Chanel n°5 commerical van Baz Luhrmann

Pin it!

We kunnen er moeilijk naast kijken. De nieuwe exuberante Chanel n°5 spot van Moulin Rouge regisseur Baz Luhrmann, met Nicole Kidman, is een soort korte film-formule, zoals die hippe 'BMW-kortfilms'. Kidman speelt een actrice die haar hectische bestaan ontvlucht en in de armen van een jonge Bohémien springt, die ze heeft ontmoet in een yellow cab na de ontsnapping aan opdringerige journalisten.

Na een kortstondige flirt met de jonge knaap, gespeeld door de Braziliaanse acteur Rodrigo Santoro, die we nog kennen uit Love Actually, keert Kidman terug naar de glamour en de glitter. De jonge schrijver blijft alleen achter, louter met de herinneringen aan haar kus, haar glimlach, en uiteraard, aan haar parfum. Een parfum waarvan het flesje zelf niet in de spot voorkomt, wel de dubbele C die verwijst naar Coco Chanel.

Het filmpje, gedraaid in de Fox Studio in Sidney, is een mengeling tussen Moulin Rouge en New York uit de jaren ’50, baadt in een romantische en feeërieke atmosfeer. De Kostprijs, 26 miljoen euro, zonder de peperdure uitzendrechten, en is daarmee, met zijn 5 draaidagen, de duurste spot ooit. De 37-jarige Nicole Kidman streek voor de 2 minuten durende rol maar liefst tussen de 3,71 en de 7 miljoen euro op, en glanst daarmee tussenin de 250 figuranten (waaronder 2 echte paparazzi die spontaan van de set werden ontslaan), 42 miljoen euro halsketting bezet met 687 diamanten, 3 schitterende, 150’000 euro kostende, jurken van Karl Lagerfield, muziek van Debussy en een 83 jaar oude parfum die zo graag zijn chique imago van in de tijd van Marilyn Monroe terug wil. Marilyn antwoorde met veel flair op de vraag wat ze in bed droeg: "Alleen een paar druppels Chanel n°5." En daar had je het; het hoogtepunt van een tijdperk, een erotische balseming van pure glamour. Nadien kon het enkel maar bergaf met Catherine Deneuve, Ali McGraw, Carole Bouquet, Vanessa Paradis en Estella Warren als Roodkapje. Een Baz Luhrmann was dringend nodig om het parfum terug naar haar roots te brengen, wat het kostenplaatje ook mocht zijn. Jacques Helleu, die garant staat voor het imago wou absoluut de beroemdste vrouwelijke icoon ter wereld strikken, voor de belichaming van verleiding, glamour, aanbidding, kwetsbaarheid en glitter. Nu maar hopen dat ze nog wat geld over hebben om het een paar keer op antenne te zwieren.

*** Chanel n°5 commerical 2004 ***

Post een commentaar

Optional