29-10-14

A Million Ways to Die in the West (2014) **½ Blu-ray recensie

Eigenlijk had A Million Ways to Die in the West (2014) van acteur/regisseur/producent en scenarist Seth MacFarlane alles om ons te bekoren. Enerzijds was er het interessante uitgangspunt van een cynische cowboy in het Wilde Westen, met heel wat parodiërende knipoogjes naar andere films, anderzijds was er de sterke cast en ook de muziek van Joel McNeely wist een perfecte balans te brengen tussen nostalgie en parodie. Spijtig dat je zelden moet lachen met deze prent ... of kan ik gewoon niet meer lachen met fart en poep-jokes

a_million_ways_to_die_in_the_west_2014_blu-ray.jpg

Korte inhoud: A Million Ways to Die in the West speelt zich af in het Wilde Westen, een tijd waarin de reputatie van cowboys alles was. De schaapherder Albert (Seth MacFarlane), verliest zijn begeerlijke vriendin (Amanda Seyfried) nadat hij zich uit schrik terug trekt van een duel. Een beetje moedeloos van de gebeurtenis durft de laffe Albert zijn gezicht niet meer in het openbaar te vertonen, tot op het moment dat de beeldschone Anna (Charlize Theron) in zijn leven komt met een mysterieus verleden. Terwijl zij Albert helpt zijn zelfvertrouwen terug te winnen, worden zij langzaam maar zeker smoorverliefd op elkaar. Maar hun relatie dreigt uit elkaar te vallen wanneer haar man (Liam Neeson), een beruchte crimineel, ten tonele verschijnt en Albert opnieuw voor een duel wordt uitgedaagd.

Mel Brooks was een genie in het samenbrengen van hommage-cinema en parodie en ook zijn Blazing Saddles (1974) was een schot in de roos. Hier weet MacFarlane niet echt een balans te houden en voelt alles heel geforceerd aan. En dat is altijd wel een beetje het probleem met films waarin één man zowel de regie, het script, de productie als het acteerwerk op zich heeft genomen. Er zijn uitzonderingen (heel wat Clint Eastwood films, Sling Blade, The Apostle, A Bronx Tale, Big Night), maar in de meeste gevallen krijg je meestal wel een teleurstellende film voorgeschoteld (Pinocchio, Harlem Nights, Braveheart, Beyond the Sea ...). Er was gewoon geen ruimte voor dialoog. Er was niemand om hem te vertellen welke moppen werken en welke niet. Het was zijn film en ik heb de indruk dat niemand hem ooit heeft tegengesproken.

MacFarlane is ook de enige van de acteurs die niet in het plaatje past, daar waar de andere acteurs nog wel in de Far West thuishoren. Maar de acteur is dan ook een wandelend anachronisme die met zijn actuele bril de inwoners van het Wilde Westen graag voor schut zet met zijn wisecracks. Hadden de filmmakers de wijsheid om iemand anders te casten dan MacFarlane, die iets beter zou passen aan de zij van Neeson en Theron, dat had mijn inziens de film ook stukken beter geweest. Er zitten bij momenten wel leuke stukjes in de film, maar deze worden meestal aangereikt door de nevenacteurs Sarah Silverman, Neil Patrick Harris en Giovanni Ribisi.

a_million_ways_to_die_in_the_west_2014_blu-ray_pic01.jpga_million_ways_to_die_in_the_west_2014_blu-ray_pic02.jpga_million_ways_to_die_in_the_west_2014_blu-ray_pic03.jpg

De regisseur probeert ons wel de bekoren met zijn typische western fotografie, maar hij heeft de verkeerde camera genomen. Er werd gedraaid met de digitale 4k Sony CineAlta PMW-F55 camera wat allesbehalve een western cinema-look geeft. Tarantino wist dat wel en heeft zijn Django Unchained (2012) dan ook gedraaid op 35mm. Aan ambitie ontbreekt het MacFarlane niet, maar deze A Million Ways to Die in the West (2014) kan je moeilijk een geslaagde filmproject noemen.

Gelukkig maken de extraatjes op de Blu-ray veel goed. Zo vinden jullie er een alternatief begin op en een alternatief einde. Ook een pak deleted, extended en alternatieve scènes. Uiteraard een gag-reel en making-off filmpjes, naast het audio-commentaar van de regisseur en de acteurs. Vanaf 29 oktober 2014 komt de film uit op DVD en Blu-ray.

rating

Beoordeling: 2,5 / 5
Recensie door op 29 oktober 2014

 

*** A Million Ways to Die in the West trailer ***

28-10-14

Reasonable Doubt (2014) *½ Blu-ray recensie

Ik verteer ze op mijn nuchter maag die courtroom drama's, maar dan eerder het soort dat geschreven is door kalibers als een John Grisham. Binnenkort is het trouwens uitkijken naar The Judge (2014). Ik was dan ook een beetje benieuwd naar de Blu-ray van Reasonable Doubt (2014), de nieuwe film van Peter Howitt, die voor deze prent blijkbaar de pseudoniem Peter P. Croudins had aangenomen. En waarom denk je dat iemand nu een andere naam zou gebruiken? De regisseur mag in ieder geval geen kwaad woord over de film zeggen, dus zullen we het misschien wel eens vernemen binnen een paar jaartjes.

reasonable_doubt_2014_blu-ray.jpg

Korte inhoud: Na een fataal ongeluk, waarbij de dader is doorgereden, moet de plaatsvervangend hoofdofficier van justitie, Mitch Brockden (Dominic Cooper), de verdachte Clinton Davis (Samuel L. Jackson) vervolgen voor de misdaad die hij heeft begaan. Mitch probeert de zaak te verwerpen wat vanwege onvoldoende bewijs ook lukt. Echter, na het proces, realiseert Mitch zich dat hij een verkeerde beslissing heeft gemaakt. Bevangen door schuldgevoel gaat hij op zoek naar de man die hij heeft vrijgesproken.

Ik kon mijn teleurstelling nauwelijks wegsteken, en halverwege had ik zin de fast forward knop in te drukken. Het leek bij momenten wel op drie aan elkaar gesmolten verhalen uit een flikken serie die elk afzonderlijk niet goed genoeg waren voor verfilming. Het begint al met een personage waar je noch sympathie noch afgrijzen voor voelt. Dominic Cooper, die ons volledig koud laat, is nochtans verre van een slecht acteur. Blijkbaar staat hij toch wat op losse schroeven wanneer de regisseur er blijkbaar ook geen zin in had. Deels kan je dit ook toeschrijven aan het bizarre personage, die er geen probleem mee had om een vluchtmisdrijf te plegen, maar anderzijds zich wel schuldig voelt dat een verkeerde man zou opdraaien voor zijn fout. Een personage die uitblinkt in lafheid, maar dan op het einde een klopjacht gaat voeren naar een seriemoordenaar. Het verhaal raakt kant noch wal.

Ik wist nochtans dat ik op mijn hoede moest zijn voor films die net 90 minuten duren, en hier heb je er zo eentje. Alles is textbook-done-this-did-that materiaal die al zo voorspelbaar als irritant is. Er zit geen ambiguïteit in het verhaal, geen echte plottwist waar je van achterover valt. Alles is oersaai lijnrecht en niets van wat je te zien krijgt is nog maar een beetje geloofwaardig. Waar zit de spanning? De suspense ? De bitsige courtroom debatten? Laat staan de comic relief? Advocaten en ordediensten rakelen geruchten op en in één handomdraai worden ze aanzien als feiten aanzien. En van 'doubt' (om nog maar te zwijgen over 'reasonable doubt' ) is hier hoegenaamd geen sprake. Ik vermoed dat scenarist Peter A. Dowling net iets teveel naar Law & Order en Dexter heeft bekeken en de kern van het verhaal gaandeweg was vergeten. Spijtig genoeg is het maar een mager afkooksel van bovenvermelde series.

reasonable_doubt_2014_blu-ray_pic01.jpgreasonable_doubt_2014_blu-ray_pic02.jpg

Is er dan niets positiefs te vertellen over deze Blu-ray release? Ik kan er in ieder geval niet veel positiefs over zeggen, buiten misschien de fotografie van Brian Pearson die met een minuscuul budget van 8 miljoen dollar toch geen steken heeft laten vallen. Maar misschien vinden jullie deze prent wel 'ok'. Spijtig dat er geen audio-commentaar werd opgenomen, want dan had misschien nog een beetje comic relief opgeleverd, met een regisseur die liever niet zijn echte naam op de affiche wou hebben.

rating

Beoordeling: 1,5 / 5
Recensie door op 28 oktober 2014

***Related Post***
07/12/2013: Een nieuw courtroom drama met Reasonable Doubt

 

*** Reasonable Doubt trailer ***

Alien Isolation en A Walk Among the Tombstones antwoorden

En ondertussen hebben ze ons gezwoegd door de emails van onze twee wedstrijden en kunnen we de antwoorden en de winnaars kenbaar maken. Enerzijds was er de Alien Isolation Quiz met de volgende correcte antwoorden:

1. Predator
2. Lifeforce
3. My Stepmother is an Alien
4. District 9
5. Xtro
6. Species
7. It Came From Outer Space
8. Under the Skin
9. The Man Who Fell to Earth
10. The Day the Earth Stood Still

alien_isolation_quiz.jpga_walk_among_tombstones_quiz.jpg

De winnaar van het PS4-exemplaar is N. De Boeck, het PS3-exemplaar gaat naar V. Wessels en het X-Box exemplaar is voor F. Van Acker. Proficiat aan de winnaar. Wij doen de games nog deze week op de bus. Voor de A Walk Among the Tombstones Quiz hadden we de volgende correcte antwoorden:

1. Unforgiven
2. Revenge
3. Above the Law
4. Munich
5. Tokarev
6. The Great Silence
7. Death Wish
8. The Big Heat
9. Kill Bill vol 2
10. A Bittersweet Life

De 10 winnaars van een duo-ticket zijn: M. Kuipers, R. Meijaard, B. Roefmans, D. Van den Berg, I. Bisschop,K. de Leeuw, D. Peetermans, P. De Coninck, R. Van de Velde en E. Daniels. Proficiat aan de winnaar! De tickets gaan deze week nog de deur uit. Blijf in ieder geval De FilmBlog volgen voor nog meer leuke wedstrijden.

27-10-14

Nicolas Cage en Paul Schrader verwerpen hun eigen Dying of the Light

Het gebeurt niet vaak dat een regisseur, de uitvoerend producent én de hoofdacteur niet willen dat het publiek hun nieuwste film gaat bekijken. Toch valt dit te beurt aan Dying of the Light (2014) van regisseur Paul Schrader met Nicolas Cage in de hoofdrol en Drive en Only God Forgives-regisseur Nicolas Winding Refn als uitvoerend producent.

dying_of_the_light_2014_poster2.jpg

Korte inhoud: Evan Lake (Nicolas Cage), is een ouwe CIA-agent die wordt gedwongen om met vervroegd pensioen te gaan wanneer hij tekenen van dementie begint te krijgen. Tegelijkertijd ontdekt hij dat de jihadist Muhhamed Banir (Alexander Karim) niet dood is, zoals twee decennia lang is gedacht. Hij blijkt nog te leven en ondergaat een experimentele medische behandeling. Maar Banir's precieze locatie is echter niet bekend.

In eerste instantie had Nicolas Winding Refn de film moeten regisseren, gebaseerd op het script van Schrader met Harrison Ford of Channing Tatum in de hoofdrol, maar Refn kreeg toen de regie van Drive (2011) in de schoot geworpen en dat project leek hem veel boeiender. En we kunnen hem geen ongelijk geven. Hij bleef wel betrokken bij de film als producent. Uiteindelijk kwam Schrader zelf aan het roer met een beperkt productiebudget en er werd besloten om te gaan draaien in het goedkopere Hongarije.

Een film maken doe je drie keer: op de eerste plaats is er het scenario, nadien is er de productie en uiteindelijk is er de montage. En soms kan het gebeuren dat de film wel drastisch gaat veranderen qua stijl en zelfs qua verhaal. En dit moet ook gebeurd zijn op deze productie en dat was niet naar de zin van Grindstone Entertainment die de regisseur uit de montagekamer liet verwijderen en de film uiteindelijk zelf ging monteren en afwerken. Zoiets is uiteraard 'not done', ook al gebeurd het wel vaker. Meestal komt een dergelijke ingreep de film nauwelijks ten goede, en al zeker niet wanneer de regisseurs en acteurs zich afzetten van het project. Maar gezien er contractuele verplichtingen zijn mogen ze niet in de aanloop van de filmrelease de productie onderuit halen. Nu hebben Cage, Refn, Schrader en co-acteur Anton Yelchin een foto laten maken waarop ze een protest t-shirt dragen om zo hun ongenoegen te uiten.

De t-shirt zegt dus niet 'Don't go and see the movie' - want strafbaar zou zijn, maar geeft wél de clausule weer van het contract waar de artiest aangemaand wordt om geen negatieve commentaren te spuwen over de studio, de film, het werk van de artiesten of zij die betrokken zijn met de filmproductie. Twee woorden zijn wel zijn wel uitgelicht in een kadertje; en deze woorden zijn 'derogtory' en 'picture', en een goed verstaander weet meteen hoe laat het is.

Nicolas Cage,Paul Schrader,Dying of the Light,Nicolas Winding Refn,Alexander Karim,Anton Yelchin,babylon addying_of_the_light_2014_pic02.jpg

We hebben het hier niet over een regisseur die van de set wordt getrapt omdat de financiering uit de pan begint te swingen, zoals dat gebeurde met Mathieu Kassovitz op de Babylon A.D. shoot. Dit gaat over een creatief meningsverschil. Uiteraard zal er wel een keerzijde zijn aan het verhaal, maar niet het geld, wel de artistieke prestatiemoet primeren. En zo zet je niet zomaar een regisseur (en dit geval regisseur/scenarist) aan de kant. Bij ons heerst er wel zoiets als het recht van een final cut voor een regisseur (tenzij er dwingende redenen zijn), maar aan de overkant van de oceaan liggen de kaarten wel anders en heeft de studio meer rechten om de productie over te nemen.

Soms zijn de aanpassingen gerechtvaardigd en bewijzen de test-screenings dat het publiek de film "beter" vindt. In dit geval houdt de regisseur de lippen op mekaar. Soms gaat hij er alles aan doen om zijn naam van de affiche te verwijderen (lees het verhaal van Tony Kaye met American History X). Mijn ervaring leert me dat in de meeste gevallen de versie van de regisseur ook de betere film blijkt te zijn (cf. Blade Runner, Brazil, Mimic, ...). We hadden de poster en de trailer kunnen verwijderen uit dit bericht, maar het is wat ons betreft aan de toeschouwer om geïnformeerd te zijn en de juiste beslissing te nemen. Maar zolang we die keerzijde van het varhaal niet horen gaan we deze film ook niet uitvoerig gaan bespreken uit respect voor de getroffen filmmakers.

26-10-14

Son of God verhakt The Bible met een knappe Portugese Jezus Christus

Heel zijn heel wat Bijbelfilms in de maak de laatste jaren. Terwijl we nog steeds wachten op die controversiële Christusfilm van Paul Verhoeven, hebben we in tussentijd al een Noah (2014) film gehad en binnenkort krijgen we de meer dan 3 uur lange Exodus: Gods and Kings (2014).

son_of_god_2014_blu-ray.jpg

Maar er was ook nog Son of God (2014), een film gebaseerd op de miniserie The Bible (2013). Bij ons is de marketing-campagne niet doorgekomen, maar deze was op zich wel aangrijpend met een resem karakter-posters van hoge kwaliteit. Dit voor een Christusfilm was tot nu toe toch wel ongezien. Spijtig genoeg was de film minder indrukwekkend. Nochtans was het stukken minder bloederig, karikaturaal en anti-semitisch als The Passion of the Christ (2004), maar voor de rest is het een vervelende en vrij oppervlakkige verfilming,

De serie, bestaande uit 10 afleveringen begon pas met het verhaal van Christus in episode 6, daarvoor was het zoal de beurt aan Adam (Paul Knops) en Eva (Darcie Lincoln), Noah (David Rintoul), Abraham (Gary Oliver), Moses (William Houston) en Koning David (Langley Kirkwood). In de filmversie hebben ze zich hoofdzakelijk gebaseerd op het verhaal van Christus. Rond de serie was er wel heel wat controversie rond de vertolking van de rol van Satan, gespeeld door Mohamen Mehdi Ouazanni. Satan trok wel heel ferm op president Barack Obama, oordeel zelf met deze afbeelding. De makers zelf gingen meteen in de verdediging dat dit in geen geval de bedoeling was. Toch geen al te slimme zet van de makers want je moet werkelijk blind zijn om de gelijkenissen niet te zien. Dat je met controversie ook kijkers aantrekt kan goed zijn, maar dit is er toch wel wat over. In ieder geval is ook de rol van Satan geschrapt uit de filmversie.

Korte inhoud: Het levensverhaal van Jezus Christus (Diogo Morgado), die volgens velen de Zoon van God was. Hij werd geboren te Bethlehem nadat zijn relatief arme ouders daarheen dienden te reizen voor een volkstelling. Jaren later ging hij door het leven als een alom bekende en zeer gewaardeerde leermeester. Hij predikte over zijn Vader in de hemel, genas hierbij zieken van hun kwalen en wekte zelfs mensen op uit de dood. Totdat Hij op drieëndertigjarige leeftijd zelf enkele preken in vervulling liet gaan op een voor vele mensen onverwachte manier.

De film duurt een slordige 2 uur, maar er is tevens een extended cut van 170 minuten. Het merendeel van de scènes werd geregisseerd door de documentaire-maker Christopher Spencer. En het was er een beetje aan te zien met een wat stroeve mise-en-scene en een weinig vernieuwende cinematografie. Toch zijn er een pak nieuwe gezichten in de film die we misschien nog aan het werk zullen zien in andere films met betere regisseurs. Ik denk dan aan de rol van Mary Magdalene gespeeld door Amber Rose Revah. Ook Adrian Schiller heeft met zijn vertolking van Caiaphas zijn stempel kunnen zetten.

son of god,diogo morgado,the bible,the passion of the christ,paul knops,darcie lincoln,david rintoul,gary oliver,william houston,langley kirkwood,mohamen mehdi ouazanni,christopher spencer,amber rose revah,adrian schiller,roma downey,mark burnett,noah,exodus gods and kingsthe_bible_2013_poster02.jpgthe_bible_2013_poster03.jpgthe_bible_2013_poster04.jpgthe_bible_2013_poster05.jpg
the_bible_2013_poster06.jpgthe_bible_2013_poster07.jpgthe_bible_2013_poster08.jpgthe_bible_2013_poster09.jpgthe_bible_2013_poster10.jpg
the_bible_2013_poster11.jpgthe_bible_2013_poster12.jpgthe_bible_2013_poster13.jpgthe_bible_2013_poster14.jpgthe_bible_2013_poster15.jpg

In de handen van een betere regisseur en met iets meer budget (de volledige serie met zijn 440 minuten werd gemaakt voor iets minder dan 22 miljoen dollar), had dit uiteraard een veel betere filmversie kunnen zijn. Ik begrijp dat de ontwikkelaars van de serie, producente en actrice Roma Downey (die haarzelf in de rol van Maria zag - inclusief de plastieken lippen en de met botox bewerkte gezicht) en haar man en producer Mark Burnett, gekozen hebben voor een weinig veeleisend regisseur die ze waarschijnlijk ook volledig de baas konden zijn. Maar het resultaat is dan ook zwaar teleurstellend. Geef mij dan maar de Aramese versie van Mel Gibson, die op z'n minst nog iets te vertellen had. Deze versie is een brave en kritiekloze adaptatie van de Bijbel, bestemd voor goedgelovige mensen, maar geen greintje relevant voor onze generatie.

De casting van Jezus is wel opvallend, ook al glimlacht hij net iets teveel en heb je de indruk dat zijn Portugese charmes net te glad zijn voor zo'n bevlogen en geïnspireerd man. Bij momenten heb je de indruk in het gezelschap te zijn van een jonge David Copperfield. Een echte illusionist in plaats van een spirituele leider. De makers hadden ook net iets meer interesse in de mirakels dan in de boodschap van Jezus en wilden snel naar het einde zonder de broodnodige aandacht te schenken aan de periode waarin de Zoon van God zijn leer op verschillende manieren had uiteengezet. Dit is en blijft tv-materiaal, en deze filmversie heeft moeite om te overtuigen. De liefhebbers raad ik in ieder geval de serie aan in plaats van deze filmversie.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 26 oktober 2014

 

*** Son of God trailer ***

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende