25/04/2015

Er komen nog minstens drie Fast & Furious films

Eigenlijk had Fast & Furious 7 (2015) de laatste film van de franchise moeten zijn - zeker in het licht van de dood van Paul Walker. Maar money talks in Hollywood en hoe kon acteur én producer Vin Diesel - ondertussen de best betaalde acteur in Hollywood - de ogen sluiten voor het mega-succes van de 7de film die ondertussen al 1,158 miljard dollar heeft opgebracht. De film staat na 20 dagen nu al op de 6de plaats van de meest succesvolle langspeelfilm aller tijden!

vin_diesel_furious_8.jpg

De nieuwe Furious 8 (2017) zou op 14 april 2017 uitkomen. Een periode die voor de franchise en Universal Studio's geluk brengt. Deze datum - alsook de 3 opeenvolgende weken - zal nu effectief ook zwart gemaakt worden door alle andere filmstudio's, want niemand wil in de achteruitkijkspiegel blijven van deze sportwagen. Spijtig genoeg hebben al twee filmprojecten ingetekend op deze periode, enerzijds de comic-adaptatie Ghost in the Shell (2017) met Scarlett Johansson, naast Pacific Rim 2 (2017) van Guillermo del Toro. Ook al denk ik dat de releasedatum voor die laatste film zal veranderen, gezien het ook een Universal film is en ik me moeilijk kan inbeelden dat de studio zichzelf wil beconcurreren. (update) Net gezien dat Universal effectief de release van Pacific Rim 2 heeft verzet naar augustus 2017.

De nieuwe film zou Los Angeles verlaten en het verhaal laten afspelen in New York met de bestaande cast, inclusief Kurt Russell, die in de vorige film een klein rolletje had als gouvernementele agent. Op dit ogenblik is er nog geen regisseur verbonden aan het project. Diesel is er in ieder geval overtuigd van dat de nieuwe film al even succesvol zal worden: "It will be the best movie you’ve ever seen".

Scenarist Chris Morgan (Furious & Furious 4, 5, 6, 7) is opnieuw gevraagd een script te schrijven voor de nieuwe film. En als het aan Universal loag komen er minstens nog 3 films. Bij deel 10 zal Vin Diesel dat waarschijnlijk beweren dat deel 9 wereldvrede zal brengen en deel 10 het universum zal veroveren. Who knows? Zal het werken zonder Paul Walker? Ik denk van wel ook al was er een goeie dynamiek tussen de twee hoofdacteurs. We zullen hem zeker missen in de nieuwe films, en als ze deze franchise een beetje in stand willen houden, zullen ze deze buddy formule toch op één of andere manier moeten herintroduceren. Laat weten wat jullie denken van het nieuws.

Top 20 Meest Succesvolle Films Aller Tijden
01. Avatar ($2,788)
02. Titanic ($2,186)
03. The Avengers ($1,518)
04. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 ($1,341)
05. Frozen ($1,274)
06. Furious 7 ($1,223)
07. Iron Man 3 ($1,215)
08. Transformers: Dark of the Moon ($1,123)
09. The Lord of the Rings: The Return of the King ($1,119)
10. Skyfall ($1,108)
11. Transformers: Age of Extinction ($1,091)
12. The Dark Knight Rises ($1,084)
13. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest ($1,066)
14. Toy Story 3 ($1,063)
15. Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides ($1,045)
16. Jurassic Park ($1,029)
17. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace ($1,027)
18. Alice in Wonderland ($1,025)
19. The Hobbit: An Unexpected Journey ($1,017)
20. The Dark Knight ($1,004)

***Related Posts***
19/03/2015: Fast & Furious 7 aka Furious Seven review
05/02/2015: Een eerste blik op Fast & Furious 7
01/12/2013: Paul Walker overleden
13/09/2013: Furious 6 review
28/09/2011: Fast Five review
02/05/2011: Fast Five plundert de box-office
07/02/2011: Dwayne Johnson in vendetta-stijl in Faster
02/04/2009: Fast and Furious blu-ray tripack
26/08/2008: Fast & Furious teaser trailer
13/06/2005: Fast and Furious 3 in de startblokken

24/04/2015

Found footage horror in Area 51

De regisseur van de eerste Paranormal Activity (2007), Oren Peli, brengt binnenkort zijn tweede langspeelfilm uit, Area 51 (2015). En het is opnieuw een found footage prent, maar het filmbudget lijkt wel een stuk groter te zijn dan zijn eerste film, met name 5 miljoen dollar - wat nog steeds peanuts is vergeleken met een normale Hollywood prent. Maar met found footage films hoef je dan ook niet te draaien met dure camera en lenzen.

