitler in Der Untergang met een koppige zelfzekerheid geloofd in de plannen voor zijn Derde Rijk, maar ook begint te twijfelen aan zichzelf wanneer zijn beste officieren het laten afweten. En dit toont de menselijke dwaling en doorlicht de waanzin van zijn plannen. In een schitterende scène zien we hoe Hitler emotioneel aftakelt wanneer een van zijn trouwe gezanten, Albert Speer – de architect van het Derde Rijk (beeldig vertolkt door Heino Ferch) de dictator wil verlaten en hem komt bekennen dat hij vele van zijn orders nooit heeft opgevolgd. Dergelijke scènes doorprikken de mythe en voor een stuk ook het enigma rond de figuur.

    rating

    Beoordeling: 3 / 5
    Recensie door op 28 januari 2005

     

    *** Der Untergang trailer ***

  • Christina Milian debuut in Be Cool

    Pin it!

    Be Cool (2005) is de ietwat frivolere opvolger op de geslaagde misdaad-komedie Get Shorty (1995). Ook deze prent is gebaseerd op een boek van Elmore Leonard. Maar de cineast Barry Sonnenfeld (The Addams Family, Men in Black) is nu wel door de videoclipmaker F. Gary Gray vervangen, en het is eraan te zien. John Travolta speelt wederom de rol die zo goed bij hem past, die van de charmante en koelbloedige gangster Chili Palmer.

    be_cool 001

    Korte inhoud: De coole Chili Palmer (John Travolta) laat de filmwereld voor wat het is en wil zijn wijsheid en kenmerkende onderhandelingstechnieken op de muziekbusiness loslaten. Wanneer een vriend tijdens de lunch wordt omgelegd, maakt Chili van de gelegenheid gebruik om diens vrouw Edie (Uma Thurman) te bezoeken. Hij introduceert zichzelf als haar nieuwe zakenpartner in een onafhankelijk platenlabel. Chili heeft een veelbelovend zangeresje op het oog om een hit te scoren, maar krijgt te maken met haar quasi-hippe manager, diens nichterige bodyguard, een paar Russische maffioso en een welbespraakte gangsta-rap muziekproducent. En dit alles op gevaar voor eigen leven.

    John Travolta staat sinds Pulp Fiction weer eens samen met Uma Thurman op de dansvloer. Ook hier praten ze over dansen en Chili Palmer laat weten dat hij uit Brooklyn komt en vanzelf sprekend ook een uitstekend danser is. Voor we het weten staan ze op de vloer te dansen op muziek van de band 'The Black Eyed Peas'. Het probleem van Be Cool zit hem echter o.a. in het ontbreken van enige chemie tussen de twee hoofdacteurs, iets waar ze in Pulp Fiction totaal geen last van hadden. Maar Tarantino is dan ook een filmregisseur en F. Gary Gray slechts een videoclip maker die nu een filmpje mag regisseren. Hun goed bedoelde maar overbodige dansscène voegt trouwens totaal niets toe aan deze komedie. De romance is slecht uitgewerkt en zelfs de humor is eigenlijk niet grappig, of toch niet voor een volwassen publiek.

    De film kent naast Travolta en Uma Thurman nog meer bekende acteurs, zo zien we ook Harvey Keitel als de platenbaas Nick Carr en Vince Vaughn als een blanke pooier die denkt dat hij zwart is. Maar de acteur die werkelijk zijn carrière door het slijk haalt is The Rock die de rol vertolkt van de homofiele lijfwacht Elliot die maar al te graag acteur wilt worden. The Rock kennen we van zijn actiefilms maar als komiek moet je er de maag voor hebben (ik niet dus). Danny Devito die ook op de poster van deze film staat duikt amper drie keer op om volledig compleet uit beeld te verdwijnen. Niet te vergeten is natuurlijk het acteerdebuut van de zangeres Christina Milian die als Linda Moon een beetje zingt en vooral de eye-candy in de film verzorgt.

    'Be Cool' is geen slechte film maar nergens wordt de kwaliteit van zijn voorganger gehaald. De prent heeft zeker zijn leuke momenten maar die zijn op één hand te tellen...om eerlijk te zijn slechts twee leuke momenten. De cast is goed en ook John Travolta speelt zijn rol als coole gangster nog net zo goed als voorheen maar dit keer werkt het niet. Het verhaal is ook bijna hetzelfde als de vorige film alleen speelt het zich nu af in de muziekindustrie. Be Cool is een leuke komedie geworden maar er had met deze cast meer nog meer uitgehaald kunnen worden, mits een beter script en regisseur.

  • Chris Rock praat zijn mond voorbij

    Pin it!

    Eind januari is de periode waar de oscar-nominaties bekend zullen worden gemaakt. En net zoals in verkiezingstijd gebruiken de producers vaak alle middelen om hun film in de magazines en de kranten te krijgen. Alles kan en alles mag. Of toch niet? In Hollywood is in ieder geval een controverse ontstaan over de oscar-host Chris Rock, die als sinds het vernoemen van zijn naam een omstreden feit was. Moet een oscar-host neutraal zijn? Ik herinner me in ieder geval niet dat Billy Christal, Steve Martin of Whoopi Goldberg vóór hun presentaties openlijk hun voorkeur kenbaar maakten. Maar volgens IMDB is er nog meer stof tot ergernis…

    Chris Rock is zo gebeten om Jamie Foxx met de oscar te zien lopen voor Beste Acteur voor de film Ray, dat hij er zelfs gretig aan toevoegt dat hij een oscar zal stelen als Foxx niet moest winnen. Dit zou wel eens een averechts effect kunnen hebben en ik ben niet zeker of Foxx dit staat aan te moedigen. Dinsdag (25/01) zullen we weten wie de genomineerden zijn. Als we even kijken naar de Golden Globes zien we in ieder geval de volgende sterke kandidaten voor het beeldje:

    Leonardo DiCaprio in The Aviator (winnaar Golden Globe – Beste Acteur categorie Drama)
    Javier Bardem in The Sea Inside
    Don Cheadle in Hotel Rwanda
    Johnny Depp in Finding Neverland
    Liam Neeson in Kinsey

    Jamie Foxx in Ray (winnaar Golden Globe – Beste Acteur categorie Musical/Komedie)
    Jim Carrey in Eternal Sunshine Of the Spotless Mind
    Paul Giamatti in Sideways
    Kevin Kline in De-Lovely
    Kevin Spacey in Beyond the Sea

    Chris Rock zegt het volgende: "I am rooting for Jamie, and if he doesn't win, I'm going to talk about it on the show. (als Foxx niet wint) I'll take an Oscar from one of the sound or light people that win and give it to him. Jamie Foxx is not going to walk out of that place without an Oscar." Foxx is de enige echte kanshebber voor het beeldje, volgens Rock. Hij voegt eraan toe dat zelfs Leonardo Di Caprio geen kans maakt, gezien The Aviator maar een raar filmpje is: "It's a weird movie; it's well made, but a story about a rich guy who gets things done doesn't excite me. Oooh, he overcame obstacles, like how much money to spend. And he washed his hands a lot."

    Iedereen heeft een mening en deze mag je dus kenbaar maken. Maar ik denk toch dat Rock misschien iets subtieler kon zijn in zijn commentaren. Vooral wanneer hij er nog aan toevoegt dat hij eventueel een beeldje zou stelen van de lichtmannen of de geluidsmannen. Hij staat in een zekere machtspositie nu hij de host is van de 77th Academy Awards, en zoals Uncle Ben nog zei in Spider-Man: “With great power, comes great responsibility.” Als je een dergelijke positie wil bekleden is toch een minimum aan respect nodig. Na de show kan hij er nog van vinden wat hij wil. Maar dit is onrechtmatige beïnvloeding van iemand die neutraal zou moeten zijn. MS NBC stelt het zo:Forget for the moment what an insult this is to the other, eventual best actor nominees (Johnny Depp, Leonardo DiCaprio en Don Cheadle staan bij 'the usual suspects'). Forget for the moment what an insult this is to sound engineers and lighting people, who are apparently unimportant peons in Rock’s world. More than anything, Rock’s comments demonstrate a complete lack of understanding about how the Academy of Motion Picture Arts & Sciences actually votes.

    Chris Rock slaat er op los alsof hij een stand-up comedy act aan het voeren is en kruipt in de rol van de filmcriticus. Oh ja, Mr Head of State, Mr Nurse Betty, Mr Bad Company, “jij” weet beslist wat goede films zijn! Ik heb geen voorkeur voor Leonardo, evenmin heb ik een idee over de prestaties van Foxx, gezien zoals gewoonlijk we de films nog niet hebben gezien. Toch een beetje ontgoocheld dat Tom Cruise in Collateral, compleet over het hoofd wordt gezien. Maar ja, wat helpt het? Wie ben ik om hun smaak aan te vallen? Toch blijft de cinema, door haar intrinsieke subjectiviteit, zo boeiend en gevarieerd…

    Categories: Clash 0 comments