De FilmBlog

  • Fargo seizoen 2 op DVD en Blu-ray

    Pin it!

    Ik heb genoten van het eerste seizoen van "Fargo", gebaseerd op de stijl van de gelijknamige film, Fargo (1996), van Joel Coen en Ethan Coen. En schrijver Noah Hawley is nog helemaal niet uitverteld want ook het tweede seizoen is om van te smullen, ook al hebben we hier een compleet nieuw verhaal met een andere cast. Het 2de seizoen is gebaseerd op twee eerdere films van de gebroeders Coen, namelijk The Man Who Wasn’t There en Miller’s Crossing.

    fargo_season_2_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Deze nieuwe true crime-serie gaat terug in de tijd en speelt zich af in 1979 en begint met een gewelddadige misdaad in een wafelhuis in Sioux Falls, South Dakota. In een flits raken de schoonheidsspecialiste Peggy Blumquist (Kirsten Dunst) en haar man, de slager Ed (Jesse Plemons), uit een klein stadje betrokken bij de zaak, die zich afspeelt tegen de achtergrond van een bloederige maffiaoorlog in het Midwesten van de VS. De plaatselijke politieagenten Hank Larsson (Ted Danson) en Lou Solverson (Patrick Wilson) onderzoeken de zaak.

    Het leuke aan de serie, los van zijn knettergekke verhaal, zijn uiteraard de kleurrijke personages. Twee families staan tegenover elkaar. Enerzijds is er de Gerhardt familie, geleid door Otto (Michael Hogan) en Floyd Gerhardt (Jean Smart) en haar zonen Dodd (Jeffrey Donovan), Bear (Angus Sampson) en kleindochter Simone Gerhardt (Rachel Keller ). De jongste zoon Rye Gerhardt (Kieran Culkin) werd per ongeluk van de weg gemaaid door Peggy Blumquist, en na dit incident is de hel uitgebroken.

    Bij de andere maffia familie zien we Mike Milligan (Bokeem Woodbine) met zijn trouwe bodyguards. Een zalig personage die me wat deed denken aan Samuel L. Jackson uit Pulp Fiction, maar dan op een meer ingetogen manier. Hij lijkt bij momenten op een priester maar met een dodelijk en meedogenloos trekje. Er gaat ook veel aandacht naar een handlanger van de Gerhardt familie, de indiaan Hanzee Dent (Zahn McClarnon) met een geheel aparte agenda. Het personage deed me wat denken aan het Javier Bardem karakter uit No Country for Old Men (2007).

    Het typerende accent uit Minnesota is ook in seizoen 2 niet te missen. Kirsten Dunst was er al vrij bekend mee. Kirstens oma komt namelijk uit Minnesota en woonde op een boerderij met de familie. Kirsten heeft daardoor heel wat zomers daar doorgebracht.

    fargo,Joel Coen,Noah Hawley,Ethan Coen,Kirsten Dunst,Jesse Plemons,Ted Danson,Patrick Wilson,Michael Hogan,Jean Smart,Jeffrey Donovan,Angus Sampson,Rachel Keller,Kieran Culkin,Mike Milligan,Bokeem Woodbine,Zahn McClarnon,No Country for Old Menfargo_season_2_blu-ray_pic02.jpgfargo_season_2_blu-ray_pic03.jpg

    Het idee op zich om een tv-serie te maken gebaseerd op de stijl van een film leek krankzinnig maar gezien de Coen Brothers hun steun hebben verleend aan het project, lijkt het op geen enkel moment copy-paste werk. Het levert zelfs behoorlijk originele televisie op met makers die risico's durven nemen, zowel op vlak van beeldvoering als narratie. Ook de casting zit er opnieuw boenk op met heel wat bekende en minder bekende koppen. Bepaalde episodes uit het tweede seizoen zijn zelfs stukken beter dan episodes uit het eerste. Maar naar het einde toe had ik toch een beetje de indruk dat de scenaristen een beetje het spoor bijster zijn geraakt. Plot-gewijs rammelt het ook wat naar het einde toe en maken karakters echt wel vreemde bokkensprongen. Maar al bij al blijf je geboeid door wat er zich allemaal afspeelt. En geen getreur voor de fans, want het derde seizoen zit er ook aan te komen.

