30/03/2015

Boardwalk Empire seizoen 5 op Blu-ray

En zo zijn we aangekomen aan het 5de en laatste seizoen van "Boardwalk Empire", en de eerste teleurstelling was dat we geen 12 afleveringen kregen - zoals bij de vorige 4 seizoenen - maar slechts 8 afleveringen. Op de Blu-ray worden we wel getrakteerd op de eerste twee episodes van "The Knick", over dokters en het verplegend personeel in een tijdperk (begin van de 20e eeuw) met hoge sterftecijfers en zonder antibiotica, die voortdurend de grenzen van de medische wetenschap verleggen. Het leek wel een soort excuus voor het ontbreken van 25% van een volwaardige serie.

boardwalk_empire_blu-ray_season_5.jpg

Het vijfde seizoen vindt plaats in 1931, zeven jaar na de gebeurtenissen in het 4de seizoen, tijdens de Grote Depressie, met flashbacks naar 1884 en 1897 over Nucky's jeugd en jonge volwassenheid, zijn ontmoeting met de vleesgeworden duivel Commodore Louis Kaestner en zijn verraad tegenover Gillian Darmody (Gretchen Mol) waarvoor hij nog de rekening gepresenteerd zal krijgen in de laatste aflevering. De oude Nucky wordt nog steeds gespeeld door (Steve Buscemi), terwijl de jonge Nucky vertolkt wordt door Nolan Lyons en de iets meer adolescente versie door Marc Pickering met iets te opvallende fake tanden. Eén hoofdpersonage valt weg, met name Arnold Rothstein (Michael Stuhlbarg) - zonder enige uitleg. Maar de "echte" Rothstein stierf in 1928 ten gevolge van een afrekening bij een openstaande schuld.

De eerste aflevering speelt zich af in Havana, waar Nucky een deal aan het sluiten is met de Bacardi Rum Company, tezamen met Sally Wheet (Patricia Arquette). En tijdens zijn trip loopt hij er tegen het lijf van Meyer Lansky (Anatol Yusef), en later op de dag wordt hij aangevallen. Gelukkig kan zijn bodyguard zijn leven redden. Nucky beseft dat zijn leven wordt bedreigd en dat Lansky waarschijnlijk niet alleen handelt.

In New York zien we ondertussen hoe Lucky Luciano (Vincent Piazza) een ontmoeting heeft met Joe Masseria (Ivo Nandi) om te praten over de rivaal Salvatore Maranzano (Giampiero Judica). Wanneer hij zich even terug trekt wordt Masseria koelbloedig vermoord door Bugsy Siegel (Michael Zegen) en Tonino Sandrelli (Chris Caldovino). En zo heeft dit seizoen meteen duidelijk gemaakt wie de grote rivaal zal worden van Nucky. Met de moord op Massseria zette Luciano de fundering voor de opsplitsing van New York onder de 5 Italiaanse families.

Daarnaast zien we ook nog Chalky White (Michael Kenneth Williams) die weet te ontsnappen uit een gevangenis chain gang, en wil kost wat kost nog een rekening vereffenen met Valentin Narcisse (Jeffrey Wright), die op zijn beurt de druk ondervindt van de Italiaanse families. We zitten in een periode waar iedereen stilaan begint de voelen dat het alcohol verbod op zijn laatste benen staat, en zo duiken ook opportunisten op die zich al willen voorbereiden op de nieuwe alcohol wetgeving, zoals Joseph P. Kennedy (Matt Letscher), de vader van Bobby en JFK. Kennedy zal tevens ook een oogje hebben van Kelly Macdonald die zich op haar beurt heeft ingewerkt in de beurswereld. Ook de driftkikker Al Capone (Stephen Graham) lijkt oppermachtig in Chicago, maar de FBI zit hem op de hielen en Eliot Ness wil hem klissen met een aanklacht van belastingontduiking.

Boardwalk Empire season 5 animated pictureBoardwalk Empire season 5 animated pictureBoardwalk Empire season 5 animated picture

Ik steek niet weg dat qua verhaal dit seizoen ook wat tegenviel, maar gezien Terence Winter werkt met personages die echt hebben bestaan, is zijn manoeuvreerruimte vrij beperkt. Hoewel, de echte Nucky naar het gevang werd gestuurd wegens ... belastingontduiking en op probatie vrijgelaten na 4 jaar, stierf hij vele jaren later een natuurlijke dood. Dit is helemaal niet wat we zullen zien in dit seizoen. Maar de auteur heeft altijd volgehouden dat Nucky niet noodzakelijk de Nucky is uit de geschiedenisboeken. Er zijn dus hier en daar wel wat wijzigingen maar het voelt allemaal net iets minder sterk dan de vorige seizoenen. Er wordt terug gegrepen naar de jeugdjaren van Nucky om zo 'Godfather-gewijs' meer diepgang te geven aan het hoofdpersonage. Spijtig genoeg voelt het vaak aan als opvulling in plaats van diepgravende analyse. Ook het ritme van dit seizoen en de manier hoe de scènes worden opgebouwd zit niet goed.

Laatste seizoenen van een serie hebben in veel gevallen moeite om een verbinding te maken met de fans juist vanwege hun finaliteit. De hoge verwachtingen kunnen niet worden ingelost en beetje bij beetje keldert het genot. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel en zit er heel veel vuurwerk in deze laatste 8 afleveringen. De doden komen pas laat in het seizoen en de verhaallijnen zijn al bij al goed afgewerkt (met name deze van Chalky White). Er zijn ook leuke scènes zoals deze waarbij Nucky voor het eerst kennis maakt met de toekomst, het eerste tv-toestel. En de toekomst brengt niet alleen moderne technologie, maar tevens nieuwe (en jongere) maffiabazen. Wanneer Nucky de strijd wil gaan aanbinden bevinden we ons al ver op het einde van het verhaal. Het is hoe dan ook een mooi maar ook een teleurstellend einde van wat ooit één van de beste TV-series was die ik ooit heb gezien.

*** Boardwalk Empire season 5 trailer ***

***Related Posts***
27/08/2014: Boardwalk Empire seizoen 4
29/08/2013: Boardwalk Empire seizoen 3
08/09/2012: Boardwalk Empire seizoen 2
29/01/2012: Boardwalk Empire seizoen 1

Leaving Las Vegas (1995) ****½ Blu-ray recensie

We hebben deze maand maar liefst twee Nicolas Cage films, Rage / Tokarev (2014) en Left Behind (2014), door het slijk gehaald. Jeroen kwam zelfs met de stelling dat Nicolas Cage films altijd slecht zijn. Ik voelde me dan ook een beetje geroepen om een uitstekende Cage film in de aandacht te brengen, en heb hiervoor 20 jaar in het verleden gedoken met Leaving Las Vegas (1995), waarvoor de acteur zelfs de Oscar won.

leaving_las_vegas_1995_blu-ray.jpg

Korte inhoud: Ben (Nicolas Cage), een gefaalde screenwriter uit Hollywood, is een onverbeterlijke alcoholist. Wanneer hij zijn gezin, zijn baan en ieder toekomstperspectief verliest, besluit hij z'n schepen achter zich te verbranden. Hij vertrekt naar Las Vegas waar hij in een lange uitbarsting van drank en zelfdestructie zijn einde tegemoet wil gaan. Dan ontmoet hij de prostituee, Sera (Elisabeth Shue), die wanhopig op zoek is naar liefde en op de vlucht is voor haar pooier. Ben en Sera raken verwikkeld in een relatie en vinden hierin enig respijt in hun tot dan toe uitzichtloze leven.

In 1995 had ik een leuke studentenjob op het filmfestival van Brussel, en toen Leaving Las Vegas er vertoond werd in aanwezigheid van Elisabeth Shue, kon ik het uiteraard niet laten om haar te bewieroken met haar vertolking. Terwijl zij zich waarschijnlijk afvroeg of ik al oud genoeg was voor deze R-rated film. De brutale scène waarin Sera in een hotelkamer wordt aangerand door drie dronken studenten staat nog altijd op mijn netvlies gebrand. Maar uiteraard is het vooral de vertolking van Cage die de show steelt. Spijtig genoeg was hij die dag niet aanwezig in Brussel. Shue, die haar eerste en enige Oscar-nominatie kreeg voor Leaving Las Vegas, speelde een paar jaar later in de sci-fi horror Hollow Man (2000) tegenover Kevin Bacon. Daar viel haar vertolking veel minder op. Logisch, gezien ze ook niet veel weerwerk kreeg van haar tegenspelers.

Shue had een A-list actrice kunnen worden, maar na haar indrukwekkende vertolking verzeilde ze nadien in heel wat filmflops (The Trigger Effect, The Saint, Palmetto, Cousin Bette, ...) en zo werd de actrice - die ons als teenagers deed wegdromen met Adventures in Babysitting (1987) , Cocktail (1988) en de Back to the Future films -verdreven naar de achtergrond. Shue besliste zelfs op een gegeven moment haar studies in Politieke Wetenschappen opnieuw op te pikken - in het gezelschap van Natalie Portman overigens.

Las Vegas blijft een uitstekende filmlocatie. Het is een plek vol met fonteinen, gigantische casino's, flikkerende neonlichten en riante hotels. Maar in de schaduw van dat bruisende geweld leven er mensen in eenzaamheid en leegte, en worden de zorgen weg gedronken met een fles vodka. De call girls die in de straten lopen zien er allemaal ijzersterk en zelfverzekerd uit, maar diep vanbinnen zijn het fragiele en radeloze wezens, net zoals het personage van Sera. Hun grootste talent zit hem vaak in de manier hoe ze hun wanhoop kunnen verbergen.

leaving_las_vegas_1995_blu-ray_pic01.jpgleaving_las_vegas_1995_blu-ray_pic03.jpgleaving_las_vegas_1995_blu-ray_pic02.jpg
leaving_las_vegas_1995_blu-ray_pic05.jpgleaving_las_vegas_1995_blu-ray_pic04.jpgleaving_las_vegas_1995_blu-ray_pic06.jpg

Ben en Sera zijn twee verloren zielen die zich aan mekaar vastklampen. Op hun manier exploreren ze een heel eigenaardige vorm van liefde. Hun "relatie" wordt niet gekenmerkt door passie, maar wel door verdriet. En verdriet met elkaar beter is uiteraard veel beter dan helemaal niets voelen. Hier wordt je niet vrolijk van, zoveel is duidelijk, maar de film neemt ons naar een plek waar we nog niet vaak zijn gekomen. Leaving Las Vegas gaat in tegen de feelgood romcoms, en houdt zijn slagen niet in. De film is gebaseerd op het semi-autobiografische verhaal van John O'Brien die een jaar voor de opnames zelfmoord pleegde.

Regisseur Mike Figgis heeft een aangrijpend en compromisloos portret gemaakt over alcoholisme, met twee briljante acteurs op het toppunt van hun acteercarrière, en dat allemaal met een beperkt productiebudget van 3,6 miljoen dollar wat hem dwong om alles op 16mm te filmen in plaats van 35mm. De productie had zelfs niet alle toelatingen om te draaien op de Strip in Las Vegas en gingen dan maar 'one-take-shots' nemen zonder toelating. Iets wat het acteerwerk enkel maar ten goede kwam. En gezien het laag budget nam Figgis zelfs de beslissing om zelf de muziek te schrijven. Op alle vlakken een meesterwerkje en het soort Nicolas Cage film die ik lever wat meer heb willen zien.

rating

Beoordeling: 4,5 / 5
Recensie door op 30 maart 2015

 

*** Leaving Las Vegas trailer ***

29/03/2015

The Cell (2000) ** Blu-ray recensie

De meningen over The Cell (2000) liggen wat uiteen. De ene vind het een grensverleggende en vernieuwende horror, de andere ervaart het als opschepperige onzin. Wij zijn geneigd om aan te schuiven bij die tweede groep. De bedoelingen van de Indiase regisseur Tarsem Singh waren ambitieus en de film is niet zonder verdiensten, maar op het einde van de rit blijf je over met een dure videoclip in plaats van een ijzingwekkende psychologische horror.

the_cell_2000_blu-ray.jpg

Korte inhoud: Carl Stargher (Vincent D'Onofrio) vermoordt mooie jonge vrouwen op gruwelijke wijze. Zijn slachtoffers houdt hij gevangen in een cel, waarin automatisch water stroomt. Als de meisjes eenmaal dood zijn leeft Stargher zijn zieke fantasieën verder uit op hun lichamen. FBI-agent Peter Novak (Vince Vaughn) ontdekt hem, maar wanneer ze zijn woning binnenvallen, ligt de levensgevaarlijke moordenaar in een diepe coma. Een race tegen de klok begint. Waar is het laatste levende meisje? Kan ze nog gered worden? Ze roepen de hulp in van dr. Catherine Deane (Jennifer Lopez) die haar eigen hersenen via computers kan koppelen aan de hersenen van Stargher. Aan haar de taak om in de verwrongen, kleurrijke fantasiehel van de psychopaat de locatie van het meisje te vinden voor het te laat is en voor ze er zelf aan onderdoor gaat...

Bij momenten lijkt het wel een modeshow van de Japanse kostuumontwerpster Eiko Ishioka, die eerder al de Oscar won voor haar kostuums in Dracula (1992) van Francis Ford Coppola. Een show die ze 6 jaar later nog eens hebben opgevoerd met The Fall (2006). Je zal nog nooit iets zoals dit hebben gezien, de vraag is of iemand dat uiteindelijk wil zien. Hoe dan ook blijft The Cell wel één van de visueel meest imponerende films uit zijn periode. Tarsem maakte in de reclamewereld al indruk met zijn spotjes voor Perrier en Microsoft, maar vooral met zijn Nike spot 'Good vs Evil'. Het is allemaal grandioos om te zien, maar werkt volgens mij beter in een korte reclamespot of in een opera-zaal, dan in een bioscoopfilm. Ook al kon het psycho-killer genre wel wat nieuw bloed gebruiken.

Het is de eerste keer dat we een kijkje nemen in het zieke brein van een seriemoordenaar, ook al zouden we als kijker iets aders verwachten van een fashion statement in een soort byzantijns labyrint. Terwijl het slachtoffer in de film wordt ondergedompeld in water, verzuipen wij in een SM circus met een D'Onofrio wiens rug voor de gelegenheid met haken is bevestigd aan een surrealistisch grote cape die de wanden bestrijkt van een hele kamer. En wanneer hij zich voortbeweegt, beweegt de hele ruimte met hem mee. Het is allemaal wel mooi om te zien, maar als kijker heb je toch meer interesse in het misdaad verhaal en minder in deze tentoonstelling. Nochtans begon alles heel sterk met een kille Silence of the Lambs sfeer, maar eenmaal we in de droomsequenties verzeilen heb je de indruk dat de makers het script van Mark Protosevich (I Am Legend, Thor) achterwege hebben gelaten en ons netvlies wilden prikkelen met bombastische Hieronymous Bosch en Damien Hirst fresco's.

the_cell_2000_blu-ray_pic01.jpgthe_cell_2000_blu-ray_pic02.jpgthe_cell_2000_blu-ray_pic03.jpg

Je zou denken dat de Blu-ray van deze prent volgepropt zou zijn met interessante making of docu's, maar niks van dat. Op de schijf staan zelfs geen bonussen. Het leek ook wel een statement. Deze film moet ons geen verklaring verschaffen voor de zaken die ze doet. In een scène zien we dat een paard wordt opgevoerd, zonder enige aanwijsbare reden, behalve dan om aan te tonen dat het kan. Mooi zo. De film na 20 minuten uitzetten is ook iets wat je kan doen.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 29 maart 2015

Hollow Man (2000) ** Blu-ray recensie

Al ben ik een grote bewonderaar van de films van Paul Verhoeven is deze Hollow Man (2000), een moderne adaptatie van de H.G. Wells klassieker The Invisible Man (1933) van regisseur James Whale, toch één van zijn mindere momenten.

hollow_man_2000_blu-ray.jpg

Korte inhoud: Sebastian Caine (Kevin Bacon), de arrogante maar ingenieuze leider van een team wetenschappers, wil een middel om onzichtbaar te worden. Hiervoor beslist hij om zichzelf als proefkonijn te gebruiken en wordt hij tot ieders verbazing daadwerkelijk onzichtbaar. Dan blijkt het tegengif om hem weer zichtbaar te maken niet te werken en zit hij gevangen in zijn onzichtbare lichaam. Terwijl zijn collega's, Linda (Elisabeth Shue), Matthew (Josh Brolin) en Sarah (Kim Dickens), op zoek gaan naar het juiste serum, ontdekt Caine de ongekende macht die hij nu heeft. Langzaam vormt hij in een bedreiging voor alles en iedereen rondom hem.

In de geest van een Paul Verhoeven gaat de dader dus geen bank beroven, maar wil hij zich op de eerste plaats seksueel gaan uitleven op nietsvermoedende slachtoffers. We zien Caine dan al snel zijn aantrekkelijke buurvrouw (Rhona Mitra) bespieden onder de douche (pic), en betast hij vrouwen die hem eerder hadden afgewezen. Zijn collega's vinden deze handtastelijkheden en nachtelijke escapades niet kunnen en willen hem opsluiten. Maar hoe vang je een onzichtbaar iemand? Al snel worden ze zelf gevangen genomen in het ondergrondse research-centrum.

Over de cast je weinig opmerken. Het moet voor hen in ieder geval geen gemakkelijke klus geweest zijn om te acteren voor een groen (green key-) mannetje. Komt daar nog bij dat Elizabeth Shue haar achilleshiel tijdens de opnames had gescheurd en ten minste 6 weken out was. Dit dwong de productie om de planning door mekaar te halen en alles te shooten zonder Elizabeth, want soms tot wat verwarrende situaties leidde op de set. Blijkbaar was iedereen ook slecht voorbereid.

Het ziet er even naar uit dat het script van Andrew W. Marlowe deze buitengewone situatie zal benutten voor een voyeuristische bespiegeling van hoe het kwade toch ingebakken zit in de mens, zoals dat in tal van Verhoeven films tot uiting is gekomen. Maar het resultaat is uiteindelijk een claustrofobische 13-in-een-dozijn slasher thriller geworden, gestript van alle morele of filosofische bedenkingen. De wetenschappers zitten als ratten in een val en worden één voor één in de val gelokt en belaagd door hun onzichtbare en gewetenloze kwelduivel.

hollow_man_2000_blu-ray_pic01.jpghollow_man_2000_blu-ray_pic02.jpg

Opvallend genoeg wemelt het van overtrokken christelijke referenties, gaande van Bijbelse namen, tot symbolische liften naar de onderwereld of apocalyptische finales. Maar al deze allegorische kapsones of de dure (en toch wel indrukwekkende) speciale effecten kunnen deze prent boven het B-niveau tillen. Gelukkig kon deze dure spektakelthriller (95 miljoen dollar) toch nog een beetje winst maken. Verhoeven zet hier toch een vrij fantasieloze adaptatie neer die misschien iets teveel mainstream wou zijn, en als resultaat behoorlijk smaakloos. Er zijn twee manieren om deze 'onzichtbare man' niet te zien. De beste optie is deze prent gewoon over te slaan.

rating

Beoordeling: 2 / 5
Recensie door op 29 maart 2015

 

*** Rhona Mitra high quality picture gallery ***
 rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture
 rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture
 rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture
 rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture rhona mitra  picture

 

*** Hollow Man trailer ***

28/03/2015

Scanners (1981) ***½ Blu-ray recensie

Voor de liefhebbers van rauwe vleeswaren en 80'ties horror kan ik de Blu-ray van Scanners (1981) aanbevelen, geschreven en geregisseerd door cultregisseur David Cronenberg. Het is razend spannende en behoorlijk weerzinwekkende horrorfilm die je niet snel zal vergeten.

scanners_1981_blu-ray.jpg

Korte inhoud: Scanners kunnen de geest van anderen controleren en naar believen breinen laten exploderen. Darryl Revok (Michael Ironside), een scanner, is leider van een geheime beweging en wil de mensheid vernietigen. Dokter Ruth (Patrick McGoohan) is medewerker van een bedrijf dat scanners uitschakelt, en heeft Cameron Vale (Stephen Lack) ontvoerd in de hoop hem over te halen om de geheime organisatie binnen te dringen. Hiervoor wordt hij bijgestaan door een andere scanner Kim Obrist (Jennifer O'Neill).

De sfeer zit er meteen in en binnen de eerste 5 minuten zien we al een hoofd microgolfoven-gewijs onder spanning komen. Met Scanners kocht de Canadees zich een ticket naar Hollywood. De regie van Beverly Hills Cop, Flashdance en Top Gun werd hem zelfs aangeboden, maar dat was begrijpelijk niet meteen zijn cup of tea. Na het zien van deze prent was Martin Scorsese zo onder de indruk dat hij huiverde om Cronenberg in eigen persoon te ontmoeten. Nochtans had de regisseur geen traumatische jeugd gehad, integendeel. Zijn moeder was pianiste, zijn vader was journalist en schrijver van detectiveverhalen. Hij wordt dus niet gedreven door één of andere demoon. Zijn vader heeft op latere leeftijd van zijn leven wel te kampen gehad met een vreselijke ziekte waarbij zijn lichaam geen calcium meer aanmaakte en hij zes ribben kon breken bij nog maar het draaien in zijn bed.

Dat de man wel een grote fascinatie heeft voor vlees (en exploderende breinmassa) komt waarschijnlijk door zijn wetenschappelijke opleiding. Hij had een enorme passie voor microbiologie en chemie, maar ook voor het lichaam, de planten en zelfs de biochemische werking van de hersenen. In tegenstelling tot een Quentin Tarantino is hij het soort regisseur die dingen wil tonen in plaats van zaken te suggereren. Mocht er een oor afgesneden worden, zou hij deze met een close-up lens in beeld brengen. En in Scanners zien we dan ook in alle details hoe een hoofd overhit kan raken en aderen beginnen kolken. Zijn filosofie is dat hij beelden wil laten zien die we zelfs in onze wildste nachtmerries niet tezien krijgen.

scanners_1981_blu-ray_pic02.jpgscanners_1981_blu-ray_pic01.jpgscanners_1981_blu-ray_pic03.jpg

Het verhaal steekt goed in mekaar en met de zoektocht van Cameron naar Darryl Revok komen we steeds meer te weten over Scanners en hun mogelijkheden. Op zijn weg komt hij een Scanner tegen die zich in de kunst heeft gestort om zo zijn geest onder controle te kunnen houden. Alles lijkt te draaien rond een drug genaamd ephemerol die blijkbaar de gave bezit om Scanners te maken, een afwijking die mensenlevens in gevaar kan brengen.

Scanners is leuke low-budget film, en tevens één van de betere horrorprenten met een hoog nostalgische waarde. Het is hoe dan ook een vermakelijke prent en lang niet zo complex als sommige van Cronenberg's meer recentere films. Maar het is absoluut briljant, en nog steeds bijzonder schrikwekkend. Scanner heeft ook nog twee sequels gehad, Scanners II: The New Order (1991) en Scanners III: The Takeover (1991) waar Cronenberg niets mee te maken had en die eigenlijk gewoon de originele film schaamteloos hadden gerecycleerd.

De Blu-ray biedt een 2k gerestaureerde versie van de film met een making-of docu en interviews met Michael Ironside, Stephen Lack en David Cronenberg. Spijtig genoeg hebben we enkel de UK versie kunnen aanschaffen, zonder NL ondertitels.

rating

Beoordeling: 3,5 / 5
Recensie door op 28 maart 2015

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende