• Dark Water met Jennifer Connelly

    Pin it!

    Remakes zijn van onze tijd en na 100 jaar cinema zullen de toekomstige Hollywood filmmakers zich hoofdzakelijk toespitsen op het updaten van oudere en/of slecht gemaakte filmreleases. De Aziatische markt is uiteraard ook een goudmijn voor Amerikaanse studio’s, gezien het publiek nauwelijks films met ondertitels kan uitstaan.

    Binnenkort zullen we de remake van Hideo Nakata’s Dark Water mogen verwachten in de bioscoop. Hideo Nakata regisseerde eveneens Ringu en Ringu 2, van de hand van Koji Suzuki, die ook Dark Water schreef, en die perfect weet hoe je een publiek de stuipen op het lijf jaagt zonder weerwolven, lugubere kastelen en bloedlustige seriemoordenaars. Dark Water wordt deze keer geregisseerd door de Braziliaan Walter Salles, ondermeer bekend van The Motorcycle Diaries en Central do Brasil . Twee films die echt wel de moeite waard zijn om te zien.

    In deze versie bevinden we ons opnieuw in een groezelig appartementje, waar de alleenstaande moeder met haar dochtertje na een echtscheiding hun leven een nieuwe wending willen geven. En hoewel het appartement er deftig genoeg uitziet voor een nieuwe start, gebeuren er vreemde dingen. De geur van betonrot en plekken op de muren blijken snel een voorbode te zijn van onheil. De verhuurder weigert halsstarrig iets aan de problemen te doen, maar de verschijningen blijven niet uit en worden een ware nachtmerrie…

    Opmerkelijk in de cast is de aanwezigheid van oscar-winnares Jennifer Connelly, alsook van John C. Reilly, Tim Roth, Dougray Scott en Shelley Duvall. Geniet alvast van een geslaagde trailer. Maar ga zeker ook eens de originele Japanse versie bekijken. Of deze remake de gruwel zal kunnen evenaren of overtreffen is nog af te wachten.

  • Fahrenheit 451 volgens Mel Gibson

    Pin it!

    Er komt dan toch een verfilming van Fahrenheit 451, gebaseerd op de bekende roman van Ray Bradbury, na de filmversie van Truffaut in 1966. Het verhaal speelt zich af in de nabije fascistische toekomst waar alle boeken verboden worden, en speciale pompiers-eenheden worden aangeworven om de boeken op te zoeken en te verbranden, met vlammenwerpers i.p.v. brandslangen. De temperatuur die nodig is om papier te verbranden blijkt 451 graden Fahrenheit (233°C) te zijn (althans dat beweert de film). Op die manier pogen ze de vrije gedachte en actie tot een minimum te beperken. Guy Montag is een pompier die houdt van zijn job, zijn huis, zijn vrouw. Op een dag komt hij de jonge rebelse Clarisse tegen die het werk van Montag verafschuwt. Montag, die zijn daden in vraag begint te stellen, zet zich in het geheim aan het lezen van een boek, beseffende dat daarmee veel op het spel komt te staan.

    De film zal geproduced worden door Mel Gibson en geregisseerd en geschreven door het genie Frank Darabont (The Shawshank Redemption, The Green Mile). De acteurs die momenteel hebben ingeschreven op het project zijn Joseph Fiennes en Charlize Theron.

    De film van Truffaut was niet alleen een kritiek op de gevaren van een totalitair regime, maar eveneens een kritiek tegen de entertainment maatschappij, waarbij de cinema een belangrijke component bij vormt. “Give the people contests they win by remembering the words to more popular songs.... Don't give them slippery stuff like philosophy or sociology to tie things up with. That way lies melancholy.” Of met andere woorden, zorg dat de mensen overladen worden met zinloze tv-programma’s en spektakelfilms, en zo zullen ze niet meteen in opstand komen tegen een opdringerig systeem waarin ze vertoeven. Iets waar Michael Moore in zijn documentaires tegen vecht. Nu maar hopen dat Mel Gibson de boodschap niet in een Hollywood kleedje zal stoppen. Waar zijn trouwens die kritische en rebelse filmmakers?

    ***Related Posts***
    29/06/2009: Frank Darabont zoekt acteur voor Fahrenheit 451
    16/09/2006: Apocalypto neemt een loopje met de Maya-geschiedenis
    16/09/2006: De Apocalypto trailer overtuigt
    13/08/2006: Jackie Mason verdedigt Mel Gibson
    06/08/2006: Mel Gibson aan de schandpaal genageld
    31/07/2006: Mel Gibson praat zijn mond voorbij
    01/06/2006: Apocalypto poster
    29/12/2005: Apocalypto van Mel Gibson
    14/12/2005: Mel Gibson wil Joodse Holocaust verfilmen
    13/04/2005: Het leven van paus Johannes Paulus II verfilmd
    22/11/2004: Mel Gibson wil geen reclame voor Christus

  • The Usual Suspects are Back !

    Pin it!

    Ha! We hebben ons best gedaan op de laatste filmkwis, georganiseerd door de 2 Brusselse filmscholen Sint Lucas en het Rits. Onze quiznaam is nog steeds The Usual Suspects, deze keer Gilles, Freddie en mezelf. Normaal 5 man per ploeg, maar we hadden zo eens zin om de studenten van de filmscholen eens te trotseren met halve ploeg. Zelf kom ik uit het Rits en mijn kwis-vrienden Gilles en Freddie uit Sint-Lucas, dus toen we op het einde uiteindelijk 1ste werden, was het wel een overwinning voor beide scholen. Oooh, zo schattig...

    En van Usual Suspects gesproken is er, zoals college Karen van popcorn reeds poste, een mogelijk vervolg op de schitterende film van Brian Singer. En dit zou voor ons althans een waar geschenk uit de hemel zijn. Volgens Chazz Palminteri (speelt Dave Kujan in de film) zouden de gespreken reeds tot concrete pre-productie stappen hebben geleid. De werktitel is Searching for Keyser Soze. Het zal in ieder geval een serieus knappe regisseur en scenarist vergen om nog maar tot aan de knieën van de originele versie te komen. Hopelijk zetten ze er opnieuw Bryan Singer op. Kevin Spacey moet van de partij zijn willen ze een respectabel vervolg, maar gezien Bryan zal werken met Kevin op Superman Returns zou dat meteen 2 vliegen in één klap zijn.

    Categories: Trivia 2 comments
  • The Final Cut (2004) *½ recensie

    Pin it!

    Jonge cineasten die hun eerste grote speelfilm regisseren proberen vaak het onderste uit de kan te halen, en verwijzen overvloedig naar hun grote inspiratiebronnen. In The Final Cut (2004) is dit opnieuw het geval, helaas staat er naast die verwijzingen niet echt veel meer op het programma.

    review,filmbespreking,the final cut,omar naim,robin williams,mira sorvino,james caviezel

    En ik had nochtans grote verwachtingen bij het lezen van de korte inhoud, die dicht aanleunde bij de wereld van Minority Report. Maar regisseur Omar Naim heeft geen flauw benul van dramaturgie en spanningsopbouw, en ik betwijfel of hij zelfs weet wat hij eigenlijk met deze film echt wou vertellen. In ieder geval is er opnieuw een opmars met film die handelen over het geheugen en vooral de vervorming ervan; zie The Eternal Sunshine of the Spotless Mind of The Manchurian Candidate.

    Korte inhoud: De film speelt zich af in een wereld waar ouders een chip in hun ongeboren baby kunnen laten implanteren. Een chip die alles registreert wat iemand meemaakt en hoort tot bij zijn dood. Na het overlijden van de drager maakt een zogenaamde cutter er een rememory van ter lengte van een film, die bekeken wordt door de nabestaanden tijdens de begrafenis. Cutter Alan Hakman (gespeeld door Robin Williams) krijgt een chip in handen die zijn leven drastisch zal veranderen. "Iedere cut is een leuge" volgens Jean-Luc Godard, en dit is bij deze nogmaals bewezen.

    Alles begint bij de presentatie van de chip, die eigenlijk veel gelijkenissen vertoont met een gewone memory chip van een hedendaagse pc. Dit leek dus absoluut niet op iets futuristisch. Trouwens kon je mij niet wijsmaken dat een dergelijk duimbreed-ding in iets kleins als een foetus kan gestoken worden. Omar heeft duidelijk niet gekeken naar The X-files toen hij jong was, want de chips waren in deze film veel overtuigender. Trouwens vroeg ik mij constant af waarom iemand zo een implant zou toestaan bij hun baby. In de film lijkt dit allemaal niet zo belangrijk.

    Robin Williams speelt opnieuw een heel ingetogen rol (cf. One Hour Photo), en ik moet toegeven dat ik zijn personage veel interessanter vind als hij "niets moet doen" dan dat hij actief staat rond te springen en iedereen begint na te bootsen. Toch is zijn relatie in de film met Mira Sorvino op zijn minst vreemd te noemen, gezien het niet onmiddellijk duidelijk is waarom die twee uiteindelijk bij elkaar zijn.

    Zonder plotpunten te onthullen loopt alles verkeerd wanneer Alan Hakman zijn eigen geheugen wil onderzoeken. Het wordt een soort nevenplot die de focus op het echte gegeven van de film verdoezelt en bijna bagatelliseert. Bijgevolg graven we niet dieper in de ethische en meer diepere context van het proces. Zelfs biedt deze vertellijn geen dieper inzicht in het personage van Williams. Wij weten op het einde van de film nog altijd niet waarom hij, gezien hij ongelukkig en gefrustreerd rondloopt, eigenlijk een ‘cutter’ is geworden. De herinneringen van toen hij jong was voelen aan als platte expositie en overtuigen niet. In de film zien we ook nog een over-dramatische rol van Jim Caviezel, die misschien eens moet denken om in een ander filmregister te stappen. Mira Sorvino, schitterende actrice, krijgt helaas te weinig elementen aangereikt om dieper te graven in haar personage. Nochtans is haar nevenplot in de film veel interessanter dan de focus die Omar wou brengen.

    the final cut,omar naim,robin williams,mira sorvino,james caviezelthe final cut,omar naim,robin williams,mira sorvino,james caviezelthe final cut,omar naim,robin williams,mira sorvino,james caviezel

    De film maakte een tijd geleden reclame met zijn digitale projectie. Dit is een nieuwe techniek waar de film, opgenomen op HD-drager of op de klassieke 35mm pellicule, rechtstreeks via satelliet of via een Digitale drager, geprojecteerd wordt in de filmzalen. De digitale projectie is in ieder geval de toekomst van filmprojectie in bioscoopcomplexen. Waarom nog zeulen met pellicule-dozen, als alles bij wijze van spreken op een harde schijf kan staan. Deze film heb ik enigszins niet gezien in een filmzaal dus kan ik ook niets vertellen over de kwaliteit. Maar een ding is zeker, het zal deze prent niet beter maken. The Final Cut zit boordevol ideeën, maar een regisseur moet in de eerste plaats keuzes beginnen maken. Een resumé met referenties naar andere films volstaat niet.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 25 november 2004

     

    *** The Final Cut trailer ***

  • Alexander the Gay

    Pin it!

    Het zou geen Oliver Stone film geweest zijn indien er geen controverse was, en Alexander dreigt nu aangevallen te worden door een coalitie van 25 griekse advocaten die willen protesteren tegen de portraitering van een bi-seksuele Alexander, althans volgens Entertainment Weekly.

    De advocaat Yannis Varnakos vertelde Reuter: “We are not saying that we are against gays but we are saying that the production company should make it clear to the audience that this film is pure fiction and not a true depiction of the life of Alexander” Hij stelde dat als de film niet begint met de betiteling dat ‘deze film niet gebaseerd is op waargebeurde feiten en dus fictie is’, de advocaten een rechtszaak zullen inspannen. "We cannot come out and say that President John F. Kennedy was a shooting guard for the Los Angeles Lakers basketball team, and so Warner cannot come out and say Alexander was gay," voegde hij er nog aan toe.

    Dit is de grootste larie en apekool sinds de afgekeurde goal van Wilmots in de 1/8 finales van het WK in Japan tegen Brazilië. Dat er een debat is ontstaan na de film The Passion over de aanwezigheid van joden tijdens de afranseling van Christus vlak voor de kruisiging, daar kan ik nog inkomen, ook al vond ik de discussie misplaats en contra-productief. Maar discussiëren over de seksuele geaardheid van iemand die al 2300 jaar geleden is overleden, is op z’n minst krankzinnig te noemen.

    Er is nog nooit zoveel geschreven over Tom Cruise en zelfs nu kunnen we nog niet met zekerheid zeggen of onze Maverick ook van jongetjes houdt, laat staan dat we met een clandestiene pornofilm met Alexander voor de dag kunnen komen. Ik vraag me af met wat voor bewijzen de coalitie-der-wijzen hun hetero-claims zullen staven. Gaan we nu echt de homoseksualiteit bij de Oude Grieken in vraag gaan stellen. Kijk naar de Griekse beeldhouwkunst! Lees de Griekse sagen en mythen! En trouwens, wat kan het ons schelen dat Alexander een bi-seksueel was? We zouden hem nog meer moeten waarderen, want het moet niet gemakkelijk geweest zijn tussen al die Griekse homo's.

    Wanneer gaan die verheven intellectuelen, die trouwens hun kritiek spuien vooraleer ze de film hebben gezien (idem dito met The Passion of Christ), eens leren dat film eigenlijk geen geschiedschrijving is, maar slechts ENTERTAINMENT! Of denken die mensen dat The Blair Witch Project echt heeft bestaan. Het echte leven is saai, on-dramatisch en verkoopt trouwens niet. En wie niet overtuigd is, een goede raad: ‘Maak uw eigen dogma en creëer waarheidsgetrouwe films! Be my guest en wordt producent. Maar kom niet klagen dat er geen volk naar uw films komt zien.

    Een scenarist/regisseur moet nu eenmaal bepaalde feiten gaan aanpassen om spanning in een verhaal te brengen. Dus neen, Jack Dawson had geen liefdesverhaal met Rose en werd niet achtervolgd door een woeste minnaar terwijl de Titanic aan het zinken was. Laat staan dat er een orkest aan het spelen was terwijl het schip bijna verticaal stond. Hallooo?

    Als de mensen geschiedenis willen studeren dan moeten ze dit doen aan de hand van diverse bronnen van literatuur en achtergrond onderzoek. Je kan Oliver Stone niet gaan verwijten dat hij de werkelijkheid heeft verdraait in JFK. Hij heeft een schitterende film gemaakt en gezorgd voor een vurig debat omtrent de samenzweringskwestie rond de moord op JFK. Eén schutter of meerdere, van bepaalde zaken in het leven zullen we nooit het fijne weten, maar hier krijg je een mogelijke piste. Aan jou om de film tegen te spreken of om verder te zoeken.

    Kortom, een onderschrift plaatsen: "de film die jullie te zien krijgen is fictie", is even dom als het onderschrift: "de personages in de film zijn acteurs en dus niet de echte mensen die de gebeurtenissen hebben meegemaakt." Film IS fictie. Punt. Zelfs documentaire is geen onomstotelijke WAARHEID. Michael Moore heeft dit trouwens al bewezen. Televisie en journaal is trouwens ook maar één zijde van de feiten. Als ik 7euro50 betaal voor een filmticket wil ik een goede film zien, en het laat me koud of Alexander het deed met kippen of dat hij af en toe eens uit de kleren ging voor zijn bodyguards.

    Ik wil een goed, volwassen verhaal, met diepe karaktertekeningen, sterke plotwendingen, knappe dialogen, duizelingwekkende fotografie, schokkende beelden en meeslepende muziek. En als de film me kan beroeren, net zoals bij JFK, ga ik ook meer willen te weten komen over het personage en mijn kennisveld stukken vergroten via literatuur. Dus, Leve de Cinema en CUT THE CRAP !!!