  • Doom haalt opnieuw het grote geschut boven

    Pin it!

    Deze week zat Doom (2016) in de bus, de legandarische first person shooter game van Bethesda Softworks en ID Software die een behoorlijke facelift heeft gekregen. Het onnozele pistooltje - dat je vroeger had wanneer je jouw ammunitie van je betere wapens wou sparen - is nu ook ingeruild voor een hoog technologisch vuurwapen met geharde plasma gel kogels op basis van Argent energie. Een geslaagde mix tussen een Call of Duty en Dead Space, met uiteraard de nodige nostalgie van het oude Doom game waarmee alles echt is begonnen.

    doom,ps4,dead space,call of duty,skyrim

    Korte inhoud: We hebben te maken met een reboot verhaal. Het speelt zich af op Mars, waar de Union Aerospace Corporation (UAC) bezig was met de exploiratie. Maar tijdens hun opgravingswerken zijn ze gestoten op een gateway naar een hel van monsters en demonen. Maar in plaats van het boeltje snel te verzegelen, hebben uit de hand gelopen UAC experimenten ervoor gezorgd dat de demonen pas echt greep gekregen hebben op het gigantische complex en zijn personeel. Ons hoofdpersonage ontwaakt vastgeketend op een altaar en kan nog net ontsnappen aan een aanval van een monster. Vervolgens trekt hij op onderzoek naar wat er allemaal is gebeurd en voorziet zich van een Praetor Suit en een adequaat wapenarsenaal. Door de satellieten beter af te stemmen hoopt hij de bron van de demonische invasie te ontdekken en hopelijk ook het portaal kan sluiten.

    Zoals ik al zei in mijn inleiding is het wapenarsenaal een belangrijk onderdeel in Doom, en het zijn stuk voor stuk technologisch hoogstaande vuurwapens, met heel wat uitbreidingsmogelijkheden. En het grote verschil met de andere games is dat er hier niet geschoten wordt met klassieke ammunitie maar met gespecialiseerde gel kogels waarbij het wapen niet herladen hoeft te worden. De wapens kunnen dus aan één stuk afgevuurd worden tot er geen kogels meer over zijn. In het arsenaal vinden we plasma guns, lightning guns, hellshots combat shotguns, burst rifles, rocket launchers, snipers en uiteraard de BFG9000 en de chainsaw. Er is zelfs een item die een decoy genereert om er vijanden mee af te leiden.

    Het spel heeft een razendsnel tempo, met een karakter die niet kan sprinten maar altijd snel wandelt en dubbele sprongen maakt. De Doomguy is gelukkig ook sneller dan bijna elke demon in het spel, en het is de bedoeling dat de beweging de sleutel is tot zowel aanval als verdediging. Uw levenslijn gaat ook niet regenereren, maar bij het vermoorden van monsters krijg je wel munitie of health packs. En ook al kun je switchen tussen twee wapens heb je altijd toegang tot je arsenaal. Bij het opvragen van deze menu vertraagt de tijd in het spel. Uiteraard is er ook een mogelijkheid voor een melee aanval en zelfs een 'glory kill', een speciale aanval waarmee je de tegenstander een fatale klap kan toebedelen. Er herinneren jullie nog de 'beserk' mode? Wel deze is er ook.

    doom,ps4,dead space,call of duty,skyrimdoom_2016_ps4_pic02.jpg

    Veel zaken om te ontdekken in Doom. Los van de gewone missies zijn er heel wat challenges die je kan doen en keycards of items die je kan vinden, al dan niet met bonuspunten voor je arsenaal en ruimtepak. Er zijn zelfs verborgen plaatsen waar je kunt terugkeren naar het oorspronkelijke 1993 Doom 16-bit spel met zijn gruwelijke muziek en sound effects. Voor navigatie kan je altijd terrecht op een 3D map die je op elk moment kan oproepen, inzoomen en bekijken waar je bent en waar je naar toe moet. Ook heel wat Easter Eggs, van Skyrim helmen tot Terminator 2 knipoogjes .

    Niet alleen Doom fans, maar eenieder die verzot is van shooters zal hier met volle teugen van genieten. Ikzelf ben een grote fan van Dead Space, en hou wel van deze demon-occultes. Toch ligt de klemtoon hier meer op het schieten dan op het verhaal. Naast de gewone Campaign is er ook nog een Multiplayer voorzien met een arena-style combat. Genadeloze demonen, gigantische wapens en snelle, vlotte bewegingen zijn de funderingen voor intense, first-person combat - of je nu hordes demonen tot moes slaat in de singleplayer campagne of het tegen vrienden opneemt in de vele multiplayer modi. En breid teven je gameplay-ervaring uit met de Doom SnapMap game editor om gemakkelijk eigen content aan te maken, te spelen en wereldwijd te delen. DOOM is ondertussen wereldwijd verkrijgbaar is voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 2 april 2016

     

    *** Doom trailer ***

    Categories: Games 2 comments
  • Make America Great Again met The Purge: Election Year

    Pin it!

    In het Frans zeggen ze vaak "Jamais deux sans trois" en dat is ook voor rekening van van de Purge franchise. De eerste film, The Purge (2013), was gemaakt met een relatief bescheiden budget van 3 miljoen dollar, maar bracht voor Universal zomaar eventjes 89 miljoen dollar binnen. The Purge: Anarchy (2015) deed zelfs nog beter. Het haalde met 9 miljoen dollar een slordige 111 miljoen dollar op. Het stond dus in de sterren geschreven dat The Purge: Election Year (2016) niet lang op zich zou laten wachten.

    the_purge_election_year_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: Het is twee jaar geleden dat Leo Barnes (Frank Grillo) zich ervan weerhouden heeft om wraak te nemen tijdens de Purge-avond. Inmiddels is hij hoofd beveiliging van senator Charlie Roan (Elizabeth Mitchell), met als missie haar te beschermen in de strijd om het presidentschap en het overleven van het jaarlijkse ritueel waarop alle misdaad voor 24 uur legaal maakt. Wanneer er vervolgens verraad plaatsvindt, worden ze gedwongen de straat op te gaan. Uitgerekend op de avond dat er geen hulp beschikbaar is.

    Dit jaar zijn er tevens verkiezingen in de States en dus kwam deze film als geroepen. En de slogan op hun affiche is 'Keep America Great' wat toch op twee druppels water lijkt op de slogan van Donald Trump: Make America Great Again. Dit lag ook zo voor de hand dat het een beetje zonde zou zijn om het niet te gebruiken.

    De film is opnieuw in regie van James DeMonaco, die niet alleen de drie films heeft geregisseerd maar ook geschreven. En ook al vond ik de sequel net iets beter dan de eerste film had ik gehoopt op vers bloed achter de camera. Maar als deze derde film in dezelfde lijn verder gaat kan dit wel eens een sterke thriller worden. De trailer vind ik zelf niet meteen overtuigend of origineel, het lijkt een beetje getelefoneerd en luister eens naar de geluidseffecten in de trailer; het is allemaal bijzonder repetitief. Weliswaar geen BAM effect, maar wel de geluids-slomo-effect - en dat zelfs verschillende keren na elkaar.

    the_purge_election_year_2016_poster01.jpgthe_purge_election_year_2016_poster02.jpgthe_purge_election_year_2016_poster03.jpgthe_purge_election_year_2016_poster04.jpgthe_purge_election_year_2016_poster05.jpgthe_purge_election_year_2016_poster06.jpg

    Het filmbudget blijft aan de lage kant met slechts 10 miljoen dollar, maar toch wordt verwacht dat ze dit bedrag gaan vertienvoudigen tijdens zijn bioscooprelease. De productie van de film is in ieder geval nog steeds in handen van Platinum Dunes, het productiehuis van Michael Bay. Je zou denken dat zo iemand toch een paar tientallen miljoenen meer in dit filmproject kon steken. Al was het maar voor wat uitzinnige massa-scènes. Op 29 juni 2016 wordt de film bij ons verwacht in de bioscoop.

     

    *** The Purge: Election Year trailer ***

  • The Revenant (2015) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Regisseur Alejandro González Iñárritu pakte vorig jaar al uit met de Oscar winnende Birdman (2014). Deze The Revenant (2015), gebaseerd op de roman van Michael Punke, is in ieder geval een compleet andere film. De film vergaarde maar liefst 12 Oscar-nominaties, en Leonardo DiCaprio won met deze film zijn eerste Oscar voor Beste Acteur ... ook al was het misschien niet noodzakelijk dé beste vertolking van het jaar.

    the_revenant_2015_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: 1823. Pelsjager Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) moet na een bloedige confrontatie met indianen de aftocht blazen met zijn collega's. Op de terugweg naar hun handelspost wordt Glass vervolgens te grazen genomen door een grizzly. De zwaar toegetakelde man lijkt te wegen op de groep en er wordt besloten om hem achter te laten in afwachting van hulp. Maar John Fitzgerald (Tom Hardy) ziet dit anders en vindt dat zijn leven nu ook in gevaar is doordat hij om een bijna dode man moet waken. Hij besluit dan maar via een list om Hugh te begraven. Maar Hugh is niet dood en besluit om wraak te nemen en gaat op zoek naar John door honderden mijlen woest landschap.

    Het meest opmerkelijke aan de film is wat mij betreft toch de fotografie van Emmanuel Lubezki, die los van een aantal kampvuur scènes de volledige film heeft gedraaid met natuurlijk licht - en dat in een onherbergzaam Canadees en besneeuwd landschap. Het resultaat is dat we de kilte gaan voelen en meteen ook de bare weescondities zien wegen op de karakters. Dat de acteurs hebben afgezien staat buiten kijf en dat zit tevens ook in hun vertolking. Tom Hardy is perfect gecast en bijna onherkenbaar gemaakt. En 'thank God' voor de ondertitels wat Hardy kan één van de meest onverstaanbare acteurs zijn in Hollywood. Het is leuk dat hij verschillende accenten meester is, maar misschien de volgende keer duidelijk spreken zou ook al heel dankbaar zijn.

    Het script van Mark L. Smith vind ik het enige zwakke aan de film. Het script is niet geheel zonder clichés met indianen die letterlijk zeggen dat de blanke man hun land heeft gestolen, en banaliteiten zoals iemand die zegt over het personage van DiCaprio de enige reden is dat iedereen in leven is - terwijl we eigenlijk een compleet ander verhaal hadden gezien in het begin van de film. Het verhaal kan je ook gemakkelijk samenvatten op een bierviltje, tot zover de complexiteit van de film. Het is in essentie een soort western van een man die wraak wil nemen.

    the_revenant_2015_pic01.jpgthe_revenant_2015_pic02.jpgthe_revenant_2015_pic04.jpg
    the_revenant_2015_pic03.jpgthe_revenant_2015_pic05.jpgthe_revenant_2015_pic06.jpg

    Het lijkt bij momenten op een soort Terrence Malick light. Maar het blijft een ervaring om deze film te zien en in het bijzonder op groot scherm. Ja, als er één film is naast The Hateful Eight (2015) die je best zo groot mogelijk bekijkt, is het toch wel deze prent. Uiteindelijk zijn er bijzonder weinig dialogen en wordt er behoorlijk veel met beelden verteld. Het is pure grootschalige cinema van de beste soort.

    The Revenant is ondertussen uit op DVD, Blu-ray en er is zelfs een editie uit in 4K voor de mensen die echt hét beste van het beste willen. Op dit ogenblik kan je de 4K (pic) schijven nog niet afslepen met een PS4, maar Sony heeft al aangekondigd dat er binnenkort een nieuwe PS4 op de markt zou komen. Spijtig dat Sony daar niet eerder had op ingespeeld. Wat betreft de extra's, is er geen audio-commentaar te vinden maar wel een making of.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 19 mei 2016

     

    *** The Revenant trailer ***

  • X-Men: Apocalypse (2016) ** recensie

    Pin it!

    Van alle Marvel Comics hecht ik het minste belang aan The X-Men saga. Het probleem met de films is dat ze samen over zoveel superkrachten beschikken dat elk conflict eigenlijk vrij simpel opgelost kan worden, en andere X-Men eigenlijk gewoon te beperkt zijn in hun kunnen dat je je afvraagt waarom we hen zoveel aandacht gunnen. Maar hoe dan ook kan je tot op een zekere hoogte genieten van het popcorn geweld, ook al zat er bijzonder veel emotie in deze X-Men: Apocalypse (2016), misschien met een wel fel overladen pathos gehalte. X-Men: Apocalypse is spijtig genoeg geen bijzonder goeie film ondanks het astronomische prijskaartje en het aanwezige acteurstalent.

    x-men_apocalypse_2016_poster001.jpg

    Korte inhoud: Nu de X-Men succesvol het verleden veranderd hebben en een veilige toekomst voor de mutanten hebben bereikt, keert uit de duisternis de eerste mutant terug: Apocalypse. Deze mutant, ook wel En Sabah Nur (Oscar Isaac) genaamd, ziet de hedendaagse mutanten als zwak. De 5000 jaar oude 'supermutant' Apocalypse begint aan zijn queeste de wereld met harde hand zijn wil op te leggen. Het recht van de sterkste is zijn lijfspreuk en geldt voor zowel mens als mutant. Om de dreigende genocide te weerstaan moet een nieuw team X-Men bijeen gebracht worden en moeten zowel professor Xavier (James McAvoy) als zijn vijand Magneto (Michael Fassbender) een kant kiezen. In het Tijdperk van Apocalypse zijn de gebruikelijke helden echter niet per se good guys en kunnen schurken verrassend goede kanten kennen.

    Het is tevens een terugkeer van regisseur Bryan Singer (X-Men, X2, X-Men: Days of Future Past) naar zijn vertrouwde franchise. Singer schreef tevens het verhaal voor deze film met behulp van scenarist Simon Kinberg. En het grote verschil met pakweg The Avengers, is de serieus. Daar waar je geregeld moet lachen bij The Avengers is het hier vooral bittere ernst. Enkel het personage van Peter Maximoff / Quicksilver (Evan Peters) zorgt voor wat comic relief. Maar ook zonder humor is deze 144 minuten lange film wel ontspannend want je krijgt een waaier te zien van boeiende karakters met superkrachten die elk op hun manier een beetje kleur brengen aan dit wereldvernietigend spektakel. Persoonlijk heb ik het zowat gehad met in elkaar stortende gebouwen.

    Deze X-Men mag misschien net iets beter zijn dan Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), maar het kon allemaal nog beter indien ze de villain beter hadden uitgewerkt. Oscar Isaac is een geweldige acteur maar hier is hij in zijn acteerwerk beperkt tot het strikte minimum van gelaatsexpressies. Hij speelt als het ware een emotieloze mummie wiens enige megalomane plan de destructie van de wereld is ... how original. Nu ja, het personage heet Apocalypse dus lag dit wel voor de hand. Net zoals bij vele andere X-Men figuren was ik voor geen bal geïnteresseerd in deze villain. Anderzijds kan je niet ontkennen dat er heel wat acteerwerk aanwezig is in deze prent en van bepaalde scènes krijg je echt wel rillingen, zoals wanneer Erik Lehnsherr wordt ontmaskerd in Magneto en hij hiervoor een dure prijs betaalt. Maar ook Game of Thrones actrice Sophie Turner in de rol van Jean Grey is een interessante aanwinst en haar duo met de jonge Scott Summers / Cyclops (Tye Sheridan) werkt wel tot op een zekere hoogte. Daarnaast zien we ook nog de jonge Ororo Munroe / Storm (Alexandra Shipp) en de opstandige en gevallen Angel (Ben Hardy). Ook Olivia Munn deed haar intrede als Psylocke, maar we komen niks te weten van haar personage en moeten het doen met haar sexy pakje en haat Zoolander blikken.

    x-men_apocalypse_2016_pic01.jpgx-men_apocalypse_2016_pic02.jpgx-men_apocalypse_2016_pic03.jpg

    De rol van Raven / Mystique (Jennifer Lawrence) is in vergelijking met X-Men: First Class (2011) en X-Men: Days of Future Past (2014) een stuk teruggeschroefd en ik vond dat helemaal niet erg. Haar verhaal is wat mij betreft al voldoende verteld en ze biedt hier geen enkele meerwaarde. Er zit ook een beetje van een love interest in deze prent tussen Charles Xavier en Moira Mactaggert (Rose Byrne), maar niets om echt over naar huis te schrijven.

    In de film gaan een aantal X-Men Star Wars: Empire Strikes Back gaan zien in de bioscoop (de film speelt zich af in de jaren '80), en dan discussiëren ze kort tussen wat nu de beste film is: A New Hope of deze film. Ze komen niet tot een consensus, maar over één ding zijn ze het wel roerend eens, de derde film is altijd de slechtste. En ik ben niet zeker of dit bedoelde humor was naar de film van Brett Ratner (X-Men: The Last Stand) of zelfspot; maar deze derde X-Men prequel is ook daadwerkelijk de slechtste van de drie, zelfs de slechtste van de 6. Het probleem met veel van die comic adaptaties-sequels is dat ze altijd het mantra van bigger-louder-better willen nastreven, ook al is het resultaat vaak allesbehalve 'better'. Het eindigt meestal in een cgi-fest van geen belang, met een onbegrijpelijke inhoud. Maar tevens ook een prent die voor de studio 'too big to fail' is, en bijgevolg lijkt soms of het scenario van geen belang is. Deadpool (2016) is hierop een uitzondering, maar wat was dat ook een véél betere adaptatie.

    x-men_apocalypse_2016_pic04.jpgx-men_apocalypse_2016_pic05.jpgx-men_apocalypse_2016_pic06.jpg

    De grootste verdienste van deze film is zijn cast en dit is eigenlijk op rekening van de First Class regisseur Matthew Vaughn. Veel diepgang zal je niet vinden bij deze personages. Zelfs Wolverine duikt op in een soort van een overbetaalde cameo-rol om een deel van het publiek tevreden te stellen, maar het is hoofdzakelijk huilen met de pet op. Dat de Holocaust dan ook nog eens wordt bijgehaald op een bijzonder goedkope manier, laat zelfs een wrang smaakje achter. Christopher Nolan heeft het niveau van de comic adaptaties naar een hoger niveau getrokken, deze X-Men: Apocalypse zit daar spijtig genoeg een stuk onder. Ontdekt het zelf vanaf morgen 17 mei 2016 bij ons in de bioscoop. En ja, de persvisie was vandaag 16 mei, kwestie dat de distributeur er ook niet al teveel vertrouwen in had.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 17 mei 2016

     

    *** X-Men: Apocalypse trailer #2 ***