De FilmBlog

  • Magic Mike XXL (2015) ** recensie

    Pin it!

    De fans van sixpacks, cheesy romances en extravagante lapdances kunnen zich binnenkort verheugen met de sequel op Magic Mike (2012). En ook al was de eerste film vrij verrassend (meestal zien we vrouwelijke strippers aan het werk in plaats van mannen, en beperkt het verhaal zich tot de anatomie van het naakte lichaam). Maar deze Magic Mike XXL (2015) is een stuk minder sexy.

    magic_mike_xxl_2015_poster02.jpg

    Regisseur Steven Soderbergh wou deze film uitzitten als DoP en beeldmonteur en Matthew McConaughey of zelfs Olivia Munn en Alex Pettyfer zien we spijtig genoeg niet terug in deze sequel. Anderzijds zien we een terugkeer van Channing Tatum,Adam Rodriquez, Joe Manganiello, Matt Bomer, Kevin Nash en Adam Rodriguez. Bij de nieuwkomers zien we Elizabeth Banks (pics) en Andie MacDowell en tevens een geweldige kleine rol voor Jada Pinkett Smith.

    Korte inhoud: Drie jaar gelden heeft Mike (Channing Tatum) zijn string op de kapstok gehangen en het stripperswereldje achter zich gelaten om zelf een bedrijfje op te starten, maar van een droomstart kan niet gesproken worden. De overgebleven leden van 'Kings of Tampa' staan nu ook op het punt om de handdoek in de ring te gooien. Maar de mannen willen in schoonheid eindigen en plannen een groots optreden in Myrtle Beach. En nadat Mike dit te horen krijgt wil hij deze laatste opportuniteit, om te doen waarvoor hij een grote passie heeft, niet voorbij laten gaan. Op weg naar hun laatste optreden stoppen ze in Jacksonville en Savannah voor wat proefoptredens. Daar leren ze nieuwe mensen kennen, komen ze op de proppen met wat nieuwe moves en schudden ze op deze manier beetje bij beetje hun verleden van zich af.

    Zoals bij vele films waar je een groep acteurs volgt, kan je niet iedereen evenveel screentijd geven. Scenarist Reid Carolin - die ook al het script van de eerste film heeft geschreven - heeft zijn aandacht wel op Mike gevestigd in plaats van iedereen evenveel tijd te geven zijn karakter te ontwikkelen, wat voor een dergelijke film eigenlijk wel een verstandige zet is. Hoewel, niet Mike, maar wel al de nevenpersonages interessante figuren zijn. Op de eerste plaats is er de heerlijke rol van Jada Pinkett Smith als de sexy mentor van de 'Kings of Tampa', die niet alleen een beruchte tent runt voor zwarte vrouwen die zich willen laten verwennen door knappe zwarte entertainers, maar tevens een dans-coach én een charismatische host. Daarnaast is er ook nog een kleine rol voor Andie MacDowell die met een dik Zuiders accent de jacht maakt op Joe Manganiello.

    En tot hiertoe de positieve punten, want laten we eerlijk zijn, deze Magic Mike XXL is helemaal niet zo groots zoals de titel doet vermoeden. Regisseur Gregory Jacobs mag van geluk spreken dat hij zich kan omringen met talentvolle acteurs die zelfs zonder zijn begeleiding een vertolking tot een goed einde kunnen brengen. Voor de rest is er geen drama, geen echte karakter-ontwikkeling, geen reflectie op de sociaal-economische motivaties van de personages, geen verrassende plotwendingen, laat staan een volwaardig plot. De film is een aaneenschakeling van shows, hoofdzakelijk bedoelt voor een bepaald segment van het vrouwelijk publiek te bekoren. En ja, er zit een kleine halfbakken romance in de film tussen Mike en Zoe, gespeeld door een kleurloze Amber Heard (pics), maar deze komt slechts letterlijk van de grond op het einde in een dansact waarbij Amber ondersteboven wordt gekeerd en aan alle kanten wordt besprongen door de Magic Mike.

    magic_mike_xxl_2015_poster_adam_rodriguez.jpgmagic_mike_xxl_2015_poster_channing_tatum.jpgmagic_mike_xxl_2015_poster_jada_pinkett_smith.jpgmagic_mike_xxl_2015_poster_joe_manganiello.jpg
    magic_mike_xxl_2015_poster_matt_bomer.jpgmagic_mike_xxl_2015_poster_stephen_boss.jpgmagic_mike_xxl_2015_poster_kevin_nash.jpgmagic_mike_xxl_2015_poster_donald_glover.jpg

    Qua muziek krijgen we een waslijst van popnummers om zo een volledige cd mee te vullen, gaande van de Backstreet Boys tot zeemzoete soulmuziek van Bando Jonez tot zelfs Nine Inch Nails covers. Er zitten zelfs stukjes rap tussen van Donald Glover. Ook de choreografie verdient een pluim. Al bij al was dit was geen film voor mij, maar deze zal wel succes hebben op diverse bachelorette feestjes en heel wat mannen aanzetten om naar de gym te gaan. Op 12 augustus 2015 komt de film bij ons uit.

    rating

    Beoordeling: 2 / 5
    Recensie door op 30 juni 2015

     

    *** Magic Mike XXL trailer #2 ***

  • The Boy Next Door (2015) *½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Het is al weer een tijdje geleden dat we een erotische thriller hebben gezien, nu dat Paul Verhoeven en Adriane Lyne blijkbaar een paar Sabbat jaren aan het nemen zijn. Het stond echter in de sterren geschreven dat deze The Boy Next Door (2015) niet veel soeps ging worden. Jennifer Lopez (pics) stapelt de B-films op, scenariste Barbara Curry had nog geen enkele langspeelfilmscript geschreven, een duurtijd van slechts 90 minuten, een minuscuul budget van 4 miljoen dollar en een hit-and-miss regisseur Rob Cohen die eigenlijk voornamelijk missers heeft geregisseerd (Stealth, XXX, Alex Crossn The Skulls, ...).

    the_boy_next_door_2015_blu-ray.jpg

    Korte inhoud: Onderwijzeres Claire (Jennifer Lopez) gaat van haar man (John Corbett) scheiden omdat hij haar heeft bedrogen met een minnares. Hierdoor verhuist ze met haar zoon Kevin (Ian Nelson) naar een nieuwe wijk, waar ze de 19-jarige buurjongen Noah (Ryan Guzman) ontmoet, die bij zijn oom woont nadat zijn ouders bij een verkeersongeval zijn omgekomen. Claire raakt bevriend met de buurjongen en op een avond hebben ze seks. De volgende morgen maakt ze haar excuses, ze heeft zich laten meeslepen, en zal dit niet herhalen. Maar Noah is nog niet klaar met de relatie en stilaan ontpopt er zich een psychopathische karaktertrek.

    Ondanks de R-rating is het eigenlijk nog wel een brave film. Los van het feit dat deze 46 jarige dame er nog heel strak en welgevormd uitziet, houdt ze meestal wel haar kleren aan en veel naakt krijgen we niet te zien. De onberispelijke natuur van de ultieme milf wordt ook in de verf gezet: eigenlijk is er bijna geen sprake van een wederzijdse verleiding - zoals dat wel het geval was in films als Sliver en Fatal Attraction: ze wordt eerst dronken gevoerd en nadien merk je dat ze verschillende keren het voorspel wil afbreken. Je kan nog net niet spreken van verkrachting. Een beetje sympathie voelen voor de jongen zit er dan ook niet in. De toeschouwer wordt meteen duidelijk gemaakt wie het slachtoffer is: een vrouw die al geleden heeft onder het ontrouw van haar man, die zorgt draagt voor haar zoon en die nog eens geplaagd wordt door de buurjongen.

    Eén van de problemen met deze prent is de casting. Ik zal niet beginnen vitten over J-Lo, zoals ik al zei, je zult geen betere milf vinden in Hollwood. Maar met de casting van die jongen zitten ze toch fout. Hij zou goede maatje moeten zijn met de zoon van J-Lo en ook naar diens school gaan, maar de zogenaamde 19-jarige knul ziet er allesbehalve 19 uit. Hij ziet er uit als een 28 jarige man. En kijk, Ryan Guzman is effectief geboren in 1987. Anderzijds was de casting van Kristin Chenoweth - als de vriendin van Claire - wel een goede zaak. Zij doorziet het personage van Noah in een nano-seconde, net zoals het publiek. Maar als je op een regenachtige zondag niets beters te doen hebt, zal deze The Boy Next Door wel geen kwaad kunnen, ook al zijn er betere films is dat genre. Denk maar aan die Marky Mark film Fear (1996).

    The Boy Next Door komt uit op DVD en Blu-ray vanaf 15 juli 2015. En deze editie is zeker de moeite al was het maar om de commentaar van Rob Cohen te horen over de gehele film. Maar daarnaast zijn er ook nog deleted scenes en een making-of.

    rating

    Beoordeling: 1,5 / 5
    Recensie door op 29 juni 2015

     

    *** The Boy Next Door trailer ***

  • Luc Besson werkt aan Lucy 2

    Pin it!

    Je houdt het niet voor mogelijk maar de super-producer Luc Besson is nog niet klaar met Lucy (2014) en wil aan deze flauwe actiefilm nog een vervolg breien. Of hoofdrolspeler Scarlett Johansson weer zal meedoen, is nog maar de vraag.

    De reden van deze beslissing lag voor de hand, Lucy die gemaakt werd met "slechts" 40 miljoen dollar, bracht wereldwijd een kleine 460 miljoen dollar op. Reden genoeg om nog een rondje te proberen met hetzelfde team, met een licht gewijzigd script. En dat vervolg is eigenlijk opmerkelijk omdat Besson vorig jaar nog zei: "Ik zie niet hoe we dit zouden kunnen doen. De film is er niet voor gemaakt. Als ik iets vind dat ik goed vind, misschien wel, maar voor nu denk ik er niet over." Dat was voor de kassa ging rinkelen. Geld zet de deurt open voor elke film met een gesloten einde, dat leert de recente filmgeschiedenis ons.

    lucy_2_picture_luc_besson.jpg

    Het succes van de film is uitermate ook te danken aan de hoofdrolspeelster, Scarlett Johansson (pics), en niets is op dit moment zeker dat ze terug zal keren. Hoewel, een dikke paycheck maakt onderhandelen wel een stuk gemakkelijker. Komt daar nog bij dat haar draaischema haalbaar zou moeten zijn. Enerzijds heeft ze een bijrol in Captain America: Civil War (2016) en is de productie van Ghost in the Shell (2017) met een jaar opgeschoven. Ook de opnames van Hail, Caesar! (2016), de nieuwe film van de Coen Brothers, zijn achter de rug.

    Lucy was geen slechte film, op z'n minst was het geen leeghoofdige popcorn flick. Toch is het maar een B-film met een wat bespottelijke premisse die de 'science' wat laat varen ten voordele van de 'fiction'. Maar ze kunnen er hoe dan ook een betere film van maken mits het script net dat tikkeltje meer inventiviteit vertoont. We zullen het weldra wel te weten komen.

  • Terminator Genisys (2015) **½ recensie

    Pin it!

    Toen de makers bezig waren met de ontwikkeling van een nieuwe Terminator film, na de toch wat ontgoochelende Terminator Salvation (2009), gingen ze even te rade bij James Cameron die de enige twee geslaagde film van de vier had geregisseerd. Zijn advies was kort en bondig: Schrijf een sterke rol voor Arnold Schwarzenegger. En dat hebben we min of meer ook gekregen in de nieuwe Terminator Genisys (2015). Spijtig genoeg was dat blijkbaar ten koste van de andere personages.

    terminator_genisys_2015_poster04.jpg

    Korte inhoud: Het is 2029, en de 'Future War' woedt in alle hevigheid tussen een groep van menselijke rebellen en het slechte A.I.-netwerk Skynet. John Connor (Jason Clarke) is de leider van de opstand en Kyle Reese (Jai Courtney) is zijn trouwe soldaat, opgegroeid in de ruïnes van het post-apocalyptische Californië. Connor zendt Reese terug naar 1984 om Connors moeder, Sarah (Emilia Clarke), te redden van de Terminator die haar moet vermoorden zodat ze John niet krijgt. Eenmaal in 1984 aangekomen blijkt de wereld er toch heel anders uit te zien dan Reese had verwacht. Zo wordt Sarah sinds haar negende levensjaar opgevoed door de Terminator (Arnold Schwarzenegger) die haar oorspronkelijk moest uitschakelen...

    Het resultaat is een ontspannende summer rollercoaster die beter is dan de vorige twee edities, en iets meer hersenactiviteit vertoont dan die andere box-office verslinder Jurassic World (2015), maar op andere vlakken dan weer zwakker scoort. Qua humor zitten we op hetzelfde niveau als Terminator 2: Judgment Day (1991), ook al heb ik maar één keer moeten lachen (en dat was met de mugshot-uitsmijter-scène). Voor een film van 170 miljoen verwacht je dat de actie ook van het doek dendert, ook al is het nooit echt memorabel of verrassend. De scène met de bus die in de lucht een flikflakske maakt, en waarmee ze in bijna elke trailer uitpakken, is een stuk minder dramatisch dan de nachtelijke truckflip in The Dark Knight (2008). De reden hiervoor is dat regisseur Alan Taylor (Thor: The Dark World) jammer genoeg niet van het kaliber is van een James Cameron of een Christopher Nolan.

    En dat merk je op nog een pak andere vlakken. Wanneer ze in het busje proberen weg te rijden van de T1000 merk je dat er een moment komt waarin de personages iets over zichzelf kunnen vertellen in plaats van de plot nog maar eens met de paplepel aan de toeschouwer duidelijk te maken. Maar Taylor mist gevoel voor ritme en breekt de dramatische momenten veel te snel af. Je hebt de indruk dat de regisseur of de producers om de 10 minuten een actie-scène wou hebben. Op het einde van de rit weten we bitter weinig van de nieuwe Sarah Conner en Kyle Reese, want ofwel waren ze op de vlucht ofwel waren ze ons het verhaal aan het uitleggen. Over de villain in de film kan ik eigenlijk weinig vertellen zonder een stuk van het verhaal te spoilen, maar laat me zeggen dat het personage iets meer screentime verdiende. De visuele effecten zijn ook een stuk beter geworden, maar met een dergelijk productiebudget is zoiets geen verdienste.

    De running joke komt van Arnold: "I'm old, not obsolete" (het vlees van de Terminator zou blijkbaar verouderen als bij gewone mensen). Eigenlijk is Arnold niet alleen te oud én te versleten, hij lijkt in deze film ook een beetje seniel te zijn. Dat stoere kantje uit de voorgaande prenten lijkt hij ingeruild te hebben voor een grandpa vertolking met Sarah Connor die hem 'Pops' noemt. En dat in schril contrast met de jonge moordmachine die we in het begin met de hulp van cgi te zien krijgen. Goed, het is een (foute) keuze geweest van scenaristen Laeta Kalogridis en Patrick Lussier, maar wat ik dan niet begrijp is dat ze geen tijd nemen om hun villain beter uit te werken. Zelfs Skynet hebben ze verwaterd van een militair programma tot een killer app (iets wat je vrij letterlijk mag nemen). Voor de rest grijpen ze wat mij betreft iets te vaak terug naar de James Cameron films in plaats van werkelijk nieuwe wegen in te slaan.

    terminator_genisys_2015_pic01.jpgterminator_genisys_2015_pic02.jpgterminator_genisys_2015_pic03.jpg
    terminator_genisys_2015_pic04.jpgterminator_genisys_2015_pic05.jpgterminator_genisys_2015_pic06.jpg

    Aan de vertolkingen kunnen we niets op aanmerken. Zowel Jason Clarke en Emilia Clarke (geen familie) doen wat van hen wordt gevraagd. Ik heb dan weer meer moeite met een Jai Courtney die heel weinig uitstraling heeft en zo goed als onzichtbaar is in het gehele gebeuren. Een ander iets wat weinig indruk kon maken was de muziek van Lorne Balfe, die wanneer je zijn Imdb pagina bekijkt zou denken dat hij de muziek heeft geschreven van The Dark Knight, Inception en Iron Man. Niet dus. Hij heeft de muziek aangevuld van andere componisten, en zijn muziek-ervaring beperkt zicht tot muziek voor videogames, B-films en kortfilms. Hoe onbenullig moet je als producent zijn om zo iemand de muziek te laten schrijven voor een 170 miljoen dollar productie? Hij zal inderdaad wel goedkoper zijn dan een Hans Zimmer, John Williams, Danny Elfman, Eliot Goldenthal of een James Newton Howard, maar muziek is misschien wel even belangrijk als de visuele effecten. En als je dan toch "nieuw talent' een kans wil geven (Lorne Balfe is er ondertussen bijna 40, dus toch niet zo jong), geef dan carte blanche aan mensen zoals Neil Davidge.

    Korom, na Jurassic World is dit een tweede ontgoocheling van het jaar. In tegenstelling tot de eerste drie R-rated films hebben ze van deze 35 jaar oude franchise een PG-13 popcorn versie gemaakt en deze cybernetische facelift is wat mij betreft toch wat mislukt. Nu maar hopen dat Ant-man (2015) mijn zomer alsnog kan redden. Terminator Genisys is vanaf 1 juli 2015 bij ons in de bioscoop. Blijf vooral zitten in de zaal, want na de aftiteling komt nog een kleine knipoog scène die de deur open zet voor nog meer sequels (mocht deze film meer dan 600 miljoen ophalen tijdens zijn wereldwijde bioscooprelease).

    rating

    Beoordeling: 2,5 / 5
    Recensie door op 27 juni 2015

     

    *** Terminator Genisys trailer ***

  • Kingsman: The Secret Service (2014) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Matthew Vaughn (Kick-Ass, X-Men: First Class) had de titel van zijn laatste film aangepast, The Secret Service was uiteindelijk een ietwat banale titel voor de adaptatie van de comic van Mark Millar & Dave Gibbons. Zijn nieuwe film heet nu Kingsman: The Secret Service (2014), en deze titel heeft al iets meer slagkracht, en tevens een betere verwijzing naar het bronmateriaal.

    kingsman_the_secret_service_2014_poster.jpg

    Korte inhoud: Gary (Taron Egerton), een jongeman wiens leven dreigt te ontsporen, vult zijn dagen door elke avond te zuipen met vrienden. Zijn oom Jack, een veteraan MI6 agent (Colin Firth), probeert hem te redden en zodoende niet te laten omgaan met de verkeerde mensen. Hij neemt hem onder zijn vleugels en traint hem in de kunst van spionage.

    Matthew Vaughn zie ik een beetje als de Amerikaanse versie van Guy Ritchie en zijn in-your-face filmstijl blijft ons telkens weer verrassen. En hier begeeft hij zich op het terrein van James Bond, maar in plaats van al teveel de nostalgische toer op te gaan, steekt hij een beetje de draak met de spionage films en is het ook meer een actie-komedie dan een echte spionagethriller. Ook al maakt hij er geen pastiche van. Vaughn is net iets teveel verliefd op dit genre. Wat we voorgeschoteld krijgen is een gewiekst script, doorspekt met infantiele actie en heerlijke 007 verwijzingen. Bij momenten doet de plot wel wat denken aan Wanted (2008), ook al gebaseerd op werk van Mark Millar, over een gewone man in de straat die door een geheime organisatie wordt opgeleid tot een moordmachine. Maar in deze film zien we niet alleen een jonge snuiter die een echte spion wordt, maar tevens Colin Firth in één van zijn meest bloederige actierollen. Zo zit er een geniale scène in een kerk waar hij in een tweetal minuten tientalen mensen close-range de dood injaagt. De choreografie is werkelijk om van te smullen en veel is te danken aan het talent van stunt-coördinator Bradley James Allan.

    Wederom zien we heel wat bekende koppen opduiken, zoals Michael Caine als de leider van de Kingsman organisatie, Mark Strong als de trainer en Mark Hamill in de rol van een professor. Samuel L. Jackson vertolkt de rol van de villain Valentine. Spijtig genoeg vond Jackson het een goed idee om zijn personage te laten lispelen. Hij had zich evengoed een gouden tand kunnen geven of een zwart lederen ooglapje. Gelukkig was er ook het Algeriaanse danstalent Sofia Boutella, een gevaarlijke bodyguard van Valentine met scherpe blades als voeten. Er zijn dan ook een aantal bijzonder knappe vecht-scènes in deze prent met deze vrouwelijke versie van Oddjob.

    Dit is in ieder geval de film die Vaughn verkoos boven de regie van X-Men: Days of Future Past (2014). En dat is wat mij betreft ook de juiste keuze. Je kunt je als filmmaker maar best distantiëren van het eentonige X-Men universum. Hij heeft een uitstekende prequel gemaakt met X-Men: First Class (2011) en hoeft daar niets meer aan toe te voegen. Days of Future Past vond ik zelfs ook niet meteen de film van het jaar. Toch was ik niet geheel verzot op deze Kingsman: The Secret Serviceen had ik er wel wat meer van verwacht. Het mocht wat mij betreft iets minder cartoony (personages die doormidden worden gesneden zonder een druppel bloed, exploderende hoofden met paars vuurwerk, ...) zijn en het tweede deel van de film verliest een beetje zijn kracht. Anderzijds is de mix tussen de old James Bond glamour met zijn klassieke muziekscore en het leven in de Britse achterbuurten van Londen met zijn hedendaagse popmuziek en retro jaren '80 muziek best wel leutig.

    kingsman_the_secret_service_2014_pic01.jpgkingsman_the_secret_service_2014_pic02.jpgkingsman_the_secret_service_2014_pic03.jpg

    Toch wel vreemd dat ze deze prent in het najaar hebben uitgebracht, een periode die normaal bestemd is voor de Oscar-waardige vehikels. Dit leek mij eerder een actiefilm voor het zomer-seizoen. Desondanks de wat bizarre release heeft de film met zijn productiebudget van 80 miljoen dollar toch 400 miljoen opgebracht. Ik vraag me nu wel af of Vaughn hiermee zijn kansen zal vergroten om een 'echte' Bond-film te regisseren. Het is in ieder geval een mooi visitekaartje.

    Kingsman: The Secret Service is uit op DVD en Blu-ray met een prachtige galerie met beeldmateriaal van achter de schermen en foto’s van de filmproductie. De featurette van Kingsman: The Secret Service geeft je in 90 minuten een exclusieve blik in de film zijn iconische stijl, gevechten, gadgets en meer. Maar spijtig genoeg was er geen audio-commentaar van de regisseur over de gehele film. Er zijn ook geen deleted scenes te vinden, ook al werd de schaar in veel scènes gezet.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 26 juni 2015

     

    *** Kingsman: The Secret Service trailer ***