area_51_2015_poster.jpg

Korte inhoud: In 1994 beslissen 4 vrienden (Jelena Nik, Jamel King, Reid Warner en Ben Rovner ) het erop te wagen om een kijkje te gaan nemen in de verborgen militaire complex Area 51. Hiervoor gaan ze niet zomaar over het hel springen, maar ze bereiden zich goed voor met speciale pakken, gewapend met videocamera's. Maar voor ze het weten komen ze terecht in een ware nachtmerrie waar ze moeten lopen voor hun leven.

Het project werd 5 jaar geleden gedraaid maar Peli wou eerst wat geld verdienen als producer met de uitbouw van een Paranormal Activity franchise, naast de productie van "The River" (2012) en de drie Insidious (2010) films.De film werd ook slecht bevonden door het test publiek en er moesten heel wat reshoots gebeuren. Ik ben benieuwd of hij al even verrassend uit de hoek zal komen als bij zijn eerste film. De trailer ziet er in ieder geval voldoende overtuigend uit, ook al lijkt het een beetje déjà-vu. De spoken zijn nu gewoon vervangen door aliens en de camera blijft schokkerig van de ene kant naar de andere te zwenken, met soms stilstaande dutch angles (schuine kadrages) waar dan op de achtergrond iets tevoorschijn komt.

Ik betwijfel of de film bij ons ooit in de bioscoop zal geraken. In de States wordt de film in een beperkt aantal zalen uitgebracht, gelijktijdig met een Video on Demand release. Ik vermoed dat het ook wel zal uitkomen op Netflix. Toch gaan ze eens op een dag moeten beseffen dat niemand nog interesse heeft in found footage films. Het is al zo oud als de straat en allesbehalve vernieuwend. Move on!

*** Area 51 trailer ***

23/04/2015

M. Night Shyamalan keert terug naar zijn roots met The Visit

Regisseur en scenarist M. Night Shyamalan was na Unbreakable, The Sixth Sense en Signs gezien als de nieuwe Steven Spielberg, maar na The Village (2004) kwam de ontnuchtering en viel de cineast van zijn troon. Daar iedereen grootse dingen van hem had verwacht, was de teleurstelling en verontwaardiging des te groter.

the_visit_2015_poster.jpg

Shyamalan probeert nu terug te keren naar zijn roots met een kleinschalige horrorfilm in samenwerking met producer Jason Blum (Paranormal Activity, The Purge, Insidious), genaamd The Visit (2015).

Korte inhoud: The Visit vertelt het verhaal van een broer (Ed Oxenbould) en zus (Olivia DeJonge) die een week naar de afgelegen boerderij van hun grootouders in Pennsylvania worden gestuurd. Wanneer de kinderen ontdekken dat het oudere paar (Deanna Dunagan en Peter McRobbie) betrokken is bij iets zorgwekkend, zien ze de kansen om terug te keren naar huis met de dag kleiner worden.

De film werd gemaakt zonder de steun van grote studio's met een productiebudget van 5 miljoen dollar, iets wat ruimschoots onder het budget ligt van veel van zijn vorige films. Universal heeft na het zien van de film wel besloten de distributie op zich nemen. En kijk, eerst werd gedacht dat deze prent direct op Video on Demand zou uitkomen, maar Universal brengt deze prent uit op 9 september 2015. Het zou dus wel eens kunnen dat deze prent misschien nog wel de moeite is om te zien. De man die ooit Unbreakable heeft gemaakt moet toch ergens wel talent hebben.

Zoals we van Shyamalan gewend zijn, spuit de regisseur heel wat mist rond het project en mogen we waarschijnlijk weer een serieuze plotwending verwachten. Op dit ogenblik weten we niet meer over het project dan wat we hierboven hebben beschreven in de korte inhoud. De originele titel van het project was 'Sundowning' en dat zou kunnen wijzen op het Sundowners Syndrome, een psychische aandoening waarbij mensen, vooral ouderen, angstig, boos, depressief of angstig worden wanneer de zon onder gaat. Als dat het geval is, zou je wel kunnen speculeren waar deze film naar toe wil gaan. We zullen moeten afwachten op die eerste trailer.

