28/04/2015

Home Sweet Hell (2015) ** Blu-ray recensie

Nadat ze uit "Grey’s Anatomy" werd geschreven werd het op filmgebied een beetje stil rond Katherine Heigl. In Home Sweet Hell (2015) speelt ze een rol die haar op het lijf lijkt geschreven: een gruwelijk perfectionistische, dwangneurotische huisvrouw die heel ver gaat om haar huwelijk te redden. Een manier van de actrice om 'fuck you' te zeggen aan de roddelbladen die haar de laatste jaren bestempelen als een actrice met een bijzonder moeilijk karakter op de set? Feit is dat Heigl dit soort rollen zeker aankan, maar helaas voor haar – en voor de kijker - blijkt Home Sweet Hell een bijzonder onevenwichtige film die niet goed weet waar hij naartoe wil.

home_sweet_hell_2015_blu-ray.jpg

Korte inhoud: Don Champagne (Patrick Wilson) heeft op het eerste gezicht alles om gelukkig te zijn: een perfect huwelijk, twee fijne kinderen, een mooi huis en een drukke baan als manager van zijn eigen meubelzaak. Maar schijn bedriegt want eigenlijk draait zijn zaak niet zo schitterend en bovendien is zijn vrouw Mona (Katherine Heigl) een controlefreak. Alles wat het koppel onderneemt moet netjes ingepland worden in hun gezamenlijke kalender (zelfs seks) en samen streven ze naar hun gezamenlijke doelen (bv. een vakantiehuis in Miami).

Wanneer op een dag de bloedmooie Dusty (Jordana Brewster) komt solliciteren in Dons winkel, zal zij het leven van Don volledig op zijn kop zetten. Al snel beginnen de twee een passionele affaire, maar wanneer Dusty bekend dat ze zwanger is van Don, ziet deze zich genoodzaakt om zijn slippertjes aan zijn vrouw op te biechten. Deze heeft er echter heel veel voor over om haar huwelijk en droomleventje te redden. Voor haar is er namelijk maar één mogelijke oplossing: Don moet Dusty vermoorden. En dat loopt natuurlijk niet van een leien dakje.

Home Sweet Hell mikt duidelijk op het publiek van films en series als “Desperate Housewives", The Stepford Wives en Serial Mom waarin het schijnbaar perfecte leven van de hoofdpersonages wordt verteld met een flinke dosis sarcasme en ironie. En hoewel Home Sweet Hell op visueel vlak wel doet denken aan bovengenoemde titels – felle, levendige kleuren (het gras is létterlijk groener aan de overkant) – gaat Home Sweet Hell volledig de mist in qua humor. Daardoor komen de personages eerder zielig over en wordt het geheel totaal ongeloofwaardig. Akkoord, de levens in Wisteria Line van de ‘Desperate Housewives’ waren nu ook niet super realistisch, maar je leefde wel met de personages mee en je kon je in hun uitvergrote karakters herkennen. Dat is bij de slecht uitgewerkte personages van Home Sweet Hell helemaal niet het geval.

Bovendien helpen de vertolkingen en weinig uitgediepte nevenpersonages ook niet echt om te sympathiseren met de karakters uit Home Sweet Hell. Kan Katherine Heigl dus nog redelijk uit de voeten met de koele berekende Mona Champagne, dan is het vooral Patrick Wilson die helemaal niet weet hoe hij zijn personage moet vertolken. Daardoor staat hij het merendeel van de film gekke bekken te trekken wat je behoorlijk afleid. Wilson is op zijn best als hij een ietwat onderkoeld, weinig emotioneel personage mag spelen zoals in Little Children (2006) en The Conjuring (2013), maar het lichtere genre blijkt toch minder zijn ding.

In de bijrollen zien we nog Kevin McKidd die fans van "Grey's Anatomy" beter kennen als dokter Owen Hunt. De Schot mag in Home Sweet Hell zijn thuisaccent nog eens bovenhalen. Verder is er ook nog James Belushi als de collega van Don Champagne en Jordana Brewster mag zoals zo vaak de mannen verleiden. Zij spelen allemaal aardig, maar kunnen ook weinig aanvangen met hun flinterdunne personages.

home_sweet_hell_2015_blu-ray_pic01.jpghome_sweet_hell_2015_blu-ray_pic02.jpg
home_sweet_hell_2015_blu-ray_pic03.jpghome_sweet_hell_2015_blu-ray_pic04.jpg

Het grootste mankement aan deze film is dat niet echt duidelijk is wat deze film wil zijn. Is dit een thriller? Een komedie? Een drama? Een satire? Combinaties van deze zijn natuurlijk perfect mogelijk (zie in dit genre bv. American Beauty), maar Home Sweet Hell slaagt erin om volledig tussen deze genres te vallen. Zo wordt een vrij serieuze scène afgewisseld met een slapstickscène wat heel verwarrend overkomt. Scenaristen Carlo Allen, Ted Elrick en Tom Lavagigno hadden hier best een beetje meer aandacht aan besteed. De regie – die behoorlijk veilig is en nergens opvalt - is overigens in handen van Anthony Burns voor wie dit na Skateland zijn tweede film is.

Home Sweet Hell is kortom een film die bruist van de goede intenties maar omwille van een zwakkere uitvoering uiteindelijk vooral een onevenwichtige film blijkt te zijn. Net als Don blijft de kijker een beetje op zijn honger zitten.

Op de Blu-ray staan een paar extra’s zoals verwijderde scènes, de reclamespot van Champagne meubilair en een blik achter de schermen in Suburban Butchers. De Blu-ray en DVD zijn te verkrijgen vanaf 6 mei 2015.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 28 april 2015

 

*** Home Sweet Hell trailer ***

27/04/2015

Wat als Man of Steel in het kleur was?

De meningen zijn verdeeld over de Man of Steel (2013). Wijzelf hadden wat moeite met het langdurige gevecht tussen Zod en Superman op het einde van de film, maar in het algemeen was het een interessante adaptatie. Iets waar velen problemen mee hadden was de toon van de film die meer op een Nolan Batman trok dan op een Superman film. En ja, de kleurcorrectie had een zware kleurcorrectie ondergaan waarbij alles werd gedesatureerd. Het gevolg was dat alles er "grijzig" uitzak. Blijkbaar was een zonnige en kleurrijke Superman film niet cool en hedendaags genoeg. Het resultaat was echter zo troosteloos dat we toch bij momenten aan het wegdromen waren van de Richard Donner Superman (1978) film.

man_of_steel_2013_color_correction.jpg

Nu hebben een paar kerels van Video Lab de Man of Steel film onder handen gepakt en de kleuren wat opgetrokken naar normale waarden voor een echte 'Superman' film waar de cape rood is en de lucht blauw. En het resultaat is echt wel verbluffend. Ook al zijn een aantal gezichten wel iets te oranje en de beelden met Zod in het begin zien er echt niet goed uit, heb ik de indruk dat de film wel iets meer tot leven is gekomen. Een middenweg tussen beide kleurcorrecties had misschien wel een uitstekend resultaat opgeleverd.

Ook al is dit een interessante oefening, denk ik niet dat je de film "beter" kan maken. Het is een artistieke keuze geweest van de makers om Superman onder te dompelen in ruwe olie, en ik respecteer deze keuze. Ook al was het een keuze die niet meteen iedereen enthousiasmeerde en horden teenagers naar de bioscoop lokte. Mocht je rekening houden met de inflatie zouman of Steel ver achter het box-office succes van Superman en Superman II zijn beland. Dat vertelt toch ook veel. Ik denk echter niet dat de makers hun kleurpallet zullen veranderen voor de opkomende Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), ook al zou het een interessante dynamiek kunnen opleveren tussen het donkere Batman-genre en de meer kleurrijke Superman wereld. Hoewel, de trailer van de nieuwe film leek toch iets meer geel gecorrigeerd te zijn - een beetje zoals die andere Zack Snyder film Sucker Punch (2011).

Benieuwd wat het eindresultaat zal worden. We zullen het pas weten vanaf 23 maart 2016, want in tussentijd kunnen nog heel wat zaken gebeuren in post-productie. Wat denken jullie van de kleurcorrectie?

26/04/2015

Miss Julie (2014) *** DVD recensie

Miss Julie (2014) van de Noorse cineaste Liv Ullmann is niet wat je denkt. De cover doet denken aan een typisch kostuumdrama dat zich afspeelt in de hogere klasse zo ergens in de 19e eeuw. Dat is het zeker niet.

miss_julie_2014_poster.jpg

LIv Ullman ken ik ook niet, deze regisseuse is warempel een bejaarde dame (geboren in 1938) die nog actrice was in de films van Ingmar Bergman (Persona, The Passion of Anna, Face to Face). Toen ik te weten kwam dat deze film met drie protagonisten gebaseerd is op een toneelstuk van August Strindberg, begreep ik de film al een stuk beter. Want deze prent doet heel erg denken aan een toneel stuk, maar is het niet.

Korte inhoud: Colin Farrell speelt John een stalknecht/lakei/butler op het kasteel van een baron wiens dochter Miss Julie (Jessica Chastain) de plak zwaait. Samen met Kathleen de keukenmeid (Samantha Morton) ondergaan ze de grillen van Miss Julie, die tot ergernis van Kathleen een ongezonde interesse toont in John. Het is een spel van aantrekken, afstoten, meesteres en knecht, idolatrie, idealisatie, verlangen, onderdrukte emoties. Deze cocktail barst explosief.

Wanneer je een toneelstuk verfilmt en de setting niet meer is dan drie acteurs in bijna constant dezelfde omgeving (de keuken), waar de aandacht van de camera en de kijker voortdurend op de acteurs is gevestigd en je geen andere beelden kan gebruiken om emoties te tonen of te verbeelden, dan heb je nood aan ijzersterke karakteracteurs. Hierin overtuigd Miss Julie niet helemaal. Colin Farrell is zeker geen slechte acteur, Jessica Chastain speelt de femme fatale redelijk. De wisselwerking en de magie tussen deze twee hoofdacteurs is niet altijd even doeltreffend.

De uiting van frustratie, idolatrie, ontgoocheling, woede en aantrekking zijn zo uitgesproken dat het een beetje geforceerd overkomt op de kijker bij momenten. In een toneelstuk op de planken denk ik dat zoiets beter functioneert. Zowel John als Miss Julie voelen een onuitgesproken zwaar verlangen naar mekaar. Door het klassenverschil en de onbereikbaarheid gaan ze elkaar idealiseren. Maar de maskers vallen geleidelijk aan af en het onvermijdelijk gebeurt met alle gevolgen van dien.

miss_julie_2014_pic01.jpgmiss_julie_2014_pic02.jpgmiss_julie_2014_pic03.jpg

De klok kan niet meer terug gedraaid worden en de heel nacht door proberen beiden een uitweg te vinden waarin de rollen elkaar afwisselen, knecht wordt meester, meesteres wordt onderdanig. Gevoelens slaan van het ene uiterste om in het andere uiterste. Niet eenvoudig om dat te acteren. De regie is als een stuk in verschillende acts. Je stelt je zo voor dat even het gordijn toegaat en een nieuw hoofdstuk begint. Soms is dat ook nodig. In de film kan dit niet en krijg je als kijker geen pauze. Dat is ook een beetje een minpunt in de film. Uiteindelijk vind ik de film niet helemaal geloofwaardig en ben ik eigenlijk wel benieuwd om dit op de planken te zien opvoeren. Miss Julie is reeds beschikbaar op DVD.

rating

Beoordeling: 3 / 5
Recensie door op 26 april 2015

 

*** Miss Julie trailer ***

25/04/2015

Er komen nog minstens drie Fast & Furious films

Eigenlijk had Fast & Furious 7 (2015) de laatste film van de franchise moeten zijn - zeker in het licht van de dood van Paul Walker. Maar money talks in Hollywood en hoe kon acteur én producer Vin Diesel - ondertussen de best betaalde acteur in Hollywood - de ogen sluiten voor het mega-succes van de 7de film die ondertussen al 1,158 miljard dollar heeft opgebracht. De film staat na 20 dagen nu al op de 6de plaats van de meest succesvolle langspeelfilm aller tijden!

vin_diesel_furious_8.jpg

De nieuwe Furious 8 (2017) zou op 14 april 2017 uitkomen. Een periode die voor de franchise en Universal Studio's geluk brengt. Deze datum - alsook de 3 opeenvolgende weken - zal nu effectief ook zwart gemaakt worden door alle andere filmstudio's, want niemand wil in de achteruitkijkspiegel blijven van deze sportwagen. Spijtig genoeg hebben al twee filmprojecten ingetekend op deze periode, enerzijds de comic-adaptatie Ghost in the Shell (2017) met Scarlett Johansson, naast Pacific Rim 2 (2017) van Guillermo del Toro. Ook al denk ik dat de releasedatum voor die laatste film zal veranderen, gezien het ook een Universal film is en ik me moeilijk kan inbeelden dat de studio zichzelf wil beconcurreren. (update) Net gezien dat Universal effectief de release van Pacific Rim 2 heeft verzet naar augustus 2017.

De nieuwe film zou Los Angeles verlaten en het verhaal laten afspelen in New York met de bestaande cast, inclusief Kurt Russell, die in de vorige film een klein rolletje had als gouvernementele agent. Op dit ogenblik is er nog geen regisseur verbonden aan het project. Diesel is er in ieder geval overtuigd van dat de nieuwe film al even succesvol zal worden: "It will be the best movie you’ve ever seen".

Scenarist Chris Morgan (Furious & Furious 4, 5, 6, 7) is opnieuw gevraagd een script te schrijven voor de nieuwe film. En als het aan Universal loag komen er minstens nog 3 films. Bij deel 10 zal Vin Diesel dat waarschijnlijk beweren dat deel 9 wereldvrede zal brengen en deel 10 het universum zal veroveren. Who knows? Zal het werken zonder Paul Walker? Ik denk van wel ook al was er een goeie dynamiek tussen de twee hoofdacteurs. We zullen hem zeker missen in de nieuwe films, en als ze deze franchise een beetje in stand willen houden, zullen ze deze buddy formule toch op één of andere manier moeten herintroduceren. Laat weten wat jullie denken van het nieuws.

Top 20 Meest Succesvolle Films Aller Tijden
01. Avatar ($2,788)
02. Titanic ($2,186)
03. The Avengers ($1,518)
04. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 ($1,341)
05. Frozen ($1,274)
06. Furious 7 ($1,223)
07. Iron Man 3 ($1,215)
08. Transformers: Dark of the Moon ($1,123)
09. The Lord of the Rings: The Return of the King ($1,119)
10. Skyfall ($1,108)
11. Transformers: Age of Extinction ($1,091)
12. The Dark Knight Rises ($1,084)
13. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest ($1,066)
14. Toy Story 3 ($1,063)
15. Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides ($1,045)
16. Jurassic Park ($1,029)
17. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace ($1,027)
18. Alice in Wonderland ($1,025)
19. The Hobbit: An Unexpected Journey ($1,017)
20. The Dark Knight ($1,004)

***Related Posts***
19/03/2015: Fast & Furious 7 aka Furious Seven review
05/02/2015: Een eerste blik op Fast & Furious 7
01/12/2013: Paul Walker overleden
13/09/2013: Furious 6 review
28/09/2011: Fast Five review
02/05/2011: Fast Five plundert de box-office
07/02/2011: Dwayne Johnson in vendetta-stijl in Faster
02/04/2009: Fast and Furious blu-ray tripack
26/08/2008: Fast & Furious teaser trailer
13/06/2005: Fast and Furious 3 in de startblokken

24/04/2015

Found footage horror in Area 51

De regisseur van de eerste Paranormal Activity (2007), Oren Peli, brengt binnenkort zijn tweede langspeelfilm uit, Area 51 (2015). En het is opnieuw een found footage prent, maar het filmbudget lijkt wel een stuk groter te zijn dan zijn eerste film, met name 5 miljoen dollar - wat nog steeds peanuts is vergeleken met een normale Hollywood prent. Maar met found footage films hoef je dan ook niet te draaien met dure camera en lenzen.

area_51_2015_poster.jpg

Korte inhoud: In 1994 beslissen 4 vrienden (Jelena Nik, Jamel King, Reid Warner en Ben Rovner ) het erop te wagen om een kijkje te gaan nemen in de verborgen militaire complex Area 51. Hiervoor gaan ze niet zomaar over het hel springen, maar ze bereiden zich goed voor met speciale pakken, gewapend met videocamera's. Maar voor ze het weten komen ze terecht in een ware nachtmerrie waar ze moeten lopen voor hun leven.

Het project werd 5 jaar geleden gedraaid maar Peli wou eerst wat geld verdienen als producer met de uitbouw van een Paranormal Activity franchise, naast de productie van "The River" (2012) en de drie Insidious (2010) films.De film werd ook slecht bevonden door het test publiek en er moesten heel wat reshoots gebeuren. Ik ben benieuwd of hij al even verrassend uit de hoek zal komen als bij zijn eerste film. De trailer ziet er in ieder geval voldoende overtuigend uit, ook al lijkt het een beetje déjà-vu. De spoken zijn nu gewoon vervangen door aliens en de camera blijft schokkerig van de ene kant naar de andere te zwenken, met soms stilstaande dutch angles (schuine kadrages) waar dan op de achtergrond iets tevoorschijn komt.

Ik betwijfel of de film bij ons ooit in de bioscoop zal geraken. In de States wordt de film in een beperkt aantal zalen uitgebracht, gelijktijdig met een Video on Demand release. Ik vermoed dat het ook wel zal uitkomen op Netflix. Toch gaan ze eens op een dag moeten beseffen dat niemand nog interesse heeft in found footage films. Het is al zo oud als de straat en allesbehalve vernieuwend. Move on!

*** Area 51 trailer ***

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende