• Top 15 van de zwakste Vlaamse Films

    Pin it!

    Worst.gifWelke Vlaamse film heb je gezien en kreeg je er spontaan stuiptrekkingen of zware darmklachten van? Misschien kan dit lijstje jullie helpen:
    Shades (Erik Van Looy 1999)
    Suite 16 (Dominique Deruddere 1995)
    Blue Belgium (Rob Van Eyck 1999)
    Vergeten Straat (Luc Pien 1999)
    Blueberry Hill (Robbe De Hert 1989)
    Le Bal Masqué (Julien Vrebos 1998)
    Koko Flanel (Stijn Coninx 1990)
    Paniekzaaiers (Patrick Lebon 1986)
    She Good Fighter (Mark Punt 1995)
    De Leeuw van Vlaanderen (Hugo Claus 1985)
    Misstoestanden (Renaat Coppens 2000)
    Close (Paul Collet 1993)
    Team Spirit 2 (Jan Verheyen 1995)
    De Zusjes Kriegel (Dirk Beliën 2004)
    S (Guido Henderickx 1998)

  • Come CLOSER

    Pin it!

    Ik hou wel van romantische drama's, en deze steekt met zijn cast (Portman, Owen, Roberts, Law) er toch wel uit. Na het zien van de trailer wil ik deze wel gaan zien. Mike Nichols, de regisseur van de film, is zowel bekend voor zijn bedenkelijke smaak (The Birdcage, What Planet Are You From?, Heartburn, Postcards from the Edge) als voor de speelruimte die hij zijn acteurs verschaft met heel veel detail en finesse (Primary Colors, Working Girl, en ja...zelfs Wolf). En Closer is zo een film die deze ruimte goed kan benutten. Het is een film waar de acteurs tot leven moeten komen.

    Het verhaal is de basis van 1001 romances en gaat over bedriegen aan de grens van het overspel. Een beetje in de rustgevende en stijlvolle sfeer van Mike Figgis (One Night Stand) zien we twee koppels, waar de ene flirt met de andere en waar brokken van komen. Wat opmerkelijk is bij het zien van de trailer is een betere Chris Owen (in vergelijking met zijn magere prestatie in King Arthur - en Chris kent de film gezien deze gebaseerd is op een toneelstuk die hij zelfs reeds een aantal keren had opgevoerd), een verrassende Natali Portman (gaat uit de kleren, maar wel op een heel andere manier dan Demi Moore in Striptease), een terugkerende Julia Roberts die het allemaal een beetje rustiger aanpakt gezien de groeiende tweeling in haar buik en, last but not least, Jude Law - die de premisse van de film onderstreept door een naar promotiestunt-ruikende kus te geven aan Natalie Portman na de opnames (britse tabloids staan er vol van). Een beetje erotiek, een beetje drama, een beetje bedrog en vooral veel liefde, wat kan men meer vragen?

    Categories: News 0 comments
  • Red Dragon vs. Hannibal

    Pin it!

    Smaken kunnen toch verschillen hé? Je kan soms uiteenlopende commentaren lezen over een film, gaande van waardeloos tot geniaal. Soms terecht, meestal compleet naast de kwestie. Films afbreken is nu ook geen kunst. Maar weten waarom je iets goed of slecht vindt is daarentegen andere koek. Een film-oordeel blijft uiteraard een heel subjectief iets, en bijgevolg moet men altijd een zekere afstand nemen van datgene wat men leest. Een tip die ik geef aan de mensen rondom mij, is om nooit de recensies te lezen voor ze de film hebben gezien. Hoe moeten we dan weten of het een goede film is? Laat uzelf verrassen en ga op het gevoel af. Je zal meer plezier beleven dan de anderen. Dat denk ik toch.

    Onlangs was Hannibal (2001) op tv en ik las een korte reactie over iemand die Red Dragon (2002) beter vond dan de Ridley Scott film. Het is zijn volste recht, maar dergelijke beweringen begrijp ik echt niet. Hannibal was nu niet meteen de meest geslaagde film van de Blade Runner regisseur, maar om nu te beweren dat Red Dragon beter was dan Hannibal was voor mij iets onbegrijpelijk.

    clash,hannibal,red dragon,hannibal lecter,ridley scott,brett ratner,anthony hopkins,horror,the silence of the lambsclash,hannibal,red dragon,hannibal lecter,ridley scott,brett ratner,anthony hopkins,horror,the silence of the lambsclash,hannibal,red dragon,hannibal lecter,ridley scott,brett ratner,anthony hopkins,horror,the silence of the lambs

    Red Dragon HAD een spetterende film KUNNEN ZIJN! Begunstigd met een voorbeeldige cast, gebaseerd op een huiveringwekkend boek van Thomas Harris. Zalige fotografie van Dante Spinotti (zie Manhunter). Goede muziek van Danny Elfman. Een onuitputtelijke geldkraan van Dino de Laurentiis. En als kers op de taart, was er Ted Tally (de scenarist van Silence of the Lambs). Er kon niets mis gaan. Ha, neen? Ik vond de film nochtans de zwakste uit het rijtje van de Hannibal Lecter verfilmingen.

    Ik begreep niet meteen waarom Manhunter zo nodig aan een remake toe was, maar dan nog een remake van,…wie???... Brett Ratner !!?? What were they thinking?? Is het op basis van Rush Hour of...wat...Family Man ??? Red Dragon was zo braafjes, dat ik dacht dat de regisseur absoluut zijn PG13 rating wou halen. Gewoon belachelijk. Achteraf bekeken, wat kon hem de film schelen, hij stond immers te wachten op Rush Hour 3.

    Ik had een serieus probleem met een gebrek aan visie. Een film voor analfabeten. Iedereen kan een scenario verfilmen. Kijk hoeveel acteurs, scenaristen en monteurs plots films beginnen regisseren alsof ze allemaal een roeping van God hebben gekregen. (De meest recente lachbui is die van Special Effect monteur Pitof met zijn desastreuze Catwoman (2004). En dit was zijn 2de kans na het afschuwelijke Vidocq). Dit, met de casting van non-acteurs (Jessica Simpson, Britney Spears, Madonna, 50 cent, Meat Loaf, Phil Collins), zijn mijn twee grootste ergernissen in film. Waar zat het verhaal achter het verhaal? Wat wou hij met het scenario aanvangen? Waar ging de film naar toe?

    Manhunter bracht ons in een architecturale roes met zijn subjectieve camera die de wanden afgleed naar het psychologische en het lugubere. Een misleidend gevecht tussen de bonte kleuren en die witte klinische perfectie. Michael Mann bracht ons met zijn film in een cinematografische hypnose.

    The Silence of the Lambs (1991) ging "up-close-and-very-personal" met zijn personages. Vanaf de eerste momenten in het bos, konden we de zweetdruppels zien, voelden we de argwaan, de naïeve zelfzekerheid, de gruwel van het onbekende. Ze was uitgeput van het lopen in het koude en natte bos. We zagen op haar jas FBI en op haar gezicht een sterke en vastberaden blik. Jonathan Demme vertelde ons een verhaal vanuit het perspectief van levensechte personages. Hij drong door tot hun persoonlijke emotionele gevoeligheden, waarin ze vaak gevangen zaten, en hun soms delicate sociale relaties. En dat betrok ons bij het verhaal en maakte alles zo intens.

    Hannibal is dan weer gemaakt door een meester die niet bang is om risico’s te nemen, met een prestigieuze vulgariteit, badend in Florentijnse glorie. Hij had veel minder geluk met een iets te voordehandliggend boek die opging in zijn kennis van kaviaar, wijn en Italiaanse kunst. Maar hij slaagde er desalniettemin in om de perverse grofheden in de mens in kaart te brengen. Al de films van Ridley Scott dragen hun stempel en hebben elk een duidelijke visie, of de film nu goed of slecht was. Telkens gestoeld op een meesterlijke cinematografie en een uitgesproken point of view.

    Brett knoopt de zinnetjes in het scenario aan elkaar, gezicht in het midden van het scherm, hand die beweegt, camera soms laag bij de grond, soms vanuit de lucht, een mond die spreekt. Dat is wat Red Dragons ons vertelt, en niets anders. Dat is de essentie van deze kolossale vergissing die werd losgelaten op het witte doek, en die het werk van een creatieve en talentvolle ploeg besmette. Dus neen, ik vind Red Dragon niet beter dan Hannibal.

    ***Related Posts***
    31/12/2006: Hannibal Rising trailer
    13/11/2006: The Painted Veil, Hannibal Rising en Ratatouille poster
    03/11/2005: Foto van Hannibal Lecter prequel
    30/09/2005: Villain Top 50
    30/03/2005: Gong Li in de Hannibal Lecter prequel
    29/10/2004: Terugkeer naar de jeugd van Hannibal Lecter

  • Trilogies aan de kassa

    Pin it!

    Eén van de industrieën die zich niet veel schijnt aan te trekken van die opgefokte "economische recessie" is de filmwereld, en dan bij uitstek de grote filmstudio's in de Verenigde Staten. Zij verdienen bakken geld aan de productie van entertainment (voornamelijk voor de bioscoop maar ook met tv-series). Ze bieden werkgelegenheid voor miljoenen mensen, die met passie en toewijding hun taak vervullen.

    En gezien mijn interesse voor het cijfermatige en het analytische, ga ik met deze post de inkomsten van de trilogies van naderbij bekijken, via een rapport gepubliceerd in de boxofficemojo en de box-office cijfers in IMDB.

    Hieronder bevindt zich een lijst van de recettes uit de bioscopen in de VS. Verhuur én verkoop werden niet meegerekend – maar bij deze meeste succesvolle producties komt dit neer op hun bioscooprecette.

    Uiteraard zijn sommige van die trilogies reeds exponentieel uitgebreid, maar in deze analyse gaat het enkel om de eerste 3 films. Indrukwekkende nieuwkomers, waar het derde deel reeds in (pre-)productie is, worden aangeduid met een groene kleur. Ook de vervolgfilms in (pre-)productie op de trilogie zijn in kaart gebracht met hun respectievelijke box-office resultaat in het blauw, indien deze al bekend zou zijn. TV-films worden hier niet in beschouwing genomen.

    1. Star Wars I-II-III (Fox) $1.122.035.614
    (I: The Phantom Menace) $431.088.297 (II: Attack of the Clones) $310.676.740 (III: Revenge of the Sith) $380,270,577

    2. Spider-Man (Sony) $1.113.822.503
    (Spider-Man) $403.706.375 (Spider-Man 2) $373,585,825 (Spider-Man 3) $336,530,303
    Wordt verwacht: Spider-Man IV (2009?)

    3. Star Wars IV-V-VI (Fox) $1.060.779.251
    (IV: A New Hope) $460.998.007 (V: The Empire Strikes Back) $290.475.067 (VI: The Return of the Jedi) $309.306.177

    4. Pirates of the Caribbean (Disney)$1.038.150.155
    (1: The Curse of the Black Pearl) $305.413.918 (2: Dead Man’s Chest) $423.315.812 (3: At Worlds End) $309.420.425

    5. The Lord of the Rings (New Line) $1.033.551.625
    (The Fellowship)$314.776.170 (2: Two Towers) $341.748.130 (3: The Return of the King) $377.027.325
    Nota: De trilogie staat wel n°1 wereldwijd met een box-office van $2.916.600.000

    6. Shrek (Dreamworks) $1.031.611.202
    (Shrek) $267.665.011 (Shrek 2) $441.226.247 (3: Shrek the Third) $322.719.944
    Wordt verwacht: Shrek Goes Fourth (2010)

    7. Harry Potter (Warner Bros) $829.105.101
    (1: The Sorcerer's Stone) $317.575.550 (2: The Chamber of Secrets) $261.988.482 (3: The Prisoner of Azkaban) $249.541.069
    Nieuwe reeks: Harry Potter and the Goblet of Fire (2005) $289.994.397 - Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007) $207.866.865 - Harry Potter and the Half-Blood Prince (2008)

    8. Jurassic Park (Universal) $767.326.501
    (Jurassic Park) $357.067.947 (2: The Lost World) $229.086.679 (Jurassic Park 3) $181.171.875
    Wordt verwacht: Jurassic Park IV (2005)

    9. Indiana Jones (Paramount) $619.416.531
    (1: The Lost Ark) $242.374.454 (2: The Temple of Doom) $179.870.271 (3: The Last Crusade) $197.171.806
    Reeds gemaakt: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull - $315.298.268

    10. X-Men (Fox)$606.611.873
    (X-Men) $157.299.717 (X-Men 2) $214.949.694 (3: The Last Stand) $234.362.462

    11. Batman (Warner Bros) $598.051.734
    (1: Batman) $251.188.924 (2: Batman Returns) $162.831.698 (3: Batman Forever) $184.031.112
    Reeds gemaakt: Batman & Robin - $107.285.004
    Nieuwe reeks van Christopher Nolan: Batman Begins $205.343.774 en The Dark Knight - $490.600.141

    12. The Matrix (Warner Bros) $592.327.301
    (1: The Matrix) $171.479.930 (2: Reloaded) $281.576.461 (3: Revolutions) $139.270.910

    13. Mission: Impossible (Paramount) $530.421.546
    (Mission: Impossible) $180.981.886 (M: I 2) $215.409.889 (M: I 3) $134.029.801

    14. Jason Bourne (Universal) $525.181.883
    (1: The Bourne Identity) $121.661.683 (2: The Bourne Supremacy) $176.049.130 (3: The Bourne Ultimatum) $227.471.070

    15. Rush Hour (New Line) $507.451.286
    (Rush Hour) $141.186.864 (Rush Hour 2) $226.138.454 (Rush Hour 3) $140.125.968

    16. Home Alone (Fox) $490.229.274
    (Home Alone) $285.761.243 (Home Alone 2) $173.585.516 (Home Alone 3) $30.882.515

    17. Austin Powers (United Artists) $473.231.964
    (Austin Powers) $53.883.989 (2: The Spy Who Shagged Me) $206.040.086 (3: Goldmember) $213.307.889

    *** Meet the Parents (Universal) reeds $445.392.615
    (1: Meet the Parents) $166,225,040 (2: Meet the Fockers) $279,167,575 wordt verwacht Little Fockers (2008)

    *** Toy Story (Universal) reeds $437.596.446
    (1: Toy Story) $191,773,049 (Toy Story 2) $245,823,397 (Toy Story 3) wordt in 2010 verwacht.

    18. Beverly Hills Cop (Paramount) $431.040.426
    (Beverly Hills Cop) $234.760.478 (Beverly Hills Cop II) $153.665.036 (Beverly Hills Cop III) $42.614.912

    19. Ocean’s Eleven (Warner Bros) $423.470.771
    (Ocean’s Eleven) $183,405,771 (2: Ocean’s Twelve) $125.531.634 (3: Ocean’s Thirteen) $114.533.366

    20. Back to the Future (Universal) $416.787.347
    (Back to the Future) $210.609.762 (part II) $118.450.002 (part III) $87.727.583

    21. The Terminator (TriStar/Warner Bros/Orion) $393.585.657
    (The Terminator) $38.371.200 (T2: Judgment Day) $204.843.345 (T3: Rise of the Machines) $150.371.112
    Wordt verwacht: Terminator 4 (er is toch sprake van)

    22. Hannibal Lecter (MGM/Orion/Universal) $388.985.088
    (1: Silence of the Lambs) $130.742.922 (2: Hannibal) $165.092.268 (3: Red Dragon) $93.149.898
    Nieuwe reeks: Hannibal Rising $27,667,947

    23. Jaws (Universal) $387.283.062
    (Jaws) $260.000.000 (Jaws 2) $81.766.007 (Jaws 3-D) $45.517.055
    Reeds gemaakt: Jaws IV: The Revenge - $20.763.013

    24. The Santa Claus (Buena Vista) $368.569.806
    ( The Santa Claus) $144.833.357 (:2) $139.236.327 (:3) $84.500.122
    Reeds gemaakt: Jaws IV: The Revenge - $20.763.013

    *** Ice Age (New Line) reeds $371.717.168
    (Ice Age) $176.387.405 (2: The Meltdown) $195.329.763 wordt verwacht Ice Age III

    25. Lethal Weapon (Warner Bros) $357.192.640
    (Lethal Weapon) $65.207.127 (Lethal Weapon 2) $147.253.986 (Lethal Weapon 3) $144.731.527
    Reeds gemaakt: Lethal Weapon IV - $129.734.803

    26. American Pie (Universal) $352.229.713
    (American Pie) $102.561.004 (American Pie 2) $145.103.595 (3: American Wedding) $104.565.114

    27. Scary Movie (Dimension) $338.331.985
    (Scary Movie) $157.019.771 (Scary Movie 2) $71.308.997 (Scary Movie 3) $110.003.217

    28. The Fast and the Furious (Universal) $334.203.241
    (1: The Fast and the Furious) $144.533.925 (2: 2 Fast 2 Furious) $127.154.901 (3: Tokyo Drift) $62.514.415

    29. Jack Ryan (Paramount) $327.551.947
    (1: The Hunt for Red October) $122.012.643 (2: Patriot Games) $83.351.587 (3: Clear and Present Danger) $122.187.717
    Reeds gemaakt: The Sum of All Fears - $118.471.320

    30. Rocky (United Artists) $327.466.432
    (Rocky) $117.235.147 (part II) $85.182.160 (part III) $125.049.125

    31. Spy Kids (Dimension) $310.327.412
    (Spy Kids) $112.719.001 (2: Island of Lost Dreams) $85.846.429 (3-D: Game Over) $111.761.982

    32. Crocodile Dundee (Paramount) $309.745.398
    (Crocodile Dundee) $174.803.506 (part II) $109.306.210 (3: In Los Angeles) $25.635.682

    33. Superman (Warner Bros) $302.354.347
    (Superman) $134.218.018 (part II) $108.185.706 (part III) $59.950.623
    Reeds gemaakt: Superman Returns (2006) - $200,069,408 en binnenkort Superman: The Man of Steel (2009)

    34. Die Hard (Fox) $300.562.298
    (1: Die Hard) $83.008.852 (2: Die Harder) $117.540.947 (3: Die With a Vengeance) $100.012.499
    Reeds gemaakt: Die Hard 4.0 (2007) - $116.267.866

    35. Scream (Dimension) $293.553.139
    (Scream) $103.046.663 (Scream 2) $101.363.301 (Scream 3) $89.143.175

    36. The Exorcist (Warner Bros) $289.518.977
    (1: The Exorcist) $232.671.011 (2: The Heretic) $30.749.142 (part III) $26.098.824

    37. Teenage Mutant Ninja Turtles (New Line) $256.196.337
    (TMNT) $135.265.915 (part II: The Secret of the Ooze) $78.656.813 (part III: Turtles in Time) $42.273.609
    Reeds gemaakt: TMNT (2007) - $54.132.596

    38. Rambo (TriStar Pictures) $251.343.947
    (First Blood) $47.212.904 (part II) $150.415.432 (part III) $53.715.611
    Reeds gemaakt: Rambo - $42.754.105

    39. The Godfather (Paramount) $249.175.314
    (The Godfather) $134.966.411 (part II) $47.542.841 (part III) $66.666.062

    40. The Karate Kid (Columbia Pictures) $244.875.825
    (The Karate Kid) $90.815.558 (part II) $115.103.979 (part III) $38.956.288

    41. Rocky IV-V-VI (United Artists) $239.091.017
    (Rocky IV) $127.873.716 (Rocky V) $40.946.358 (6: Rocky Balboa) $70.270.943

    42. Star Trek (Paramount) $237.642.465
    (Star Trek)$82.258.456 (part II: The Wrath of Khan) $78.912.963 (part III: The Search for Spock) $76.471.046
    Reeds gemaakt: part IV: The Voyage Home - $109.713.132 part V: The Final Frontier - $55.210.049 part VI: The Undiscovered Country - $74.888.996 part VII: Generations - $75.668.868 part VIII: First Contact - $92.001.027 part IX: Insurrection - $70.117.571 part X: Insurrection - $43.119.879 en binnenkort nieuwe Star Trek XI (2008)

    43. Saw (Lions Gate) $222.463.734
    (Saw) $55.185.045 (Saw II) $87.039.965 (Saw III) $80.238.724

    Reeds gemaakt: Saw IV - $63.300.095
    Wordt verwacht: en Saw V en Saw VI

    44. Alien (Fox) $221.564.423
    (1: Alien) $80.930.630 (2: Aliens) $85.160.248 (Alien 3) $55.473.545
    Reeds gemaakt: Alien IV: Resurrection - $47.748.610

    45. The Naked Gun (Paramount) $216.819.186
    (The Naked Gun) $78.756.177 (2 ½: The Smell of Fear) $86.930.411 (33 1/3: The Final Insult) $51.132.598

    46. Blade (Universal) $204.833.426
    (Blade) $70.087.718 (part II: Bloodlust) $82.348.319 (3: Blade Trinity) $52.397.389

    *** Bad Boys (Sony) reeds $204.203.648
    (1: Bad Boys) $65.807.024 (Bad Boys 2) $138.396.624 (Bad Boys 3) wordt binnenkort verwacht.

  • Geen vervolg op The Chronicles of Riddick

    Pin it!

    Zoals ik al reeds heb laten uitschijnen in mijn recensie over The Chronicles of Riddick (2004), zal de film eerst moeten overtuigen aan de box-office vooraleer er kan gespeculeerd worden van 2 vervolgfilms. En wat blijkt, Riddick haalt zijn quota niet...

    vin diesel,the chronicles of riddick,pitch black,david twohy,sequel

    The Chronicles of Riddick is het vervolg op de low-budget science-fiction thriller Pitch Black, hoewel de relatie tussen de films soms ver te zoeken is. David Twohy, de regisseur en schrijver van het personage, had plannen om van Riddick een echte trilogie te maken met nog 2 films, Pitch Black buiten beschouwing gelaten. In IMDB werd er zelfs even vermelding van gemaakt. Maar de dure Chronicles (110 miljoen euro) haalde maar een magere oogst binnen. De plannen zijn dus voor onbepaalde duur opgeschort.

    De film, die zeker niet slechter is dan een Red Planet of een Mission to Mars had heel veel ambitie en potentie om het jonge publiek te verleiden. Maar de magie van de film blijft voor een stuk onvoorspelbaar. Toch begrijp ik regisseur Twohy niet. Waarom zonodig van Pitch Black een tweede Star Wars willen maken? Niet alleen was Vin Diesel minder interessant dan in Chronicles, maar Pitch Black had een eigen intrigerende stijl. Vin Diesel zal nu wel 2 keers nadenken vooraleer hij zijn goedkeuring zal geven voor het vervolg, want hij weet hoe Hollywood in elkaar zit. Als de film niet scoort, werpt dit ook een schaduw op de acteurs. En niemand wordt graag vergeleken met Sharon Stone.

    Doet me eraan denken dat ik even de verschillende trilogieën in kaart zal brengen en eens de recettes van naderbij zal bekijken in een volgende post.