22/04/2015

Jake Gyllenhaal is onherkenbaar als bokser in Southpaw

Acteur Jake Gyllenhaal is weer toe aan een nieuwe metamorfose met zijn opkomende Southpaw (2015), de nieuwe film van Antoine Fuqua (Training Day, Shooter, King Arthur), naar een script van Sons of Anarchy scenarist Kurt Sutter.

southpaw_2015_poster.jpg

Korte inhoud: Het verhaal gaat over de agressieve, gewelddadige bokser Billy Hope (Gyllenhaal) die zich naar de top weet te werken. Wanneer de weltergewicht-bokskampioen door zijn gedrag een gevecht uitlokt, met de dood van zijn vrouw als gevolg, valt zijn persoonlijke leven echter aan diggelen. Nadat hij zijn huis kwijtraakt en zijn dochter moet afstaan aan een pleeggezin, probeert hij met behulp van een amateurtrainer zijn leven weer op te pakken.

De acteur is in ieder geval onherkenbaar als gespierde bokser. Regisseur Fuqua heeft hem tijdens de pre-productie twee maal per week in de boksring gezet voor een intense training en dit 7 dagen op 7. Er werd hem ook een specifieke boksstijl aangeleerd, geïnspireerd op Amerikaanse professionele bokser Floyd Mayweather Jr. die eigenlijk rechtshandig was maar southpaw style ging boksen nadat zijn schouder was gewond. Gyllenhaal kreeg training in Vegas en New York en werd omgetoverd 'tot een echt beest' volgens de filmmaker. "Hij trainde als een vechter. Hij moest van mij sparren, en klappen krijgen. Ik zette hem in situaties waar ik wou zien van wat hij was gemaakt. Enkel echte boksers begrijpen de offers die je moet brengen om een vechter te zijn", zei Fuqua.

Het meest opmerkelijke is dat hij 11 kilo is afgekomen voor zijn vorige rol in Nightcrawler (2014) en dus nu serieus is bijgekomen voor zijn nieuwe rol. De training was zo intens dat hij zelfs geen tijd meer had voor zijn vriendin Alyssa Miller (pic01, pic02, pic03, pic04, pic05, pic06 en pic07) en hun relatie liep op de klippen.

De productie is in handen van Harvey Weinstein . In de casting treffen we naast Gyllenhaal ook Rachel McAdams (pics), Victor Ortiz, Naomie Harris en Forest Whitaker als Titus "Tick" Willis een ex-bokser die het zicht in één oog verloor en nu jonge boksers opleidt. Daarnaast zien we ook de Britse zangeres Rita Ora en de Amerikaanse rapper 50 cent. het scheelde niet veel of Eminem werd gecast voor de hoofdrol, maar gelukkig werd uiteindelijk gekozen voor een echte acteur. En wat voor een acteur! Eminem horen we wel op de soundtrack en in deze trailer kunnen we al proeven van een voorsmaakje. Op dit ogenblik is nog niet bekend wanneer de film bij ons zal uitkomen, maar we houden dit project in de gaten.

*** Southpaw trailer ***

21/04/2015

Avengers: Age of Ultron (2015) ***½ recensie

Ik ben van mening dat een review geen rechtstreekse impact heeft op het box-office succes. Slechte Michael Bay vehikels worden keer op keer met de grond gelijk gemaakt, en toch blijven het gigantische kaskrakers. Daarentegen wordt een film als A Most Violant Year (2014) op handen gedragen door de pers en niemand is deze prent gaan zien. Recensenten hebben wel een invloed op langere termijn en zijn films die critici goed vinden een langer leven beschoren. Daarom geloof ik niet in embargo's, en al zeker niet voor big budget films met mega-sterren. Embargo's wijzen meestal op twijfels bij de filmmakers of de filmstudio. Onze review van Avengers: Age of Ultron (2015) hebben we moeten inhouden tot vandaag (23u!) - ook al hebben vele andere sites deze regel aan hun laars gelapt. En ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven.

avengers_age_of_ultron_2015_poster02.jpg

Korte inhoud: The Avengers, een buitengewoon team van superhelden bestaande uit Iron Man (Robert Downey Jr.), The Hulk (Mark Ruffalo), Black Widow (Scarlett Johansson), Thor (Chris Hemsworth), Hawkeye (Jeremy Renner) en Captain America (Chris Evans) komen opnieuw samen om de strijd aan te binden tegen Ultron (James Spader), een intelligente robot. Ultron is een creatie van Tony Stark, die deze zelfbewuste robot samen met een legioen drones ontworpen heeft om het werk van de Avengers te vergemakkelijken. Wanneer Ultron echter begrijpt dat de mens de grootste bedreiging voor vrede en geluk vormt lopen de zaken uit de hand. Hij wordt ook bijgestaan door twee supermensen, Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) en Quicksilver (Aaron Taylor-Johnson) die nog een rekening te vereffenen hebben met Stark.

Ik was zelf een grote fan van The Avengers (2012), en keek ik wel uit naar deze sequel, maar wat ik een beetje vreesde is uiteindelijk uitgekomen. De nieuwigheid is ervan af, en in grote lijnen krijgen we hetzelfde van wat we al gezien hebben. De plot wordt echter bedolven onder de visuele effecten en losse verhaallijnen waar niemand echt een boodschap aan heeft. Dit is natuurlijk het probleem met een franchise met een tiental hoofdpersonages die elk de nodige screentime nodig hebben en de expositie moet afgewisseld worden met denderende actie. Komt daar nog bij dat bepaalde acteurs meer screentime gingen opeisen, zoals een Jeremy Renner die zijn personage van Hawkeye liever wat meer uitgewerkt zag, anders zou hij misschien hebben bedankt voor de rol. Hawkeye is nu wel een strontsaai personage en zijn huiselijk leventje met zijn kinderen en zijn vrouw Laura (Linda Cardellini) interesseerde me dan ook geen bal. Er zat wel een leuk intermezzo in met Captain America en Tony Stark die aan het houthakken waren, maar los van deze scène mocht alles wat mij betreft geschrapt worden.

Op het einde van Captain America: The Winter Soldier (2014) hadden we de val gezien van de S.H.I.E.L.D. organisatie en met het post-credit filmpje was er meteen een aanknopingspunt voor deze Age of Ultron. Hierin zagen we hoe de kern van de Chitauri Scepter van Loki werd geanalyseerd. We werden ook heel even voorgesteld aan de Maximoffs tweelingen Pietro (Quicksilver) en Wanda (Scarlet Witch), die als enige de blootstelling van de kern hadden overleefd. Age of Ultron zet meteen de toon met een dynamieke actiesequentie in een besneeuwd bos waar de Avengers een invasie inzetten tegen het fort van HYDRA-wetenschapper Baron Wolfgang von Strucker (Thomas Kretschmann). Eenmaal de scepter in het bezit is van de Avengers wil Stark met de hulp van Banner de kern gebruiken om een super-computer te maken naar het model van Jarvis (Paul Bettany), maar deze kruising loopt niet zoals verwacht en voor ze het weten, wekken ze een monster op wiens doel de complete destructie is van de mensheid op aarde.

avengers_age_of_ultron_2015_pic01.jpgavengers_age_of_ultron_2015_pic02.jpgavengers_age_of_ultron_2015_pic03.jpg
avengers_age_of_ultron_2015_pic04.jpgavengers_age_of_ultron_2015_pic05.jpgavengers_age_of_ultron_2015_pic06.jpg

En dit is zowat het verhaal in een notendop, samengesteld uit verschillende comic-verhalen en opgevuld met achtervolgingen en destructieve clashes. Net zoals bij de ultieme confrontatie tussen Zod en Superman in Man of Steel (2013) sneuvelen er hier ook heel wat gebouwen, maar het menselijk leed komt nooit in beeld. We zien wel mensen schuilen en uiteindelijk gered worden door de Avengers, maar we moeten van de veronderstelling uitgaan dat niemand is gesneuveld onder de betonblokken of de verscheurde aardkorst. Elk leven is van belang, of dat is tenminste wat de film ons wil verkopen. En ja het ziet er allemaal behoorlijk indrukwekkend uit. We hebben uiteraard ook te maken met een prent van Joss Whedon, die zijn film weet op te bouwen met geniale actie-sequenties en alles weet te doorprikken met leutige one-liners. Zo is er een geslaagde running joke rond de figuur van Captain America die moeite heeft met grof taalgebruik van zijn collega's en nog wat comic-fun rond de zware hamer van Thor die niemand kan optillen. Whedon kent zijn comics, maar vooral ook zijn doelpubliek en deze lijken dezelfde humor te delen als de leden uit "The Big Bang Theory".

Mijn favoriete scènes waren vreemd genoeg deze met de tweelingen. Een beetje logisch gezien het ook nieuwe karakters waren. Quicksilver had ik al eens aan het werk gezien - weliswaar met een andere acteur - in X-Men: Days of Future Past (2014), maar het personage blijft goed. Spijtig genoeg moesten deze twee nieuwe figuren ook heel veel screentime afstaan en kwamen ze nauwelijks echt goed op de voorgrond. Het was zelfs nog erger gesteld met War Machine (Don Cheadle) en Falcon (Anthony Mackie) die nog geen minuut op het scherm te zien waren. Er zat ook een beetje romance in deze sequel, tussen Banner en Natasha, die halverwege wat werd vergeten om nadien op het einde even terug te komen. Het was allemaal echter too small to care about.

avengers_age_of_ultron_2015_poster_robert_downey_jr.jpgavengers_age_of_ultron_2015_poster_mark_ruffalo.jpgavengers_age_of_ultron_2015_poster_scarlett_johansson.jpgavengers_age_of_ultron_2015_poster_chris_hemsworth.jpgavengers_age_of_ultron_2015_poster_jeremy_renner.jpg
avengers_age_of_ultron_2015_poster_chris_evans.jpgavengers_age_of_ultron_2015_poster_elizabeth_olsen.jpgavengers_age_of_ultron_2015_poster_aaron_taylor_johnson.jpgavengers_age_of_ultron_2015_poster_james_spader.jpgavengers_age_of_ultron_2015_poster_paul_bettany.jpg

Daarentegen vond ik de "onoverwinnelijke Ultron" eigenlijk minder dreigend dan verwacht. Hij wordt dan ook snel afgemaakt - en de film had maar een halfuur geduurd mocht Ultron zich niet kunnen voortplanten in andere machines. Ook zijn logica om de mensheid uit te roeien is compleet van de pot gerukt en onbegrijpelijk voor een naar verluidt super-slimme computer. Maar net zoals bij elke villain moet je tijd spenderen om deze motivaties op te bouwen, en deze tijd is er niet. Ultron wordt ook bestreden met 'geweld' in plaats van het gevecht op een meer creatieve manier aan te gaan. Maar creativiteit werd in deze sequel ingeruild met nog meer visueel vertier.

Mijn grootste probleem met deze sequel is dat de inspiratie op een laag pitje zat en het beetje intrige in het verhaal nauwelijks werd uitgewerkt. Er zit geen enkel kippenvel-moment in de film of een scène waarin je emotioneel geraakt wordt met een ontroerende camerabeweging of zelfs nog maar een emotionele vertolking of gebeurtenis. Nada, noppes, niente. Zelfs de 3D was absoluut geen toegevoegde waarde (mocht dit ooit al een meerwaarde zijn geweest). Het ritme is ook compleet verhakkeld en het einde voelt zelfs behoorlijk chaotisch aan. Met zijn veel te lange duurtijd van 141 minuten heb je constant de indruk dat de makers de verkeerde accenten hebben gelegd. Tony Stark die eigenlijk een spilfiguur had moeten zijn (met een salaris van 50 miljoen dollar) heeft nauwelijks confrontaties. Hij ondergaat zelfs geen enkel innerlijk conflict; zelfs niet na zijn creatie van zijn Frankenstein-baby 'Ultron', die (vermoedelijk) duizenden mensenlevens heeft gekost. En als we Stark moeten geloven was het net zijn intentie om om mensenlevens te beschermen dat hij Ultron heeft gecreëerd, maar hij is verdomme de 'evil mastermind' van al de miserie in deze prent. Maar wie heeft er schuldgevoelens? Fucking Hulk!

Ja, het zag er allemaal wel indrukwekkend uit - zeker de scene waarin een stad van de grond wordt getild of die boksmatch tussen Hulk en een uit de kluiten gewassen gepantserde Iron Man. Maar wat had je verwacht van een film met een productiebudget van 250 miljoen dollar? De muziekscore van Danny Elfman en Brian Tyler mocht er ook zijn en de acteurs speelden voortreffelijk hun rol. Joss Whedon hield zoals verwacht als regisseur alles heel strak bij elkaar. Maar ik heb hier toch iets minder van genoten dan de vorige film, maar het blijft wel een degelijke comic adaptatie die zijn publiek wel zal vinden. Op 22 april 2015 is deze prent bij ons in de bioscoop. En ja, het is een Marvel film dus is er ook een korte scène na de generiek. Blijf dus even zitten.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
Recensie door op 21 april 2015

***Related Posts***
03/01/2015: 2015 wordt het jaar van Avengers: Age of Ultron
21/05/2012: The Avengers review

 

*** Avengers: Age of Ultron trailer #2 ***

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende